Конспект уроку "Птахи"

Про матеріал
Матеріали уроку покликані дати уявлення про птахів як частину живої природи; навчити визначати істотну ознаку птахів; познайомити із різноманітністю птахів у природі; формувати уявлення про «зимуючих» та «осілих» птахів; розвивати увагу, спостережливість, допитливість; вміння аналізувати отриману інформацію, застосовувати її; виховувати бережливе ставлення до птахів, бажання допомагати їм взимку.
Перегляд файлу

Дубова  Оксана  Валеріївна,

Вчитель  початкових  класів 

БНВО  «Перша  Білоцерківська

  гімназія-школа І  ступеня»

Білоцерківської  міської  ради

Київської  області

Предмет. Я  досліджую  світ

Клас. 1 клас

Тема. Птахи

Мета:  дати  уявлення про  птахів  як  частину  живої  природи;  визначати  істотну  

             ознаку  птахів;   познайомити  із  різноманітністю  птахів  у  природі;

             формувати  уявлення  про  «зимуючих»  та  «осілих»  птахів;  розвивати 

              увагу,  спостережливість,  допитливість;  вміння  аналізувати  отриману

               інформацію,  застосовувати  її;  виховувати  бережливе  ставлення 

             до  птахів,  бажання  допомагати  їм  взимку.

Обладнання:  зображення  найпоширеніших  птахів (малюнки  та  фотографії),

                         макет  годівнички,  дерев;  роздатковий  матеріал.

Тип  уроку:  урок  засвоєння  нових  знань

                                       Хід  уроку:

І. Організаційний  момент.

Усі  сідайте  тихо,  діти.

Домовляймось -  не  шуміти.

Руку  гарно  підіймати,

На  уроці  не  дрімати,

А  знання   мерщій  хапати.

Тож,  гаразд,  часу  не  гаймо,

Наш  урок  розпочинаймо.

ІІ. Фенологічна  хвилинка.

  • А  почнемо  ми  наш  урок   з  розмови  про  сьогоднішній  день.
  • Яка  пора  року  за  вікном?
  • Який  зараз  місяць?
  • Яке  сьогодні  число?
  • А  який  день  тижня?
  • Тепло  чи  холодно  сьогодні  надворі?
  • А  який  за  силою  сьогодні  вітер?
  • Який  стан  неба?
  • Чи  помітили  ви  опади?  Які?
  • Отже,  в  Білій  Церкві  сьогодні….

ІІІ. Закріплення  вивченого  матеріалу.

  1. Відгадування  загадки.

Вони  повзають,  стрибають                                                                                                                         В  небі  високо  літають,                                                                                                                                  Добре  плавають  у  воді,                                                                                                             Сірі,  білі  і  руді,                                                                                                        Вони  гавкають,  пищать,                                                                                                           Кукурікають,  сичать,                                                                                                                                    Можуть,  навіть,  покусати,                                                                                                           У  барліг  лягають  спати,                                                                                                                    Роблять  гнізда,  риють  нори,                                                                                                                           Ще  й  залазять  у  комори.                                                                                                                                   І  великі,  і  малі,

Добрі  й  дуже-дуже  злі.                                                                                                                                      Не  живем  без  них  і  днини.

Ну,  звичайно,  це  ….. (тварини).

  • До  якої  природи  належать  тварини? 
  • - За  якими  ознаками?
  • На  які  групи  поділяють  царство  тварин?

(На  дошці  з’являються  написи:  комахи,  риби,  птахи,  звірі)

 

 

  1. Гра  «Я  почну,  а  ви  закінчіть»

а) Сонечко,  джміль,  жук-плавунець…(Діти  продовжують  рядок  прикладів)

- Це  все… (комахи).

- Яка  істотна  ознака  комах?

б) Лин,  товстолоб,  йорж….

- Це  все… (риби).

- Яка  істотна  ознака  риб?

ІV.Повідомлення  теми  і  мети  уроку.

  1. Робота  в  парах.  Гра  «Морський  бій».
  • Сьогодні  на  уроці   ми  познайомимося  ближче  ще  з  однією  групою  тварин.  А  хто  це  буде,  ви  дізнаєтеся,  коли  пограєте  у  гру  «Морський  бій» 

 

1

2

3

4

5

А

Р

М

Ж

Т

О

Б

Б

П

І

В

И

В

С

Л

А

У

Д

Г

Х

Ч

Е

Г

Ь

 

Golden key isolated on white vector — Stock Vector © andegraund548 #40465649   КЛЮЧ: Б – 2, А- 5,  В – 3, Г – 1, Б – 5.  (Птахи)

 

V. Вивчення  нового  матеріалу.

а) Розповідь  матеріалу.

- Цікавий  і  різноманітній  світ  птахів.  На  Землі  налічується  9  тисяч  видів  птахів.  Вони  живуть  в  усіх  куточках  нашої  планети:  у  лісах,  на  полях,  на  луках,  на  болотах  та  водоймах.  Вони  є  в  сухих  пустелях,  у  вічних  снігах  та  високо  в  горах.

 

  • На  Україні  зустрічаються  360  різних  видів  птахів.  Вони  живуть  поруч  з  нами.  Ми  любимо  за  ними  спостерігати,  слухати  їх  спів,  дізнаватися  про  них  щось  цікаве.
  • Тому  заглянемо  з  вами  до  енциклопедичної  сторіночки  «Рекорди  України».

б) Хвилинка – цікавинка «Рекорди  України».

(Вчитель  демонструє  ілюстрації)

Найвищий  птах  - журавель  сірий. (Його  висота  становить  120 см)

Найважчий  птах – дрохва. (ЇЇ  маса – 18-20 кг)

Найшвидший  птах – сапсан. (Його  швидкість  сягає  до  300 км/год. До  речі,  цей  хижах  має  найгостріший  зір.  Він  може  побачити  голуба  на  відстані  8 км)

Найвище  літає – орел. (Вони  підіймаються  на  висоту  9 км)

Найбільші  крила  має  беркут. (Цей  птах  живе  у  Карпатах. Розмах  крил  до  3 м)

Найдовший  дзьоб  у  лелеки. (19 см)

Найменший  птах – корольок. (Його  маса  - 4 – 5 г. Довжина  тіла  лише  9 см.)

Найдовший  язик  у  дятла. (14 см)

Найсильніший  голос  має  бугай. (Весняний  крик  чути  за  2  км  і  більше.  Він  нагадує  ревіння  бика)

Найдовше  живе – сокіл. (160  років)

 

  • А  чи  впізнаєте  ви  інших  птахів,  що  живуть  поруч  з  нами?

в) Відгадування  загадок.

(Вчитель  при  відгадуванні  загадок  дітьми,  вивішує  на  дошку  малюнки  птахів)

Жовтогруді  щебетушки

Купили  чорні  капелюшки,

А  ще  мають  білі  щічки.

Називають  їх … (синички)

                                                                      Вірно  людям  я  служу,

                                Їм  дерева  стережу,

                                                  Дзьоб  міцний  і  гострий  маю,

                                                      Шкідників  ним  добуваю. (Дятел)

Швидко  скрізь  цей  птах  літає.

Безліч  мошок  поїдає,

За  вікном  гніздо  будує,

Тільки  в  нас  він  не  зимує.  (Ластівка)

                                                                Може  скрізь  вона  літати,

                                                                Бо  нема  своєї  хати.

                                                                   Яйця  іншим  підкладає,

                                                     Скільки  кому  жити  - знає. (Зозуля)

Перший  я  приніс  весну.

Розбудив  усе  віл  сну.

Заспіваю  під  вікном,

Люди  звуть  мене… (шпаком)

                                            Дзьоб  крючком,  великі  очі,

                                     І  не  спиться  їй  щоночі.

                                        «Ху-ху-ху!» - кричить  вона.

                                 Відгадали,  хто?  (Сова)

За  вікном  летить  сніжок,

Піднялася  віхола.

Але  бачу  я  пташок

Що  сидять  під  стріхою!

Чив-чив-чив, чив-чив-чив!

Хто  співати їх  навчив?

Сірі  пташенята  ці

Звуться, діти, …. (горобці)

                 Невеличка,  скромна  пташка,

                З  нею  стрітись  дуже  важко.

     Та  чарує  всіх  людей

                 Гарним  співом … (соловей).

У  полі  вранці  першим  прокидається.

У  піднебессі  заливається.

Згори  ніжна  пісня  ллється.

Відгадай,  як  птах  той  зветься? (Жайворонок)

                             Хто  там  стрибає,  шарудить,

                              Дзьобом  шишки  потрошить?

                            Голоском  речистим,  чистим

                                                   «Кле!Кле!Кле!» співа  зі  свистом. (Шишкар)

На  колір – сірувата,

На  вдачу – хитрувати.

«Кар-кар-кар!» - гукає,

Курчат  лякає. (Ворона)

г) Бесіда  з  учнями. «Досліджуємо  птахів».

- Пташки  принесли  вам  підказочку,  щоб  допомогти  з’ясувати,  яка  ж  істотна  ознака  всіх  птахів. Розглянемо  її.

(Вчитель  вивішує  плакат)

 

 

 

                                       

 

 

 

 

  • Розглянемо  детальніше  кожну  ознаку  і  виберемо  найголовнішу.
  • Чи  всі  пташки  літають?
  • Хто,  крім  пташок,  може  літати?
  • Чи  є  крила  в  інших тварин?
  • Яка  тварина  теж  має  дзьоб?
  • Які  тварини  теж  відкладають  яйця?
  • Чи  знаєте  ви  тварин,  тіло  яких  би  було  вкрите  пір’ям?
  • То  яка  ж  із  ознак  властива  тільки  птахам?
  • Пір’я  має  важливе  значення  в  житті  птахів.  Воно  захищає  птахів  від  холоду,  допомагає  літати.

Фізкульхвилинка

Крильця  пташки  розправляють,

Їх  до  сонця  підіймають.

Потім  можна  політати,

І  комашок  поганяти.

На  галявину  злетілись,

Там  зернят  вони  наїлись.

Потім  знову  полетіли.

У  гніздечко  хутко  сіли.

д) Гра  «Впізнай  домівку  птаха». Робота  в  парах.

   Соловей символ чего - Зоо Мир                  Ластівка міська                    Шпаківню своїми рукамиСільське господарство - Будівлі та обладнання

 

 

 

На Прикарпатье стартовала акция по спасению аистов | podrobnosti.ua                               Граки, чорні ворони – Калита                        Сова высиживает совят. Вэбкамера (Эстония) - Узнай правду! 2020

 

е)  Бесіда  з  учнями.

- А  яких  птахів  ми  зараз  не  можемо  побачити  у  своїх  домівках?  Чому?

-Як  ви  гадвєте,  чому  деякі  птахи  змушені  відлітати  у  вирій?

- Пізньої  осені,  коли  вже  немає  насіння  і  комах,  коли  водойми  вкриваються  льодом, більшість  птахів  збираються  у  зграї,  і  відлітають  на  зимівлю  у  вирій,  теплі  краї.  Навесні  вони  знову  повернуться  до  рідних  земель.

- Такі  птахи  називаються  перелітніми.

- Але  є  птахи,  які  взимку  можуть  відшукати  собі  їжу:  ягоди  горобини,  зерно,  насіння,  крихти  хліба,  поживитися  на  смітниках.  Тому  їм  немає  потреби  відлітати  у  теплі  краї. Таких  птахів  називають  осілими (зимуючими).

 

  • Але  є  такі  птахи,  які  взимку  прилітають  до  нас  на  Україну  зимувати: омелюхи,  шишкарі,  снігурі.  Тому  ми  теж  їх  можемо  побачити  взимку.

є) Гра «Продовж  речення»

- То,  птахів,  які  відлітають  у  теплі  краї,  називають….

- Птахів,  що  залишаються  зимувати  у  рідному  краї,  називають….

 

ж) Гра  «Розсели  птахів»  

(На   дошці  макети  дерев – з  листям  та  голе)

  • Розмістіть  птахів (малюнки,  яких  вже  були  на  дошці)    відповідно:  на  дерево  з  листочками – перелітніх,  на  голе  дерево – осілих.

ᐈ Дерево рисунок векторы, векторные дерево | скачать на Depositphotos®                                      Искусство работы с деревом, Силуэт дерева, Осенние деревья

 

 

з) Бесіда  з  учнями.     

- Діти,  як  ви  гадаєте,  чого  не  вистачає  на  другому  дереві?

- Відгадайте  загадку:

На  дереві  під  вікном

Висить  хатка  із  дашком.

Птахи  до  неї  всі  летять,

Щоб  зерном  поласувати.  (Годівничка)    

(Вчитель  вивішує  на  макет  голого  дерева   годівничку)  

 

  • А  для  чого  люди  розвішують  годівнички?
  • Якщо  регулярно  розвішувати  годівниці  і  в  певний  час  поповнювати  їх  кормом,  то  це  допоможе  вберегти  пташок  від  загибелі  та  сконцентрувати  їх  у  певному  районі.  Годівниці  можуть  бути  різними.  Для  зимової  підгодівлі  можна  використовувати  гарбузове,  конопляне,  гарбузове,  динне  насіння,  несолоне  сало,  крихти  білого  хліба.  Чорний  хліб  шкідливий  для  птахів. 
  • А  чому  нам  так  потрібно  дбати  про  птахів?
  • Птахи  живляться  комахами  і  гризунами,  тому  знищують  багато  шкідників  сільського  господарства.  А  також  розносять  насіння  на  великі  відстані,  де  з  нього  виростають  нові  рослини.  Без  пташиного  співу  і  щебету  природа  була  б  сумною  й  непривітною.

 

VІ. Підсумок  уроку.

  • Діти,  пам’ятаймо,  що  птахи – наші  пернаті  друзі!    
  • А  чому  я  сказала  «пернаті»?
  • Які  бувають  птахи?
  • Наведіть  приклади.
  • Чому  я  назвала  птахів  друзями?

Слід  усім  запам’ятати:

Пташок  треба  захищати.

Їх  оселі  не  руйнуй,

Краще  взимку  підгодуй!                                                    

docx
Додано
16 жовтня 2020
Переглядів
839
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку