17 липня о 18:00Вебінар: Чи може наука сформувати підприємницьку компетентність?

Конспект уроку позакласного читання. Т. Бордуляк "Бузьки"

Про матеріал
Матеріал уроку поглиблює знання учнів про українського письменника Т. Бордуляка, його життєвий і творчий шлях, знайомить із твором "Бузьки", розширює коло читацьких інтересів учнів, виховує любов до Батьківщини, почуття патріотизму.
Перегляд файлу

Конспект уроку позакласного читання у 9 класі

для учнів з порушенням інтелектуального розвитку

 

 

 

 

Тимофій Бордуляк «Бузьки».

 

 

 

 

http://itd3.mycdn.me/image?id=855408121060&t=20&plc=WEB&tkn=*-X8OI9xMHSPHim5e9t4A8n3nz4E https://im0-tub-ua.yandex.net/i?id=1f6e26b04e0576ea39a754b1d8117abc-l&n=13

 

 

       

       Підготувала

       вчитель української мови і літератури

       вищої кваліфікаційної категорії

       Шуба Інна Василівна

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Позакласне читання. Тимофій Бордуляк «Бузьки».

Мета: поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях письменника Тимофія Бордуляка; опрацювати зміст твору «Бузьки»; вдосконалювати техніку читання; розвивати елементи логічного мислення, вміння відтворювати зміст прочитаного, визначати головну думку; комунікативну компетенцію; виховувати патріотичні почуття.

Обладнання: портрет письменника, тексти твору, презентація, ілюстрація лелек.

Тип уроку: урок позакласного читання.

 

Хід уроку

 

І. Загальнокорекційний етап

1. Організаційний момент.

2. Нервово-психологічна підготовка.

 Загадка

Є багато країн на землі,

В них – озера, річки і долини.

Є країни великі й малі,

Та найкраща завжди … (Батьківщина).

ІІ. Основна частина уроку

1. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети уроку.

 Прийом «Асоціативний ряд».

  • З чим (або з ким) у вас асоціюється Батьківщина? (відповіді учнів).

 Сьогодні на уроці позакласного читання ми обговоримо твір «Бузьки» Тимофія Бордуляка.

 Бузьки – народна назва лелек. Лелеки – це один з народних символів українців.

 У народі лелеки є символом відданості та продовження роду. Здавна малим дітям розповідають, що нібито ці птахи приносять новонароджених. Люди вірили: де птах зів’є своє гніз­до, тій хаті буде щастити. Птах обирає хату спокійну й побожну; береже оселю, на якій сидить. Навесні повертає­ться обов’язково до свого гнізда. Лелеки є символом Батьківщини, рідного краю.

2. Актуалізація опорних знань учнів.

 Діалогічне спілкування.

1) Що вам відомо про Тимофія Бордуляка?

2) Які його твори ви вже читали у 8 класі?

3) Пригадайте, про що в них розповідалося.

3. Перегляд презентації про життя і творчість Тимофія Бордуляка.

4. Історична основа оповідання «Бузьки».

 Наприкінці XIX століття західноукраїнські землі входили до складу Австро-Угорської імперії. Сумним та   безрадісним було життя селян. Безземелля, голод, непосильні податки, відсутність заробітків на батьківщині змушували їх залишати свої рідні місця і їхати світ за очі — в Америку, Канаду, Бразилію та інші держави в пошуках кращої долі.

 Оповідання «Бузьки» Тимофій Бордуляк написав під свіжим враженням.  «Побачив на весні, як вертають з вирію бузьки, пригадав собі... моїх безталанних емігрантів, і звідси постали «Бузьки».

 Своєму твору Т. Бордуляк дав жанрове визначення «весняний образок». Для цього жанру, що утверджувався в українській літературі кінця XIX-початку XX ст., характерна живописність відображення, обмеження простору і часу, незавершеність, мало розвинений сюжет або й відсутність його тощо.

Фізкультхвилинка

5. Робота над оповіданням.

1) Словникова робота.

Жебоніти – створювати тихі одноманітні звуки (шелест, дзюркотіння).

З піль – з полів.

Ополокані – обмиті дощем.

Вигейкуючи – покрикуючи.

Одушевлені – радісні.

Лоташ – назва лугової квітки.

Обійстя – подвіря.

Нічвиди – сновиди.

2) Бесіда за змістом твору з елементами вибіркового читання.

- Чи сподобалось тобі оповідання? Що саме найбільше схвилювало тебе?
- Про що говорить заголовок оповідання?
- Звідки поверталися бузьки?

- З яким настроєм вони летіли до рідної країни? Зачитайте рядки з твору.

- Зачитайте живописний опис рідного краю.

- Що побачили бузьки на рідному подвірї?

- Як змінюється настрій бузьків? Зачитайте рядки з твору.

- Про що розповів їм маленький горобчик?

- Як зустріли бузьки сумну новину?

- Яка тема оповідання? (Розповідь про бузьків, які поверталися з вирію до рідного краю).

- Яка ідея твору? (Туга за Батьківщиною, за рідною домівкою).

ІІІ. Закріплення матеріалу

1. Робота в зошитах.

Колективне складання плану оповідання.

 Орієнтовний план.

1. Бузьки поверталися з вирію.

2. Перед ними розстелилася рідна країна.

3. Бузьки прилетіли до рідної стріхи.

4. На рідному обійсті  глухо і пусто.

5. Сумна розповідь маленького горобчика.

6. Бузьки посмутніли і стали жалібно клекотати.

 2. Словесне малювання.

- Які картини постають у вас перед очима під час читання твору «Бузьки»? Опишіть.

 3. Робота в парах.

- Як ви думаєте, чи залишаться бузьки  на своєму подвірї у рідному гнізді?

- Чи, можливо, у вас є інші варіанти кінцівки оповідання?

 Обміркуйте це питання з товаришем і дайте відповідь.

ІV. Заключна частина уроку

1. Підсумок уроку. 

 - Який настрій  у вас наприкінці уроку?

 - Чи відрізняється він від настрою на початку уроку?

 - Чим вас вразив твір «Бузьки»?

 - Над чим примусив задуматися?
2. Підсумкове оцінювання учнів.

3. Домашнє завдання.

 Намалювати малюнок до твору «Бузьки».

 Відшукати в художній літературі вірші про лелек, навчитися виразно читати один з них (за вибором).

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
7 лютого
Переглядів
127
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку