Досліджується творчий та житєвий шлях основоположника Української Академії мистецтв Михайла Жука. Його багатограний талан художника - портретиста, музиканта, поета, педагога.
Завдання роботи: - проаналізувати речові, архівні, літературні джерела з означеної проблеми; - простежити формування та розвиток орнаментально-стилізаційних складових у станковій та декоративній творчості М.Жука; - виявити особливості художньої мови М.Жука, її своєрідність у контексті розвитку українського мистецтва доби модерну; - охарактеризувати стан підготовки художників-фарфористів України 1930-1950-х років; - здійснити мистецтвознавчий аналіз творчості Михайла Жука в ділянці декоративно-прикладного мистецтва, з огляду на становлення української школи ; - з'ясувати роль М.Жука-викладача у вихованні нової ґенерації українських художників-кераміків; Об'єкт дослідження - творчий доробок та мистецько-педагогічна діяльність М.Жука за матеріалами орнаментальних, декоративно-прикладних напрацювань художника та його учнів. Предмет дослідження - еволюція творчого методу М.Жука у контексті становлення української школи 1930-1950-х років.
Цей портрет впевнює сучасника Жука, автора першого монографічного дослідження про нього Ю. Михайліва в тому, що «М. Жук, як і письменник В. Короленко, сприймає околишнє життя через орган слуху. Він чує, як справжній музика, і цей абсолютний слух примушує його вдивлятися в предмети, людей, життя їх і бачити те, що сховано від очей обивателя» __
Висновок Михайло Іванович був різнобічним графіком. Захопившись силуетом, не проминув екслібриса, зробивши добрий внесок у становлення цього жанру в сучасному українському мистецтві. Слід сказати про знахідки художника у створенні сучасної української абетки та шрифту. Узагальнив принципи стилізації і декоративного малярства, які сам засвоїв і розвинув від своїх наставників М.Мурашка, М.Врубеля і О.Сєрова, К.Коровіна, Б.Лепкого і С.Виспянського. М.Жук у своїй педагогічної діяльності базувався передусім, на засадах народного мистецтва. Кераміку, оформлення якої запропонував М.Жук в аванґардних традиціях; композиції з атрибутикою радянської влади; посуд, оздоблений орнаментом в дусі сецесії; з мотивами народного мистецтва; декоративні пейзажі. В творчості М.Жука на межі між соцреалізмом і радянським Ар Деко формується новий стиль українського фарфору. .