Матеріал дає можливість поглибити знання учнів про дзвінкі та глухі приголосні, формувати орфоепічні навички; розвивати логічне мислення, фонематичний слух, пам'ять, культуру усного й писемного мовлення; виховувати повагу та любов то близьких та рідних.
Конспект уроку
Тема. Приголосні дзвінкі та глухі.
Мета: поглибити знання учнів про дзвінкі та глухі приголосні, формувати орфоепічні навички; розвивати логічне мислення, фонематичний слух, пам’ять, культуру усного й писемного мовлення; виховувати повагу та любов то близьких та рідних.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, таблиця «Приголосні дзвінкі та глухі».
Хід уроку
І. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Творче завдання «Допоможіть друзям».
Казка про незвичайні слова.
Одного разу на світлому сонячному лужку зібралося кілька незвичайних слів,:Ьтсідар,Яроз і Янсіп. Стали вони висловлювати своє занепокоєння з приводу того, що ніхто їх тепер правильно не назве, бо злий чарівник переробив їхні імена і сказав,що тільки тоді ,коли хтось назве правильно дзвінки та глухі приголосні в цих словах , їх усі впізнають. Але,мабуть, учням це не під силу.
Учитель пропонує допомогти цим незвичайним словам. Учні називають дзвінкі та глухі приголосні звуки, що є в цих словах, а потім – самі слова.
Робиться висновок про те, що дзвінкі та глухі приголосні вже знайомі учням.
Записується фонетична транскрипція цих слів. Проводиться бесіда про тверді та м’які приголосні.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
-Самостійне опрацювання теоретичного матеріалу за підручником ( с.103).
Евристична бесіда.
*Якими є більшість дзвінких та глухих приголосних в українській мові?
*Чи є приголосні ,що не мають пар?
*Як, на вашу думку, утворюються дзвінкі приголосні?
*Чи є, на вашу думку, у нашій мові слова, в яких пишеться глухий приголосний, а вимовляється дзвінкий? (Учитель демонструє ці слова на таблиці).
-Робота в малих групах. Діти складають і записують текст зі словами «пісня», «радість», «зоря», об’єднавши їх спільною темою «Моя родина».
(Приблизний варіант тексту. У нашій родині всі люблять пісню. Тихими літніми вечорами , коли сходить вечірня зоря, ми часто співаємо. Це заняття нам приносить радість.) Записати текст. Назвати в ньому всі частини мови.
-Виконання вправи підручника на закріплення
- Редагування тексту (усно).
* Прочитати текст та відредагувати його.
Родовідна пам’ять
Пам’ять про своїх пращурів – не забаганка і тим паче не данина моді. Пам’ять про своїх пращурів (вона) – природна потреба триматися свого родоводу, оберігаючи в такий спосіб сімейні реліквії і традиції та передаючи їх у спадок наступним поколінням. Деякі люди цуралися чи нехтували історичною пам’яттю. Тоді цих людей (їх) зневажливо називали: «Людьми без роду-племені».
Випишіть з тексту слова, в яких є тільки дзвінкі приголосні.
ІV. Рефлексія.
* Прочитайте вірш «Любіть Україну» і зробіть висновок про те, чому нашу мову називають милозвучною. ( Учні рахують кількість голосних, дзвінких та глухих приголосних, спостерігають за їхнім розташуванням у словах).
Звідки ти і хто такий?
Українець я малий!
І яку ти знаєш мову?
Українську колискову.
Де живеш ти, хлопче, нині?
В тополиній Україні.
Ким ти станеш, як зростеш?
Вибір же у нас без меж,
Але буду вірним сином
Нашій матері-Вкраїні!
V. Підбиття підсумків уроку.
VІ.Домашнє завдання. . Опрацювати теоретичний матеріал на, виконати письмово вправу.