Матеріал дає можливість поглибити знання учнів про тверді та м'які приголосні, формувати орфоепічні навички; розвивати логічне мислення, фонематичний слух, пам'ять, культуру усного й писемного мовлення; виховувати любов до природи.
Конспект уроку
Тема. Приголосні тверді та м’які.
Мета: поглибити знання учнів про дзвінкі та глухі приголосні, формувати орфоепічні навички; розвивати логічне мислення, фонематичний слух, пам’ять, культуру усного й писемного мовлення; виховувати любов до природи.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, таблиця «Приголосні тверді й м’які».
Хід уроку
І. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
*Бесіда.
Що є предметом вивчення фонетики?
Що вивчає графіка?
У чому полягає відмінність між звуком і буквою?
Як утворюються звуки людського мовлення?
Що є підставою поділу звуків на голосні та приголосні?
Чи однакову роль відіграють у творенні складів слова голосні й приголосні звуки?
Чи може склад утворюватися лише з голосного звука? (Підтвердити прикладами).
Чи може склад утворюватися лише з приголосного звука?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
* Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу.
* Робота біля дошки. Подані слова передати фонетичною транскрипцією:сокіл, зозуля, горобець, перепілонька, ластівка.
Зробити висновок про те, які букви передають м’якість приголосних на письмі (ь,і,я,ю,є).
З поданими словами скласти прості речення, в яких би були звертання, вставні слова, однорідні члени речення. Речення записуються на дошці, в одному з них визначаються члени речення.( Можливі варіанти речень. Ластівка та зозуля – перелітні птахи. Горобець, безперечно, завжди живе біля людського житла. Соколе, лети на поклик моєї душі.)
* Робота з таблицею «Приголосні тверді й м’які». Особлива увага приділяється розумінню ролі м’яких приголосних, відмінності між м’якими й пом’якшеними звуками, явищу палаталізації(практично).
*Виконання вправи на закріплення (самостійна робота учнів). Перевірка вправи.
* Розподільчий диктант. Записати слова в дві колонки. У першу колонку – слова, в яких є м’які приголосні, в другу – слова без м’яких приголосних.
Слова для запису: перелітні, птах, навесні, будинок, символізує, домашній, зимовий, пісня,сонце, комаха. Прочитати слова з першої колонки , звернути увагу на вимову м’яких приголосних.
ІV. Рефлексія. Колективне складання тексту за поданим початком про птахів з використанням слів, що звучали на уроці та були записані в зошитах.
Українці завжди з великою пошаною ставилися до птахів. (Можливий подальший варіант тексту.) Ластівку люблять за те, що вона приносить на своїх крилах справжню весну. Сокіл символізує молодечу завзятість, і тому його теж цінують. А скільки пісень складено про перепілоньку? Навесні ж ми з нетерпінням чекаємо голосу зозулі. Ну а пустотливі горобці – це ж просто домашні улюбленці. Безперечно, птахів треба не тільки любити, а й берегти.
Записати текст, підкреслити слова з м’якими приголосними.
V. Підбиття підсумків уроку.
V. Домашнє завдання. Опрацювати теоретичний матеріал на, виконати письмово вправу.