Конспект уроку "Розділові знаки між частинами складносурядного речення. Редагування речень, у яких допущено граматичні помилки"

Про матеріал

Тема. Розділові знаки між частинами складносурядного речення. Редагування речень, у яких допущено граматичні помилки

Мета: поглибити знання дев'ятикласників про складносурядні речення; розвивати вміння і навички знаходити в тексті складні речення, визначати засоби зв'язку в них; формувати поняття про структурні відмінності простих і складних речень, сурядний, підрядний і безсполучниковий зв'язок між частинами складного речення; формувати вміння правильно розставляти розділові знаки та інтонувати складносурядні речення; розвивати творчі вміння моделювати складносурядні речення за поданим початком або з кількох простих речень, а також використовувати їх в усному й писемному мовленні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати культуру мовлення, повагу до історичного минулого, яскравих представників української культури, до традицій, звичаїв українського народу, слова.

Формування ключових компетентностей: мовна та мовленнєва компетентності, інформаційно-комунікаційна компетентність, соціальна компетентність, громадянська компетентність, загальнокультурна компетентність

Тип уроку: комбінований

Обладнання: підручник (О.В. Заболотний, В.В. Заболотний, мультимедійна презентація, роздатковий і дидактичний матеріали

Методи та прийоми: "хмара тегів", орфографічний диктант, взаємоперевірка, інтерактивна гра "Світлофор", тест-контроль проблемно-пошукове завдання, бесіда

Перегляд файлу

УКРАЇНСЬКА МОВА

Клас: 9

Присутні учні:____________________

Урок №___ Дата: ___________

Учитель: Кулик І.Ю.

Розділові знаки між частинами складносурядного речення.  Редагування речень, у яких допущено граматичні помилки

Мета: поглибити знання дев’ятикласників про складносурядні речення; розвивати вміння і навички знаходити в тексті складні речення, визначати засоби зв’язку в них; формувати поняття про структурні відмінності простих і складних речень, сурядний, підрядний і безсполучниковий зв’язок між частинами складного речення;  формувати вміння правильно розставляти розділові знаки та інтонувати складносурядні речення; розвивати творчі вміння моделювати складносурядні речення за поданим початком або з кількох простих речень, а також використовувати їх в усному й писемному мовленні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати культуру мовлення, повагу до історичного минулого, яскравих представників української культури, до традицій, звичаїв українського народу, слова.

Формування ключових компетентностей: мовна та мовленнєва компетентності, інформаційно-комунікаційна компетентність, соціальна компетентність, громадянська компетентність, загальнокультурна компетентність

Тип уроку: комбінований

Обладнання: підручник (О.В. Заболотний, В.В. Заболотний, мультимедійна презентація, роздатковий і дидактичний матеріали

Методи та прийоми: "хмара тегів", орфографічний диктант, взаємоперевірка, інтерактивна гра

"Світлофор", тест-контроль проблемно-пошукове завдання, бесіда Епіграф: 

З появою «Енеїди» забуте і закинене  під сільську покрівлю слово, 

наче фенікс з попелу, воскресло знову 

М. Коцюбинський

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ (1-2 хв.)

Перевірка присутніх, перевірка готовності до уроку. Привітання

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ (1-3 хв.) 1.2. «Хмара тегів» (СЛАЙД 2)

Учні, дивлячись на «хмару тегів», визначають тему заняття, а також знаходять ключові слова  уроку, пояснюють свій вибір, записують у зошит.

Учитель. Сьогодні на уроці ми продовжимо працювати над темою про ССР, зокрема з’ясуємо, які ж розділові знаки використовують між частинами ССР, будемо вчитися правильно розставляти розділові знаки, інтонувати складносурядні речення, а також використовувати їх в усному й писемному мовленні. (СЛАЙД 3)

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ (2-3 хв.) Учитель

Для чого, діти, нам  потрібні знання теми сьогоднішнього уроку? (Щоб бути сьогодні успішною людиною, ми повинні бути грамотними, уміти спілкуватися, логічно викладати думки, правильно застосовувати речення в мовленні, читати схеми, працювати з текстом, створювати власне судження, а ще у нас не за горами ДПА та ЗНО). (СЛАЙД 4)

 

 

 

Учитель

Так, незабаром у вас екзамен. Мені б хотілося, щоб ви сьогодні добре попрацювали, і цей матеріал став вам у нагоді.

Епіграфом до нашого уроку я взяла слова відомого українського письменника М. Коцюбинського, який висловлює свої думки щодо творчості вже знайомого вам письменника та його твору, який ви, я сподіваюся, вже почали читати.

З появою «Енеїди» забуте і закинене  під сільську покрівлю слово, 

наче фенікс з попелу, воскресло знову 

М. Коцюбинський «Енеїда» І. Котляревського – це визначне явище нової доби, безсмертний твір, енциклопедія. Коли ми почали вивчати твір, то я з вами заключила словесне парі про те, що можна за цим шедевром вивчати і мовні правила, навіть пунктуаційні. І я це сьогодні вам доведу, але пізніше. Учитель

А зараз зверніть увагу, що у кожного з вас на парті лежать кольорові сигнальні картки  (за принципом світлофора). Зелений колір – налаштований на навчання та працю, жовтий – байдуже налаштований, червоний – негативно налаштований, бо боюся, що нічого не зрозумію. Також перед вами картки самооцінки, їх ви заповнюєте протягом уроку: до відповідної колоночки вписуєте зароблені бали.

Візьміть сигнальні картки та просигналізуйте, як ви налаштовані до уроку. 

ІV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (5-7 хв.)

Учитель. А почнемо ми сьогоднішній урок з повторення вивчених протягом попередніх років орфограм та правил пунктуації.

3.1. Орфографічний диктант (ДПА)  (СЛАЙД 6) 2 бали Учитель. Диктант складається з 10 слів. Якщо ви всі слова записуєте правильно, то отримуєте 2 бали, якщо допускаєте 1 помилку – 1,5 бала, 2 – 1 бал, 3 і більше помилок – 0 балів. Взаємоперевірка  (СЛАЙД 7)

Півчовна, розпити, премудрий, сказати, півяблука, «Енеїда», ніч_, піварфагену, безсовісний,

Котляревський 

 3.2. Інтерактивна гра «Світлофор» (перевірка д/з)   (СЛАЙД 8) 6 балів                

Учитель. Тепер ми плавно переходимо до сьогоднішньої теми. Перед тим, як розпочати її практичне опрацювання, давайте повторимо теоретичний матеріал, який я вам задавала опрацювати вдома. Я зачитую вам 5 речень-тверджень, частина з яких містить помилки. Після кожного, прочитаного мною, речення піднімаєте або зелені картки, якщо погоджуєтеся, або червоні, якщо не погоджуєтеся, і жовті – якщо можете доповнити. Штаф за кожну неправильну відповідь – -1 бал

       Складне речення – це речення, у якому 2 граматичні основи. (жовтий – 2 і більше)

       Якщо частини складного речення з’єднано за допомогою сполучників (сполучних слів) та інтонації, то це речення складне сполучникове, а якщо речення з’єднано без сполучників (сполучних слів) – складне безсполучникове. (Зелений)

       Складносурядне речення – це складне речення, частини якого нерівноправні за змістом і з’єднані за допомогою сполучників підрядності або сполучних слів. (червона – це характеристика СПР)

       Існують такі групи сполучників сурядності: єднальні, розділові, зіставний. (жовта – +протиставні)

       Сполучники і (й), та (і), ні..ні, як…так і – це протиставні сполучники сурядності (червона – єднальні) Між частинами ССР можуть бути такі розділові знаки: кома, крапка з комою (жовта – +тире)

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ (15-20 хв.)                                                         09.40

Одне з завдань сьогоднішнього уроку – це навчитися знаходити ССР в тексті та вміти пояснити вживання розділових знаків, тому я виписала деякі речення з поеми «Енеїда». Що ви мені можете


сказати про ці речення.

 

В тім городі жила Дідона, А город звався Карфаген  Сопілка зуба затинала, дудка грала по балках.

 


А послі танців варенухи

По філіжанці піднесли; І молодиці-цокотухи

Тут баляндраси понесли.

Троянцям легше стало,

І тяжке горе з серця спало.

 

Провчу я всіх - і буде гладко.  (СЛАЙД 9)

 

Довідковий матеріал для вчителя

Сопілка зуба (етнічна назва народної пісні й танцю) затинала.  

Баляндраси – пусті, веселі розповіді, розмови про щось незначне, несерйозне

Варену́ха, також варе́на, варьо́ха, запіка́нка — безалкогольний, слабко- чи сильноалкогольний напій. У останньому випадку — горілка, зварена з медом і сухофруктами. Карфаген (Африка, Туніс)

Учитель

В тім городі жила Дідона, А город звався Карфаген 

 

Сопілка зуба затинала,

А дудка грала по балках.

 

А послі танців варенухи

По філіжанці піднесли;

І молодиці-цокотухи

Тут баляндраси понесли.

 

Троянцям легше стало,

І тяжке горе з серця спало.

 

Провчу я всіх - і буде гладко.   

6.3. Пошукове завдання (повторення)   (СЛАЙДИ 16-17)

Учням шостого класу, після вивчення на уроці мови однієї теми, вчитель задав домашнє завдання, в якому треба було написати привітальну новорічну листівку для вчителів. Одним учням вчителі подякували, а решті сказали, що їм треба ще раз повторити вивчену тему, бо їх привітання викликає сміх або образу. Що ж не так було в привітаннях і яку тему не всі школярі засвоїли на відмінно?                                         

VІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ (2-3 хв.)  (СЛАЙД 18) 7.1. Виставлення та коментування оцінок.

7.2. Підбиття підсумків заняття, рефлексія.

Учитель

Зелений колір – знаю, вмію, можу допомогти. Жовтий – знаю, проте відчуваю деякі труднощі.

Червоний – потребую допомоги.

VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (1-2 хв.) (СЛАЙД 19)

ДОДАТОК

 

 

Орфографічний диктант

2 бали

Інтерактивна гра «Світлофор» 6 балів

Узагальнюючий тест

4 бали

Бонусні бали

 

 

 

 

 

 

Орфографічний диктант

2 бали

Інтерактивна гра «Світлофор» 6 балів

Узагальнюючий тест

4 бали

Бонусні бали

 

 

 

 

 

 

Орфографічний диктант

2 бали

Інтерактивна гра «Світлофор» 6 балів

Узагальнюючий тест

4 бали

Бонусні бали

 

 

 

 

 

 

Орфографічний диктант

2 бали

Інтерактивна гра «Світлофор» 6 балів

Узагальнюючий тест

4 бали

Бонусні бали

 

 

 

 

 

 

Орфографічний диктант

2 бали

Інтерактивна гра «Світлофор» 6 балів

Узагальнюючий тест

4 бали

Бонусні бали

 

 

 

 

 

 

pdf
Додано
22 грудня 2018
Переглядів
3284
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку