Тема уроку: Розв’язування задач на відсотки
«Нажити багато грошей – хоробрість,
зберегти їх – мудрість,
а уміло витратити – мистецтво.»
Б.Авербах
Мета: актуалізувати знання учнів щодо визначення відсотка від числа і числа за відсотком; удосконалити уміння учнів розв’язувати текстові задачі на відсотки різними методами. Економічна соціалізація учнів.
Очікувані результати:
Після цього уроку учні зможуть:
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань; інтегрований урок.
Методи: словесні ( евристична бесіда, пояснення); наочні ( опорні конспекти, таблиці, картки-підказки); практичні ( усні і письмові вправи ); методи, спрямовані на розвиток критичного мислення ( „ асоціативний кущ”, аналіз, висновки); проблемно-пошукові; заохочення (творчі завдання, евристичне домашнє завдання); перевірки ЗУН ( фронтальні опитування, самостійна робота учнів у групах та з перевіркою в класі ).
Обладнання: дошка, опорні конспекти і мікрокалькулятори для кожного учня, картка із текстами задач на кожній парті, картки-підказки, картки з домашнім завданням.
Оцінюються: знання, уміння та навички. Оцінка має визначальне значення.
Структура уроку
7.1. Інструктаж щодо виконання.
7.2. Диференціація домашнього завдання за рівнями.
Хід уроку
І. Організаційно психологічний етап.
Учитель читає епіграф уроку , який написано на дошці.
- Вітаю вас! Запам’ятайте цей день і цей вислів, бо можливо через кілька років під час урочистої прес-конференції молодий допитливий журналіст запитає вас: „ Шановний ........., а з чого розпочався ваш фінансовий шлях? Як ви досягли такого успіху?”. А ви й скажете: „Все почалось з уроків математики. Мені допомогло знайомство із курсом задач економічного змісту, яке розпочалось із славетних слів Авербаха.”
- Діти, нажаль я не зможу навчити вас, як „ нажити багато грошей”, але я дуже хочу підказати вам, як їх уміло зберегти чи витратити, щоб ви, ваша родина і наша держава в цілому крок за кроком прямували до фінансового успіху!
Цьому можна навчитися, якщо розумно використовувати свої знання! І у першу чергу знання з математики!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
- Діти, протягом трьох попередніх уроків ми з вами розбирали різні методи розв’язування задач на відсотки. Сьогодні ми узагальнимо свої знання і продовжимо вдосконалювати вміння у розв’язуванні текстових задач на відсотки. Але на початку нашої роботи, я хочу запитати у вас, чи ставили ви перед собою коли-небудь такі питання: ( вправа «Мікрофон»)
Для чого я вчу математику?
Яка користь від математичних знань в житті?
Учитель пропанує дітям дати відповіді на питання. Варіанти відповідей обговорюються і учитель підводить дітей до висновку: математика невідривна від „ дорослого життя”, а математичні знання мають практичне застосування на кожному кроці.
-„ Доросле життя” ставить перед кожним з нас багато питань. Як ви гадаєте, які питання ставить життя перед дорослою людиною?
Можливі варіанти відповідей: ( учитель допомагає дітям )
- На безліч подібних питань вам дасть відповіді чарівна наука – економіка, яку ви почнете серйозно вивчати у старших класах. Але деякі економічні проблеми ми можемо розглянути вже у шостому класі , бо рівень нашої математичної компетентності дозволяє нам розв’язувати задачі економічного змісту.
Скажіть, які асоціації викликає у вас словосполучення „задачі економічного змісту”? Як ви гадаєте, якою буде тематика задач сьогоднішнього уроку?
Складається „асоціативний кущ”:
Можливі варіанти відповідей:
Учитель підводить підсумки, узагальнює відповіді дітей. Висновок: сьогодні, як ніколи, ми побачимо, що мета нашої роботи не в тому, щоб розв’язати якусь задачу ( одержати відповідь ), а в тім, щоб одержати від цієї задачі користь.
ІІІ. Етап перевірки домашнього завдання.
- Тож до роботи! Вдома кожен з вас повинен був за допомогою батьків заповнити таблицю, яку я вам запропонувала минулого уроку. Проаналізуємо результати.
Сімейний бюджет
|
З’ясовується питання:
- Яким правилом ви користувались, коли обчислювали відсоток доходів, який припадає на заробітну плату або на будь-яку іншу статтю доходів?
( відсоток від числа )
ІV. Етап підготовки до свідомого засвоєння знань ( актуалізація ).
Усна робота з класом
Завдання 1. Знайдіть названому відсотку відповідну кількість учнів 100%; 10%; 50%; 25%.
Завдання 2. Знайдіть названому відсотку відповідний дріб:
1) 80% - 3/4, 2/3, 4/5, 7/10.
2) 45% - 9/20, 3/5, 3/10, 5/10.
3) 55% - 7/10, 3/5, 11/20, 1/2.
4) 15% - 1/4, 3/20, 7/10, 1/10.
Завдання 3. (по рядах) Заштрихуйте потрібну частину круга (по три завдання)
1 ряд: 70%(із 10 частин); 20% (із 5 частин); 50% (із 4 частин).
2 ряд: 80% (із 5 частин); 30% (із 10 частин); 75% (із 4 частин).
З ряд: 25% (із 4 частин); 90% (із 10 частин); 40% (із 5 частин).
Завдання 4.
1) знайдіть число, 1% якого 63:.....;
2) знайдіть число, 3% якого 21:.....;
3) знайдіть число, 5% якого 30:......
З’ясовуються питання:
- Яким правилом ми користувались, виконуючи завдання 4?
( знаходження числа за його відсотком )
- Давайте послухаємо коротку повідомлення про відсотки.
Учитель підводить дітей до підсумку:
- Ми повторили весь необхідний матеріал і тепер нам не страшні найскладніші задачі.
V. Етап систематизації знань; удосконалення умінь та навичок.
- А тепер давайте пригадаємо з яким економічним терміном пов’язане ваше домашнє завдання, для цього ми з вами прочитаємо шифрограму:
73 |
20 |
42 |
91 |
40 |
10 |
Ю |
Ж |
Б |
Т |
Д |
Е |
126 : 3 = |
365 : 5 = |
73 + 7 - 40 = |
160 : 4 - 20 = |
25 : 5 + 5 = |
273 : 3 = |
Дійсно це слово «бюджет». Ви обіцяли мені, що працюючи вдома над складанням сімейного бюджету, ви поміркуєте над питанням: „Як пояснити поняття: бюджет сім’ї, доходи, витрати?” Які ж ваші варіанти?
Зараз ви зможете порівняти свої міркування із означеннями, які я вам пропоную в опорному конспекті.
У кожного учня на парті опорний конспект.
ОПОРНИЙ КОНСПЕКТ 1. Економіка –наука про мистецтво управління домашнім, суспільним, національним і світовим господарством. 2. Бюджет сім’ї – це усі доходи і витрати сім’ї за певний період ( місяць, рік ). 3. Доходи (Д) – це всі грошові надходження, які отримує твоя сім’я. 4. Витрати ( В ) – гроші, які витрачає твоя сім’я на купівлю товарів і послуг ( для задоволення своїх потреб ).
5. Банк – це фінансова установа, яка накопичує тимчасово вільні гроші підприємств, організацій, населення і надає їх як кредити своїм клієнтам. 6. Податки – це обов’язкові платежі, які держава стягує з громадян. підприємств, організацій до бюджету.
|
З’ясовуються питання:
Після обговорення відповідей учням роздається зведений бюджет України за попередні роки з метою аналізу наведених там даних. Дітям пропонується внести свої пропозиції щодо покращення Державного бюджету.
Таблиця. Доходи та видатки Державного бюджету України на
2015 р., млрд. грн.
Доходи Державного бюджету |
Сума, млрд. грн. |
Видатки Державного бюджету |
Сума, млрд. грн. |
податкові надходження |
409,4 |
поточні видатки |
559,4 |
неподаткові надходження |
120,0 |
капітальні видатки |
17,5 |
доходи від операцій з капіталом |
0,2 |
|
|
офіційні надходження |
4,1 |
|
|
цільові фонди |
1,7 |
|
|
Разом |
|
Разом |
|
Висновок: дефіцит Державного бюджету складає ............ млрд. грн. |
- Отже, бюджет кожної окремої сім’ї є важливою складовою фінансової системи будь-якої країни, в тому числі й України.
- А зараз розглянемо кілька задач на банківську діяльність і на податки, розв’язання яких допоможе нам пригадати і відпрацювати вивчені методи розв’язування задач на відсотки. Крім того актуальність розуміння роботи банківської і податкової систем України сьогодні є необхідною умовою для адаптації громадянина в суспільному житті.
- Давайте пригадаємо, якими методами розв’язування задач на відсотки ми навчилися користуватися і приступимо до розв’язування задач. Відповідь дітей:
а) розв’язування задач за означенням відсотка;
б) зведення задач на відсотки до основних задач на дроби;
в) розв’язування задач на відсотки за допомогою пропорції.
Задача 1. ( розв’язує, записує на дошці, пояснює учитель )
Ганна Іванівна взяла у банку „Аваль” гроші у сумі 2000 грн під 16% річних. Розрахувати, яку суму сплатить Ганна Іванівна банку через 2 роки?
Розв’язання
1) 100% + 16% = 116% - початкової суми треба сплатити через рік;
2) 2000: 100 ∙ 116 = 2320 ( грн. ) - сума, яку треба сплатити через 1 рік;
3) 2320: 100 ∙ 116 = 2691,2 ( грн. ) – сума, яку треба сплатити через 2 роки.
Задача 2. ( розв’язує з коментарем один учень біля дошки )
Громадянин поклав гроші в банк на рік. Банк сплатив 18% річних, що склало 540 грн. Яка сума була покладена в банк?
Розв’язання
18% - 540 грн.
100% - х грн. Х = = 3000 (грн.)
Задача 3. ( учні працюють самостійно трьома групами ( по рядам ), спілкуються, представник з кожної групи заносить розрахунки у відповідний рядок в таблиці, яка на дошці; учитель консультує бажаючих )
Чимало банків пропанують пенсіонерам зберігати гроші у банку на вигідних умовах. В який з банків ви б порадили своїй бабусі покласти на 1 рік заощаджену 1000 грн., якщо:
а) банк „Єдність” дає 17% річних, якщо гроші покладені на 1 рік;
б) банк „Довіра” дає 18% річних, якщо гроші покладені на 6 місяців;
в) банк „Успіх” дає 15% річних, якщо гроші покладені на 4 місяці?
Розв’язання
Банк |
Відсоткова ставка |
Термін |
Розрахунки |
Річний дохід з 1000 грн. |
„Єдність” |
17 % |
1 рік |
1000 ∙ 1,17 = 1170 ( грн. ) |
170 грн. |
„Довіра” |
18 % |
6 місяців |
1) 1000 ∙ 1,09 = 1090 (грн.) 2) 1090 ∙ 1,09 = 1188,1 (грн.) |
188,1 грн. |
„Успіх” |
15 % |
4 місяці |
1) 1000 ∙ 1,05 = 1050 (грн.) 2) 1050 ∙ 1,05 = 1102,5 (грн.) 3) 1102,5 ∙ 1,05 =1157,625(грн.) |
158 грн. |
Висновок: найбільш вигідна пропозиція в................................
- Будемо вважати, що первинне знайомство із банківською системою відбулось, а тепер давайте познайомимось із системою оподаткування України. Сплата податків – це святий обов’язок кожного громадянина, бо сплачуючи податки ми сприяємо процвітанню свого міста, області, держави.
Задача 4. ( діти розв’язують по варіантах самостійно з перевіркою у класі, два учні працюють за дошкою, учитель роздає дітям, які навчаються на початковому рівні, картки-підказки )
З 2004 року прибуток громадян оподатковується за ставкою 13 %. Якщо прибуток не перевищує 510 грн., то з цієї суми 60 грн. не оподатковується. Якщо прибуток перевищує 510 грн., то податок нараховується з усієї суми. Який податок буде стягнутий, якщо прибуток громадянина становить:
а) 460 грн. ( В-І ) б) 700 грн. ( В- ІІ )
(діти, які працювали за дошкою коментують свою частину задачі, учні в класі обмінюються зошитами і виконують взаємоперевірку).
Учитель підводить підсумки етапу.
- Ми розв’язали з вами лише чотири задачі, які допомогли нам повторити і застосувати всі методи розв’язування задач на відсотки. Пригадайте, якими методами ми користувались, розв’язуючи задачі?
Відповідь учнів: а) розв’язування задач за означенням відсотка;
б) зведення задач на відсотки до основних задач на дроби;
в) розв’язування задач на відсотки за допомогою пропорції.
VІ. Підведення підсумків уроку.
- Підведемо підсумки нашої роботи:
Учитель підводить підсумки роботи дітей. Оцінюються знання, уміння та навички учнів.
- На наступному уроці ми з вами продовжимо розв’язувати текстові задачі економічного змісту на відсотки, користуючись всіма відомими нам методами. Ми познайомимось з новими економічними поняттями, знов будемо вчитися аналізувати життєві ситуації, робити висновки і приймати компетентні рішення.
VІІ. Повідомлення і пояснення домашнього завдання
- Вдома ви проведете самооцінку набутих знань, умінь та навичок і оберете ту задачу, яку зможете виконати самостійно. На уроці ми перевіримо обидві, але будемо працювати по групах. Ті, хто обере складнішу задачу, будуть працювати самостійно і їхня робота буде оцінена відповідно. З тими, хто обере менш складну задачу, ми спробуємо розібратися, що викликало в них труднощі, і усунути всі прогалини в їх знаннях.
- Я бажаю вам успіху! Урок закінчено.
Задача 1: Страховий внесок під час страхування майна від нещасного випадку склав 8 % від страхової суми. На яку суму застраховано майно, якщо було внесено 4000 грн.?
Задача 2: Заробітна плата батьків складає 85 % родинного бюджету. Іншу частину складає пенсія бабусі, в розмірі 1300 грн. на місяць. Яка заробітна плата батька та яка заробітна плата матері, якщо заробітна плата батька на 1200 грн. більша за заробітну плату матері?
1