Тема. Розділові знаки між частинами складносурядного речення. Редагування речень, у яких допущено граматичні помилки
Мета: поглибити знання дев'ятикласників про складносурядні речення; розвивати вміння і навички знаходити в тексті складні речення, визначати засоби зв'язку в них; формувати поняття про структурні відмінності простих і складних речень, сурядний, підрядний і безсполучниковий зв'язок між частинами складного речення; формувати вміння правильно розставляти розділові знаки та інтонувати складносурядні речення; розвивати творчі вміння моделювати складносурядні речення за поданим початком або з кількох простих речень, а також використовувати їх в усному й писемному мовленні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати культуру мовлення, повагу до історичного минулого, яскравих представників української культури, до традицій, звичаїв українського народу, слова.
Формування ключових компетентностей: мовна та мовленнєва компетентності, інформаційно-комунікаційна компетентність, соціальна компетентність, громадянська компетентність, загальнокультурна компетентність
Тип уроку: комбінований
Обладнання: підручник (О.В. Заболотний, В.В. Заболотний, мультимедійна презентація, роздатковий і дидактичний матеріали
Методи та прийоми: "хмара тегів", орфографічний диктант, взаємоперевірка, інтерактивна гра "Світлофор", тест-контроль проблемно-пошукове завдання, бесіда
Клас: 9
Присутні учні:____________________
Урок №___ Дата: ___________
Учитель: Кулик І.Ю.
Розділові знаки між частинами складносурядного речення. Редагування речень, у яких допущено граматичні помилки
Мета: поглибити знання дев’ятикласників про складносурядні речення; розвивати вміння і навички знаходити в тексті складні речення, визначати засоби зв’язку в них; формувати поняття про структурні відмінності простих і складних речень, сурядний, підрядний і безсполучниковий зв’язок між частинами складного речення; формувати вміння правильно розставляти розділові знаки та інтонувати складносурядні речення; розвивати творчі вміння моделювати складносурядні речення за поданим початком або з кількох простих речень, а також використовувати їх в усному й писемному мовленні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати культуру мовлення, повагу до історичного минулого, яскравих представників української культури, до традицій, звичаїв українського народу, слова.
Формування ключових компетентностей: мовна та мовленнєва компетентності, інформаційно-комунікаційна компетентність, соціальна компетентність, громадянська компетентність, загальнокультурна компетентність
Тип уроку: комбінований
Обладнання: підручник (О.В. Заболотний, В.В. Заболотний, мультимедійна презентація, роздатковий і дидактичний матеріали
Методи та прийоми: "хмара тегів", орфографічний диктант, взаємоперевірка, інтерактивна гра
"Світлофор", тест-контроль проблемно-пошукове завдання, бесіда Епіграф:
З появою «Енеїди» забуте і закинене під сільську покрівлю слово,
наче фенікс з попелу, воскресло знову
М. Коцюбинський
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ (1-2 хв.)
Перевірка присутніх, перевірка готовності до уроку. Привітання
Учні, дивлячись на «хмару тегів», визначають тему заняття, а також знаходять ключові слова уроку, пояснюють свій вибір, записують у зошит.
Учитель. Сьогодні на уроці ми продовжимо працювати над темою про ССР, зокрема з’ясуємо, які ж розділові знаки використовують між частинами ССР, будемо вчитися правильно розставляти розділові знаки, інтонувати складносурядні речення, а також використовувати їх в усному й писемному мовленні. (СЛАЙД 3)
Для чого, діти, нам потрібні знання теми сьогоднішнього уроку? (Щоб бути сьогодні успішною людиною, ми повинні бути грамотними, уміти спілкуватися, логічно викладати думки, правильно застосовувати речення в мовленні, читати схеми, працювати з текстом, створювати власне судження, а ще у нас не за горами ДПА та ЗНО). (СЛАЙД 4)
Так, незабаром у вас екзамен. Мені б хотілося, щоб ви сьогодні добре попрацювали, і цей матеріал став вам у нагоді.
Епіграфом до нашого уроку я взяла слова відомого українського письменника М. Коцюбинського, який висловлює свої думки щодо творчості вже знайомого вам письменника та його твору, який ви, я сподіваюся, вже почали читати.
З появою «Енеїди» забуте і закинене під сільську покрівлю слово,
наче фенікс з попелу, воскресло знову
М. Коцюбинський «Енеїда» І. Котляревського – це визначне явище нової доби, безсмертний твір, енциклопедія. Коли ми почали вивчати твір, то я з вами заключила словесне парі про те, що можна за цим шедевром вивчати і мовні правила, навіть пунктуаційні. І я це сьогодні вам доведу, але пізніше. Учитель
А зараз зверніть увагу, що у кожного з вас на парті лежать кольорові сигнальні картки (за принципом світлофора). Зелений колір – налаштований на навчання та працю, жовтий – байдуже налаштований, червоний – негативно налаштований, бо боюся, що нічого не зрозумію. Також перед вами картки самооцінки, їх ви заповнюєте протягом уроку: до відповідної колоночки вписуєте зароблені бали.
Візьміть сигнальні картки та просигналізуйте, як ви налаштовані до уроку.
Учитель. А почнемо ми сьогоднішній урок з повторення вивчених протягом попередніх років орфограм та правил пунктуації.
3.1. Орфографічний диктант (ДПА) (СЛАЙД 6) 2 бали Учитель. Диктант складається з 10 слів. Якщо ви всі слова записуєте правильно, то отримуєте 2 бали, якщо допускаєте 1 помилку – 1,5 бала, 2 – 1 бал, 3 і більше помилок – 0 балів. Взаємоперевірка (СЛАЙД 7)
Півчовна, розпити, премудрий, сказати, пів’яблука, «Енеїда», ніч_, пів-Карфагену, безсовісний,
Котляревський
Учитель. Тепер ми плавно переходимо до сьогоднішньої теми. Перед тим, як розпочати її практичне опрацювання, давайте повторимо теоретичний матеріал, який я вам задавала опрацювати вдома. Я зачитую вам 5 речень-тверджень, частина з яких містить помилки. Після кожного, прочитаного мною, речення піднімаєте або зелені картки, якщо погоджуєтеся, або червоні, якщо не погоджуєтеся, і жовті – якщо можете доповнити. Штаф за кожну неправильну відповідь – -1 бал
• Складне речення – це речення, у якому 2 граматичні основи. (жовтий – 2 і більше)
• Якщо частини складного речення з’єднано за допомогою сполучників (сполучних слів) та інтонації, то це речення складне сполучникове, а якщо речення з’єднано без сполучників (сполучних слів) – складне безсполучникове. (Зелений)
• Складносурядне речення – це складне речення, частини якого нерівноправні за змістом і з’єднані за допомогою сполучників підрядності або сполучних слів. (червона – це характеристика СПР)
• Існують такі групи сполучників сурядності: єднальні, розділові, зіставний. (жовта – +протиставні)
• Сполучники і (й), та (і), ні..ні, як…так і – це протиставні сполучники сурядності (червона – єднальні) Між частинами ССР можуть бути такі розділові знаки: кома, крапка з комою (жовта – +тире)
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ (15-20 хв.) 09.40
Одне з завдань сьогоднішнього уроку – це навчитися знаходити ССР в тексті та вміти пояснити вживання розділових знаків, тому я виписала деякі речення з поеми «Енеїда». Що ви мені можете
сказати про ці речення.
В тім городі жила Дідона, А город звався Карфаген Сопілка зуба затинала, дудка грала по балках.
А послі танців варенухи По філіжанці піднесли; І молодиці-цокотухи Тут баляндраси понесли. |
Троянцям легше стало, І тяжке горе з серця спало.
Провчу я всіх - і буде гладко. (СЛАЙД 9) |
Сопілка зуба (етнічна назва народної пісні й танцю) затинала.
Баляндраси – пусті, веселі розповіді, розмови про щось незначне, несерйозне
Варену́ха, також варе́на, варьо́ха, запіка́нка — безалкогольний, слабко- чи сильноалкогольний напій. У останньому випадку — горілка, зварена з медом і сухофруктами. Карфаген (Африка, Туніс)
В тім городі жила Дідона, А город звався Карфаген
Сопілка зуба затинала, А дудка грала по балках.
А послі танців варенухи По філіжанці піднесли; |
І молодиці-цокотухи Тут баляндраси понесли.
Троянцям легше стало, І тяжке горе з серця спало.
Провчу я всіх - і буде гладко. |
Учням шостого класу, після вивчення на уроці мови однієї теми, вчитель задав домашнє завдання, в якому треба було написати привітальну новорічну листівку для вчителів. Одним учням вчителі подякували, а решті сказали, що їм треба ще раз повторити вивчену тему, бо їх привітання викликає сміх або образу. Що ж не так було в привітаннях і яку тему не всі школярі засвоїли на відмінно?
VІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ (2-3 хв.) (СЛАЙД 18) 7.1. Виставлення та коментування оцінок.
7.2. Підбиття підсумків заняття, рефлексія.
Зелений колір – знаю, вмію, можу допомогти. Жовтий – знаю, проте відчуваю деякі труднощі.
Червоний – потребую допомоги.
VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (1-2 хв.) (СЛАЙД 19)
Орфографічний диктант 2 бали |
Інтерактивна гра «Світлофор» 6 балів |
Узагальнюючий тест 4 бали |
Бонусні бали |
|
|
|
|
Орфографічний диктант 2 бали |
Інтерактивна гра «Світлофор» 6 балів |
Узагальнюючий тест 4 бали |
Бонусні бали |
|
|
|
|
Орфографічний диктант 2 бали |
Інтерактивна гра «Світлофор» 6 балів |
Узагальнюючий тест 4 бали |
Бонусні бали |
|
|
|
|
Орфографічний диктант 2 бали |
Інтерактивна гра «Світлофор» 6 балів |
Узагальнюючий тест 4 бали |
Бонусні бали |
|
|
|
|
Орфографічний диктант 2 бали |
Інтерактивна гра «Світлофор» 6 балів |
Узагальнюючий тест 4 бали |
Бонусні бали |
|
|
|
|