Диктанти з української мови 3-4 кл.

Про матеріал

Різні види нетрадиційних диктантів пожвавлять пізнавальну активність учнів на уроках української мови.Зможуть розвинути творчі здібності дітей,закріпити здобуті навички з орфографії та синтаксису,розширити лексичний запас.

Перегляд файлу

Різні види диктантів корисні на будь-якому етапі

вивчення мовного матеріалу

Аналітичний

Проводиться у процесі ознайомлення, вивчення та закріплення матеріалу.

Залежно від віку дітей добирається 5-15 слів, у яких учні допустили найбільше помилок, слова групуються учнями за орфограмами, і вони пояснюють, де і чому було допущено помилку, добираючи відповідну схему-опору, правило, яке треба знати, щоб не допускати помилок у відповідному випадку.

Не побачиш                  осінню             тьмяно

Не повернеться            насінням         пірʼям

Абетковий

У процесі закріплення та систематизації знань.

- Перший учень називає словникове слово (чи слово на певну орфограму), що починається на А, другий на Б, третій на В...

- Перший ряд придумує слова на А, другий на Б, третій на В. (можна в парі, ланцюжком...) Можна називати назви міст, річок, країн, квіток, рослин, звірів, іграшок...

Антидиктант

Навчальний вид диктанту. Сутність його полягає у тому, щоб усвідомлено робити на місці кожної орфограми помилки. Використовують невеличкі тексти (1-2 речення чи 4 рядки з вірша) або окремі слова. Такий диктант навчає бачити у слові орфограми, тобто визначати звук у слабкій позиції.

Запорозці – це народ, на всякі діла здатний. Були такі, що й грамоти не- вчилися. За те четали так добре, що й учений так не про читає. А сила яка в них була! Хоч у старого, хоч у малого!

Антонімічний

Учень по ходу замінює ключові слова у реченнях антонімами, творчо обробляючи текст. Можна підкреслити знайомі орфограми у тексті. Можна змінювати не слово, а все речення на протилежне за змістом.

Скромна краса пізньої осені.Листопад найчастіше сумний. Зникли яскраві барви. Відзвеніли пташині голоси. Природа ,ніби причаїлася.

Спохмурніло небо, потекли з нього ниточки дощу.

Безперервний

Навчальний вид диктанту. Упродовж вивчення слів з «словничка-малючка» він проводиться під диктовку вчителя: поступово ускладнюється і урізноманітнюється робота над словниковими словами. Наприклад, на першому уроці дозволяється використовувати словники, задавати питання вчителю.. На наступному – пишемо слова без словника, далі – з поясненням, потім – самостійно з пам’яті, і, нарешті, вводимо словникові слова у речення. Можна потім ще й організувати творчу роботу над текстом.

Складні орфограми

Навчальний вид диктанту, різновид підготовчого. Спочатку опрацьовується детально увесь текст, а записують лише найважчі слова. Перед проведенням диктанту вчитель звертає увагу на те, які правила треба повторити.

Взаємодиктант

Не рекомендується проводити у процесі подачі нового матеріалу. Учні працюють у парах. Спочатку по черзі диктують одне одному слова чи текст, невеличкий за обсягом, а потім перевіряють у два етапи:

1-й етап – кожний перевіряє зошит партнера;

2-й етап – разом перевіряють по черзі обидва тексти (з опорою на текст підручника).

Вибірковий

Учні записують не весь текст, а слова, словосполучення чи речення за завданням вчителя. Може ускладнюватися завданням записати слова у будь-якій формі чи зробити групування тощо. Мобілізує увагу, виключає можливість механічного списування, економить час уроку.

Місто слави – Севастополь,

А корисне – Сімферополь,

І медове – Мелітополь,

Маріуполь – град Марії,

Нікополь про славу мріє.

Назви міст – це не просто слова,

Це історія краю жива.

Промовляють до нас крізь віки

Їх засновники й будівники.

Кий, і Лев, і Житомир, Чернігів –

Імена їх народ наш зберіг.

Скільки назв лише з коренем „слав”:

Борислав, Берислав, Ізяслав.

Часто назву вели від ріки,

Що тепер пересохла й пропала

Або інше наймення дістала.

Вже нема в Україні Олтави,

Та живе і квітує Полтава.

Річку Харків чи й знайдеш на карті,

Та відоме усім місто Харків.

  •     Виписати назви міст!

Відновлюючий диктант

Творчого характеру. Найчастіше використовується, як навчальний. Спочатку учнів знайомлять з текстом (словами), потім визначаються і виписуються словникові слова, словосполучення, речення з ними, за якими учні повинні відновити і записати текст диктанту.

Вільний диктант

Проміжний вид (між диктантом і переказом). Учні вільно передають зміст окремих речень чи абзаців(частин) тексту. Можна передавати близько до тексту зміст, а можна – основний зміст. Робота має творчий характер.

Гарний (прикметниковий)

В процесі вивчення прикметників проводиться на будь-якій стадії.

- дібрати прикметники до слова. Учень диктує прикметники, які можна дібрати до іменника;

- учні добирають прикметники до іменників, що диктує вчитель, пояснюючи при цьому всі орфограми і у прикметниках, і у іменниках.

За створеними словами чи словосполученнями можна скласти текст – опис, просто текст, вірш.

Графічний

Використовується для повторення, закріплення, узагальнення вивченого матеріалу. Вчитель диктує словникові слова, словосполучення чи речення з ними, а учень записує лише схеми, графічні знаки.

  •     Ненаголошений е чи и позначатимемо лише буквою е,и

Село, перо, стрижі, мерехтіння, весна, криниця, веселий, червоний, життя, чотирнадцять.

«Двобій» чи «Дуель»

Використовується на будь-якому етапі, на роль ведучих вибираються найсильніші учні чи найслабші, чи ті, хто потребує посиленої уваги тощо... Коли дається новий матеріал, то вибирається найсильніша пара, що йдуть із «запасом» знань (в режимі випередження). По черзі учні диктують слова на правило, що заучується (можна з коментарем). Перемагає той, хто придумає останнє слово. Можна залучати до гри весь клас, розділивши його на дві групи підтримки.

  •     Правопис особових закінчень дієслів. Як правильно записати? Продовжуйте ряд орфограм.

Посієш, поклеїте, поріжете, граєш, виховуєте, біжите, погуляєте…

Дієслівний

Підсумковий, контрольно-перевірний диктант на систематизацію знань про дієслово. Слова можна брати одні і тіж для всіх завдань диктанту, а можна різні. Залежно від цього регулюється їх кількість. За наявності тематичного блоку дієслів можна потім побудувати речення чи текст на будь-яку тему, а можна прокоментувати записи, мотивуючи вибір відповідним правилом. Краще проводити за наявності таблиці, куди діти просто вписують слова. Таблицю можна спрощувати відповідно до програми певного класу початкової ланки школи.

Дубль-диктант

Навчальний диктант, використовується під час повторення, закріплення і узагальнення вивченого. Замість слів, що диктує вчитель, учні записують свої, але на ті самі орфограми.

Наприклад, мороз[c] – холод[т] – оглушення приголосного в кінці слів[и] сна,покле[ї] ш

Евристичний

Використовується на будь-якому етапі вивчення матеріалу. Вчитель ставить питання, а діти знаходять слово-відповідь (чи речення) і, коментуючи та аргументуючи свою думку, записують його під диктовку.

Утворити якнайбільше нових слів із букв слова магазин (низ, зима, газ, маг, гам); ведмідь (мед, мідь, дім, дід).

Додавши дзвінкий приголосний, утворити нові слова від таких слів:

коса (косар), рука (рукав), буква (буквар), вір(звір), гра(грам), лин(млин).

Додавши глухий приголосний, утворити нові слова від таких слів:

чума (чумак), коза (козак), буря (буряк), трава (страва), гра (грак), мак (смак), міх (сміх), лан (план), лід (плід), порт (спорт).

Чи однакова кількість звуків у словах ясно і рясно, ящик та лящик, мию і милю?  Довести своє твердження.

Який звук може позначитися аж п'ятьма буквами?

(Звук [й] може позначатися буквами я, ю, є, ї, й.)

Яке буквосполучення (йо чи ьо) може стояти на початку слова або складу, а яке – ні? Чому? Запишіть такі слова.

Назвати слово, в якому один звук позначається трьома буквами. (Дзьоб -Гедзь)

Назвати слова,якы читаються однаково ззаду наперед. (Дід, біб, вів, око, піп, зараз...)

Назвати слова, в яких останній звук позначається двома буква ми. (сіль, день, пень...)

Назвати слова, в яких два останні звуки позначаються однією літерою. (Армія, подія, моя, ательє...)

Як написати слово робота п'ятьма літерами? Чотирма? (Праця, труд)

Змінивши один приголосний звук на інший, перетворити свійську тварину, яка відзначається впертістю, на птаха. (Осел – орел)

Енциклопедичний

- Виписати з енциклопедії слова на задану букву, правило, тему і прокоментувати свою роботу. Можна ввести додаткові завдання. Наприклад, за вибраними словами скласти текст, окремі речення чи просто згрупувати.

- Можна дати завдання, попередньо дібрати по 5-10-15 слів з енциклопедії (можна тематичні чи поодинокі, не зв’язані темою слова), потім діти (групи) обмінюються словами, списують їх і дають коротке пояснення кожного.

- Чи вчитель диктує слова з тих, що дібрали учні, а учні дають коментарій з опорою на енциклопедію.

Естафета

Можна використовувати як при закріпленні нового матеріалу, так і при систематизації знань з теми, при повторенні, за словесним матеріалом роботи над помилками.

- Вчитель диктує слова, у яких було зроблено помилки (чи просто на різні правила, які слід опрацювати). Учні по черзі коментують правопис слів.

- Учні першого ряду диктують по черзі слова, учні другого ряду коментують їх правопис, учні третього ряду – перевіряють і оцінюють роботу.

- Можна, щоб слова добрала перша група дітей, 2 – група диктувала, а 3 – прокоментувала. Перша група виступає у цей час у ролі арбітрів – перевіряє роботу (і оцінює) перших двох груп.

Дев_ятсот, св_ято, бар_єр, зв_язно, при_їзд, сузір_я, в_юн, від_їзд, роз_єднати, м_який, солов_їв, м_язи, харків_янин, духм_яна, п_янко, мавп_ячий, серйозний, чолов_яга, тьм_яно, моркв_яний, медв_яний, комп_ютер, зів_яла, м_ясоїд.

Журналістський

Проводиться на будь-якому етапі вивчення матеріалу, але краще в період закріплення або повторення. Дітям дається додому завдання дібрати 10-30 слів з орфограмами, які вивчили, до теми статті, яку хотіли б написати. Тему вчитель може дати сам чи її обирають учні. Далі з усіх варіантів обирають один, записують набір слів, а потім за ним пишуть статтю до класної стіннівки (можна надіслати до дитячого журналу чи газети). Наприклад, треба написати замітку «Чому треба вивчати рідну мову?»

Загадковий

Можна використовувати на будь-якому етапі вивчення матеріалу. Вчитель читає загадки, де відгадками є словникові слова. Діти записують їх, підкреслюючи орфограми, коментуючи тощо. Можна, навпаки, пропонувати слова-відгадки, просити дітей дібрати і записати до них відповідну загадку.

Звуковий

Встановити відповідний звук. Використовується у процесі вивчення дзвінких – глухих, ненаголошених голосних, чергування звуків у слові. Можна записувати слово у транскрипції:[йак’ір], [д’ідус’], [йагн’а]... Краще проводити, як різновид зорового диктанту, з опрацюванням на дошці, чи тільки у зошитах, чи на картках тощо... коментарій, пояснення, промовляння ...- на вибір.

Знавці орфограм

За певний час (3-5 хвилин) учні повинні записати якомога більше слів на задану орфограму і прокоментувати їх. При перевірці, учень дописує пропущені ним слова.

Зворотній диктант

Учні диктують вчителеві слова, у яких допустили помилку чи не можуть самостійно прокоментувати їх правопис, а вчитель, записуючи їх на дошці, коментує всі орфограми. На роль вчителя може бути призначений найсильніший учень класу – знавець мови.

Ігровий

а) «Естафетна паличка» вчитель називає слово і кидає м’яч (чи передає паличку) і діти, передаючи м’яч (чи паличку), придумують слово на задану орфограму чи правило. Потім, пригадуючи послідовність, записують всі слова і підкреслюють орфограми.

б) «Шифрувальники» за опорами відгадати слово на певну орфограму чи правило: П’ ГП (м’яч) * е- **(село) Д..... (Дніпро) і т.д.

в) Знавц.за певний час (5 хвилин) учні повинні записати якомога більше слів на задану орфограму і прокоментувати їх. При перевірці, учень дописує пропущені ним слова. (Щоб було цікавіше, можна задавати питання, щоб учні записували відповіді). На зразок «Що? Де? Коли?».

г) «Чарівники» Виконати певні завдання зі словами (від іменника утворити прикметник, з однини – множину, від називного відмінка – будь-який, тощо...).

ґ) «Творці краси» Поширення речень за допомогою прикметників.

д) «Будівельники» Записати однокореневі слова і розібрати слова за будовою. Подається матеріал у вигляді кросворда. Наприклад, перше слово з 3 букв (ліс), друге – з 4 букв (ліси), третє – 5 (лісок), четверте – 6 (лісник), п’яте – 7 (лісовий), шосте – 8 (лісовики).

Картинна галерея

Різновид творчого диктанту. Перед диктантом вивішують репродукцію картини. Вчитель знайомить дітей з нею, а вони розглядають, аналізують... Зачитується текст диктанту, пов’язаний з картиною змістом, і ставиться конкретне завдання:

- доповнити текст описом...

- ввести у текст слова....

- написати свої роздуми про картину...

Далі записується текст під диктовку вчителя і виконується творче завдання. Сприяє розвитку орфографічних навичок, збагаченню словникового запасу, розвитку творчих здібностей учнів, залучає до пізнання прекрасного.

«Кубики»

Використовують на будь-якому етапі вивчення матеріалу, але краще у період закріплення, повторення та систематизації знань. Учні складають і записують слово за серією букв. Це можуть бути як слова на певну орфограму (чи різні орфограми), так і словникові слова.

Лідер

Проводиться на будь-якому етапі вивчення матеріалу або при закріплення будь-якого блоку слів чи словникових слів. Вчитель (учень) називає правило, і хто перший підняв руку, той і диктує 5-10-15 слів на це правило (букву-орфограму, словникових чи тематичних).

Наприклад, беремо слово «Іменник». Учень записує слово і диктує: рід, число, відмінок, власний, загальний, істота, неістота, живий, неживий, предмет, явище, подія.

Беремо слово «Прямокутник» : геометрична фігура, чотирикутник, чотири сторони, чотири кути, прямі, попарно рівні, протилежні, однакові, різні, периметр, площа, сума, великий, невеликий, більший, менший, форма, величина.

«Ланцюжок»

Учні по черзі диктують слова на задану орфограму і записують в зошит. Перед тим, як сказати своє слово, учень має прочитати вголос решту слів. Можна кожному ряду (варіанту, групі) дати різні завдання, а потім організувати взаємоперевірку чи колективний аналіз роботи. Замість зошита можна користуватися папером, згорнутим «трубочкою», де можна писати крупно фломастером, з виділенням орфограми іншим кольором, і для перевірки вивішувати «сувій» на дошку. Можна й так: перший пише слово, другий його читає, підкреслює орфограму, коментує і дописує своє для наступного учня...

Макро-диктант

Форма проведення – довільна, а суть полягає у тому, що записують стільки слів, скільки згадують (згідно тематики диктанту).

Міні-диктант

Має безліч варіантів. Можна прописувати 10-30 слів на подану тему, орфограму... записати загадки (щоб відгадкою було дане слово), прислів’я, приказку, чистомовку, скоромовку, афоризм.Можна дати комплект, де згруповані слова за певними ознаками, і запропонувати виписати з кожної групи по 1-2 слова на кожну орфограму чи правило. А при перевірці прокоментувати свій вибір, згадавши правило (поняття, значення..). можна організувати колективну перевірку (з опорою на пропоновану для роботи картку-опору).

Незвичайний («диктант навиворіт»). Для диктанту добираються слова, що написані навпаки, зачитуються так чи записуються на дошці, а учні у зошиті пишуть їх правильно. При перевірці можна коментувати, пояснювати тощо... Наприклад, фариж, аниш, акшиш... (жираф, шина, шишка).

Орфоепічно-орфографічний

Навчальний вид, різновид попереджувального диктанту. Вчитель диктує, дотримуючись норм орфоепії. Учні (один чи разом) промовляють слова чи текст так, як записують, згідно із нормами орфографії.

Оригінальний (різновид творчого).

 Слова добирають, групуючи, за певними ознаками, але так, щоб потім можна було скласти з них речення чи текст. Всі орфограми, правила, тощо коментуються.

Наприклад:

Іменники   Прикметники   Дієслова

Хлопчик   маленький   пішов

Лісок    ближній    знайшов

Їжачок   колючий    побачив

Грибок   смачний   подарував

Нірка    глибока    сховався

Маленький хлопчик пішов у ближній лісок. Він назбирав повний кошик смачних грибів. Під старим дубом він побачив нірку їжачка. Вона була дуже глибока, їжачок теж побачив хлопчика. Злякався і сховався до нірки. А хлопчик засміявся і залишив йому біля нірки три великих смачних боровика, їж, їжачок!

Диктант-опис

Записати, дібрати, вибрати, виписати слова, що допоможуть описати предмет, явище чи подію. Можна звузити «рамки», давши завдання використовувати лише прикметники. Наприклад, струнка, тоненька, білокора, гнучка, кучерява, замріяна, зелено коса, пишна, весела, тиха, горда, ласкава (береза).

Омонімічний

Різновид колективного, ланцюжкового, групового. Учні пригадують і записують слова – омоніми, а потім можна утворити з ними словосполучення, речення, скласти текст... Коса, ключ, лава, замок, дорога, брати, діти, насип, став.

«Перехресний»

Учні працюють в парі, по черзі диктуючи слова чи речення. Перевіряти можна разом обидві роботи; кожний свою чи навпаки.. Можна використовувати посібники, а можна «з голови».

Повторний (тричі диктант)

Навчальний вид. Використовується на першому етапі засвоєння навчального матеріалу. Під диктовку вчителя учні записують невеликий за обсягом текст. Вчитель диктує ще раз, пояснюючи правопис важких слів та знаків пунктуації. Учні самостійно виправляють помилки. На наступний урок дають той самий диктант, але його перевіряє вже не сам учень, а вчитель, і третій раз пишуть диктант лише ті учні, хто припустився помилок.

 

ЯРОСЛАВОВА СЛАВА

Широко й далеко линула Ярославова слава. Дбав він про військо, дбав про школи й церкви, щоб ширити слово Боже. Робив заклики, щоб батьки посилали дітей у школу. Заясніли вершки Києва золоти¬ми банями церков, між якими найславнішою була — собор св. Софії. І заходив Ярослав у келії до ченців, що писали книжки-літописи. Найславніший між ними був Остромир. Остромир допоміг князеві записати закони в одну книжку, що звалася "Руська Правда": переписане право, що ним князі мали правити й судити.

Мудрий і запопадливий був Ярослав. Любили його кияни, як батька рідного, так само, як любили його батька Володимира Великого

Перевіряю себе

Навчальний вид диктанту. Під час написання дозволяється користуватися словниками, довідниками, енциклопедіями, довідковою літературою, можна отримати консультацію у вчителя чи учня-консультанта: як написати і чому. Розвиває самоконтроль.

Поетичний

- дається блок-диктант слів – рим до вірша на 2-3 куплети. Діти мають скласти вірш. Записується ось так: ______________________________________зима ______________________________________нема ______________________________________хутенько _____________________________________щвиденько ______________________________________каталися ______________________________________ сміялися.

Наприклад, так:

Ой, весела в нас зима!

Веселішої нема.

Ми взяли санки хутенько

І на гірку всі швиденько.

Гралися, каталися,

Весело сміялися!

- Треба дібрати слово-риму до початку рядка вірша:

Падав білий-білий …………..(сніг)

На доріжки, на …… (поріг)

Дуже був …………. (біленький)

І такий ……. (легенький)

Мережані ……. (сніжинки)

Прикрасили …… (ялинки)

Бабу снігову ………….. (зліпили)

Ніс-морквинку …… (встромили)

Я стою й …… (дивлюся)

Ну й гарна ж ……. (бабуся)

  •     Вчитель читає вірш, а учні записують ті слова, що він пропустив, відгадуючи їх за змістом і римування. Коментують, пояснюють.

Римований

Вчитель читає слово, а учні добирають до нього співзвучне слово-риму. Можна дібрати так, щоб вийшов текст чи вірш, або просто речення чи прислів’я. Розвиває мовне чуття, мелодику мовлення.

Сніжинки-…крижинки, зима- … нема, вітер-…діти

Скарбничка мудрості народу

Для запису під диктовку використовуються скоромовки, чистомовки, загадки, прислів’я, приказки. Вчитель читає текст один раз, учні уважно служають і записують по пам’яті, потім озвучують свій запис. Сприяє розвитку пам’яті, активізації словника, залучає до джерел народної мудрості.

Синонімічний

Учень по ходу замінює ключове слово у реченні синонімами, творчо обробляючи текст. Можна підкреслити знайомі орфограми. Використовуються на будь-якому етапі. Сприяє збагаченню словника, вдосконаленнню мовлення.

Дихає теплом весна.На вибалках у листяних лісах,по чагарниках сяють порцеляновим блиском підсніжники,схожі на дзвоники,- надійні посланці весни.В легендах весна приходила до людей з такими дзвониками і сповіщала пробудження від сну.

 

 

Словниковий «Сигнальний»

Різновид попереджувального (пояснювального) диктанту. Проводиться з використанням сигнальних карток. (знак апострофа, ненаголошені е,и, префікси -роз,-без, закінчення).

Словниковий «Потяг»

Пишуть, як зичайний, а далі самостійно дописують 5-10 слів на дану орфограму. Заздалегідь домовляються: скільки вагонів (слів) буде у потязі.

Розтане,безкінечний,розказати,….

«Стислий»

Вчитель читає диктант повністю, а потім по одному реченню, а учні спрощують речення, але так, щоб зміст можна було зрозуміти і зв’язок речень не губився, щоб текст залишився зв’язним.

Кобзарі – та мандрівні музики – співці. Вони були зовсім маленькою, але особливою часточкою нашого народу.

Кобзарі не мали ласки від долі – майже всі були невидющі, їх водили білим світом хлопчики – поводирі. Ходив кобзар від міста до міста, від села до села, наслухав, як живуть прості люди, і оспівував їхні жалі й радощі у своїх піснях. Часто кобзарів брали з собою в бойові походи козаки. Кобзарева пісня була сильнішою за будь-яку зброю.

Словниковий самодиктант «+ 1 буква»

Учень, працюючи зі словником, виписує словникові слова у стовпчик за методикою «+ 1 буква». Кожен слово з нового рядку, як сходинки.

Наприклад:

1. ім’я

2. якір

3. папір

4. бабуся

5. виразно

6. корисний

7. словничок

8. парасолька

9. український

10. чотирнадцять

«Схематичний»

Вчитель читає текст, а учні замальовують схеми до речень, а потім намагаються пригадати текст і відтворити його.

Наприклад: картка-опора:

Влітку я була у бабусі. Бабуся живе в селі. Біля села протікає річка. У дворі росте стара липа. На липі лелеки звили гніздо. Кожної весни вони повертаються додому. Лелеки приносять людям щастя. Не ображайте лелек!
Діти записують графічні схеми до речень ([__ _ __ ~ __. І так далі.)

Спочатку учні записують схеми речень, а потім на другій стороні відновлюють текст з пам’яті. можна до схем встановити слова-опори, щоб полегшити учням справу. Можна у такий спосіб провести словникоовий самодиктант (з використанням словничка чи без): дібрати слова до схем за карткою-опорою. Схеми: розбір слова на склади і який склад наголошений: __ ′__ - дідусь ′__ __ - якір __ ′__ __ - виразно. Звкові схеми: ПГПГП – якір, ПГППГПГ – яблуня, ПГППГП – фартух

Тематичний

Навчальний вид диктанту. Зв’язний текст, що містить значну кількість слів на певну орфограму, для опрацювання і закріплення навичок правопису конкретних груп слів і розтановки знаків пунктуації. Книгозбірня Ярослава Мудрого.

Князь Ярослав Мудрий мав нахил до книг. Читав їх удень і вночі. При ньому було привезено з інших країв багато книжок, які перекладалися і розмножувались. Кожна книжка бібліотеки коштувала вельми дорого. За одну книгу можна було купити ціле село з людьми, землею й майном. У книгозбірні були літописи, Євангеліє, опис життя Олександра Македонського, збірники мудрих висловлювань. На жаль, сліди книгозбірні загубилися.

Творчий (із завданням)

1. На стадії закріплення матеріалу доповнити текст словами чи словосполученнями (прикметниками, прислівниками …..).

 2. Замінити синонімами – антонімами подані слова.

3. Змінити час дії (теперішній, майбутній, минилуй).

4. Виявити своє відношення до написаного.

Прочитай речення. Запиши їх так, щоб мова велась від першої особи однини. Розкрий дужки і правильно напиши частку не з дієсловами.

Ніколи (не) запізнюйся до школи. (Не) ображай менших, (не) сварися з товаришами. У класі (не) галасуй, розмовляй напівголосно. Коридорами (не) бігай, ходи спокійно, (не) штовхайся. Коли хочеш відповісти, (не) вигукуй, а підніми руку.

 Користуючись віршем, спробуй написати невеличкий твір "Весна прийшла".

Весняні квіти

 Весна-чарівниця, неначе цариця,

 наказ свій послала, щоб краса вставала.

І проліски, й травка, зелена муравка,

 і кульбаба рясна,й фіалочка ясна,

 всі квіти весняні,веселі, кохані,

 з-під листя виходять, голівки підводять

 од сну зимового до сонця ясного!

Ті квіти дрібненькі, мов діти маленькі,

розбіглись у гаю: я їх позбираю

в пучечок докупи — для мами-голубки!

«Ти мені – я тобі»

Учні працюють в парі. Перший називає орфограму, другий придумує слова до неї, а потім навпаки. Перевірка – за бажанням. Можна навпаки – перший називає слово, а другий коментує орфограму. Другий називає слово – перший коментує написання.

«Улюблені рядки»

Учень диктує кілька рядків з улюбленого вірша (пісні, твору…), коментує всі орфограми і знаки (за можливістю) сам або будь-хто з класу, хто відгадав автора цих рядків і зміг їх продовжити.

На зеленомугорбочку,

У вишневому садочку

Притулилася хатинка,

Мов малесенька дитинка.

                       (Леся Українка)

Диктант-фантазія

Робота творчого характеру. Хтось каже заголовок (визначає тему) та початок (перше речення). Далі учні додають по одному реченню, щоб вийшов зв’язний текст. Потім роблять колективний аналіз твору (з огляду на орфографію та пунктуацію).

Цифровий

Для контролю. Визначається, якою цифрою яка орфограма позначається. Учні не записують текст, а відмічають цифрами номери орфограм.

Хоровий (оркестр)

«Диригент» називає слово, а «хор» записує його, коментуючи. «Диригент» називає правила, а хор «соло» підбирає слова. Потім всі слова «проспівуються» хором – коментуються.

«Фотограф»

Вчитель пише на дошці слова. Учень «фотографує» їх і пише з пам’яті. Потім звіряє написане «фото» із записом на дошці «негативом».

Переквітує квітень,перешумить весна,

І буде тихе літо,глибінь ясна.

«Я - вчитель»

Різновид полегшеного диктанту. Учні не тільки перевіряють і оцінюють сусіда, але й проводять один з одним роботу над помилками; готуються до контрольної роботи.

Мово рідна! Ти безконечна, могутня, глибинна. Котиш і котиш хвилі своїх лексиконів, а їм нема кінця краю. Красо моя! В тобі мудрість віків і пам'ять тисячоліть. Скарбе мій єдиний, з тобою я найбагатший і найдужчий у світі. Без тебе – перекоти-поле, що його вітер несе у сіру безвість. Світлоносна! Ти завжди вабиш, чаруєш , кличеш на теплі й могутні хвилі свої. Єдина печаль проймає, що не вистачить життя, аби переплисти твій мовний океан. (73 слова.)

 

docx
Додано
22 липня 2018
Переглядів
5671
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку