Конспект уроку "Порівняння раціональних чисел"

Про матеріал
Конспект урок математики у 6 класі "Порівняння раціональних чисел" урок пояснення нового матеріалу
Перегляд файлу

Тема уроку.  Порівняння раціональних чисел.

Мета уроку:

навчальна – формувати в учнів знання, вміння й навички порівнювати раціональні числа, застосовувати ці знання до розв'язування вправ;

розвиваюча – розвивати в учнів пізнавальний інтерес, логічне мислення, пам'ять, уяву, увагу, здібності самостійної діяльності

виховна – виховувати в учнів культуру математичної мови, культуру математичних записів, позитивне ставлення до навчання, інтерес до математичних  знань і історії  України, любов до рідної  землі, упевненість у своїх силах

Тип уроку: пояснення нового матеріалу.

Наочність та обладнання: мультимедійна презентація, роздатковий матеріал.

Розум людський має три ключі,

                                                                          які все відкривають:

   знання, думку, уявлення.

Віктор Гюго.

                                 Хід уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Мотивація навчальної діяльності.
  • Відкрийте, будь ласка, зошити, запишіть число

П’яте лютого
Класна робота

  • Зверніть  увагу на написання числівника п’ять. Пишемо з апострофом.

 

 Минуле і майбутнє… Таємниці історії великих відкриттів і сучасні досягнення науки. Різні області застосування знань… Усе хочеться побачити і про все довідатися. А найкращій спосіб пізнання – це подорож.

 Сьогодні ми з вами відправляємось у захоплюючу подорож до країни Раціональних Чисел, де ми поринемо у  хвилі цікавих задач під вітрилами невирішених проблем.

 Але, щоб взяти участь у подорожі, слід придбати путівки, вартість яких виражається не грішми. А чим? Ви дізнаєтесь відгадавши загадку.

   На базарі їх не купиш,

   На дорозі не знайдеш,

   Їх не зважиш на терезах,

   І ціни не підбереш.

     (ЗНАННЯ)

 Правильно, вартість путівок виражається вашими знаннями. Не забудьте захопити з собою спритність, допитливість, кмітливість і  просто гарний настрій.

 З кожної подорожі мандрівники повертаються з приємними враженнями та  везуть друзям подарунки. Ви теж маєте змогу  привезти гостинець – оцінку за   урок. 

 

ІІІ.Актуалізація опорних знань

 

Графічний диктант

Учні дають відповідь на запитання „Так”, або „Ні”. Якщо відповідь „Так” учні малюють _ , якщо „Ні” -  то малюють ˄.

Хоча слова „так” і „ні” дуже короткі. Але вони вимагають серйозних роздумів.

                                                                                                             Піфагор

 

1. -3 від'ємне число

2. 0 - натуральне число

3. -(-7) = 7

4. 6,5 - ціле

5. |-7| = 7

6. |-9|< 5

7.| -7|+4 = 3

8. Числу 236 протилежне  - 236

9. (|-3|)2 = - 9

10. |-40| : |-5| = 8

Учні виконують взаємоперевірку, порівнюючи отриману криву лінію з малюнком.     _˄_˄_˄˄_˄_

Учитель.. Звіримо наші результати.   Ви все склали його правильно, отже,  зрозуміло, що всі завчасно придбали путівки. І серед нас нема «зайців»,
а здобутий малюнок нагадує кардіограму, що  означає, ваше серце в нормі, настрій гарний і всі готові до подорожі по країні раціональних чисел. Тому, скоріше відправляємось у подорож.

           Мушу повідомити, що ця казкова країна дивна, вона складається з двох регіонів „Плюсландії” та „Мінусландії”, а розділяє їх прикордонний стовп: число „Нуль”.

Чи готові ви до зустрічі з чудовими мешканцями  цієї країни.

ІV. Формування нових  знань

     Учитель. Якось два раціональних числа  а і b, які уже давно мешкали на координатній  прямій, посперечалися, котре з них більше (рис. 1).

http://academia.in.ua/sites/default/files/field/image/matematyka/konsp_2.jpg

Рис. 1

     — Порівняй  мої  розміри, я вище  від тебе. Отже, я більше, — сказало b.

     — А я ширше  від тебе, мій хвостик далі  простягається. Тому я більше, — відповіло  а.

     Вони  знаходили  все нові й нові  аргументи. Суперечка не стихала. Нарешті  координатній  прямій   обридли  ці сварки і вирішила вона покласти цьому край.

     — Ви ніколи не дійдете  згоди, бо не знаєте  конституції  нашої   країни.

     Стаття 1.Здвох чисел меншим  вважається те, якому на координатній  прямій, відповідає точка, розміщена  лівіше.

     Стаття 2.Здвох чисел більшим є те число, якому на координатній прямій відповідає  точка, розміщена   правіше.

http://academia.in.ua/sites/default/files/field/image/matematyka/konsp_3.jpg     — Правіше  розміщено число а. Тому а>b. Ось вам пам'ятка (схема), щоб  запам'ятали.

         Схема

Числа  а і b  швидко  заспокоїлися, вони добре знали, що  закони потрібно  виконувати. А інші  раціональні числа розгубилися.

     — А якщо нам потрібно буде порівнятися, а поруч не буде координатної  прямої. Що ж тоді  робити?

     Координатна пряма і їх  заспокоїла.

     — Встановимо  ще  кілька  законів. Є числа додатні, від'ємні і число нуль. Погляньте на координатну  пряму — додатні числа розміщені  правіше  від від'ємних і від нуля, а нуль правіше  від від'ємних.

     Стаття 3.Будь-якедодатне число більше  від будь-якого  від'ємного і, звичайно,від нуля.

     Стаття 4.Будь-яке  від'ємне число менше  від нуля.

     Тут обізвалися  від'ємні числа:

     — Ну, а як з нами бути?

     На що пряма їм  відповіла:

     — А давайте позначимо  на  прямій два від'ємних числа. Зліва  маємо те, в якого  більший модуль.

     Стаття 5.З  двох   від'ємних чисел меншим є те, модуль якого  більший.

     З того часу в країні  Раціональних чисел більше не виникало  суперечок, яке з чисел більше, всі  неухильно   дотримувалися   конституції.

  1. Закріплення  нових   знань

Працюємо   усно.

Завдання  1. Яке з чисел, позначених буквами, найбільше? найменше?   Чому?

Завдання  2.Поміркуймо і запам’ятаймо .  На поміч  покличемо  наш  підручник  ст..188

 

 

 

 

 

 

Завдання 3. Порівняти точки, зображені на прямій

Гра «Займи позицію»

     На дошці  прикріплено  дві  позиції-таблиці «Так» і «Ні». Учні  отримують картки  з нерівностями, а потім займають  позицію, висловлюючи  своє  відношення до написаного на картці.

Зразки  карток

-5>-2

 

-1>-10

 

8>-10

 

5<-6

 

-4>0

 

-7<0

     Усі  інші  учні  сигналізують про своє  рішення за допомогою  світлофориків.

Естафета

     Учні класу об'єднуються у дві  команди і порівнюють числа.

Команда 1

1) -2 і 4;

2) -3 і -1;

3) 7 і -9;

4) -10 і 0;

5) -4 і -5.

Команда 2

1) -2 і 4;

2) -6 і 5;

3) -7 і -1;

4) -8 і 0;

5) -9 і 2.

Вчитель.  Настав   час  трішки перепочити.

Математична пауза (історична довідка)

Учень 1. Від'ємні числа виникли в Китаї близько 2100 років тому. У ті часи знаків плюс та мінус ще не було, тому від'ємні числа позначали іншим кольором на відміну від додатніх.

Додатними числами позначали майно, прибуток, наявні гроші. Їм раділи та зображали червоним кольором (китайці їх називали „чен”), а від'ємні числа позначали борг, збиток, тому зображали їх чорним кольором (називали їх „фу”).

 

Учень 2. У Європі першим про від'ємні числа згадував італійський математик Леонардо Пізанський (ХІІ - ХІІІ ст.). Німецький математик Міхаель Штіфель (ХVI ст.)  називав від'ємні числа „числами меншими за ніщо”, тобто меншими від нуля. Він писав: „Нуль міститься між істинними та абсурдними числами”. Довгий час від'ємні числа не визнавали, вважали несправжніми, фіктивними.

 

Учень 3. Німецький математик Я. Відман увів сучасні позначення додатних і від'ємних чисел за допомогою знаків «+»  та  «-».

 

Учень 1. У розробці питань пов'язаних з від'ємними числами велику роль відіграли праці Михайла Васильовича Остроградського - одного з найвидатніших математиків XIX століття. Завдяки непересічному таланту, гостроті та сміливості свого розуму, глибині аналітичних здібностей та широкій математичній освіті він зумів оволодіти вищими ступенями сучасного йому природознавства; у своїх наукових працях отримати результати першорядного значення в багатьох галузях математики і механіки, зокрема математичній фізиці, аналітичній механіці, математичному аналізі, теорії пружності, теорії тяжіння, гідростатиці, гідродинаміці, балістиці, теорії удару, алгебрі й теорії чисел.

V. Розв'язування  вправ

     1. Порівняти числа    1087:

1) 7 і -5;                          6) -5 і -6;

2) -4 і 1;                          7) -8 і -1;

3) 0 і -2;                          8) -8 і -9;

4) -3 і 0;                          9) -1 і 0;

5) 3 і -9;                          10) 6 і -3.

     2. Розмістити в  порядку  зростання числа  № 1090:

4; -7; 3; -6; 0; 2,1; -7,2;-6,8; 1,5.

     3. Розмістити  в  порядку  спадання числа:

- 8; 4,5; -3; 2,2; -1,5; -3,1; 4,2; -7,5; 6.

     4. Яку цифру слід поставити  замість  зірочки, щоб  утворилася правильна нерівність:

-2,43*<-2,436.

V. Діагностика засвоєння знань і вмінь

Самостійна робота

В кінці нашої подорожі нас зустрічає мудра тітонька Сова і запрошує нас зіграти у гру „Дешифрувальники».                                                                                                                   

 

1. Числа -893; -100; 57; 3; -58,4; -62; 48 записати у порядку зростання  модулів. 

“В” -893; -100; -62; -58,4; 48,5;                                                                                                                                            

“К” -62; -100; -58,4; 48,5; 57; 3; -893.                                                                                                                                 

“З” 3; 48,5; 57; -58,4; -62; -100; -893. 

2. Обчислити:   │0,5∙4-1│: (6-46:│1+2,2 ∙ 10│).

“Р”  0,5.                                                                                                                                                                                  

“П”   -0,3.                                                                                                                                                                                 

“Н”   0,25                                                                                                                                                                                       

3. Знайти 3 дроби, які є розв’язками  нерівності  -0.6< х <-0.4.

“Р”  - 0,35,  -0,28, -0,56,                                                                                                                                                               

“П”   -0,3,-0,4,   -0,7,                                                                                                                                                                       

“А”  -  0,46,  -0,47,  -0,53.                                                                                                                                                                                     

4. Якщо хлежить зліва від а, то...

“Н”  x<a.                                                                                                                                                                             

“Д”  x>a.                                                                                                                                                                          

“У”   x=a.                                                                                                                                                                                

5. Виберіть правильну відповідь

“І”   23;-7;1.2;3;-2.4;16 - натуральні.                                                                                                                                                                        

“Ж” 23;-7;1.2;3;-2.4;16 - цілі.                                                                                                                                                                    

“Н”  23;-7;1.2;3;-2.4;16 - раціональні.                                                                                                                                                                                          

  1. Скільки цілих чисел є розв’язками  нерівності:  │х│< 50?

“В”  49.                                                                                                                                                                                   

“Я”  99.                                                                                                                                                                                    

“Т”  100.

  1. Підсумок уроку:    

     Розмістіть числа у порядку  зростання   https://learningapps.org/2024984

VІI. Домашнє завдання.

 

Ми знову отримали ЗНАННЯ, і нам уже слід повертатися додому. Як кажуть, у гостях гарно, а вдома краще. Сподіваюсь, що домашнє завдання ви виконаєте успішно. Запишіть у щоденники виконати онлайн завдання та  номер відповідно вашого рівня.

https://naurok.com.ua/test/porivnyannya-racionalnih-chisel-31291.html

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Стоцька Галина Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Горик Руслана Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
13 лютого 2020
Переглядів
5184
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку