31 березня о 15:00Вебінар: Викладання хімії в умовах дистанційного навчання

Конспект уроку Роман «Анна Кареніна». Образи-характери роману, пластичність змалювання і психологічна глибина. Суперечливий образ Анни. Образ Левіна, його автобіографічна складова.

Про матеріал
Конспект уроку має на меті допомогти учням розкрити образ Анни й Левіна та глибше зрозуміти їхнє значення, а також розкрити ідейно-художні особливості інших образів твору.
Перегляд файлу

Тема: Роман «Анна Кареніна». Образи-характери роману, пластичність змалювання і психологічна глибина. Суперечливий образ Анни. Образ Левіна, його автобіографічна складова. Паралелізм у композиції роману, особливості стилю. «Діалектика душі» толстовських героїв.

Мета:

навчальна: допомогти учням розкрити образ Анни й Левіна та глибше зрозуміти їхнє значення, а також розкрити ідейно-художні особливості інших образів твору;

розвивальна: розвивати логічне мислення, навички переказу та роботи в групах, вміння висловлювати свою позицію;

виховна: виховувати кращі людські якості, толерантність, почуття справедливості, повагу до співрозмовників та естетичні смаки.

Тип уроку: урок формування вмінь та навичок

Обладнання: опорний конспект, роздатковий матеріал: картки з заданнями.

 

Нема щастя там, де нема простоти і правди.

Л.Толстой

Хід уроку:

І. Організаційна частина

Привітання. Перевірка наявності учнів у класі.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Слово вчителя. Минулого уроку ми з вами розглядали біографію Толстого та повинні були на сьогодні прочитати роман «Анна Кареніна». Зараз перевіримо письмово ваші знання по вже вивченому матеріалу.

А). Тести по біографії Толстого:

1) Вкажіть роки життя Толстого:

А) 1801-1899

Б) 1828-1910

В) 1821-1864

Г) 1832-1912

2) Де народився Лев Толстой?

А) Казань

Б) Петербург

В)садиба Ясна Поляна

Г) Москва

3) Яке з перечислених творів не належить перу Льва Толстого?

А) «Воскресіння»

Б) «Севастопольські оповідання»

В) «Юність»

Г) Мої університети

4) Про яку зелену паличку письменник зберіг пам'ять на все життя?

А) Про гру з братами

Б) Про казку, яку читала йому на ніч матір

В) Про загадку, яку йому загадав батько

Г) Про історію, яку йому розказала сестра

5) Чим портрет він носив в юності замість хрестика на шиї?

А) Портрет батька

Б) Ж-Ж. Руссо

В) Портрет Т. Шевченка

Г) Портрет його дружини

6) Поступивши в Казанський університет, юнак за два роки змінив 2 факультети. Які?

А) Філософський і літературний

Б) Юридичний і літературний

В) Східних мов та юридичний

Г) Філологічний та філософський

7) Як звати дружину Льва Толстого?

А) Анна

Б) Катерина

В) Тетяна

Г) Софія

8) Який журнал організував Л. Толстой?

А) «Ясна Поляна»

Б) «Сучасник»

В) «Вісник»

Г) «Ратуша»

9) Робота над романом «Анна Кареніна» тривала:

А) 1873-1877

Б) 1880 – 1881

В) 1887-1889

Г) 1889-1890

10) Де помер Л. Толстой?

А) в домі

Б) на станції Астапово

В) за кордоном

Г) в Ясній Поляні

11. Де похований Л. Толстой?

А) в Москві

Б) на Кавказі

В) в Ясній Поляні

Г) в Петербурзі

 

Б) Робота з епіграфом.

Слово вчителя. Подивіться на дошку. Прочитайте епіграф до сьогоднішнього нашого уроку. Прокоментуйте, як ви розумієте його. (Сім’я не може будуватися на брехні. Тоді в такій сім’ї не буде і не може бути щастя. Анну видали заміж не по-коханню, вона не любила свого чоловіка. Всю свою любов вона віддавала тільки сину. Якби все було по-іншому. Якби Анна любила свого чоловіка і була б щасливою, то її історія могла б скластися зовсім по-іншому)

 

ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя: Між автором і головним персонажем роману складаються «непрості взаємини»: Л. Толстой співчуває Анні, але не приймає її вибору; розуміє мотиви, які штовхнули її на такий небезпечний крок, як зрада чоловікові, і відмовляється заплющувати очі на зворотний бік цього рішення. Розібратися в суперечливості й психологічній глибині образу Анни Кареніної ми й спробуємо сьогодні на уроці.

Інший персонаж, який нас буде сьогодні також найбільше цікавити - Левін. Як писав Толстой: «У житті є тільки одне безперечне щастя — жити для інших» Як саме потрібно жити для інших — над цим замислювалися і письменник, і персонаж роману, наділений автобіографічними рисами,— Костянтин Левін. На ці питання ми будемо найбільше звертати уваги сьогодні на уроці.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Евристична бесіда.

1. Як починається історія Анни і Вронського? Де найперше герої зустрічаються? (Герої зустрічаються на вокзалі. Їх знайомить брат Анни — Стіва Облонський. Анна їхала в одному купе з матір’ю Вронського.)

2. Як автор зображує Анну Кареніну? (Вронський «відчув необхідність ще раз поглянути на неї — не тому, що вона була дуже красивою, не завдяки витонченості й скромній грації, які були в усій її поставі, але тому, що у виразі миловидного обличчя… було щось особливо ласкаве й ніжне… Ніби надлишок чогось так переповнював її єство, що мимоволі виражався то в блиску погляду, то в посмішці…» У цьому описі можна побачити початок майбутніх стосунків героїв, внутрішню силу Анни, її жагу до життя. Катастрофічність цього знайомства ніби передбачена нещастям на залізниці, коли потягом задавило сторожа).

3. Як розкривається Анна в епізодах примирення Доллі з чоловіком, знайомства з Кіті, з дітьми Доллі? (Анна мирить Доллі зі Стівою, зачаровує Кіті своєю простотою, щирістю та відкритістю; діти Доллі в захопленні від тітки; вони відірватись від неї не могли)

4. Як змінюється ставлення Кіті до Анни на балу? (Кіті бачить Анну «зовсім новою» — Анна сп’яніла від захоплення, яке вона викликала в оточуючих. Кіті зрозуміла таємний, незримий зв’язок Анни і Вронського.)

5. Чи за власним бажанням Анна вийшла заміж? (Ні, тітка віддала Анну)

6. Чи щаслива Анна в шлюбі? (Жінка жила спокійно, розмірено, почуття ще дрімали в ній. Усю любов вона перенесла на сина. Після зустрічі з Вронським Анна намагається зосередитися на своєму сімейному житті, але це в неї не виходить. Зовнішність чоловіка, його вуха викликають в неї неприємні відчуття. Також вона не любить, коли він «тріщить пальцями».)

7. Чи бореться Анна зі своїм почуттям до Вронського? (Анна намагається боротися, зі своїми почуттями, але не може, втрачає над собою контроль. Вона навіть поїхала швидше з міста, проте, зустріч із Вронським на станції під час страшної бурі все змінює)

8. Як складалися взаємини Анни із Вронським на початку їх кохання? (Їх охопила пристрасть, вогонь при зустрічах спалахував у очах Анни, але вона відчуває сором і жах перед цим всупом у нове життя «сором, радість і жах перед цим вступом у нове життя». «Жити як раніше Анна не могла, як не могла й залишити сина», унаслідок чого опинилася в безвиході.)

9. За що Анна під час пологів просить у Кареніна вибачення і що відчуває після одужання? (Під час пологів Анна відчуває, що їй «залишилося жити небагато» й осмислює своє життя по-новому. Просить вибачення у Кареніна, і той прощає її. Після одужання Анна розуміє, що так само ненавидить чоловіка, навіть за його великодушність, і що тепер вона опинилася ще в гіршому становищі, навіть жалкує, що не померла.)

10. Як Анна ставилася до своїх дітей? (До дочки Анна не мала таких почуттів, як до сина. Можливо, зіграло роль відчуття провини, каяття.)

11. Назвіть момент, коли Анна по-справжньому відчула, що вищий світ її не прийняв. (Момент в театрі. Анна вирішила довести собі й усім, що байдужа до думки оточуючих. Але в театрі, коли її образили, гостро відчула свою самотність та принизливе становище. Анна у відчаї звинувачує Вронського, якого вже обтяжували її «любовні сіті».)

12. До якої трагічної розв’язки прийшла історія Анни та Вронського? (Анна не може розібратися у своїх почуттях, вона ревнує, почувається нещасною через загальний мовчазний осуд; розчаровується в коханому. У відчаї вона знаходить, як вона вважала, найправильніший вихід із ситуації – самогубство)

 

2. Міні-диспут: «Моє відношення до вчинку Анни Кареніної»

Слово вчителя. Л. Толстой говорив: «Для того, чтобы произведение было хорошим, надо любить в нем главную, основную мысль. Так, в «Анне Карениной» я люблю мысль семейную».

Тема сім’ї є тією основою, яка з’єднує всю сюжетну лінію в творі.

Сам письменник спочатку саме в Анні бачив зраду чоловікові і причину трагедії. Проте, в процесі роботи над романом погляди автора на героїню і її чоловіка трохи змінюються, і доля Анни зображується як трагічна.

а) А яке ваше відношення до героїні? Як видумаєте, чому Анна саме закохалась у Олексія Вронського? (Він красивий, багатий, любить Анну, вона нещаслива в шлюбі)

б) Якби Анна не залишила сім’ю, як би могла скластися її історія? (Вона б залишилася жива, продовжувала б виховувати сина, насолоджувалась життям навіть без кохання до чоловіка)

в) Чи засуджуєте ви вчинок Анни? Чому?

 

3.Слово вчителя. А зараз ми перейдемо до іншої важливої постаті роману – Костянтина Левіна.

Евристична бесіда.

1. Що ми дізнаємося про Левіна під час першої зустрічі з ним у романі? (Левін — «широкоплечий, з кучерявою бородою». Мешкає в селі, поміщик. Хоча він і товаришує зі Стівою Облонським, у душі зневажає «і міський спосіб життя свого приятеля, і його службу», яку вважає дурницею, та сміється над цим. Левін не припускає байдужого ставлення до справи. Коли він зневірився в ефективності й необхідності земських зборів, то припинив їх відвідувати.)

2. Якою є мета його приїзду до Москви? (Він закоханий в Кіті, і тому приїхав зробити їй пропозицію одружитися)

3. Приймає Кіті від Левіна пропозицію одружитися? Чому? (Кіті відказує йому, тому що Вронський краща кандидатура для неї. Тм більше Кіті в нього закохана)

4. Як відбувалося одруження Левіна? (Герой перебував у стані цілковитого щастя, «у стані втрати розуму, коли йому здавалося, що він і його щастя складають головну та єдину мету всього, що існує».)

5. Як і під впливом чого змінюються погляди Левіна наприкінці твору? (Левіну інколи здається, що «від нього залежить змінити те обтяжливе, бездіяльне, штучне й особисте життя, яким він жив, на те трудове, чисте й спільне чудове життя». Коли ж герой зустрічається з простим селянином Федором під час збирання врожаю, то змінює свою думку. Його вражає «незвичайне напруження самопожертви» у праці простого народу. Тепер він думає, що саме воно — ключ до зміни і в його житті, і в житті суспільства.)

6. Яким бачив Левін майбутнє народу? (Левін дійшов думки про необхідність змін, і в цьому побачив сенс життя. Усе господарство, головне — становище всього народу, зовсім має змінитися. Замість бідності — загальне багатство, достаток; замість ворожнечі — узгодження й об’єднання інтересів.)

7. Про що думає Левін наприкінці роману? (Про те, що життя має безсумнівний сенс добра)

Слово вчителя. Костянтин Левін — автобіографічний герой. Автор дав йому «промовляюче» прізвище, утворивши його від свого ім’я — Лев. У романі «Анна Кареніна» відсутні філософські, публіцистичні авторські роздуми, тому письменник вклав в уста улюбленого позитивного героя свої думки, ідеали, програму перетворення суспільства. Лев Миколайович сам пройшов через подвійний пошук істини — самоаналізування та «опрощення». Такий самий шлях він запропонував і героєві-ідеалу Левіну.

 

4. Складання порівняльної таблиці.

Слово вчителя. Основним художнім принципом втілення проблематики роману «Анна Кареніна» є художній паралелізм. Давайте спробуємо разом довести цю тезу на прикладі основної проблеми в творі — проблеми сім’ї та шлюбу.

Cім’я «неправильна»

Cім’я «правильна»

Сім’я Анни та Олексія Кареніних: побудована з розрахунку, без кохання. Чоловік старший на 20 років.

Сім’я Анни і Вронського: побудована на коханні, але не узаконена, тому не визнається в суспільстві, засуджується. Стає тягарем для всіх: Вронський не

може себе повністю присвятити сім’ї; Анна страждає від ізоляції в суспільстві, від розлуки із сином, від ревнощів.

Сім’я Облонських: Стіва постійно зраджує, Доллі змушена миритися.

Сім’я Левіна і Кіті: ґрунтується

на коханні й вірності одне одному;

мають близькі погляди на сімейне життя

 

V. Узагальнення і систематизація знань

Слово вчителя: На сьогоднішньому уроці ми досить докладно розглянули найважливіші образи роману «Анна Кареніна» - Анни та Левіна. Для того щоб підсумувати вищесказані вами відповіді письмово складіть образи даних героїв за такими критеріями:

- зовнішність,

- відносини в сім’ї,

- прагнення чи життєві орієнтири

- доля героїв.

Анна

Левін

Красива, добра, комунікабельна.

Викликає цікавість до своєї особистості.

Знехтування почуттями обов’язку перед сім’єю заради любовної пристрасті.

Перевага любові до чоловіка на любов’ю до дитини.

Покінчення з життям всупереч християнським законам.

Схильність до постійного само аналізування

Прагнення сприяти загальному благу народу

Хоче природного простого життя та сімейного щастя

 

Слово вчителя. Те, що відбувається в нашій душі, не завжди можна описати словами: відчуття, почуття, переживання, страхи. А зобразити цей складний психічний процес — зробити таємне явним та втілити у словах — завдання надскладне. Але письменник Лев Толстой майстерно впорався із ним за допомогою різноманітних прийомів, зокрема внутрішніх монологів. «Внутрішні монологи у творах Льва Толстого,— як зазначає літературознавець В. О. Ковальов,— висвітлюють те, як його герої реагують на ті чи інші явища життя, як переосмислюють їх, з’ясовуючи для себе різноманітні життєві питання, як пізнають себе, свій внутрішній світ, як виражають своє ставлення до оточуючих та оточення, як відшукують моральні норми, щоб керуватися ними у своїй поведінці… Толстовські внутрішні монологи героїв завжди висвітлюють їх справжній душевний стан певної миті, показують їх справжні почуття, справжні бажання, справжнє ставлення до навколишнього чи оточення». Це поняття називають «діалектикою душі».

На домашнє завдання вам потрібно знайти приклади внутрішніх діалогів героїв роману, прокоментувати, з’ясувати роль у творі та значення для розкриття «діалектики душі» героїв. Н-д: Анна, познайомившись із Вронським і відчувши потяг до нього, намагається позбутися цих почуттів. Вона вирішує приділяти більше уваги своєму синові, чоловікові. Намагається переконати  себе в тому, що Каренін «хороша людина, правдива, добра й чудова у своїй сфері». Але водночас відзначає подумки неприємну деталь, якої раніше якось не помічала: «Вуха у нього так дивно стирчать.

 

VI. Підсумок уроку

Інтерактивна гра:

Чи можна стверджувати, о образ Анни Кареніної є суперечливим? Чому? (Суперечливість образу Анни Кареніної полягала вже в тому, що життя її розгорталось у двох напрямках: те, що було в сім’ї, і те, що було поза сім’єю. Анна відчувала, що «счастье возможно только при строгом исполнении закона добра», а вона намагалась побудувати його на нещасті близьких їй людей. Проте бунтарський характер її не визнавав нічого смиренного: «…она знала вперед, что помощь религии возможна только под условием отрече-ния от того, что составляло для нее весь смысл жизни».

Анна зреклася свого звичного способу життя. «Все ложь, все обман, все зло»,— говорить вона напередодні загибелі. Усі питання було вирішено негативно, і це вбило її волю до життя. Вона втратила моральну опору.

Безумовно, навіть смерть героїні можна розглядати по-різному: і як душевну силу, і як слабкість. Але головним залишається те, що Анна Кареніна з усіма її високими моральними поривами вступила в протиріччя із загальновизнаним стереотипом свого середовища і своєї епохи.)

 

VII. Домашнє завдання

Знайти приклади внутрішніх діалогів героїв роману для розкриття «діалектики душі» героїв (Анни, Левіна, Вронського, Кіті)

 

docx
Додано
18 березня 2019
Переглядів
575
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку