Матеріал допоможе поглибити, узагальнити і систематизувати знання учнів про складносурядне речення, його будову, засоби зв'язку і змістові відношення в ньому; удосконалювати пунктуаційні вміння щодо правильної розстановки розділових знаків у складносурядних реченнях, навички знаходження складносурядних речень у текстах.
Урок української мови в 9 класі
Тема: Узагальнення і систематизація знань з теми «Складносурядне речення».
Мета: поглибити, узагальнити і систематизувати знання учнів про складносурядне речення, його будову, засоби зв’язку і змістові відношення в ньому; удосконалювати пунктуаційні вміння щодо правильної розстановки розділових знаків у складносурядних реченнях, навички знаходження складносурядних речень у текстах; розвивати пам’ять, увагу, творчі вміння моделювати речення цього виду та використовувати їх у власних висловлюваннях, вміння складати вірші; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати в дев’ятикласників шанобливе ставлення до природи, спостережливість за її красою, естетичні почуття.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань
Форма проведення: мовознавчий турнір
Обладнання: мовленнєво-комунікативний дидактичний матеріал (для кожної команди окремо), картини-пейзажі осені, кольорові жетони для оцінювання, картки оцінювання
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Щоб налаштувати себе на активну роботу, проведемо аутотренінг. Прошу повторювати за мною:
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку.
Сьогодні ми маємо поглибити, узагальнити і систематизувати ваші знання з теми «Складносурядне речення». Запишіть дату, тему уроку. А проведемо урок у формі мовознавчого турніру. Ви поділилися на три команди. Зараз кожна команда обере собі капітана, який керуватиме роботою, і експерта, який фіксуватиме відповіді товаришів і в кінці уроку оцінить їх. Для експертів дається картка оцінювання.
(Капітани і експерти представляються).
ІV. Актуалізація опорних знань.
1. Бесіда.
Діти, давайте розпочнемо роботу з пригадування вивченого про складносурядне речення. Затрудняєтесь дати відповідь - у цьому вам допоможуть опори на дошці.
- Яке речення називається складносурядним?
- На які групи поділяються сполучники сурядності?
- Які змістові відношення бувають у такому реченні?
- А які ставляться розділові знаки?
- В яких випадках кома між частинами зовсім не ставиться?
V.Узагальнення і систематизація знань з теми.
1. Індивідуальні картки для 3-х учнів з кожної команди ( робота біля дошки).
Картка 1
Записати речення, визначити граматичні основи, побудувати його схему, поставити потрібний розділовий знак.
Вітру на морі не було проте клекотів сильний прибій.
Картка 2
Записати речення, визначити граматичні основи, побудувати його схему, поставити потрібний розділовий знак.
Повітря тремтить від спеки і в срібнім мареві танцюють далекі тополі.
Картка 3
Записати речення, визначити граматичні основи, побудувати його схему, поставити потрібний розділовий знак.
Найменший шелест або стук і моє серце падає і завмирає.
2. Тестове завдання.
Поки учні працюють біля дошки, ми з вами виконаємо тестове завдання. (Кожній із команд даються картки із завданнями)
1 команда. У якому складносурядному реченні між частинами не треба ставити кому? (правильна відповідь підкреслена)
А) У долинах співали струмки і кожен з них мав свій голос.
Б) Вечір був місячний, ясний і зорі лагідно сіяли.
В) Тремтіли окремі вогники на Дніпрі і від кожного з них тяглася блискуча доріжка.
Г) Тільки невсипуще море бухкає десь здалеку та зорі тремтять у північній прохолоді.
2 команда. У якому складносурядному реченні між частинами не треба ставити кому? (правильна відповідь підкреслена)
А) Осіннє небо потемніло і став моросити дрібний дощ.
Б) Вдалині хиталися дерева і синів задуманий прибій.
В) Реве Дніпро й лани широкополі медами пахнуть.
Г) То вітерець дихне то коник в житі засюрчить.
3 команда. У якому складносурядному реченні між частинами не треба ставити кому? (правильна відповідь підкреслена)
А) Сосни зашелестіли і стало тихо-тихо навкруги.
Б) Берези запечалились і хмари облягли навколо діброви.
В) Лише вітер шелестів і тихо шепотіло сухе листя.
Г) А ранки цвітуть перламутром і падають вранішні зорі в туман.
3. Творче моделювання
1 команда. За поданими початками утворити складносурядні речення з єднальними або протиставними сполучниками, поставити розділові знаки:
1. У скверику озвалися солов’ї....
2. На подвір’ї нікого не було...
2 команда. За поданими початками утворити складносурядні речення з єднальними або протиставними сполучниками, поставити розділові знаки:
1. У темряві вулиці спалахнули фари...
2. На Дніпрі тремтіли вогники...
3 команда. За поданими початками утворити складносурядні речення з єднальними або протиставними сполучниками, поставити розділові знаки:
1. Пролунала команда шикуватись...
2. Сонце зайшло...
4. Рольова гра „Я – письменник”
Це індивідуальне завдання для творчих учнів. Уявіть, що ви дорослі, і кожен із вас – письменник. І от вам сьогодні треба написати твір-мініатюру «Осінь за моїм вікном» з використанням складносурядних речень. Вам допоможуть створити творчий настрій ілюстрації – осінні пейзажі (роздаються картини кожній із команд). Від кожної команди – один твір-мініатюра на 5-7 речень.
А ми з іншими учнями продовжимо роботу. Пропонується гра „Хто швидше?”
5. Гра „Хто швидше?”
1 команда. Утворити складносурядні речення, використовуючи подані пари іменників:
1.баскетбол – команда.
2. сонце – дощ.
2 команда. Утворити складносурядні речення, використовуючи подані пари іменників:
1. погода – хмари.
2. дорога – крамниця.
3 команда. Утворити складносурядні речення, використовуючи подані пари іменників:
1. блискавка – грім.
2. небо – зорі.
( Перевірка складених творів-мініатюр)
7. Конкурс юних поетів
Скласти чотиривірш за римами:
...таємниці
...простягла
...принесла.
...пташині
...дзвенять
...дня.
...віконце
...журавлі
...краї.
8. Закінчіть прислів’я: (Учитель читає для всіх, відповідають, хто знає. За кожну правильну відповідь команді дається жетон)
Бджола жалить жалом, а.... (людина словом).
Людей питай, а... (свій розум май).
Слухай тисячу разів, а... (говори один раз).
Слово до слова – і.... (зложиться мова).
Ви мовчіть, а ми...(будемо піддакувати).
У травні оженився, то весь вік...(журився).
Бджола мала, а й та...(працює).
Скільки вовка не годуй, а він...(у ліс дивиться).
Насміхався кулик з болота, та й...(сам туди заліз).
Розумний любить учиться, а дурний...(любить іншого вчити).
Кожух ліпше новий, а друг...(старий).
Учи другого – і сам...(помудрішаєш).
VІ. Підсумки уроку (5 хв.)
Підведення підсумків змагання (підрахунки жетонів).
Оцінювання учнів (виступи експертів команд)
Метод „Мікрофон”:
- Чи збагатив вас урок знаннями?
- Які труднощі траплялися?
- Що найбільше сподобалося робити на уроці?
VІІ. Домашнє завдання : (записано на дошці)
підготувати усне повідомлення про складносурядне речення.