Урок № 1
Повторення відомостей про звичайні дроби.
Основна властивість дробу
Мета уроку: повторити матеріал про звичайні дроби, який вивчався в 5 класі, сформулювати основну властивість дробу, сформувати уявлення про можливість різного запису одного й того самого дробу, розширити знання про звичайний дріб; прищеплювати культуру обчислень і математичного запису; виховувати самостійність.
Очікувані результати: учні повинні наводити приклади звичайних дробів, формулювати основну властивість дробу, розв’язувати вправи, що передбачають використання основної властивості дробу.
Обладнання та наочність: підручник, роздавальний матеріал,
Тип уроку: комбінований урок.
■ I. Організаційний етап
▪ Привітання
▪ Перевірка присутності учнів: кількість за списком ______, кількість присутніх на уроці ________, відсутніх _______
▪ Перевірка готовності учнів та кабінету до уроку
■ II. Перевірка домашнього завдання
Зібрати учнівські зошити з індивідуальним завданням за бажанням учнів.
■ III. Аналіз контрольної роботи
Оголосити результати контрольної роботи, проаналізувати типові помилки, яких припустились учні під час її виконання, опрацювати завдання, аналогічні тим, де є помилки.
▪ Індивідуальна робота за карткою
Картка
1. Запишіть усі правильні дроби зі знаменником 12, у яких чисельник і знаменник — взаємно прості числа.
2. Замініть зірочку на таку цифру та знайдіть число p таке, щоб рівність була правильною.
3. Відомо, що a, b, c — прості числа, причому добуток abc — парне число. Доведіть, що сума також є парним числом.
Розв’язання до картки
1. ; ; ; .
2. . Отже, число 380* ділиться на 3 і 9, тобто сума обов’язково має ділитися на 9. Таким чином, замість зірочки має бути число 7, оскільки кратне 9. Тоді .
Відповідь: 7 і 47.
3. Якщо добуток abc — парне число і a, b, c — прості числа, то один з множників дорівнює 2, оскільки 2 — єдине просте парне число. Тоді в сумі один із доданків є парним числом, а два інших — непарним. Оскільки сума двох непарних чисел — парне число, і сума парних доданків — також парне число, то — парне.
■ IV. Актуалізація опорних знань
▪ Бліц-опитування за технологією «Мікрофон»
1. Що показує чисельник і знаменник кожного з дробів ; ; ?
2. Виділіть цілу частину дробу .
3. Замініть дріб натуральним числом.
4. Порівняйте дроби ; ; з одиницею.
■ V. Формулювання теми, мети й завдань уроку; мотивація навчальної діяльності
▪ Оголошення теми уроку
▪ Формулювання разом із учнями мети й завдань уроку
▪ Мотивація навчальної діяльності
Чи є рівність правильною? Поглиблюючи свої знання про звичайний дріб, ви зможете відповісти на низку запитань, а на поставлене запитання — вже наприкінці уроку.
■ VI. Засвоєння нових знань
План викладання нового матеріалу
1. Основна властивість дробу.
2. Різний запис одного й того самого дробу.
▪ Практичне завдання
Накресліть круг, поділіть його на 4 рівні частини і зафарбуйте три з них. Тепер поділіть кожну чверть ще на 5 рівних частин. На скільки рівних частин круг поділено тепер? Скільки частин зафарбовано?
Розв’язання
, тобто маємо: . Цю саму рівність можна записати і так: .
■ VII. Узагальнення й систематизація результатів роботи
▪ Робота учнів біля дошки
Підручник
Дидактичні матеріали
▪ Індивідуальна робота за картками
Картка № 1
1. Запишіть:
а) число 2 у вигляді дробу, знаменник якого дорівнює 22;
б) число 7 у вигляді дробу, знаменник якого дорівнює 777.
2. Розв’яжіть рівняння:
а) ; б) .
Картка № 2
Знайдіть x, якщо:
а) ; б) .
Розв’язання до карток
Картка № 1
1. а) ;
б) .
2. а) ; , отже, ; ; .
Відповідь: 12.
б) ; , отже, ; ; .
Відповідь: 1.
Картка № 2
а) ; ; . Оскільки , то , тобто .
Відповідь: 36.
б) ; ; . , тобто ; ; ; .
Відповідь: 6.
■ VIII. Підбиття підсумків уроку
▪ Фронтальна бесіда
1. Сформулюйте основну властивість дробу.
2. Визначте, чи правильно, що:
а) ; б) ; в) .
Звернути увагу учнів на те, що рівність двох дробів можна прочитати у різний спосіб. Наприклад, рівність можна прочитати так:
— дріб три сьомих дорівнює дробу дев’ять двадцять перших;
— дроби три сьомих і дев’ять двадцять перших рівні;
— три сьомих дорівнюють дев’яти двадцять першим.
■ IX. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
▪ Завдання для всього класу
Підручник
Дидактичні матеріали
▪ Індивідуальне завдання
Знайдіть x, якщо:
а) ;
б) .
Розв’язання
а) ; . Оскільки , то , .
Відповідь: 8.
б) ; ; . Оскільки , то ; ; ; .
Відповідь: 3.