Тема: Реакції обміну між розчинами електролітів. Йонні рівняння реакцій.
Мета: розкрити суть протікання хімічних реакцій у розчинах електролітів; сформувати вміння передбачати оборотність хімічних реакцій, навчитися складати повні і скороченні йонні рівняння, виховати в учнів наполегливість, бажання до високої якості результатів праці.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Основні терміни і поняття: розчини, розчинник, електроліти, неелектроліти, електролітична дисоціація.
Методи, прийоми і форми роботи: метод «практичність теорії», демонстрація, робота в групах, самостійна робота.
Обладнання: періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва, таблиця розчинності солей, хімічні реактиви.
Очікувані результати навчальних досягнень
Учень
Хід уроку
І. Організаційний момент. (1 хв)
Емоційне налаштування.
Вчитель: Наша радість і щастя складається з маленьких успіхів, перемог або просто з усмішок, які дарують нам люди. Поверніться один до одного, будь – ласка і посміхніться. Я бажаю вам попрацювати так, щоб наприкінці прислухавшись до стану душі, ви відчули її спів.
ІІ. Актуалізація опорних знань. (4 хв)
а)Метод «Практичність теорії»
(Як роздатковий матеріал використовуємо етикетку від мінеральної води )
Зміст завдання:
б) самостійна робота (5 хв)
1. Скласти рівняння дисоціації таких речовин: кальцій хлориду, барій гідроксиду, нітратної кислоти.
2. Скласти формулу вищої оксигеновмісної кислоти, утвореної хімічним елементом з порядковим номером 25. Визначити сполуку цієї кислоти, якщо відомо, що при її розчиненні у воді утворюється катіон Літію. Відповідь підтвердити рівняннями електролітичної дисоціації.
3. Наведіть приклади сильних і слабких електролітів.
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
(3 хв)
Робота з підручником. Учні записують назву теми в зошиті.
Розповідь вчителя
Вода, у тебе немає ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою насолоджуються не відаючи, що ти таке! Не можна сказати, що ти необхідна для життя ти саме життя"
Ви запитаєте чому ми починаємо наш урок із цих слів А. Екзюпері про воду, адже в темі не згадується про цю речовину? Вода - найпоширеніше багатство земної кулі й найбільший у світі хімік. Без її участі не обходиться жоден природний процес: чи це утворення нової гірської породи, нового мінералу або найскладніша біохімічна реакція, що протікає в організмі рослини або тварину. Хімікам у лабораторії нема чого було б робити без води. Щоб змусити багато речовин вступати в реакцію, їх насамперед треба перевести в розчин.
VІ. Вивчення нового матеріалу. (16 хв)
Розповідь учителя
а) Розглянемо рівняння реакції:
2KNO3 + Na2SO4 → K2SO4 + 2NaNO3
В даному випадку хімічна реакція не відбувається і при змішуванні цих розчинів утворюється розчин, в якому незалежно один від одного існують катіони Натрію і Калію та нітрат і сульфат – аніони.
б) Реакції між розчинами електролітів, що протікають практично до кінця.
(Демонстрація реакції, запис її на дошці у повній та скороченій йонній формі)
Взаємодія лугу з ферум (ІІІ ) хлоридом
FeCl3 + 3NaOH → Fe (OH)3↓ + 3NaCl
Fe 3+ + 3Cl - + 3Na+ + 3OH - → Fe (OH)3↓ + 3Na+ + 3Cl-
Fe 3+ + 3OH -→ Fe (OH)3↓
Взаємодія натрій карбонату з хлоридною кислотою
Na2CO3 + 2HCl → 2NaCl + CO2 + H2O
2Na + + CO32- + 2H+ + 2Cl- → 2Na+ +2Cl- + CO2↑ + H2O
CO32- + 2H+→ CO2↑ + H2O
Взаємодія кислоти з лугом.
NaOH + HNO3 → NaNO3 + H2O
Na+ + OH- + H+ + NO3 - → Na++ NO3 -+ H2O
OH- + H+→ H2O
V.Узагальнення та систематизація знань
А) Робота в групах.(8 хв)
(формування вчителем груп та оголошення правил техніки безпеки)
Інструкція роботи для кожної групи:
Група 1
Натрій сульфат та барій хлорид
Група 2
Натрій хлорид та аргентум нітрат
Група 3
Натрій карбонат і нітратна кислота
Група 4
Кальцій карбонат і хлоридна кислота
Група 5
Натрій гідроксид і хлорид на кислота
Група 6
Калій гідроксид і сульфатна кислота
Заповнення картки самооцінювання
ПІП |
Оцінки учасників групи |
самооцінка |
1. Активність під час роботи в групі |
|
|
2. Письмове завдання |
|
|
б) Розв’язування тренувальних вправ (5 хв)
1)Заповнити таблицю
Вихідні речовини |
Повне йонне рівняння |
Скорочене йонне рівняння |
FeCl3 і KOH |
|
|
|
|
H+ + OH- → H2O |
Na2CO3 і H2SO4 |
|
|
VI. Підбиття підсумків уроку.(2 хв)
Письмова рефлексія «Три найважливіші речі, які я зрозумів сьогодні на уроці»
VII. Домашнє завдання. §13, Впр 2,4 (1хв)
1