Значення творчості І.Котляревського в українській літературі. Т.Шевченко про І.Котляревського. Узагальнюючий урок
Мета: узагальнити й перевірити знання учнів про роль і місце І.П.Котляревського в літературному процесі; вчити учнів узагальнювати набуті знання, робити самостійні висновки літературознавчого характеру, використовувати відому інформацію, аналізувати, зіставляти, висловлювати власну думку; розвивати уміння працювати з текстами художніх творів, формулювати швидко відповіді до заданих питань, розвивати інтелектуальні та креативні можливості учнів; виховувати почуття гідності та поваги до мистецьких надбань українського письменників І.П.Котляревського.
Тип уроку. Урок - візуалізація
(Узагальнення вивченого матеріалу)
Обладнання: мультимедійна презентація, завдання для учнів на аркушах («Карусель», клоуз – тест (резервне)), портрет письменників, ілюстрації до теми, символічна калина і калинові грона.
Завдання до уроку.
Перебіг уроку
І Організація учнів на навчальну діяльність
ІІ Сугестивне уведення в тему. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Нова доба нового просить слова. І це нове слово прийшло з появою в літературі блискучого насмішника й глибокого патріота, щиросердної людини й талановитого письменника. Його назвали зачинателем нової української літератури. Біографія видатної людини – сама як захоплююча книга. Канцелярист, військовий командир, дипломат, літератор – поет і драматург, учитель, опікун благодійних закладів, - і все це гармонійно поєдналося в особі Івана Петровича Котляревського.
… Йшов 1806 рік, рік російсько – турецької війни. На берег Дунаю вийшов із човна капітан у кавалерійській формі. Він підійшов до багаття, де сиділи задунайські козаки. Коли капітан назвався, один із козаків запитав:
ІІІ Оголошення теми. Цілевизначення і планування учнівської діяльності.
На попередніх уроках ви вивчали творчість письменника І.П.Котляревського. Сьогодні ми підсумуємо набуті вами знання, перевіримо, наскільки твори Івана Петровича запали вам у душу.
Тема нашого уроку: «Значення творчості І.Котляревського в українській літературі. Т.Шевченко про І.Котляревського.» ( записують у зошити ).
Завдання до уроку та очікувані результати ( вчитель зачитує записані у презентації завдання, наголошуючи дітям, чого від них чекає на уроці).
І.П.Котляревський - класик нової української літератури - автор перших, справді національних творів - нев’янучої “Енеїди» і безсмертної «Наталки Полтавки», поява яких знаменувала собою початок нової доби в історії нашої культури.
Те, що Котляревський розпочав - Шевченко продовжив і сказав про свого попередника - батька такі слова:
Будеш, батьку, панувати,
Поки живуть люди,
Поки сонце в небі сяє,
Тебе не забудуть.
Цей вислів Т.Г. Шевченка і буде епіграфом нашого уроку. ( запис у зошити)
Проблемне запитання на урок.
Протягом уроку у вас є змога подумати і довести, що слова Тараса Григоровича справдилися.
ІV Виконання пошуково – інтерактивних завдань на узагальнення вивченого матеріалу
Полтавщина - серце України. Багато творчих людей вона виплекала. Зберегла справжній колорит українського менталітету. Саме полтавський діалект увів у свої твори поет Котляревський.
« …. Забуте й закинуте під сільську стріху слово, немов фенікс з попелу, воскресло знову… і голосно залунало на весь світ» - говорив про значимість Котляревського український письменник М.Коцюбинський.
«Він зробив цю м’яку, виразну, сильну, багату мову мовою літературною» - сказав російський письменник В.Короленко.
За свідченнями біографа С.П. Стебліна – Камінського, Котляревський ще в юному віці «Мав пристрасть до віршування і вмів до всякого слова майстерно добирати рими, дотепні і вдалі, що товариші його по семінарії прозвали …….
Запитання:
На слайдах записані цитати та ілюстрації до них. Завдання на швидкість: хто і до кого говорить ці слова
На плач дочки своєй;
Спаси народ фрігійський бідний…» (Венера до Зевса, част 6 )
Чи рибу з Дону везете?
Чи, може, виходці – бурлаки?
Куди, прочани, ви йдете?» (Дідона до троянців, част 1 )
Захист учнівських проектів
Підсумок уроку
VII. Оголошення результатів навчальної діяльності
VIII. Домашнє завдання