Метою уроку є: ознайомити учнів з професіями та школами у кінематографі, «творчими портретами» видатних кінорежисерів та кіноакторів зі світовою славою; сприяти формуванню естетичного смаку учнів, вчити аналізувати художній зміст фільмів та формулювати власні враження, отримані після перегляду творів кінематографу; розвивати образне мислення, асоціативну пам'ять та уяву; на прикладі досягнень світового кіномистецтва формувати емоційні, естетичні, моральні, загальнолюдські якості, глядацьку культуру та естетичний смак учнів.
«Професії та школи у кінематографі»
Підготувала
Приходько Наталія Вікторівна,
учитель мистецтва
Торського НВК
Мета: ознайомити учнів з професіями та школами у кінематографі, «творчими портретами» видатних кінорежисерів та кіноакторів зі світовою славою;
Обладнання: підручник, ноутбук, тематична презентація, таблиця «Кінопрофесії», конверт із домашніми завданнями для груп, картки-оцінювання, відеосюжет «Як створюють візуальні кіноефекти», саундтреки до відомих кінофільмів.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Засоби навчання: інтерактивні методи: «Мозковий штурм», гра «Словник» «Здивуй».
Хід уроку
І. Організаційний момент (емоційне налаштування)
Слово вчителя
«Вона нічого не коштує, та багато дає. Вона збагачує тих, хто її отримує і не робить біднішим тих, хто її дарує. Вона триває мить, а в пам'яті, часом залишається назавжди. Її не можливо купити, випросити, позичити чи вкрасти, бо вона сама по собі нічого не варта, поки її не віддали!»
Тож давайте розпочнемо сьогоднішній урок з усмішки і подаруємо її доброзичливість всім учасникам уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Опитування (метод «Мозковий штурм»)
Гра «Словник»
На дошці записані слова:
Мейнстрим –
Постер –
Римейк –
Сиквел –
Трейлер –
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя (метод «Здивуй»)
- А чи знаєте ви, що професія актора зародилася в культових і обрядових ігрищах?
У Стародавній Греції ігрища, збагатившись суспільними ідеями, поетичними образами, розвинулись у театр, в якому актор набув певної професійної майстерності. Християнство надовго затримало розвиток театру народів Європи. Професійне мистецтво актора відродилося в період пізнього середньовіччя, досягши високого рівня в театрі Шекспіра. Класицизм створив струнку естетику акторського мистецтва, підпорядкувавши гру актора вимогам декламації, умінню знаходити для кожного почуття зовнішній вираз і точно фіксувати його в жесті, інтонації, міміці. Сценічна школа класицизму сприяла розвиткові майстерності актора, але непорушність її правил обмежувала можливості показу життя, нівелювала творчу індивідуальність актора і сприяла появі штампів у його грі.
ӀV. Оголошення теми уроку.
Слово вчителя. (Слайд №1)
− Створення кіно — це складний і тривалий процес, у якому бере участь великий колектив людей творчих професій — кінематографістів. Сьогодні на уроці ми з вами будемо знайомитися з кінопрофесіями, їх категоріями. Також, з'ясуємо що є художніми засобами кінематографа. Разом згадаємо про видатних режисерів світу та кіноіндустрію в різних точках світу.
V. Пояснення нового матеріалу.
Слово вчителя
Кінопрофесії можна умовно розділити на кілька категорій.
Опрацювання таблиці та її аналіз (Слайд № 2)
Слово вчителя
Основою для постановки фільму є літературний сценарій. Сценаристом називають автора сценарію для фільму, телесеріалу, вистави. Він може вигадати оригінальний сюжет або ж адаптувати існуючий.
Часто автором або співавтором сценарію є режисер-постановник фільму, або кінорежисер. Це одна з основних професій у мистецтві кіно, ключова фігура на знімальному майданчику, що відповідає за художню та сценічну складові картини. До обов’язків режисера входять: визначення загального художнього стилю фільму, керівництво акторами, управління роботою всіх учасників знімальної групи. Як інтерпретатор сценарію він доносить до всіх задум автора. Існують три напрями кінорежисури: ігрове, документальне і анімаційне кіно. (Слайд №3)
До корифеїв режисерської професії належать: Стівен Спілберг, Мартін Скорсезе, Мілош Форман, Френсіс Форд Коппола, Альфред Хічкок, Андрій Тарковський, Люк Бессон, Джеймс Кемерон, Квентін Тарантіно та інші, досягнення яких назавжди увійшли в історію кіномистецтва.
Повідомлення заздалегідь підготовленого учня про Стівена Спілберга
Найвидатнішим кінорежисером за всю історію кіно фахівці вважають Стівена Спілберга (походить із родини емігрантів з України). Митець стверджує ідеали гуманізму в усіх своїх стрічках, незалежно від їх жанру: «Щелепи» (фільм-катастрофа); «Інопланетянин» (космічна дилогія); низка фільмів про Індіану Джонса (пригодницький фільм); «Парк Юрського періоду» (фантастика з елементами фільму жахів); «Врятувати рядового Райана» (військова драма); «Злови мене, якщо зможеш» (фільм-біографія), «Список Шиндлера» (психологічна драма про трагедію Голокосту). Бездоганна професійна майстерність автора 397 фільмів, чимало з яких стали культовими, зумовила високі оцінки його творчості. Спілберг триразовий лауреат премії «Оскар», неодноразовий володар «Золотого глобуса» та інших престижних кінопремій. (Слайд №4)
Слово вчителя
Кінорежисер — не лише чоловіча професія. Фільми, зняті жінками, також мають широке визнання. Наприклад, Кетрін Бігелоу є першою жінкою, яка отримала «Оскар» як режисер за фільм «Повелитель бурі». Ця стрічка була номінована в 9 категоріях і удостоїлася 6 оскарівських статуеток, зокрема найголовнішої — «Кращий фільм». Картина стала лідером прокату, і в цьому є особиста заслуга К. Бігелоу. Стрічка обійшла за кількістю і значущістю нагород касовий «Аватар» Дж. Кемерона.
Запитання до учнів
Слово вчителя
Кінорежисер підбирає акторів і актрис (проводить кастинг) на всі ключові й другорядні ролі, враховуючи їхню психологічну та художню сумісність. Адже насамперед від акторської майстерності залежить успіх картини. Основу акторської творчості, як відомо, становить вміння перевтілюватися. Особливість акторської гри в кіно полягає в тому, що, на противагу театральній виставі, фільм можна знімати, починаючи з будь-якого кадру. Тому актору потрібно вміти швидко перемикатися з однієї емоції на іншу, що психологічно достатньо складно. Актор виробляє інтонації, жести, ходу, міміку, які передають з різним ступенем достовірності або театральної умовності манеру поведінки зображуваної особи. Але головна його місія — розкрити внутрішній духовний світ свого героя, показати його характер, виразити думки й переживання. Отже, актор мусить глибоко занурюватися в образ, а якщо він «переграє», то глядач йому не повірить.
Запитання до учнів
Слово вчителя
У кінематографі існують актори одного амплуа — коміка чи романтика, мудреця чи простака. У різних фільмах такі актори виконують ніби одну й ту саму роль з незначними відмінностями, наприклад, з року в рік ходять торованими дорогами «крутих хлопців» чи «хитрих злодіїв». Але існують майстри перевтілень, які не вкладаються в рамки певного типажу. Вони так кардинально змінюються у своїх ролях, що жоден образ за ними не закріплюється. (Слайд №5)
Повідомлення заздалегідь підготовленого учня про Деніела Дей-Льюїса та Шона Пенна
Британський актор Деніел Дей-Льюїс, єдиний в історії кіно тричі удостоєний премії «Оскар» за кращу роль, вважається мірилом проникнення в образ. Кожну свою роль він буквально проживає (потім, до речі, роками відходить від неї), приносить на екран радикально новий образ, тому його акторська енергія проникає в душу глядача.
Американський актор і кінорежисер Шон Пенн — один з найтитуло-ваніших акторів сучасності, призер трьох найбільших кінофестивалів світу: Каннського, Венеційського (двічі) і Берлінського, двічі лауреат премії «Оскар» за головні ролі. У чому ж секрет такого успіху? Свій неповторний акторський перформанс він забезпечує в будь-якій ролі: відомого політика чи адвоката, рок-музиканта чи джаз-гітариста, навіть розумово відсталої людини.(Слайди №6-7)
Слово вчителя
Американський інститут кіномистецтва 1999 р. опублікував топ-25 найвидатніших актрис: Грета Гарбо, Марлен Дітріх, Софі Лорен, Мерилін Монро, Вів’єн Лі, Елізабет Тейлор, Інгрід Бергман, Кетрін Хепберн (нагороджена премією «Оскар» 4 рази — абсолютний рекорд) та ін. До першої п’ятірки входить шведська актриса Інгрід Бергман, лауреат трьох премій «Оскар», чотирьох премій «Золотий глобус», двох нагород «Еммі», премії Британської кіноакадемії BAFTA тощо. Однією з вершин творчості актриси є фільм «Осіння соната» режисера Інгмара Бергмана, визнаного класика авторського кіно.
Кінооператор — одна з основних професій у кінематографі. Ця людина знімає фільм кінокамерою, обирає ракурс та освітлення зйомки, композиції кадрів, відповідає за технічну якість зображення. Він має знати візуальні можливості кіно- і відеоапаратури. Такий фахівець є однією з ключових фігур у створенні фільмів усіх видів: художніх, ігрових, документальних. До складу операторської групи входить спеціаліст зі спецефектів (від штучного туману до ефектів комп’ютерної графіки). (Слайд №8)
Повідомлення заздалегідь підготовленого учня про Свена Нюквіста
Найвидатніший сучасний оператор - Свен Нюквіст, він є володарем багатьох кінопремій, зокрема двох «Оскарів» за кращу операторську роботу. Упродовж півстолітнього творчого шляху він довів до досконалості мистецтво кінооператора, знявши понад 120 фільмів.
Слово вчителя
Важлива роль у створенні кінокартини належить художнику-постанов-нику. Він розробляє ескізи костюмів, декорацій, добирає реквізит, готує макети, оформлення сцен. В ескізах уточнюється стилістика майбутнього фільму, взаємодія героїв із середовищем (житлом, місцем роботи тощо). У такий спосіб художник переводить сценарій в образотворчий ряд, передає емоційну атмосферу фільму. Не завжди можна точно уявити, якою була давня епоха. Тому для художника важливі фантазія, інтуїція.
Художнику-постановнику допомагають асистенти. Художник-костюмер має знати історичні особливості одягу різних епох, народів, добре орієнтуватися в моді. Завдання художника-гримера — розробити кожному персонажу грим, відповідно до образу. Для цього накладають перуки, вуса, імітують ефект старіння людини. Костюмер виготовляє костюми, гример — перуки й вуса. Декоратор планує розміщення на сцені предметів. Реквізитор розставляє меблі і реквізит: килими, лампи, книжки. Бутафор імітує поверхні (приміром мармурові колони).
Над фільмом працює музичний цех, не менший, ніж художній. Адже звук у кіномистецтві має таке саме значення, як і зображення. Відповідно до сценарію і задуму режисера кінокомпозитор пише музику, а звукорежисер створює звукові образи, керує музичними редакторами, звукооператорами і звукоінженерами — фахівцями з обслуговування звукового обладнання. Саунд-дизайнер створює звукові ефекти, які не мають відповідного аналога в природі.
Запитання до учнів
Повідомлення заздалегідь підготовленого учня про Ганса Циммера. (Слайди №9,10)
Саундтреки до близько 150 голлівудських фільмів, насамперед бойовиків і трилерів, подарував сучасникам Ганс Циммер. Німецький кінокомпозитор написав музику до таких фільмів, як «Людина дощу», «Темний лицар», «Шерлок Холмс», «Ангели і демони», «Інтерстеллар», «Робот на ім’я Чаппі», «Код да Вінчі», «Останній самурай», трилогії «Бетмен»; також для високобюджетних фільмів: «Місія нездійсненна 2», «Гладіатор», серії фільмів «Пірати Карибського моря». Його музика зачіпає щось глибинне, викликаючи потік емоцій і переживань. За музику до мультфільму «Король Лев» Циммер був удостоєний премії «Оскар» (1995). Митець — дворазовий лауреат премії «Золотий глобус», триразовий лауреат премії «Греммі», він удостоєний зірки на знаменитій Алеї слави в Голлівуді. Як піонер у використанні синтезаторів Циммер вперше почав інтегрувати цифрову музику з оркестровими аранжуваннями. У списку «100 геніїв сучасності», складеному газетою The Daily Telegraph, Ганс Циммер займає 72-е місце.
Слово вчителя
- А зараз давайте переглянемо та прослухаємо декілька саундтреків Ганса Циммера до відомих фільмів.
(Діти слухають саундтреки, висловлюють свої емоції та почуття з приводу прослуханих музичних творів)
Слово вчителя
Завершуючи перелік кінопрофесій, неможливо не згадати постановників трюків, які створюють на екрані ілюзію дій, неможливих у реальності, їх виконують каскадери. Також у кінематографі є людина, відповідальна за виконання чистової збірки картини, — монтажер (нерідко це робить сам режисер-постановник). Монтажер звуку синхронно зображенню поєднує всі звукові компоненти фільму: записані музичні фрагменти, репліки й інші звуки (шерехтіння, тупотіння, сміх, постріли, гомін тощо).
Для того, щоб не тільки почути, але й побачити як створюють візуальні кіноефекти, давайте переглянемо невеличке відео.
Перегляд відеосюжету та обговорення його змісту
Слово вчителя
Фінансуванням потреб знімальної групи опікується у вітчизняному кінематографі директор фільму. Відповідно до міжнародної практики ця посада називається виконавчий продюсер. Він забезпечує умови й організаційно-фінансовий контроль за постановкою фільму — від початку зйомок до виходу картини в прокат.
Фізкультхвилинка
https://www.youtube.com/watch?v=BNuHr_vVA6A
Робота в групах
А зараз давайте попрацюємо в групах. Розглянемо особливості провідних шкіл кінематографа, до яких належать французька, американська, італійська, індійська, японська та африканська.
Зараз ми поділимося на групи за рядами на яких ви сидите і будемо працювати. І група опрацює матеріал підручника на сторінці 140-145 і охарактеризує нам французький та американський кінематограф. ІІ група - сторінки145-146 і розкриє нам особливості італійського та індійського кінематографу, а ІІІ група – сторінки 146-147 і ознайомить нас з нюансами японського та африканського кінематографу.
http://pidruchnyk.com.ua/1011-mystectvo-masol-9-klas.html
(Діти працюють над змістом підручника, по черзі виступають перед однокласниками, аналізують матеріал. Їхня розповідь супроводжується слайдами. І група слайди №11-17, ІІ - №18-20, ІІІ - №21-22).
Словникова робота (Слайд №23)
Аніме — японська анімація зі специфічною прорисовкою персонажів і колом тем.
VӀ. Підсумок уроку
Рефлексія (Слайд №24)
Бесіда (Слайд №25)
VӀӀ. Завершення уроку
Учні мають можливість обрати завдання для свого ряду (представник з кожного ряду витягує картку із завданням)
1-й ряд: слайд-шоу «Мій улюблений актор/актриса»;
2-й ряд: презентація «Школа кінематографа»;
3-й ряд: намалювати за своєю уявою музу кіномистецтва.
Слово вчителя (Слайд №27)
Додаток №1
№ з/п |
Кінопрофесія |
Обов’язки |
1 |
Сценарист |
|
2 |
Режисер-постановник фільму, або кінорежисер |
|
3 |
Актор |
|
4 |
Кінооператор |
|
5 |
Художник-постановник |
|
6 |
Художник-костюмер |
|
7 |
Художник-гример |
|
8 |
Костюмер |
|
9 |
Гример |
|
10 |
Декоратор |
|
11 |
Реквізитор |
|
12 |
Бутафор |
|
13 |
Саунд-дизайнер |
|
14 |
Кінокомпозитор |
|
15 |
Звукорежисер |
|
16 |
Музичний редактор, звукооператор і звукоінженер |
|
17 |
Постановник трюків |
|
18 |
Монтажер |
|
19 |
Виконавчий продюсер |
|
Додаток №2
КАРТКА ОЦІНЮВАННЯ РОБОТИ УЧНЯ У ГРУПІ
Критерії оцінювання |
Самооцінка |
Оцінка членів групи |
Оцінка вчителя |
||||
Я, співпрацюючи з іншими, дотримувався(лася) правил спілкування.
|
|
|
|
|
|
|
|
Я ретельно працював(ла) над завданнями
|
|
|
|
|
|
|
|
Я залучав(ла) до співпраці інших. |
|
|
|
|
|
|
|
Підписи членів групи |
|
|
|
|
|
|
|
1