Мета: Узагальнити знання учнів про нашу країну, її природу, рослинний та тваринний світ різних природних зон; розвивати зв'язне мовлення, логічне мислення, вміння узагальнювати та систематизувати отримані раніше знання; виховувати любов до природи, почуття колективізму, творчі здібності.
Дата Урок Природознавство 1 кл.
Тема. Узагальнюючий урок за темою «Моя країна—Україна».
Мета: Узагальнити знання учнів про нашу країну, її природу, рослинний та тваринний світ різних природних зон; розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення, вміння узагальнювати та систематизувати отримані раніше знання; виховувати любов до природи, почуття колективізму, творчі здібності.
Обладнання. Картки, малюнки, розмальовки. Мапа України.
Тип уроку. Узагальнення знань, умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
Вправа «Погода»
- Яка зараз пора року? Який місяць? Яке число? Тепло чи холодно надворі? Який стан неба? Яка температура повітря? Чи буди сьогодні протягом дня опади?
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
- Велика і прекрасна наша країна Україна. Розкажіть, що вже знаєте про нашу країну.
В Україні різноманітна природа. Сьогодні ми вирушимо у подорож Україною, не виходячи з класу.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІV. Узагальнення вивченого матеріалу
1. Повторення знань про мапу.
- Наша країна займає велику територію. Але ми можемо подорожувати у будь-який куточок, не виходячи з класу. У цьому нам допоможе... Як ви вважаєте, що саме? Відгадайте загадку.
Моря є плавати не можна.
Дороги є — їхати не можна.
Земля є — орати не можна.
Що це? (Карта)
- Правильно, це карта. Навіщо нам потрібні карти?
- Які кольори присутні на фізичній мапі? Що вони позначають?
2. Тестування «Так чи ні?»
- Зеленим кольором на карті позначені рівнини. (Так)
- Об'єкти на карті показуй тільки пальцем. (Ні)
- Блакитним кольором на карті позначена вода. (Так)
- На карті України є океан. (Ні)
- Коричневим кольором на карті позначені гори. (Так)
3. Фізкультхвилинка
4. Робота із загадками.
Синя стрічечка блищить, щось тихеньке гомонить
І біжить собі, біжить, Не зупиниться й на мить. (Річка)
З-під землі біжить, водичка, але це не озерце,
Не струмочок і не річка, . А цілюще... (джерельце).
Не море, не земля, човни не плавають,
І ходити не можна. (Болото)
Стоїть корито, повно води налито. (Ставок)
Посеред поля лежить дзеркало: рама зелена, поле блакитне. (Озеро)
- Які бувають водойми? (Природні і штучні)
5. Робота над оповіданням «Бережіть воду».
Вода лилася з крана невпинною цівкою.
- Хто це тут порядкував? — суворо запитала Ніна.
- Та я руки мив, - почервонів Микола.
- А кран чого не закрутив?
- А хіба що? Вода ж ледь-ледь цідиться.
- Ледь-ледь, а кухлик за хвилину повний. До вечора ціле озеро натекло б.
Де не взявся Гаврик. Він облизнувся, бо дуже хотів пити. Микола вилив воду з кухлика в мисочку. Гаврик, помахуючи хвостом, заходився пити.
Тим часом кухлик наповнився знову. Микола полив на підвіконні квіти. Листочки примули розправилися і посвіжішали.
- Усім-усім потрібна вода, - сказала повчально Ніна. - І людям, і птахам, і тваринам, і рослинам. А візьмемо машини. Автомобіль без неї не обійдеться. Трактор - також. І заводи й фабрики без води не працюватимуть.
- Я все зрозумів, - сказав Микола і міцно зачинив кран, щоб води даремно не витекло ані краплини. Б. Вовк
- А як ви бережете воду?
- Як потрібно оберігати воду річок, озер від забруднення?
- Які моря є на території України?
6. Бесіда про значення гір
- Людина використовує гори? (Використовує.)
- Як саме вона їх використовує? (Добуває корисні копалини, займається скелелазінням.)
- Правильно, а так само людина може жити в горах, вирощувати рослини, пасти свійських тварин. У горах можуть бути прокладені дороги, але вони вузькі, тому їздити потрібно дуже обережно.
- Ще гори - чудове місце для відпочинку. У горах безліч санаторіїв, будинків відпочинку, туристичних баз. А ви відпочивали в горах?
- Гори — це пам'ятники природи, заповідники, у горах добувають корисні копалини.
7. Гра «Детектор»
- Підкресліть помилки, яких припустився у своєму творі Вовчик Помилкин.
Улітку я подорожував Південним берегом Криму, його пустелями, горами. У цій місцевості дуже мало звірів, птахів. Комах немає. Є гарні морські птахи: зозулі, чайки, горобці. Літо не дуже холодне, малосніжне, а зима спекотна і волога.
8. Робота над прислів'ям
- Людина без Батьківщини, що пташка без домівки.
- Нема без кореня рослини, а нас, людей, без Батьківщини.
- Та земля мила, де мати народила.
9. Малювання або розфарбовування розмальовок на тему «Ми любимо свою Україну».
- Щоб Україна стала прекрасною державою, ви маєте дбати про її зміцнення й процвітання. Ваша любов до України виявляється у старанному навчанні, повазі до людей праці, до українських традицій, любові до природи.
- Батьківщина багато означає для кожного з нас. Це, передусім, місто або село, де ви народилися. Рідним краєм ми називаємо місце, де минуло наше дитинство. Батьківщиною українці називають Україну - країну, у якій разом живуть.
Усі жителі Землі складають світову спільноту землян. Отже, кожен із нас є водночас членом суспільства свого міста або села, громадянином України і землянином.
V. Підсумок уроку.
- Як називається наша Батьківщина?
- Чим вона багата і славна?