Учні практично ознайомлюються із формами ступенів порівняння прислівників, вчаться утворювати ступені порівняння прислівників, розвивають мовлення, мислення, спостережливість, поповнюють словниковий запас.
Тема. Практичне ознайомлення із формами ступенів порівняння прислівників (без вживання термінів).
Мета: практично ознайомити із формами ступенів порівняння прислівників, вчити утворювати ступені порівняння прислівників, розвивати мовлення дітей, мислення, спостережливість, поповнювати словниковий запас, виховувати любов і дбайливе ставлення до рідної мови, наполегливість у навчанні.
Обладнання: презентація уроку, куб для проведення стратегії «Кубування», індивідуальні картки для опитування, картки із завданнями для парної роботи та диференційованої роботи, таблиця «Творення ступенів порівняння прислівників».
І Організаційний момент
1. Усміхніться всім навколо:
Небу, сонцю, квітам, людям.
І тоді обов’язково
День тобі веселим буде.
- Усміхніться один одному і почнемо працювати.
2. Робота над гаслом до уроку.
- Працювати на уроці ми будемо під гаслом… Щоб гасло прочитати, треба скласти його з розсипаних слів.
(слова прикріплені на магнітній дошці)
справу, можна, Дружно, велику, зробити, !
Дружно можна велику справу зробити!
ІІ. Каліграфічна хвилинка
- Традиційно урок ми починаємо з каліграфічної хвилинки.
Сьогодні нам допоможе в її проведенні загадка. Уважно слухайте:
Квітнуть вишні, абрикоси,
Зеленіють верби коси...
...і зайчик сонячний сміється,
Бо теплий дощик з неба ллється.
***
Вже пташки вернулись в наш край,
Про весну співає і поле, і гай,
Ніжаться на полі трави й квіти,
Вже настав ласкавий місяць. (Квітень)
Кк ка км кв ок ек кві квітень
Дібрати й записати спільнокореневі слова до слова «квітень».
У квітні ранковий туман віщує ясну погоду.
Поставити запитання до слів, назвати частини мови.
КВІТУЧА ВЕСНА
У квітні квітує квітуча Весна,
Квіти виповнюють весну
До дна.
У квітні квітують нарциси,
Тюльпани,
У квітні цвітуть всякі квіти
Весняні.
У квітні квітують і Місяць,
І зорі,
Квітень вкрив цвітом поля
Неозорі,
Квітень всю землю
Зачарував...
Мені дуже хочеться, щоб на нашому уроці теж розцвіла незвичайна квітка – мовознавча. Але доля квіточки залежить від успіху кожного з вас. Треба, щоб всі працювали старанно. Ви готові?
ІІІ. Актуалізація опорних знань. Повідомлення теми і мети уроку.
(Навесні)
Сьогодні ми продовжимо вивчення теми «Прислівник». Але звернемо особливу увагу на те, що прислівники виражають різну міру ознаки.
Завітав сьогодні в клас
На урок знову до нас
Кубик, діти, не простий,
Кубик, діти, чарівний.
Він доріжку прокладає,
Знання наші перевіряє.
1). Частина мови. 4). Член речення.
2). Що означає? 5). Зв'язок у реченні.
3). На які питання відповідає?
-А що означає питання останньої грані «Кубика»?
6). Способи утворення різних форм прислівників.
- Я думаю, що в кінці уроку ви зможете дати відповідь.
4. Диктант «Сито» (вибірковий диктант) Група А
Записати прислівники.
Веселий, весело, добрий, ніжно, восени, осінній, добре, весняний, навесні, вечірній, ранішній, вранці, ввечері.
Група Б
Індивідуальна картка для опитування
Завдання: випиши з тексту прислівники.
Зайнявся ранок. З-за обрію поволі викотилося сонце. Туман почав швидко танути. На траві і квітах заблищали прозорі краплини роси. Голосно защебетали пташки, збуджено зашумів ліс. Сколихнулось раптом усе, ожило.
(Діти зачитують записані уривки, називають прислівники. Аргументують свій вибір.)
Завдання: від поданих слів утворити та записати прислівники.
швидкий |
|
Веселий |
довгий |
|
міцний |
день |
|
літо |
ІV. Фізхвилинка
Ми попрацювали, і повинні трошки відпочити.
Давайте потягнемося вгору, нахилили голівки вправо – вліво, вправо – вліво, вперед-назад, вперед-назад. А тепер стискаємо наші кулачки міцно-міцно, швидко-швидко. Нахилилися вниз. Стали рівно. Усміхніться привітно один одному. Сідайте на свої місця. А хто помітив щось цікаве у нашій розминці? Так, ми знову користувалися прислівниками.
V. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.
1. Робота з реченням.
Автобус їде швидко, поїзд – ще швидше, але найшвидше летить літак.
Прочитайте речення. Визначте прислівники. Поставте до них питання.
Чи однакові ці прислівники за значенням?
Який з прислівників показує, що в дії більше певної ознаки, ніж в іншій? (Швидше)
Який з прислівників показує, що в дії найбільше ознаки, ніж в іншій? (Найшвидше)
Випишіть ці прислівники, розберіть їх за будовою.
Швидко-швидше-найшвидше.
За допомогою чого утворилися різні форми прислівника «швидко»? (За допомогою суфікса –ше, префікса най-)
2. Пояснення вчителя
Різні форми прислівників можна утворювати за допомогою суфіксів, префіксів та спеціальних слів.
Префікси НАЙ-, ЯК-, ЩО-
|
Суфікси -ШЕ, -ІШЕ |
Слова ЗНАЧНО, ЩЕ, НАБАГАТО,ТРОХИ, КУДИ |
Глибоко – найглибше, якнайглибше, щонайглибше |
Глибоко-глибше Активно - активніше |
Глибоко-значно глибше, ще глибше, трохи глибше, набагато глибше |
- Для чого у нашому мовленні потрібні різні форми прислівників? (Для підсилення виразності мовлення)
3. Вправа на утворення ступенів порівняння прислівників.
3.1. За малюнками.
- Які прислівники спадають вам на думку, коли ви дивитесь на ці зображення?
Яскраво-яскравіше, найяскравіше; тепло-тепліше, високо- найвище, значно вище…
Рясно-рясніше, яскраво - яскравіше
3.2. За прослуханою мелодією + хвилинка релаксації
- Які прислівники спадають на думку, коли ви слухали цю мелодію?
Спокійно-спокійніше…
Повільно-повільніше…
4. Робота за підручником.
Виконання вправи №168 с.88
5. Диференційна робота над реченнями.
Група А
Закінчити речення прислівниками у іншій формі порівняння.
Грати в теніс корисно, а плавати...
Я почувався впевнено, а мій друг....
У квартирі просторо, а на вулиці... .
Група Б
Скласти та записати речення з різними формами одного й того самого прислівника (Смачно, голосно).
VІ. Пояснення домашнього завдання
За підручником с.89 вправа 171 (Дібрати і записати кілька народних прикмет, у яких уживаються прислівники з різним ступенем вияву ознаки дії. Наприклад: тепло-тепліше, холодно-холодніше)
VІІ. Підсумок уроку.
Повернемося до останньої грані чарівного кубика «Способи утворення різних форм прислівників». Тепер ви можете дати відповідь на запитання?: «За допомогою чого утворюються різні форми прислівників?»
Подивіться як розквітла у нас мовознавча квітка під назвою «Прислівник». І все це завдяки вашій гарній роботі.
Вправа «Продовжте речення».
(Учні передають «мікрофон» із рук в руки, висловивши свою думку:
«Я знаю про Прислівник...»)
Додаткове завдання
Гра « «Хованки» з прислівниками»
Завдання: знайти заховані прислівники.
С |
І |
Р |
А |
З |
А |
Ввечері, вперед, вдень, вчора, вранці, тепер, враз, вгору, назад). |
Т |
В |
В |
Н |
Ц |
Д |
|
Е |
П |
Е |
Р |
І |
Г |
|
П |
В |
Ч |
Е |
Н |
Ь |
|
В |
Г |
О |
Д |
В |
І |
|
С |
А |
Р |
Е |
У |
І |
Прізвище учня ______________________________________ Випиши з тексту прислівники. Зайнявся ранок. З-за обрію поволі викотилося сонце. Туман почав швидко танути. На траві і квітах заблищали прозорі краплини роси. Голосно защебетали пташки, збуджено зашумів ліс. Сколихнулось раптом усе, ожило. _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
|
Прізвище учня ______________________________________ Випиши з тексту прислівники. Зайнявся ранок. З-за обрію поволі викотилося сонце. Туман почав швидко танути. На траві і квітах заблищали прозорі краплини роси. Голосно защебетали пташки, збуджено зашумів ліс. Сколихнулось раптом усе, ожило. _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ |
Прізвище учня ______________________________________ Випиши з тексту прислівники. Зайнявся ранок. З-за обрію поволі викотилося сонце. Туман почав швидко танути. На траві і квітах заблищали прозорі краплини роси. Голосно защебетали пташки, збуджено зашумів ліс. Сколихнулось раптом усе, ожило. _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ |
Прізвище учня ______________________________________ Випиши з тексту прислівники. Зайнявся ранок. З-за обрію поволі викотилося сонце. Туман почав швидко танути. На траві і квітах заблищали прозорі краплини роси. Голосно защебетали пташки, збуджено зашумів ліс. Сколихнулось раптом усе, ожило. _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ |
|
|
Швидкий
|
Робота в парі «Ти-мені, я – тобі» |
веселий |
довгий
|
міцний |
|
день
|
літо |
|
Швидкий
|
Робота в парі «Ти-мені, я – тобі» |
веселий |
довгий
|
міцний |
|
день
|
літо |
|
Швидкий
|
Робота в парі «Ти-мені, я – тобі» |
веселий |
довгий
|
міцний |
|
день
|
літо |
|
Швидкий
|
Робота в парі «Ти-мені, я – тобі» |
веселий |
довгий
|
міцний |
|
день
|
літо |
|
Швидкий
|
Робота в парі «Ти-мені, я – тобі» |
веселий |
довгий
|
міцний |
|
день
|
літо |