Конспект уроку "Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові"

Про матеріал
Конспект цікавого уроку для учнів п'ятого класу. Складено відповідно до підручника з української мови для 5 класу О.В.Заболотного та В.В.Заболотного. До конспекту уроку подано презентацію та експрес-зошит.
Перегляд файлу

Тема: Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові.

Мета:

 -         застосовувати здобуті теоретичні знання на практиці;

-  закріпити уміння вживати потрібні розділові знаки при прямій мові;

- правильно будувати речення з прямою мовою;

- розвивати образне мислення, уміння висловлювати свої думки;

- виховувати шанобливе ставлення до батьків.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

Обладнання: підручник, презентація, експрес-зошити, смайлики,

                                                         Перебіг  уроку

І. Організація класу

Доброго дня, дорогі мої п’ятикласники. Привітаймо наших гостей. А ви знаєте, що посмішка – акумулятор чудового настрою. Давайте подаруємо свої посмішки однокласникам і всім присутнім.

Тож, заряджені позитивом, ми починаємо нашу урок.

II. Оголошення теми та мети уроку

Учитель. Ми продовжуємо говорити з вами про пряму мову та розділові знаки в реченні із прямою мовою.

Слайд №1

Учитель. Ми повинні навчитися знаходити у тексті речення з прямою мовою, уживати потрібні розділові знаки, будувати речення з прямою і непрямою мовою. Доторкнемося серцем до прекрасного, а також до найріднішого – наших батьків.

Слайд №2       Епіграф:

                                                                   Поважай батька й матір своїх

                                                                                                          Біблія

Прокоментуйте епіграф

А як ви думаєте, чому я обрала саме ці слова?

(У травні ми відзначаємо 2 чудових свята: 12 – День матері, 15 – Міжнародний день сім’ї, в Україні День родини  - 8 липня )

III. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.

Перевірка домашнього завдання

Учитель. Давайте перевіримо домашнє завдання. Ви повинні були написати твір-мініатюру,  «Мамин настрій починається зранку», використовуючи речення із прямою мовою.

(Зачитування 2-3роботи)

Учитель. А чи добре ви засвоїли теоретичний матеріал, нам допоможе вияснити «Чарівний мішечок».

 Хто найсміливіший?

(запитання на смужках паперу)

Орієнтовні запитання:

  Відеозапитання

- Назвіть способи передачі чужого мовлення.

(пряма мова, непряма мова, діалог, цитата)

-Що таке слова автора?

(слова, що вказують, кому належить пряма мова)

-Яку будову мають речення з прямою мовою?

Слова автора, пряма мова

-Яка інтонація властива реченням із прямою мовою?

Пряму мову вимовляємо повільніше й вищим тоном, ніж слова автора. Слова автора після прямої мови читаємо швидше й трохи зниженим голосом. Між словами автора й прямою мовою робимо паузу

-Які розділові знаки ставляться в реченнях із прямою мовою, якщо перед прямою мовою стоять слова автора?

-Які розділові знаки ставляться в реченнях із прямою мовою, якщо  пряма мова стоїть перед словами автора?

-Назвати місце розташування слів автора в реченні.

 Можуть стояти перед прямою мовою, після неї або в середині

Учитель. Сьогодні ми будемо працювати в експрес-зошитах. Розгорніть їх.

IV. Лінгвістичний аналіз тексту.

Учитель. 1 завдання -лінгвістичний аналіз тексту. Прочитайте, будь ласка, завдання. Текст прочитає -----

Прочитайте текст, визначте стиль, тип мовлення. Знайдіть речення з прямою мовою, прокоментуйте розділові знаки. Накресліть схеми останніх 2-хречень.

Один мандрівник проходив повз велике будівництво, на якому трудилося безліч робітників. Він зупинив чоловіка, який віз важку тачку, і запитав його: «Що ти робиш?» А той йому: «Хіба ти не бачиш? Штовхаю важку тачку, хай їй грець!» Потім мандрівник поставив те ж запитання другому робітникові, який віз таку ж тачку. «Я заробляю на хліб для сім’ї»,- з гідністю відповів той. Третій робітник на запитання мандрівника гордо відповів: «Я будую прекрасний храм!»

  • - У виділених словах визначте кількість букв і звуків.
  • сімя -4 б. 5 зв; запитання -9 б. 8 зв. Чому?
  • - Доберіть синоніми до слова «храм»
  • (святиня, церква, собор, будівля, монастир)
  •  Стиль – художній
  • тип мовлення – розповідь
  •  Схеми речень: «П»,- а.    А: «П!» записати на дошці!

Учитель. Що ви можете сказати про кожного з робітників?

Ваші   батьки мріють, щоб  ви були успішними, щасливими, навчилися бачити велике у малому, щоб кожна праця приносила вам радість. При будівництві ваших храмів поруч будуть завжди ваші батьки. А от фундамент ми почнемо закладати в школі на наших уроках.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Учитель. Переходимо до практичної частини.

Міні-практикум

Розставте пропущені розділові знаки і поясніть їх уживання.

1) Прислів’я вчить Без сім'ї й без роду — хоч з мосту та в воду.

 2) Народна мудрість каже Любов до батьків — основа всіх доброчинностей.

3) Діточки дружна сім'я гори зрушить завжди наголошує тато.

Учитель. Як правильно наголошується слово «діточки». Звернімося до підручника с. 200

4) Антуан де Сент-Екзюпері у своєму Маленькому принці писав Усі дорослі спочатку були дітьми, тільки мало хто з них про це пам’ятає.

5) Мамо чи всі птахи відлітають у вирій запитала дівчинка.

6) Іди доню каже мати тебе вже зачекались.

Учитель. Давайте перевіримо себе.

Слайд №3    Перевір себе!

1) Прислів’я вчить: "Без сім'ї й без роду — хоч з мосту та в воду".

 2) Народна мудрість каже: "Любов до батьків — основа всіх доброчинностей".

3) Тато завжди наголошує: "Дружна сім'я гори зрушить".

4) Антуан де Сент-Екзюпері у своєму «Маленькому принці» писав: « Усі дорослі спочатку були дітьми, тільки мало хто з них про це пам’ятає».

5) «Мамо, чи всі птахи відлітають у вирій?»- запитала дівчинка.

6) «Іди, доню, - каже мати,- тебе вже зачекались».

Учитель.  Підніміть руки, хто не допустив помилок?

А у кого вони є? (Прокоментувати)

Цифровий диктант

Учитель. Наступне завдання – цифровий диктант. В експрес- зошити записуємо тільки коди.

(Речення диктує вчитель, а діти тільки записують в експрес-зошити коди речень)

Прослухати речення, визначити їх будову, закодувати цифрою.

1- речення з прямою мовою;     2- речення з непрямою мовою.

1. Недаремно говорять, що люди – ніби дзеркало.

2. Тато часто каже: «Шануй людей, а люди шануватимуть тебе».

3.        Сказав мені мій тато, що скоро в мами свято.

4.       Говорять, що додому і кінь жвавіше біжить.

 5.  Народна мудрість стверджує: «Та земля мила, де мати родила».

 6.       «Чого б йому сердитися?» - знизував плечима батько.

Учитель. Перевіримо!   Слайд № 4

Ключ       2 1 2 2 1 1

Учитель. Настав час нашої улюбленої (всі хором) ЗАРЯДКИ!

Фізхвилинка  (Відео)

Творче моделювання

Перебудуйте подані речення з прямою мовою    на речення з непрямою мовою.

 Учитель. Але перед завданням давайте повторимо що таке непряма мова?

( непряма мова передає лише зміст чужого мовлення, без збереження форми та інтонації.)

Що відбувається із займенниками та дієслівними формами 1-ї та 2-ї особи? (Вони замінюються на 3 особу)

Речення зачитує вчитель

  1. У народі говорять: «Життя прожити – не поле перейти».

У народі кажуть, що життя прожити – не поле перейти.

  1. «Материн гнів, як весняний сніг: рясно випаде, та скоро розтане»,- казав наш дід Панас.

 Наш дід Панас казав, що материн гнів, як весняний сніг: рясно випаде, та скоро розтане.

  1. Народна мудрість учить: «Шануй батька й неньку, буде тобі скрізь гарненько».

Народна мудрість учить, що треба шанувати батька й неньку, тоді тобі буде скрізь гладенько.

  1. «Рано ти,- каже батько,- закінчив науку».

Батько каже, що я рано закінчив науку.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Ти - коректор

Знайдіть  помилки, виправте та проаналізуйте їх.

Учитель. Так як же правильно: помилка чи помилка?  Звернемося до підручника с.200

  1. Я запитав: Батьку що таке людска байдужість?

Я запитав: «Батьку, що таке людська байдужість?»

  1. Мамуся взяла мій малюнок і сказала: - «Синку, усі твої малюнки – чарівні дарунки».

Учитель. Чарівні чи чарівні? Знову нам допоможе підручник. С. 200

 Мамуся взяла мій малюнок і сказала:  «Синку, усі твої малюнки – чарівні дарунки».

  1. Зрадити батьківщину – зганьбити матір і батька: стверджує народна мудрість.

«Зрадити Батьківщину – зганьбити матір і батька»,-  стверджує народна мудрість.

 (Якщо слово Батьківщина вживається в патріотично-піднесеному настрої, то вживається велика буква)

  1. Вітчизну, як і батьків, на чужині незнайдеш – говорила мені бабуся.

«Вітчизну, як і батьків, на чужині не знайдеш», – говорила мені бабуся.

  1. Дзвінка наша пісня до сонечька лине : мій сонячний дім - це моя україна.

Дзвінка наша пісня до сонечка лине : «Мій сонячний дім - це моя Україна».

Останнє речення записуємо на дошці. Синтаксичний розбір

VI. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ,

УМІНЬ І НАВИЧОК

Творча лабораторія      Слайд №5

Учитель. Наступне завдання для допитливих, творчих, креативних

Що означає слово «креативний»? (здатний до творення нового, оригінальний)

За поданими картинками скласти і записати речення з прямою мовою :

1 варіант 1-3 картинки; 2 варіант - 4-6.

1.«П!» - а.   2. А: «П?»      3 «П!» - а.     4. «П?» - а.       5.«П,- а, - п». 6. «П» ,- а.

VII. ПІДСУМОК УРОКУ

Учитель. Ви сьогодні молодці. Дуже добре справились із завданнями.

Ось і добігає кінця наш урок. На останок мені хочеться тільки сказати: Пам’ятайте: ваші батьки теж потребують уваги і любові.

Слайд № 6      VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ  

  1. Вивчити п. 63 ( с. 179-180)
  2. За вибором:

- виконати вправу 493;

- скласти і записати  твір-мініатюру звикористовуючи речення з прямою мовою «Улюблені пісні моєї мами».

Слайд № 7

 

 

Картка-інформатор

 

Словничок

Пряма мова -це точно відтворене висловлення певної особи, передане від її імені.

(Дівчина замилувалася квітами і сказала: «Вони чудові».)

Слова автора – це слова, що вказують, кому належить пряма мова.

(Дівчина замилувалася квітами і сказала…)

Непряма мова – це чуже мовлення, що передається не дослівно, а зі збереженням лише основного змісту висловлення.

(Дівчина замилувалася квітами і сказала, що вони чудові.)

                                    Розділові знаки при прямій мові

1. «П»,- а.                         2. А: «П?»                                     3. «П!»-а.

                           4. «П?»- а.                      5. «П,-а,-п».

 

 Відеозапитання

 Назвіть способи передачі чужого мовлення.

Що таке слова автора?

Яку будову мають речення з прямою мовою?

Яка інтонація властива реченням із прямою мовою?

Які розділові знаки ставляться в реченнях із прямою мовою, якщо перед прямою мовою стоять слова автора?

Які розділові знаки ставляться в реченнях із прямою мовою, якщо  пряма мова стоїть перед словами автора?

Назвати місце розташування слів автора в реченні.

docx
Додано
15 грудня 2019
Переглядів
4621
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку