Розробка уроку на заявлену тему.
Мета: ознайомити семикласників з дієприкметником як особливою формою дієслова; пояснити властиві дієприкметникові граматичні ознаки прикметника й дієслова; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити дієприкметники у реченнях, з'ясовувати їх рід, число, відмінок, синтаксичну роль; розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу, навички самостійної роботи; виховувати патріотичні почуття, почуття пошани до народних традицій.
Тема: Дієприкметник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
Мета: ознайомити семикласників з дієприкметником як особливою формою дієслова; пояснити властиві дієприкметникові граматичні ознаки прикметника й дієслова; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити дієприкметники у реченнях, з’ясовувати їх рід, число, відмінок, синтаксичну роль; розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу, навички самостійної роботи; виховувати патріотичні почуття, почуття пошани до народних традицій.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організаційний момент.
У народі говорять: «Слова щирого вітання дорожчі частування». Усміхніться – і до вас прийде радісний настрій. Хочу, щоб ви були впевнені в собі й задоволені собою. А людина тільки тоді може бути задоволена, коли досягає певних успіхів, долаючи перешкоди.
Аутотренінг.
Щоб налаштувати себе на активну роботу, проведемо аутотренінг. Прошу повторювати за мною.
Я – учень.
Я – особистість творча.
Я думаю, аналізую.
Я не боюсь висловлювати свої думки.
Помилившись, міркую далі. На помилках вчаться.
Шукаю істину. Я хочу багато-багато знати.
Я сьогодні отримаю найкращу оцінку.
ІІ. Орфографічна хвилинка.
Словниковий диктант «Я знаю, що я знаю».
Зошит ділиться на 3 частини: «знаю», «не знаю», «вагаюся». Після роботи учні обмінюються зошитами, здійснюють взаємоперевірку.
Червоногрудий, білосніжний, ясночолий, південно-східний, дев’ятиповерховий, історико-філологічний, багряно-синій, народнопоетичний, п’ятирічний, сизокрилий.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Хто з вас скаже, що означає жовтий колір в природі? (Жовтий колір означає «Увага»). На ваших столах лежать жовті конверти, і у вас є декілька хвилин на те, щоб розглянути питання і дати відповіді.
Отже, час жовтих конвертів.
Прийом «Я знаю, що …»
1. Дієсловом називається …
2. Дієслова мають такі граматичні ознаки: …
3. Дієслова бувають двох видів …
4. Дієслова мають такі часові форми: …
5. Дієслова поділяються на дієвідміни …
6. Розрізняють три способи дієслів: …
7. Дієслова найчастіше у реченні виконують роль …, а неозначена форма дієслова буває …
8. Дієслово має 5 основних форм: …
9. Прикметником називається …
10. Прикметники мають такі граматичні ознаки: …
11. Прикметники у реченні виконують роль …
ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Стоять замислені дуби над тихою водою.
Ніби притомилось сонечко привітне, у траві пожовклій молочай не квітне.
Запахла осінь в’ялим тютюном та яблуками, та тонким туманом.
Отже, ви вагаєтесь, бо кожний з вас відчуває, що набутих знань не вистачає.
V. Повідомлення теми уроку. Цілевизначення.
Прийом «Передбачення».
Прослухайте казку. Спробуйте перебачити тему нашого уроку.
Жила-була незвичайна сім’я – Прикметник та Дієслово. Прикметник любив дивитися в дзеркало, милуватися собою і казати: «Який!» Він гордився, що мав три славні роди, міг міняти свою форму, змінюючись за числами та відмінками. Дієслово мало гордий вид, дуже багато часу і любило всім наказувати, що робити, що зробити. У цій дивній сім’ї народилася дитина, дуже схожа і на маму, і на тата. Її назвали …
Тема нашого уроку «Дієприкметник як особлива форма дієслова: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль»...
Сформулювати мету сьогоднішнього заняття – до снаги кожному з вас. Спробуйте визначити мету уроку, скориставшись формулою «Сьогоднішній урок навчить нас …»
Сьогодні на уроці ми не лише вивчатимемо нову тему, а й одночасно будемо плести віночок.
Український віночок – це не просто краса. Це символ добра й чудовий оберіг нашої української культури. А ще в ньому прихована чарівна сила рідної землі.
Звичай плести віночки прийшов до нас із давнини. Здавна повелося, що традиційний український вінок має бути з 12 квіток, кожній з яких надано певного символічного змісту.
І ми будемо вплітати по одній квіточці – тим самим виконувати певні завдання, бо кожна квітка нашого віночка «ховає» різні завдання з теми.
VІ. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу.
Вплітаємо у віночок першу квітку – деревій. А що вона означає у вінку?
Учень. Деревій – перша квітка українського віночка. Славен він тим, що має цупке стебло, проростає та цвіте всюди. Мабуть, тому і вважають його символом нескореності українського духу. Як символ нескореності, деревій посідає центральне місце у віночку.
Розглянемо словосполучення дуби замислені, трава пожовкла, тютюн в’ялий.
Висновок: слова замислений, в’ялий, пожовкла не є прикметниками і не є дієсловами, але мають граматичні ознаки цих частин мови. Отже, це дієприкметник.
У реченні вставте замість крапок пропущені слова. Дайте визначення дієприкметника.
Дієприкметник – це … форма …. , що виражає ознаку предмета за … чи …
А заразом вплетемо у наш віночок другу квітку.
Учень. Барвінок – дуже шанована в українців квітка, її блакитний погляд супроводжує нас від самого народження: колись барвінок кидали в першу купіль хлопчика-немовляти, щоб ріс малюк гарним, сильним та сміливим. Тож пучечки барвінку вішали над дверима та вікнами, щоб уберегти оселю від злих сил. А вічнозелене барвінкове листя нагадувало нашим пращурам про безсмертя людської душі. Ось чому барвінок – символ життя.
Поміркуйте і висловіть свою думку щодо утворення слова ДІЄПРИКМЕТНИК. (Це слово утворене від двох слів: дія і прикметник, а значить це така форма, яка поєднала у собі ознаки двох частин мови: дієслова та прикметника).
А тепер пропоную вам зробити дослідження-пошук. Скориставшись теоретичним матеріалом підручника (сторінка 70), визначте граматичні ознаки дієприкметника, за якими він подібний до прикметника (І група), до дієслова – (ІІ група).
Третя квітка в українському вінку - безсмертник.
Учень. Безсмертник у віночку дарує здоров'я, загоює найтяжчі рани. І назва у нього символічна: без смерті прожити.
VІІ. Виконання вправ на закріплення.
Підкреслити зайве слово. Вказати, хто і де заблукав.
А) обсаджений, притихлий, тихий;
Б) побілений, червоний, грізний;
В) сидячий, пробитий, зробити.
Прослухати словосполучення. Розподілити їх у дві колонки: у першу – прикметники з іменниками, у другу – дієприкметники з іменниками. Довести правильність виконання.
Свіже повітря, посвіжіле повітря; світлий погляд, освітлений погляд; біла кімната, побілена кімната; жовтий колос, пожовклий колос; полохливий птах, сполоханий птах.
Вплітаємо у вінок цвіт вишні та яблуні.
Учень. Цвіт вишні та яблуні - це символ материнської любові. Пелюстки цих квіток збирали навесні, а потім додавали до купелі немовляти, а чай з них знімає застуду. Тому й у віночку дівочому цвіту вишні та яблуні відведено почесне місце.
Ауторелаксація «Веселка».
Ви, як я бачу, втомилися. Сядьте зручно, заплющіть очі, уявіть веселку. Вам легко, спокійно, приємно. Ви почуваєтесь затишно. А тепер встаньте, прогніться і над головою зробіть дугу веселки. Сідайте, будь ласка.
Записати речення. Підкреслити дієприкметники. Визначити вид і час кожного.
Яблука доспілі виснуть наді мною.
Усе навколо затиха під владою чаруючої ночі.
Тополя шепоче у вікна відчинені.
У центрі віночка було гроно калини.
Учень. Калина — символ України, символ краси та дівочої вроди. Це дерево нашого українського роду. Колись воно пов'язувалося з народженням Всесвіту і назву свою взяло від давньої назви Сонця — Коло. Червоні ягоди калини із ягідками-сердечками — то символ крові та невмирущого роду.
Перепишіть, подані в дужках дієприкметники поставте в потрібній формі. Визначте рід, число, відмінок кожного з них.
Медово пахнуть (прив’ялий) трави.
На траві (посивілий) від туману блищать крапельки роси.
Вплітаємо в наш віночок любисток і волошку.
Учень. У народі існує легенда, що любисток і волошка колись були птахами і вчили людей любити одне одного, бути щирими і відвертими. А коли померли ці пташки, то проросли квітами, пахучими рослинками - любистком та волошкою. У них чудові лікувальні властивості: ними миють волосся, освіжають хату, купають маленьких дітей. Тому ці квіти у віночку є символом людської відданості, уміння бути корисними.
А от ромашку вплітають у вінок як символ доброти і ніжності.
Сконструюйте речення. Дослідіть, яким членом речення виступає дієприкметник.
І група.
Земля, пожовклим, дихала, засніжена, біло-біло, промерзла, і, листям.
ІІ група.
Пахуча, скошена, заквітчана, трава, прив’ялена.
Ніжна пелюстка маку несе в собі пам'ять роду. Дівчата, в сім'ї яких був загиблий, з любов'ю і сумом покладали на голову віночки із семи маків, присягаючи цим зберегти і продовжити рід.
Вплітали дівчата в український вінок і чорнобривці, щоб гарними на вроду були, чорнобривими. Вірили в те, що ці квіти допомагають позбутися головного болю.
Ружа, мальва та півонія символізують в оздобі українських дівчат віру, надію та любов.
VІІІ. Підведення підсумків уроку.
Щоб перевірити, як ви засвоїли новий матеріал, ви одне за одним відповідаєте на запитання, тобто розкриваєте зміст понять, які я показую на схемі.
Складіть діалог на тему “Український вінок”, вживаючи дієприкметники.
ІХ. Рефлексія. Самооцінювання.
«Час зелених конвертів».
Що означає в природі зелений колір? (Злагода, спокій, вхід вільний).
На ваших столах лежать зелені конверти. Відкрийте їх. Ви бачите там різнокольорові пелюстки.
Оберіть ту пелюстку, яка підходить саме вам, і складіть з цих пелюсток квітку. Підніміть свою квітку вгору. Що ж, вони прекрасні.
Який колір переважає? Я сподіваюся, що наступний урок допоможе нам виростити на нашій клумбі тільки червоні квітки. А для цього необхідно гарно попрацювати вдома.
Х. Домашнє завдання.
1. Скласти речення з дієприкметниками: прочитаний, дозрілий, освітлений, сяючий.
2. Виписати з творів художньої літератури 6 речень із дієприкметниками. Зробити їх синтаксичний розбір.