Тема. Речення зі звертаннями, вставними словами
(словосполученнями, реченнями).
Мета: поглибити знання учнів про звертання, вставні слова(словосполучення,
речення) їх стилістичну роль у мовленні;
вати культуру усного й писемного мовлення, уміння аналізувати мовний
матеріал;
виховувати повагу та пошану до творчості Лесі Українки, на прикладі її життя
виховувати в учнів стійкість, мужність, силу духу
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: роздатковий матеріал із текстами, презентація, опорні таблиці, картки, збірки творів письменниці.
Хід уроку
Слово - то мудрості промінь,
Слово - то думка людська.
Леся Укрїнка
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Перевірка домашнього завдання
2.Гра «Банк знань»
Що ви знаєте про звертання та вставні слова ?
1.Звертання – це …
2.Звертання називає …
3.Звертання має форму …
4.Звертання може стояти…
5.Звертання не буває…
6.На письмі звертання виділяється…
7.Вставні слова — це …
8.Вставні слова не є …
9.На письмі вставні слова…
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів
ІV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку
(Учні записують у зошити тему уроку, епіграф).
V. Опрацювання навчального матеріалу
1. Робота з текстом. Будь творцем.
Прочитайте текст, випишіть з нього власні назви та загальні, що до них відносяться, поставивши їх у кличному відмінку.
Батько Петро Антонович був юристом, любив і поважав літературу, народну творчість, історію, мову. Кожній своїй дитині намагався дати освіту.
Мати Олена Петрівна – відома дитяча письменниця, що мала літературний псевдонім Олена Пчілка. Мабуть, її талант передався дочці Лесі: свій першій вірш вона написала у 1880 році, коли їй було всього 9 років. Крім Лесі, у родині зростали її брати і сестри. Старший брат Михайло був для неї і другом, і порадником.
Великий вплив на неї мав її дядько Михайло Петрович Драгоманов – історик, дослідник, перекладач, композитор Микола Віталійович Лисенко, Михайло Старицький – один із засновників українського театру.
(Батьку Петре Антоновичу, мамо Олено Петрівно, Олено Пчілко, дочко Лесю, брате Михайле, дядьку Михайле Петровичу Драгоманов, композиторе Миколо Віталійовичу Лисенко, засновнику Михайле Старицький).
2. Слово вчителя. Робота з реченнями.
Слово, моя ти єдина,я зброє, ми не повинні загинуть обоє!
Красо України, Подолля! Розкинулось мило, недбало!
Здається, що зроду недоля, що горе тебе не знавало.
Грай, моя пісне, як вітер сей грай!
Тішся, дитино, поки ще маленька.
Спи ж ти, малесенький, пізній-бо час.
3. Творче моделювання.
Спишіть речення, поставивши звертання у відповідній формі, розставте розділові знаки. Вкажіть вид звертань.
1. То ж при тобі (мій друг давній) пройшло життя дитячеє моє…
2. (Фантазія) (богиня легкокрила), Ти світ злотистих мрій для нас одкрила.
3. (Мрія) не зрадь! Я так довго до тебе тужила…
4. Та минав ти (наш Кобзар) чужії пороги орав свою вбогу ниву рідні перелоги.
5. Ви щасливім(високії зорі)все на світі вам видно з
1. То ж при тобі, мій друже давній, пройшло життя дитячеє моє…
2. Фантазіє, богине легкокрила,
Ти світ злотистих мрій для нас одкрила.
3. Мріє, не зрадь! Я так довго до тебе тужила…
4. Та минав ти, наш Кобзарю, чужії пороги,
орав свою вбогу ниву, рідні перелоги.
5. Ви щасливі, високії зорі, все на світі вам видно звисока.
4. Інтелектуальна розминка.
Леся Українка дуже вміло використовувала в своїй творчості вставні слова. Як ви вважаєте, для чого?
Мені осіння ніч короткою здається.
Здається рукою подати до села.
Така здається й я була колись.
Мені здається що жила я завжди.
5. Відремонтуй речення. Знайти вставні слова, виділити їх розділовими знаками.
Онде, бачиш, пташина сивенька скаче швидко отам біля хати.
Може, хвиля тобі розказала все, що думала я у ту мить.
Певне, се країна світла та злотистої блакиті.
Розказує, бувало, стара бабуся нам казки, маленьким.
7. Хвилинка мудрості. Пояснити афоризми Лесі Українки.
Сором – хилитися і долі коритися.
Немає честі нападати ззаду.
Хто не був високо, той зроду не збагне, як страшно впасти.
Для гордої і владної душі життя і воля – на горі високій.
8. Мить творчості. Написати лист Лесі Українці, використовуючи звертання та вставні слова.
9. «Мікрофон».
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Домашнє завдання
Написати лист до Лесі Українки, використавши звертання та вставні слова. (10-12 речень).