Тема: Рослини восени
Мета: Формування предметних компетентностей: збагачувати знання про рослинний світ рідного краю восени; розвивати пізнавальну активність та творчі здібності учнів, сприяти розвитку пізнавальної активності та творчих здібностей учнів, мислення, пам’яті, спостережливості, естетичних почуттів; пробуджувати бажання любити і охороняти природу, захоплюватися її красою;
Формування ключових компетентностей: спілкування державною мовою, уміння навчатися впродовж життя, компетентності в природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя.
Обладнання: ТЗН, підручник, кубик Блума, ромашка Блума, листки різних дерев, малюнки дерев, гілки дерев, предметні та сюжетні малюнки, паперові листочки, аудіозапис, відеозапис.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Перевірка готовності учнів до уроку
2. Ранкова зустріч
1. Вітання.
Вправа «Рукостискання» (діти по черзі тиснуть руку один одному і вітаються)
2. Вправа «Плесніть у долоні»
- Плесніть у долоні, у кого на дане запитання буде стверджувальна відповідь.
3. Щоденні новини
- Яке сьогодні число і місяць?
- Опишіть погоду.
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Зараз трошки пограємося і таким чином пригадаємо матеріал з попереднього уроку. Перед вами кубик, не простий, а чарівний, на гранях якого написані запитання, на які вам потрібно дати відповідь.
1. Що таке осінь?
2. Назви осінні місяці.
3. Поділись, за що ти любиш осінь?
4. Чому осінню стає холодніше?
5. Поясни, як змінюється восени тривалість дня і ночі?
6. Чи правда, що восени сонце в полудень піднімається високо над горизонтом?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
- Назвіть те, що найбільше асоціюється зі словом ОСІНЬ.
2. Оголошення теми і мети уроку
- Я помітила, що багато у кого осінь асоціюється зі змінами в рослинному світі, а саме: жовтіє та опадає листя, дерева стають голі, відцвітають барвисті квіти. Тому ми сьогодні присвятимо урок вивченню осіннього рослинного світу, поговоримо про те, що змінюється в житті рослин восени.
3. Вправа «Очікування»
- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
- А я очікую, що ви будете дружно, наполегливо здобувати нові знання, підтримувати один одного, радіти своїм успіхам та успіхам своїх однокласників.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Робота з підручником (с.20)
Стратегія «Доповідач – респондент»
(Двоє учнів виходять до дошки. Один переказує зміст прочитаного, а інший уважно слухає. Потім усе, що було пропущено, показує за допомогою рухів, жестів, міміки. Перший учень намагається доповнити розповідь тим, що ще не було сказано.)
Вправа «Фантазування».
Довідкове бюро.
У листках рослин міститься природна зелена речовина – хлорофіл. Він виробляється під дією сонячного світла. З настанням осені на рослини потрапляє значно менше світла і тепла, тому вони не можуть виробляти хлорофіл. Отже, листя змінює колір, замість хлорофілу виробляються речовини, що забарвлюють листки різними кольорами: ксантофіл – жовтим, каротин – жовто-оранжевим, антоціан – червоним. Таким чином рослини готуються до зими.
Перегляд відеоролика (https://www.youtube.com/watch?v=VcH9FP680kA).
Робота в групах. Дидактична гра «З якого дерева листок».
І група. У вас на партах є листочки. Ви повинні прикріпити їх до відповідних дерев.
ІІ група. У вас на партах є листочки. На кожному з них щось написано. А от чи правильний цей запис, ви маєте перевірити.
Взаємоперевірка. Групи перевіряють виконання завдання одна в одної.
-де саме ви могли бачити всі ці дерева?
Чи звернули ви увагу на те, які вони зараз сумні? Як ви гадаєте, про що вони могли б попросити в учнів?
Руханка.
Ми - берізки і кленці.
В нас тоненькі стовбурці. (встати)
Ми в стрункі стаєм рядки,
Виправляєм гілочки. (руки вперед, в сторони)
Ледь зіп'ялись з корінців, (потягування)
Дістаємо промінців.
Ми стискаєм їх вогонь (вправи для кистей рук)
В зелені своїх долонь.
Хилять свіжі вітерці (нахили тулуба)
Вліво-вправо стовбурці.
Ще й верхівки кожен ряд (вправи для шиї)
Нахиля вперед-назад.
Самостійне застосування знань.
Робота в групах. Робота за малюнками.
І група – в лісі; ІІ група – в саду; ІІІ група – на городі.
Дослідження – спостереження.
Висновок. Отже, листя восени опадає з дерев, щоб не заважати розвитку нових бруньок.
Руханка «Збирання листків»
(Паперові листочки, нарізані з паперу, розкидані на підлозі).
Учитель разом з дітьми зображує рухи тварин і птахів, потім учні рухаються самостійно. За сигналом «Зібрати листя!» вони збирають листя впродовж 15-20 с. перемагає той, хто зібрав найбільшу кількість листя.за сигналом «Розійтись!» діти розбігаються і якнайвище підкидають листя вгору.
Продовження роботи.
- Скажіть, чи змінює своє забарвлення сосни, ялини? Чи опадають їх листочки?
- Насправді зелені хвоїнки-голки - це видозмінені листки. Хвоїнки такі маленькі і на ялинці їх так багато, що якщо ялинка скине свій колючий наряд, їй не вистачить весни, щоб знову одягнутися в густу хвою. І все ж ялинка, як і всі хвойні дерева, змінює свій зелений наряд, але робить це дуже повільно. Для того щоб змінилися всі старі голки, повинно пройти близько 9 років.
- Опале листя грає в природі велику роль. Воно захищає ґрунт від вимивання дощами корисних речовин, не дає перемерзати кореням рослин, захищає від холоду найменших лісових мешканців, а також перегнивше листя згодом стає добривом.
У. Закріплення вивченого матеріалу. Вправа «Ромашка Блума»
- Всі ми помітили, що більшість барвистих квітів вже втратили свої барви, перецвіли. Але у нашому класі сьогодні зацвіла квіточка, не проста, а чарівна. На кожній пелюсточці – запитання. Підходьте до дошки, вибирайте питання і відповідайте.
1. ПРОСТЕ: Які зміни відбуваються із рослинами восени?
2. УТОЧНЮЮЧЕ: Чи правда, що першим починає змінювати забарвлення листя берези?
3. ПОЯСНЮЮЧЕ: Чому листя починає змінювати забарвлення із зеленого на жовте, червоне, помаранчеве?
4. ТВОРЧЕ: Якби ви були художником, які кольори ви б обрали для зображення осіннього лісу?
5. ОЦІНОЧНЕ: Яку користь має опале листя для природи?
6. ПРАКТИЧНЕ: З яких квітів можна скласти осінній букет?
2. Робота з ЛЕГО.
- Перед вами дві лего-цеглинки: жовта і зелена.
- Як ви думаєте, яка цеглинка буде весняною? А яка осінньою?
- Отже, завдання полягає в наступному: я говоритиму фрази, пов’язані із життям рослин, якщо ці фрази стосуються весни – піднімайте вгору зелену цеглинку, а якщо осені – тоді жовту.
3. Робота в зошиті з друкованою основою
4. Буквена математика
- Наступне завдання виконаємо в групах. У мене в руках математично-природниче завдання. Уважно дивіться на знаки, і групою спробуйте відтворити прислів’я, яке там зашифроване. Весна красна квітами, а осінь плодами.
Ве+снак-к+кра+сна+квіти-ти+тами+а+осі+нь+пло+дах-х+ми.
V. Підсумки уроку
Вправа «Запитання – відповідь».
- Які явища відбуваються з рослинами восени?
- Які зміни в природі спричиняють ці явища?
- Чому відбувається листопад у дерев і кущів?
- Чи є рослини, які на зиму не скидають листя?
- Яке значення має листопад для життя дерев і кущів?