Дати поняття про прислівник як частину мови; навчати розпізнавати різні за значенням прислівники в текстах, правильно використовувати їх;підвищувати культуру мовлення, розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення, творчі здібності учнів
7 клас
Тема: Прислівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
Мета: дати семикласникам поняття про прислівник як частину мови; навчати розпізнавати різні за значенням прислівники в текстах, правильно використовувати їх; підвищувати культуру мовлення, розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення, творчі здібності учнів; формувати естетичний смак; сприяти вихованню поваги до багатства рідної мови, результатів власної праці.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: зошити, дошка, підручник, дидактичний матеріал, таблиця, презентація.
Не достатньо знати, необхідно також застосовувати
А. Франц
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Актуалізація опорних знань школярів
Колективна робота
— Відгадайте загадку: Чим від інших я відмінний, Тим, що є я сам незмінний. Розібратись як детально, Моє значення загальне — Це найперш ознака дії: Швидко їде, тихо мріє. Чи ознака ще ознаки: Дуже добре, надто м'яко. А чи ознака предмета: Це — по-київські котлета. Я скажу вам тут дослівно — називаюсь я... (прислівник).(О. Фесенко)
— Що ви пам'ятаєте про прислівник?
— Наведіть приклади прислівників.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку (можливо, під час коментування презентації).
Ø Серед спільнокореневих слів виписати такі, що відповідають на запитання як? коли? якою мірою? Назвати, до яких частин мови належить решта слів.
Близький, зблизька, приблизити, близько; літній, улітку, літо; зеленіти, зелень, зелено, зелений; учорашній, учора; три, утричі, потроїти, трійка; щасливий, щастя, щасливо.
Ø Дослідити, чи змінюються виписані слова за числами й відмінками. Свої міркування зіставити з теоретичним матеріалом підручника.
дуже сильно, старанно працювати, робота вручну, занадто спокійний, жити весело, пишучи швидко.
Завдання:
1 варіант: визначити головне, і залежне слово у словосполученнях, поставити питання;
ІІ варіант: з якою частиною мови поєднується прислівник і що він означає.
Один учень біля дошки: поставити питання до слів на картці ( вчора, знизу, навмисне, згарячу, мало, по-нашому)
Висновок: прислівник може бути головним і залежним словом, відповідає на питання як?, коли?, де?, з якою метою?, з якої причини?, скільки?; може утворювати словосполучення з прислівниками, дієсловами, іменниками, прикметниками, дієприкметниками, дієприслівниками (добре збудований, голосно прочитавши).
1. Неуважно, спокійно, чудно, уночі, пронизливо
2. Щойно, навесні, день у день, вчора, надворі
3. Угору, нашвидку, ліворуч, униз
4. Спросоння, взимку, по-дружньому, спересердя, знічев’я.
6. Спостереження – с.111 – підручник
Вправа 198 – практично
Осінь – восени, весна – по-весняному, коло – навколо, слизький – слизько, малий – мало, четверо – учетверо, стояти – навстоячки, інший – по-іншому, синій – синьо, сонячний – сонячно, тихий – тихо, швидкий – швидко.
7. Пояснювальний диктант. Визначити синтаксичну роль прислівників.
Навколо очерет, кущі, гудуть над лозами хрущі. (М.Сіренко.) Ми всі постаємо з коріння вишень і верб вкраїнських споконвік. (М.Самійленко.) І знову завихрилось в’южно і сніжно. (Л.Первомайський.) Приємно серцеві і зору у течії проміння і тепла. (О.Довгий.) Але духу, духу тісно на землі малій! (Олександр Олесь.) Добре, що серце не знає омани. Добре, що наші дороги кипучі. (А.Малишко.).
8. Дослідження-зіставлення – робота біля дошки
Зіставити речення. Проаналізувати в них синтаксичну роль виділених (повторюваних) прислівників.
1) Справи в мене пішли добре. — Мені було добре. 2) Ми весело захитали головами. — У класі весело. 3) Тихо задував низовий вітер. — Надворі тихо.
9. Етап контрольно-оцінювальний
Виконання тестів
1. Прислівником називається незмінна самостійна частина мови, що виражає...
а) ознаку предмета або їх кількість при лічбі;
б) ознаку дії, ознаку іншої ознаки, ознаку предмета;
в) додаткову дію або стан предметів.
2. Визначити рядок, у якому прислівник належить до якісно-означальних.
а) діяти сьогодні;
б) сказати навмисне;
в) говорити спокійно.
3. Прислівники із значенням ознаки дії, ознаки іншої ознаки у реченні виступають...
а) означеннями;
б) присудками;
в) обставинами.
4. Прислівник змінюється…
а) за числами, родами, відмінками;
б) не змінюється;
в) за відмінками та числами.
5. Синтаксична роль прислівника у реченні.
а) виступає переважно обставиною;
б) виступає переважно головними членами речення;
в) не є членом речення.
6. Визначте ряд слів, в якому усі прислівники
а) неуважно, спокійно, чудно, уночі, пронизливо;
б) щойно, навесні, удень, вчорашній, надворі;
в) угору, нашвидку, далекий, ліворуч, униз.
Самоперевірка
ІV. Підсумки.
Бесіда за результатами уроку або перегляд презентації (відповідь на питання останнього слайду).
V. Оцінювання.
VI.Домашнє завдання: 1. Виписати з художньої літератури уривок, у якому було б ужито 6–7 прислівників. Визначити їх синтаксичну роль.
2. Вправа 196
або вправа 203; вивчити правила на с.110 - 113.