ВПРАВА 1 Утвори з поданих слів (поставивши їх у правильній граматичній формі) словосполучення, познач головні й залежні слова (Червоний) хустка, вишивати (золото), орнамент на (скатертина), квіти (півонія), зображення (звірі). Запам’ятай! Граматичний зв’язок мiж словами у словосполученнi здiйснюється за допомогою закiнчень або закiнчень i прийменникiв. Порушення такого зв’язку призводить до появи граматичних помилок, якi вчитель позначає на берегах зошитiв лiтерою Г.
Вправа 2 Розподіли слова у 2 колонки: Широкий степ, говорити наперекiр, зошит i пенал, чарiвна музика, птахи вiдлiтають, бiля ялин, пташиний спiв, голосно й дзвiнко, збирати ягоди. Пiдкресли останнi лiтери у прикiнцевому словi кожного рядка. Має утворитися слово, яке є оцiнкою твоєї роботи. Широкий степ 1 говорити наперекiр чарiвна музика пташиний спiв збирати ягоди КЛЮЧ: п р а в и л ь н о зошит i пенал 2 птахи вiдлiтають бiля ялин голосно й дзвiнко
ВИДИ СЛОВОСПОЛУЧЕНЬ ЗА СПОСОБОМ ВИРАЖЕННЯ ГОЛОВНОГО СЛОВА І М Е Н Н І: головне слово ДІЄСЛІВНІ головне слово ПРИСЛІВНИКОВІ головне слово Іменник Рідна мова Прикметник Дорожчі над усе Займенник Хтось із них Числівник П’ять книг Х Х Х Х Дієслово Заспокоїла нас Дієприкметник Побачений заздалегідь Дієприслівник Бачачи вихід Х Х Х Прислівник Дуже добре Досить пізно Утричі більше Близько додому Високо в небі
Важливо! пробачте мені (а не мене); опанувати науку (а не наукою); учитися ремесла (а не ремеслу); дотримати слова (а не слово); зазнати невдачі (а не невдачу); називати на ім΄я (а не по імені); сміятися з себе ( а не над собою); відповідно до наказу (а не з наказом) дякувати братові (а не брата); згідно з розпорядженням (а не до розпорядження) розмовляти мовою(а не на мові)
Синтаксичний розбір словосполучення У реченні підкресли граматичну основу. Вичленуй із речення словосполучення. Визнач головне і залежне слова. Постав питання від головного до залежного Визнач, якою частиною мови виражене головне слово Назви вид словосполучення за головним словом. Визнач вид словосполучення за будовою ( просте чи складне). Вкажи, як залежне слово зв’язане з головним / граматично/- за допомогою закінчення чи закінчення і прикметника. Накресли схему