Конспект уроку позакласного читання із зарубіжної літератури для 5 класу на тему "«Сельма Лаґерлеф. «Свята ніч». «Потрібно мати очі, які могли б бачити Всевишнього!»»

Про матеріал

Традиційно склалося так, що методика викладання літератури розглядає уроки позакласного (додаткового) читання як окремий різновид уроків. Певна рація у такому підході є, оскільки йдеться про вивчення творів зі спеціальними текстами, які пропонуються програмами як рекомендовані (необов'язкові) для роботи на уроках.

Специфіка уроків ПЧ полягає у тому, що вони, з одного боку, доповнюють та поглиблюють знання учнів про певні жанри, а, з іншого боку, поширюють відомості про тих письменників, творчість яких репрезентовано в чинній програмі з літератури.

"...досвід передових педагогів минулого і творчих сучасних учителів - словесників показує, що вихід у широке позакласне читання, постійна опора на індивідуальний читацький досвід учнів, врахування їхніх читацьких інтересів - це той резерв літературної освіти, використання якого може дати позитивний ефект" В. Черков. (Методика преподавания литературы. Учебник для пед. вузов / Под ред. Богдановой О. Ю., Маранцмана В. Г. - В 2 ч. Ч. 2. - Москва: Владос, 1994. - С. 239.)

Даний урок позакласного читання раджу проводити напередодні новорічних та різдвяних свят. Оскільки саме уроки позакласного читання здатні надати вчителю більшу свободу творчості, створити святкову атмосферу на уроці та мати привабливий характер як для учителя, так і (ще більшою мірою!) для учня.

Перегляд файлу

Методична розробка

вчителя зарубіжної літератури

НВК «Кіровоградський колегіум»

Єрьоміної Оксани Миколаївни

 

Конспект уроку позакласного читання із зарубіжної літератури

на тему «Сельма Лаґерлеф. «Свята ніч».

«Потрібно мати очі, які могли б бачити Всевишнього!»»

 

Мета: познайомити учнів з життям і творчістю шведської письменниці Сельми Лаґерлеф; проникнути в авторську концепцію оповідання «Свята ніч»; розвивати навички зв’язного образного мовлення, аналізу та інтерпретації  художнього тексту; виховувати почуття любові та милосердя.

Обладнання:

  • текст оповідання С. Лаґерлеф «Свята ніч» зі збірки «Легенди про Христа»

[Електронний ресурс]. Режим доступу: http://1576.ua/uploads/files/6542/Salma_Lagerlef.Sviata_nich.1576.ua.txt;

  • Дитяча Біблія. Новий Заповіт: Народження Ісуса Христа [Електронний ресурс].

Режим доступу: http://biblikos.org.ua/novyj_zapovit.php;

  • інформаційна картка-словник (додаток 1); 
  • презентація «Дивовижний світ літератури С. Лаґерлеф» [Електронний ресурс].

Режим доступу: https://docs.google.com/presentation/d/1w9JYFeWLSrshAAINI2EoKc95rCx2dZ48jPOA3fgd3c/edit#slide=id.p20.

Тип уроку: комбінований.

 

Випереджальне домашнє завдання:

прочитати біблійну історію про народження Ісуса Христа та

порівняти її з казкою-легендою оповіді «Свята ніч» С. Лаґерлеф.

 

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент. Створення ситуації успіху

СЛАЙД 1

Слово вчителя

        Наш урок позакласного читання проходить напередодні великих новорічних та Різдвяних свят, які завжди супроводжуються різними дивами. Тому він також незвичайний. 

       Сьогодні ми мандруємо дивовижним світом літератури Сельми Лувіси Оттилії Лаґерлеф.  У мене в руках чарівний пензлик (інтерактивна ручка), а ваші думки  стануть моїми фарбами. Тож, пам’ятайте – без вашої допомоги мені не обійтися.

 Рушаймо!     

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Знайомство з письменницею

Презентація «Дивовижний світ літератури С. Лаґерлеф»

СЛАЙД 2

         Давайте подумки перенесемося до Швеції. Саме тут народилася та прожила все своє життя велика чарівниця в галузі літератури Сельма Лаґерлеф.  Це країна лісів та гір, лук і озер. Вона відома своїм теплим літом та надзвичайно холодною зимою. Саме в Швеції знаходиться казкова країна Санта - Клауса - Лапландія.

СЛАЙД 3

         А легенди народжувались в серці Швеції – провінції Вермланд - і поселились в дворянській садибі Морбакка. Вони шуршали на горищі, грали гілками величезних горобин, щільним кільцем оточували Морбакку, пурхали навколо колиски, де лежала Сельма - донька відставного військового та вчительки, господарів цієї садиби.

СЛАЙД 4

          Але, на жаль, легенди не були всемогутніми. Вони не зуміли зберегти дівчинку від тяжкої хвороби, яка паралізувала її. Єдиною розвагою Сельми стали розповіді її тіточок і бабусі. А в 5 років дівчинка втратила бабусю, що стало для неї справжньою трагедією.

        Вона рано пристрастилася до читання. Її улюбленими письменниками були Андерсен, Вальтер Скотт, Майн Рід. Вже в 7 років Сельма вирішила стати письменницею. На будь-якому папірці вона писала вірші чи прозу.

        Коли дівчинці виповнилося 10 років, лікарі повернули їй можливість рухатись. Але для того, щоб стати справжньою письменницею, треба було вчитися.

СЛАЙД 5

        Сельма вчилася довго та наполегливо, щоб потім стати однією із найвідоміших дитячих письменниць Швеції. За 81 рік свого життя вона написала 27 творів,  стала І жінкою - лауреатом Нобелівської премії в галузі літератури та членом Шведської Академії.

СЛАЙД 6

         У нашій країні Сельма Лаґерлеф відома як автор казки «Чудесна мандрівка Нільса Ґольґерсона з дикими гусьми по Швеції». Письменниця стала справжнім другом для дітей всього світу. В Швеції існує дивний орден – орден Нільса Ґольґерсона, яким уряд нагороджує найкращих письменників за вагомий внесок у розвиток дитячої літератури. 

       Тож, я вважаю, що життя цієї людини може для нас стати справжнім прикладом для наслідування.

СЛАЙД 7

       Але сьогодні мова не це… Ми спробуємо осягнути одне з оповідань Сельми Лаґерлеф «Свята ніч» зі збірки «Легенди про Христа».

ІІІ.  Етап з’ясування первинного сприйняття тексту

  • Чи всі прочитали оповідання?
  • Чи сподобався вам цей твір? Чим?
  • Які почуття та думки виникли у вас після прочитання твору? Можливо, ви залишились байдужими?
  • Що стало незрозумілим?
  • Про що ви б хотіли поговорити у колі однокласників зараз?

 

 

ІV.  Оголошення мети уроку

  • Поміркуйте, від імені кого ведеться оповідь у тексті? (Від І особи, від імені автора-оповідача: «Коли мені було 5 років…». Зараз їй - 45 років: «…через 40 років, коли я…згадую легенди…».  Жінка згадує події свого життя перших п’яти років.)
  • Чи можемо ми зробити висновок, що викладені події твору постають перед нами світосприйняттям п’ятирічної дівчинки? (Так.)
  • А чи не дивно це? Чи всі ви сьогодні пам’ятаєте себе у п’ять років? А нашому оповідачу - 45! (Протиріччя)

Слово вчителя

        Саме дослідження сутності цього протиріччя (парадоксу) допоможе нам

отримати відповідь на головне запитання:

У чому сенс написання цього твору,

чому письменниця обрала саме цю тему і так незвичайно виклала її?

       Тему ж сьогоднішнього уроку я надам вам можливість сформулювати самостійно в кінці нашої бесіди. Тож будьте уважні!

V.  Аналітичне дослідження твору «слід за автором»

  • З чого починається розповідь твору? (Зі згадки про горе – смерть бабусі, яке пережила жінка-оповідач у п’ять років.)
  • Як ви вважаєте, чому смерть бабусі стала справжню трагедією для дівчинки? Думку аргументуйте текстом. («…дуже велике горе»; «Сильнішого я, здається, не знала з тих пір.»; вперше, а здається і на довгі роки життя, дівчинка відчула, що таке справжнє горе.)
  • Які згадки про бабусю залишися в пам’яті? Знайдіть у тексті слова, якими автор-оповідач дає оцінку цим спогадам дитинства. («До самої смерті вона проводила свої дні, сидячи в своїй кімнаті, на кутовому дивані, і розповідала нам казки.»; «Чудове це було життя!»)
  •  Чому, на вашу думку,  це життя було чудовим? (Діти щасливі, тому що живуть в любові, їх розуміють, ними опікуються; бабуся щаслива, тому що має онуків, яким потрібна – це гармонія світу дітей та дорослих.)
  • Знайдіть у тексті ключові слова для характеристики світовідчуття дітей на той час. («Ніяким іншим дітям не жилося так, як нам.»)
  • Чому зі смертю бабусі життя дітей змінилося? («…навчилися грати в ляльки та іграшки…», тобто поступово вчилися все робити самостійно, дорослішали.)
  • Знайдіть у тексті ключові слова для характеристики  цих змін.

(«…навчилися жити так, як всі інші діти.»)

СЛАЙД 8

Робота в зошиті

Створення асоціативної схеми «Художні світи оповідання»

Світ дітей

БАБУСЯ

Світ дорослих

«Ніяким іншим дітям не жилося так, як нам»

 

 

 

«…навчилися жити так, як всі інші діти»

 

  • Чи є ці світи протилежними? (Ні, вони просто різні.)
  • Хто ж пов’язує ці світи? Які художні деталі свідчать про це? (Бабуся - символ зв’язку між поколіннями: її кімната, кутовий диван, її казки.)
  • Яка найяскравіша деталь у спогадах про зовнішність бабусі підкреслюється у тексті? («…у неї було красиве, біле, мов сніг, волосся…»)
  • Чому волосся «… біле, мов сніг…», а не сиве? (Бабуся - символ мудрості, життєвого досвіду.)
  • Як на вашу думку, чому бабуся зазвичай розповідала, а не читала онукам казки, та чому саме казки? (Казки створювались в сиву давнину як мрія про краще життя,  про перемогу добра тощо; вони легкі для сприйняття та повчальні за змістом.  Традиційно вони передавались «із уст в уста», на рівні такого емоційного спілкування дорослі переливали свою мудрість в душі дітей.)
  • Якими словами бабуся закінчувала свої казки і чому саме так? («І все це така ж правда, як те, що ми зараз бачимо один одного.» Бабуся вкладала в серця дітей віру в правдивість казок, в непереможну силу найкращих людських чеснот.)
  • Що ж найбільше запам’яталося дівчинці із її дитинства? (Одна пісня про лицаря та морську царівну, маленька молитва, псалом та лише одна казка - маленька легенда про Христове Різдво, яку оповідач могла б переказати через стільки років, та відчуття великої втрати після смерті бабусі.)

Словникова робота з інформаційною карткою (додаток 1)

СЛОВНИК

Молитва – встановлений текст релігійного змісту, який використовується при звертанні до Бога, до Святих, в релігійних обрядах .

Псалом  релігійний вірш, призначений для співу.

Легенда  оповідь, яка має міфологічний, історичний та релігійний зміст.

 

  • Чому, на ваш погляд, саме ця казка-легенда та «відчуття великої втрати» після смерті бабусі так міцно увійшли в пам'ять оповідача? (Розуміння смерті рідної людини як великого горя навчило дітей поступово подорослішати; легенда ж стала першим знайомством із образом Спасителя – Ісуса Христа.) 
  • З якою метою оповідачка повертається до цієї казки-легенди через 40 років? (Вона побувала на Сході - батьківщині Ісуса, збирала легенди про його життя; вона вже стала письменницею, і її професійні інтереси переплелися зі спогадами про бабусину оповідь, хоча в пам’яті, а значить і в серці, вона жила завжди; «…в моїй пам’яті постає оповідь про Різдво Христове… І мені хочеться самій його розповісти та включити в мою збірку». Мудрість казки повернулася: «із уст в уста», із покоління в покоління)

СЛАЙД 9

Робота в зошиті

Створення логічного ланцюжка щодо особливостей композиції твору

БІБЛІЙНА ЛЕГЕНДА ПРО НАРОДЖЕННЯ ІСУСА ХРИСТА –

БАБУСИНА КАЗКА-ЛЕГЕНДА –

ПЕРЕКАЗ І ЗАПИС БАБУСИНОЇ ОПОВІДІ АВТОРОМ

 

  • Вашим випереджальним домашнім завданням було прочитати біблійну легенду про народження Ісуса Христа та порівняти її з легендою оповіді «Свята ніч».  Яка ж з них для вас більш зрозуміла? Чому? (Бабусина розповідь доступніша, тому що немає незрозумілих слів, явищ та подій, адже вона знала, як спілкуватися з дітьми, якими словами донести до них таїнство народження Спасителя.)
  • Хто є автором історії про народження Ісуса Христа в Біблії та в оповіданні «Свята ніч»? (Історія записана у Новому Заповіті Біблії учнем – послідовником учення Христа - Лукою; в оповіданні автором є бабуся, а письменниця лише переказує її.)

Словникова робота з інформаційною карткою (додаток 1)

Євангеліє – добра звістка, добра новина.

Лука, Матвій, Марк, Іван – учні – послідовники вчення Ісуса Христа.

 

СЛАЙД 10

  • За яких обставин дівчинка почула легенду про Христа? Зачитайте цей уривок.  (Від слів «Це було в Різдвяний святвечір…» до «…бабуся почала розповідати.»)
  • Чому в святвечір дівчинку та бабусю «не взяли» до церкви? («…одна була дуже мала, інша дуже стара.». Дитина у віці п’яти років не зрозуміла б сутність та велич події Різдва Христового, якби вперше почула про це у церкві; вона б радше запам’ятала це як певне церковне дійство, а розуміння значущості народження Спасителя на роки, а, можливо, й назавжди було б відсторонене. Бабусина ж розповідь була доступною для дитячого сприйняття, адже своїми казками вона з малечку готувала дітей для осмислення високої сутності Добра в образі Ісуса.)
  • Порівняйте початок біблійної оповіді з початком бабусиної казки-легенди. Які відчуття охоплюють вас? (В біблійній оповіді говориться про те, що в ту ніч, коли народився Ісус, деякі пастухи не спали, охороняючи свою отару. Аж раптом їм з’явився янгол, що навело на них великий страх.  Бабусина ж легенда починається як казка («Колись давно…»). Ми також відчуваємо страх («темна, глибока ніч»).  Вогонь – символ тепла, що обігріє. Адже в казці добро завжди перемагає.)
  • Чому ніхто не відгукнувся на прохання чоловіка? (Всі спали, замкнулися в своїх домівках, не бажаючи нікого чути.)
  • Де ж чоловіку нарешті вдалося запримітити мерехтливе полум’я? Знайдіть цей опис у тексті. (Від слів «Нарешті, він запримітив…» до «… стеріг своє стадо.»)
  • Чому чоловіку не так просто було взяти вогонь? (На шляху були три злі собаки; грубий старець-пастух із палицею та відсутність лопати чи совка, щоб зібрати вуглинки. Символічно: щоб щось отримати, треба пройти крізь низьку випробувань, тобто подолати певні перешкоди. Як у казці їх три, в Біблії – це Свята Трійця.) 
  • Чому дівчинка періодично перебивала бабусину оповідь? (Вона не розуміла, чому ніщо та ніхто не міг зупинити чоловіка на шляху до вогню.)
  • З чиїми запитаннями збігається дитяче непорозуміння? (Із запитаннями старця-пастуха.)
  • Чому, на вашу думку, сутність цього явища не розуміла дівчинка, а чому пастух? (Дівчинка була маленька та чиста, вона не мала достатнього життєвого досвіду, щоб знати що для досягнення певної мети треба докласти зусиль, вона покладалася в усьому (приймала на віру) на досвід бабусі. Старець-пастух був затьмарений своєю жорстокістю та байдужістю.)
  • Яку відповідь на свої запитання отримала дівчинка, а яку пастух? Чому? (Бабуся мовчала та продовжувала розповідь. Пастухові чоловік відповів: «Я не можу тобі цього пояснити, раз ти сам цього не бачиш». Дівчинка повинна була дослухати розповідь до кінця, щоб зрозуміти почуте та зробити власні висновки - отримати досвід, нові знання. Пастух, будучи старою людиною, вірив тільки власним очам.)
  • Що змінило жорстокого пастуха? (Він на власні очі побачив «безневинне немовля» та його мати, які замерзають у кам’яних стінах,  і «зворушився до глибини душі».)

 

СЛАЙД 11

Робота в зошиті

Створення асоціативної схеми

 

ПАСТУХ

                    похмурий,

грубий,                                                           милосердний,

непривітний,                                                    щедрий,

злий,                                                                    добрий

                      сердитий

 

      ІСУС – НЕМОВЛЯ

 

  • Які внутрішні зміни відбулися з пастухом, «коли виявилося, що він теж може бути милосердним»? («…очі його розплющилися, і він побачив те, чого раніше не міг бачити, і почув те, чого раніше не міг чути.»)
  • Як звістка про появу Ісуса Христа була донесена пастухам в біблійному варіанті легенди? (Янголи сповістили про народження Спасителя.)
  • Як ви гадаєте, чим відрізняється варіант оповіді «Свята ніч» від біблійної притчі про народження Ісуса Христа? (Пастух сам повинен був зрозуміти (побачити на власні очі, тож відчути серцем) сенс цієї події.)
  • Знайдіть у тексті слова, якими описана Різдвяна ніч. («І всюди панували тріумфування, радість, спів і веселість…»)
  • Чому, на вашу думку, бабуся змінює біблійний варіант уславлення Христа? (Зображуючи масштабність цієї події, вона хоче донести до серця дівчинки велике значення в житті людини і природи в цілому появи Спасителя на землі.)
  • Чому розповідь бабусі завершується словами: «Але те, що бачив пастух, ми теж могли б бачити, тому що ангели літають у піднебессі кожну Різдвяну ніч. Якби ми тільки вміли дивитися»? (Бабуся доносить до нас розуміння того, що кожної Різдвяної ночі Ісус приходить на землю, нагадуючи людям про необхідність бути добрими та милосердними по відношенню один до одного,  але все це залежить від нас самих.)
  • Як ці слова пов’язані з назвою оповідання «Свята ніч»? (Бабусині слова переплітаються з думкою автора.)

VІ.  Підсумки дослідження. Робота над темою уроку

  • У чому ж сенс написання цього твору, чому письменниця обрала саме цю тему і так незвичайно виклала її? (Донести до читача певну мудрість, яка заснована на вченні Христа про Добро та Милосердя як основ людського життя, очима дитини та дорослого. Розуміння особистої відповідальності людини; розуміння того, що добрим та милосердним треба бути в любому віці; розуміння того, віру в Добро та Милосердя треба берегти в серці та пронести крізь усе своє життя.)
  • Знайдіть у тексті слова, які є ключовими для розуміння головної думки твору та, на вашу думку, можуть стати темою нашого уроку. («Справа не в свічках і лампадах, не в сонці і місяці, а в тому, щоб мати очі, які могли б бачити Всевишнього!»)

СЛАЙД 12

Запис теми в зошит

VІІ.  Аргументація та виставлення оцінок        

VІІІ. Домашнє завдання :

СЛАЙД 13

  • Поміркувати: яку назву до оповідання С. Лаґерлеф запропонували б ви?
  • За бажанням намалювати ілюстрації до твору “Свята ніч” у формі Різдвяних листівок.

СЛАЙД 14

Заключне слово вчителя

«І все це така ж правда, як те, що ми зараз бачимо один одного…»

 

 

 

 

ДОДАТОК 1

 

Інформаційна картка

до уроку позакласного читання за твором

 Сельми Лаґерлеф «Свята ніч»

 

СЛОВНИК:

  • Молитва – встановлений текст релігійного змісту, який використовується при звертанні до Бога, до Святих, в релігійних обрядах.
  • Псалом –  релігійний вірш, призначений для співу.
  • Легенда –  оповідь, яка має міфологічний, історичний та релігійний зміст.
  • Євангеліє – добра звістка, добра новина.
  • Лука, Матвій, Марк, Іван – учні – послідовники вчення Ісуса Христа.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Савієвська Людмила Богданівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
9 січня 2018
Переглядів
2977
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку