Конспект уроку:"Прислівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль "

Про матеріал

Дати поняття про прислівник як частину мови; навчати розпізнавати різні за значенням прислівники в текстах, правильно використовувати їх;підвищувати культуру мовлення, розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення, творчі здібності учнів

Перегляд файлу

                                                            7 клас

Тема: Прислівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Мета: дати семикласникам поняття про прислівник як частину мови; навчати розпізнавати різні за значенням прислівники в текстах, правильно використовувати їх; підвищувати культуру мовлення, розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення, творчі здібності учнів; формувати естетичний смак; сприяти вихованню поваги до багатства рідної мови, результатів власної праці.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: зошити, дошка, підручник, дидактичний матеріал, таблиця, презентація.

                                     Не достатньо знати, необхідно також застосовувати

                                                                                                 А. Франц 

                                                         Хід уроку

І. Організація класу.

ІІ. Актуалізація опорних знань школярів

Колективна робота

Відгадайте загадку:  Чим від інших я відмінний, Тим, що є я сам незмінний. Розібратись як детально, Моє значення загальне — Це найперш ознака дії: Швидко їде, тихо мріє. Чи ознака ще ознаки: Дуже добре, надто м'яко. А чи ознака предмета: Це — по-київські котлета. Я скажу вам тут дослівно — називаюсь я... (прислівник).(О. Фесенко)

— Що ви пам'ятаєте про прислівник?

— Наведіть приклади прислівників.  

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку (можливо, під час коментування презентації).

  1. Пошуково-вибіркова робота

Ø Серед спільнокореневих слів виписати такі, що відповідають на запитання як? коли? якою мірою? Назвати, до яких частин мови належить решта слів.

Близький, зблизька, приблизити, близько; літній, улітку, літо; зеленіти, зелень, зелено, зелений; учорашній, учора; три, утричі, потроїти, трійка; щасливий, щастя, щасливо.

Ø Дослідити, чи змінюються виписані слова за числами й відмінками. Свої міркування зіставити з теоретичним матеріалом підручника.

  1. Робота з матеріалом підручника (с.110-111).
  2. Робота за варіантами  (записати словосполучення). Пригадайте, що називається словосполученням?  :

дуже сильно, старанно працювати, робота вручну, занадто спокійний, жити весело, пишучи швидко.

Завдання:

 1 варіант: визначити головне, і залежне слово у словосполученнях, поставити питання; 

ІІ варіант: з якою частиною мови поєднується прислівник і що він означає.

Один учень біля дошки: поставити питання  до слів на картці ( вчора, знизу, навмисне, згарячу, мало,  по-нашому)

  Висновок: прислівник може бути головним і залежним словом, відповідає на питання як?,  коли?, де?, з якою метою?, з якої причини?, скільки?; може утворювати словосполучення з прислівниками, дієсловами, іменниками, прикметниками, дієприкметниками, дієприслівниками (добре збудований, голосно прочитавши).

  1. Робота з таблицею на с.113 – самостійно.
  2. Робота на картках за варіантами. Визнач зайвий прислівник у кожній групі слів. Свій вибір обґрунтуй

1. Неуважно, спокійно, чудно, уночі, пронизливо

2. Щойно, навесні, день у день, вчора, надворі

3. Угору, нашвидку, ліворуч, униз

4. Спросоння, взимку, по-дружньому, спересердя, знічев’я.

6. Спостереження – с.111 – підручник

Вправа 198 – практично

Осінь – восени, весна – по-весняному,  коло – навколо, слизький – слизько, малий – мало, четверо – учетверо, стояти – навстоячки,  інший – по-іншому, синій – синьо, сонячний – сонячно, тихий – тихо, швидкий – швидко. 

7. Пояснювальний диктант. Визначити синтаксичну роль прислівників.

Навколо очерет, кущі, гудуть над лозами хрущі. (М.Сіренко.) Ми всі постаємо з коріння вишень і верб вкраїнських споконвік. (М.Самійленко.) І знову завихрилось в’южно і сніжно. (Л.Первомайський.) Приємно серцеві і зору у течії проміння і тепла. (О.Довгий.) Але духу, духу тісно на землі малій! (Олександр Олесь.) Добре, що серце не знає омани. Добре, що наші дороги кипучі. (А.Малишко.).

8. Дослідження-зіставлення – робота біля дошки

Зіставити речення. Проаналізувати в них синтаксичну роль виділених (повторюваних) прислівників.

1) Справи в мене пішли добре. — Мені було добре. 2) Ми весело захитали головами. — У класі весело. 3) Тихо задував низовий вітер. — Надворі тихо.

9. Етап контрольно-оцінювальний

Виконання тестів

1. Прислівником називається незмінна самостійна частина мови, що виражає...

а) ознаку предмета або їх кількість при лічбі;

б) ознаку дії, ознаку іншої ознаки, ознаку предмета;

в) додаткову дію або стан предметів.

2. Визначити рядок, у якому прислівник належить до якісно-означальних.

а) діяти сьогодні;

б) сказати навмисне;

в) говорити спокійно.

3. Прислівники із значенням ознаки дії, ознаки іншої ознаки у реченні виступають...

а) означеннями;

б) присудками;

в) обставинами.

4. Прислівник змінюється…

а) за числами, родами, відмінками;

б) не змінюється;

в) за відмінками та числами.

5. Синтаксична роль прислівника у реченні.

а) виступає переважно обставиною;

б) виступає переважно головними членами речення;

в) не є членом речення.

6. Визначте ряд слів, в якому усі прислівники

а) неуважно, спокійно, чудно, уночі, пронизливо;

б) щойно, навесні, удень, вчорашній, надворі;

в) угору, нашвидку, далекий, ліворуч, униз.

  Самоперевірка

ІV. Підсумки.

 Бесіда за результатами уроку або перегляд презентації (відповідь на питання останнього слайду).

  •    Пригадаємо, що ми сьогодні на уроці досліджували ?
  •    Що ми вже знаємо про прислівник ?
  •    Що найбільше сподобалося на уроці ?
  •    Які труднощі виникали ?

 

V. Оцінювання.

VI.Домашнє завдання: 1. Виписати з художньої літератури уривок, у якому було б ужито 6–7 прислівників. Визначити їх синтаксичну роль.

2. Вправа 196

або вправа 203; вивчити правила на с.110 - 113.

docx
Додано
14 серпня 2018
Переглядів
1851
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку