Збірка пропонує цікаві різнопланові завдання для учнів 4 класу.Їх можна використати на звичайних уроках української мови ,мовних конкурсах та олімпіадах, святах та вікторинах.
Дидактичний матеріал з української мови для 4 класу
Олімпіадні завдання з української мови 4 клас
1.Запиши слова без помилок.
Св”ятковий,мерихтить,голубя,тиждневий,молодьба,київа,церимонія,нище,
юнатство,граєцця,шіснадцять,гіляччя,обїжжати.
2.Введи слова у словосполучення,розрізняючи їх за значенням.
Аркуш-лист; вникати-уникати; людський-людяний-людний.
3.Склади і запиши по два речення з кожним словом,щоб воно вживалося у прямому та переносному значенні.
Крижаний.Килим.
4.Замініть фразеологізми дієсловами-синонімами.
Вилетіло з голови; клювати носом; накивати п’ятами; кусати лікті; намилити чуба; водити за носа.
5.До кожного підмета добери присудок.Пошир утворені речення однорідними членами.
Вітер. Листя.Дерева.Земля.
6.Склади текст-міркування «Чому я люблю рідне місто»
1.Утвори нові слова, поділи їх на склади. З кожним словом склади речення.
а) префікс від слова «проніс»,
корінь від слова «лісник»,
суфікс від слова «дубок».
б) префікс від слова «роз'їзд»,
корінь від слова «мова»,
закінчення від слова «липа».
в) префікс від слова «перенести»,
корінь від слова «казка».
2. Спиши, вставляючи пропущені орфограми. В останньому реченні підкресли граматичну основу.
Ш.рокі бе.краї простори. Ле.ке, м.яке повітря, напоєне сонячними променями. Воно ніби хв..люється, перел.вається ясною блакит.ю. Аромат ст..пових трав освіжає увесь простір.
3.Спиши. Встав пропущені слова з правого стовпчика. Запиши відгадку, визнач в цьому слові кількість букв та звуків.
Узимку в …, як сніг. |
сірому |
4.Заміни вислови синонімом-дієсловом.
Взяти себе в руки – …,
вилетіло з голови - …,
не вірити своїм очам - …,
водити за носа - …,
клює носом - … .
5.Написати твір-мініатюру на тему «Зимова казка» за поданим початком (6-8речень)
Жила-була в лісі ялинка …
Текст. Речення
4 клас /варіант 1/
1. Запиши слова, вставивши пропущені букви:
Щоде.ик, мат...мат..ка, л..мон, вул...ця, в...лосипед, ап ..льсин, кор.. дор, д...тинство, м...тро, м.. .даль, ч...решня, гіл...я.
2.Побудуй з поданих простих речень складні, використавши потрібні сполучники
Зашелестіло під ногами опале листя. Прийшла красуня - осінь. Ще стоять теплі погожі дні, Вранці бувають приморозки.
3.Спиши речення, добираючи до однорідних членів залежні слова:
Діти милувались берізкою, ялинкою,
Пізня осінь нагадує про себе дозами, приморозками, туманами.
4. Встанови зв'язок слів у реченні:
У повітрі повільно пропливало срібне павутиння.
5. Склади і запиши твір за поданим зачином. Добери заголовок.
Листок востаннє покружляв у повітрі і впав у калюжу. Бачу - на ньому мурашка сидить. Завмерла бідолаха з переляку від такого польоту,
4 клас /варіант 2/
1 .Серед поданих слів знайди і запиши в один стовпчик слова, в яких більше звуків, ніж букв, а в другий - слова, в яких звуків менше, ніж букв.
Україна, джерело, південь, квіточка, маяк, нянька, любисток, свято, задзвеніть, розв'язався, появилася, пісня українська, співаєш, сьогодні.
2.3аміни словосполучення одним словом:
пекти раків-
зарубати на носі-
взяти ноги на плечі-
3.Перебудуй розповідне речення у спонукальне.
Люди бережуть і не засмічують водойми.
4.Із поданих слів побудуй речення і встанови зв'язок слів у цьому реченні.
земля, килимом, Восени, барвистим вкривається,
5.Скласти твір «Моє село (місто)»
6.Усний тур.
Мої батьки працюють,.
А я мрію стати... Чому?
4 клас /варіант 3/
[-о - о = о], [- о – о =: о], [- о = о = о].
Побудуйте з ними речення.
2. Побудуйте текст за опорною групою лексики та зачином.
Зачин. Світає. Сколихнулись хліба. Поле заграло хвилями.
5. Завдання для усної форми конкурсу:
Складіть усний портрет Вашої мами.
1.Скласти речення, побудувати зв'язний текст. Записати дібравши заголовок.
бджілка, ось, і, сну, прокинулась, зимового, від;
весна,настала;
чашечку ,вона,і,напоїла,відкрила,свою,соком,їх;
з,сонце,полів,сніги,зігнало;
вони,з,вилетіли,вулика,до,і,полетіли,фіалочки;
з'явились,у,свіжі,пожовклі,зелені,траві,стеблини; подруг,розбудила;
лапками,очиці,прочистила,волохатими.
2.Дібрати ознаки до назв предметів.
Береза-
Поле-
Вітер-
Небо-
3.Доповніть прислів'я необхідними антонімами.
Порожня бочка гурчить,а повна… .
З великої хмари…. дощ буває.
Як є початок,то й….буде.
Геть пішло з країни горе,розлилося…..морем.
4.3аписати слова, вставивши пропущені букви. Дібрати до них
перевірні слова.
К—слиця-
Боро—ба-
Гр—чаний-
В—рховина-
5.Написати твір-мініатюру (4-5речень) на тему "Незвичайна осінь"
ДИКТАНТИ З ТВОРЧИМ ЗАВДАННЯМ
Рідний край
У кожної людини є рідний край. Це місце, де вона народилася, живе, навчається і працює.
Наш край - Хмельницька область, прадавня слов'янська земля.
Наш край називається Поділлям. Він був заселений людьми з давніх давен. Через нашу область протікає багато річок З невеличкого джерельця у Волочиському районі бере початок Південний Буг. На півдні Хмельниччини протікає Дністер.
Хмельницький-найбільше місто області, а Деражня -найменше.
Але де б ти не жив, чи у великому місті, чи в маленькому селі, саме воно наймиліше твоєму серцю. (81 слово)-
1.3амініть подані словосполучення дієсловом в неозначеній формі
Зразок: Давати оцінку - оцінювати.
Давати нагороду -
Одягти на себе одяг -
Виконувати стрибки -
Виконувати танцювальні рухи –
2.Запишіть звукові моделі до слів:
смієшся, вмиваються
Визначити кількість складів, букв, звуків.
3.3апишіть 4 словникових слова з ненаголошеними голосними е, и
4.Запишіть слово, яке утворюється від:
а) префікса слова притиснути,
кореня слова кордон,
суфікса слова піддубник;
б) префікса слова завести,
кореня слова написати,
суфікса слова ручка,
закінчення слова зима.
5.Складіть і запишіть невеличкий твір з елементами опису "Золота осінь".
Золота осінь
Непомітно підкралась осінь. Заспівала вересневим дзвінком у школах., заквітчалась запашними чорнобривцями.
Цього року осінь порадувала всіх. Ще довго щедро усміхалося сонечко. Осіннє небо вражало своєю блакиттю. Поволі жовтіло листя і довго трималося на деревах.
Тільки в кінці жовтня простелила осінь під деревами м'якенькі
барвисті килимки. (47 слів)
1.Напишіть як слід звернутися
Микола- Максим-
Галинка- Юля-
Степанко- Петрик-
2.Поставте апостроф у словах
Бурян, вдячний, сімя, солові', ллється, сіється, зоря, Маряна.
3.Скласти і записати речення
1) для, Сергійко, друзів, змайстрував, годівничку, пернатих.
2) теплі, для, Оленка, рукавички, братика, зв'язала.
4.Записати 6 слів без жодного дзвінкого приголосного
1 .Написати диктант. Дібрати заголовок.
Увечері поверталися з полювання. їхали лісом. Світло фар виривало з темряви стовбури дерев. Машина йшла повільно.
Раптом ми зупинилися. Перед машиною лежала темна кулька. Вона була обліплена опалим листям. Це їжачок завмер на дорозі. Я покотив звірка по осінньому листі. їжачок засопів і поніс на своїх голочках постіль. Він поклав її під корінням дерева.
Тут сопун примоститься зимувати.
2.Поділити текст на речення, визначити основу речень.
Скромна краса пізньої осені листопад найчастіше сумний зникли яскраві барви відзвеніли пташині голоси природа ніби причаїлася спохмурніло небо потекли з нього ниточки дощу.
3.Вставити пропущені букви.
Абр—кос, г—рой, д—ректор, кв—ток, д—ван, в—дмідь, гр— міти,
ч—ремха, ч—твер, к—слиця.
4.Скласти твір-мініатюру (4-5 речень) за поданим початком .
Восени ми з друзями пішли до лісу. Цікаво було дізнатися ,як звірі готуються до зими.
5.Написати твір-мініатюру (4-5речень) на тему "Незвичайна осінь"
Тестові завдання
Варіант 1.
1 . Визнач тему тексту.
Оберігайте мурашники . Нерідко можна побачити, як хлоп'ята, потрапивши до лісу, знічев'я руйнують мурашники. А мурашки — дуже корисні для лісу створіння. За один день мурашина сім'я знищує кілограм шкідливих комах. Роблячи ходи під землею, мурашки сприяють надходженню до коріння дерев та кущів води і кисню.
3)У тексті розповідається про те, як живуть мурашки.
2.Визнач речення з однорідними членами.
1)У неділю я прокинувся пізно. 2) У кімнаті було незвичайно біло. 3)Я схопився з ліжка і кинувся до вікна.
3.Визнач, яке слово в реченні написане з помилкою.
В Україні дорогих гостей зустрічають з радістю, любов'ю, хлібом і сіллю.
4.Вибери закінчення, яке буде мати прикметник у такому словосполученні:
з хорош... подругою
1)-ою 2)-ею 3)-ию
5.Визнач, яку форму займенника треба вставити у речення.
Дякую ... за добрі побажання.
1)вам 2) вас 3) для вас
6.Визнач, яке дієслово у тексті записане з помилкою.
По вулицях рухається транспорт. А під землею будується метро. Його вагони швидко довезуть вас будь-куди.
Варіант 2.
1. Визнач мету тексту.
Здавна лелек вважають близькими сусідами людини. Лелеки завжди селилися біля нових осель. Це свідчило про злагоду в сім’ї, мир і спокій. Тому лелек завжди оберігали, ставились до них шанобливо.
2.Вибери речення, яке відповідає такій схемі:
1)У садку співали дзвінкоголосі соловї і невгамовні шпаки. 2)Дружно будували свої гнізда працьовиті ластівки. 3)Під парканом купалися в калюжі галасливі горобці.
3.Вибери закінчення, яке буде мати іменник у такому словосполученні:
пригостили смачною груш...
1) -ою 2) -ею 3) –ию
4.Визнач, яке слово в реченні записане з помилкою.
Діти зібралися біля яскравого вогнища і з великим захопленням милувалися вечірньою зорою.
5.Визнач, яку форму займенника треба вставити у речення.
Не хвали себе, хай ... люди похвалять.
1) тебе 2) тобі 3) тобою
ЦІКАВІ ЗАВДАННЯ
Без голосних
• Щоб зекономити місце, в одному словнику прізвища видатних людей надрукували лише приголосними літерами та Ь. Прізвища яких українських письменників надрукували у словнику?
Швчнк, Фрнк, Гнчр, Стльмх, Схмлнськй,Кцбнськй.
3 2 14 ТІЛО
(літо)
• Записати якнайбільше слів, у яких:
а)початковий звук — голосний (око, іній...);
б)не повторюється жодний голосний (весна, небо труд...);
в)є лише один голосний, що повторюється декілька разів (молоко, барабан, килим, берег, вісім...);
г)лише один приголосний, що повторюється кілька разів (біб, тато...);
д)не повторюється жоден приголосний (хата, літо...);
е)є лише м'які приголосні (тінь, сіль, рілля...);
є) є подовжені приголосні (життя, знання, Ілля...).
• Відгадати слово, добираючи замість рисочок букви на позначення приголосних звуків:
• Утворити якнайбільше нових слів із букв слова магазин (низ, зима, газ, маг, гам); ведмідь (мед, мідь, дім, дід).
коса (р), рука (в), буква (р), вір (звір), гра (грам), лин (млин).
• Додавши глухий приголосний, утворити нові слова від таких слів:
чума (чумак), коза (козак), буря (буряк), трава (страва), гра (грак), мак
(смак), міх (сміх), лан (план), лід (плід), порт (спорт).
• Чи однакова кількість звуків у словах ясно і рясно, ящик і лящик, мию і мито! Довести своє твердження.
лось — ліс, джміль — джем, чашка — лящ, гай — як, їда — сій, лак — ляк, мій — їм! Якщо є, то які саме?
(Дід, біб, вів, око, піп, зараз ...).
(Сіль, день, пень,..).
• Назвати слова, в яких два останні звуки позначаються однією літерою.
(Армія, подія, моя, ательє...).
• Як написати слово робота п'ятьма літерами? чотирма?
(Праця, труд).
• Назвати «найпасивнішу», тобто найрідше вживану букву українського алфавіту.
(Буква ф. Звук, що позначається цією буквою, зустрічається тільки у запозичених словах).
• Назвати алфавіти, які складаються з шести літер. (Азбука, абетка).
Наскрізний алфавіт
записати слова (іменники в називному відмінку однини) так, щоб
кожна з цих літер була другою (можна третьою і т. д.):
а — балка
б — абетка
в — автор
г — ягня
6, 11, 3, 1, 18 (диван),
16, 12, 23, 19 (літо), (мама),
15, 21, 1, 14 (край).
Ланцюжок
• Продовжити ланцюжок слів-іменників чоловічого роду, причому кожне наступне слово має починатися зі звука, яким закінчується попереднє:
з'їзд — дим — мир — Рим ...
• До поданих загальних назв дібрати іменники — власні назви:
Письменник ... (М. Стельмах, Г. Тютюнник...).
Місто... (Одеса, Київ, Львів ...).
Річка... (Серет, Дніпро, Прип'ять ...).
Країна... (Україна, Польща, Англія ...).
Журнал ... («Малятко», «Барвінок», «Соняшник»...).
Учні, дошка, щоденник, школа, клас. (Вчитель).
Бинт, шприц, лікарня, укол, ліки. (Лікар).
Хліб, колос, зерно, жнива, урожай, косовиця.(Хлібороб).
Птах ... (Орел, ластівка, чаєня).
Тварина ... (Кінь, лисиця, зайченятко).
Дощ, острів, кінь, тінь, кущ.
Калина, родина, сумка, лелека, країна.
Вікно, село, море, життя, кутя.
Ялта —Америка — Антон — Надія...
г 1 а пі 2 л ві 3 ло
за 3 мка пер 6 мі 100
пі 100 лет 100янка 7 я
(Він, вона, воно, вони).
1. Я попросив товариша принести свою книжку.
2. У неділю Лариса зустрічатиме свою маму. Вона буде в червоному платті.
3.Батько помер, коли йому було п'ять років.
гуси (ґелґочуть),
півень (кукурікає),
корова (мукає),
киця (нявкає),
собака (гавкає),
лев (ричить),
порося (рохкає),
вовк (виє),
коні (іржуть).
(Можна, коли взяти їх у лапки. Наприклад, привітатися з другом — зустріти «друга»; любити морозиво «любити» ворога).
ЗАВДАННЯ- ЖАРТИ
ЦЕ ЦІКАВО ЗНАТИ
1 .Пошук однорідних членів речення
У глибоких шарах підземних вод міститься багато розчинених солей, мінералів і газів. Така вода називається мінеральною.
Завдяки брому, йоду, радону, які містяться в мінеральній воді, вона має цілющі властивості. З боліт, озер, джерел витікають маленькі струмочки. Вони течуть і, з'єднуючись з іншими струмками, утворюють ріки. Ріки вміють будувати й руйнувати. Прокладаючи собі шлях до моря, вода розмиває гори, розширює береги, захоплює і несе по дну землю й каміння.
Навколо водойм і на болотах живе видра. Довгий хвіст і перетинчасті лапи допомагають їй пірнати і плавати під водою, як риба.
2. Заміна слів однорідними членами речення за зразком
• Для лісових звірів характерне плямисте або смугасте забарвлення. (Лісовий кіт, рись, борсук, плямистий олень).
• В саду співають птахи (ластівки, чижі, солов'ї).
• Численні твори Олеся Донченка ввійшли до золотого фонду української дитячої літератури. (Романи, повісті, оповідання, казки, п'єси).
• Бабуся працювала. (Шила, вишивала, садила і вирощувала квіти, готувала їжу, прибирала в кімнаті).
• У серпні дозрівають фрукти. (Яблука, груші, сливи).
3. Визначення однорідних членів речення
• Зайченята народжуються і навесні, і влітку, і восени.
• На початку літа у ставках, озерах і річках зацвітає сусак зонтичний.
• Торф утворюється при заростанні боліт, заболочених долин
і водойм мохами, вересом, осоками, комишами, очеретом, хвощами, пухівками, чагарниками і деревами.