5 клас, українська мова
Тема: Письмовий твір-опис тварини в художньому стилі.
Мета: повторити особливості опису тварини, формувати вміння складати такий опис у художньому стилі; працювати над збагаченням словникового запасу учнів, виробленням уміння самостійно добирати виражальні засоби мови відповідно до типу й стилю мовлення ; розвивати спостережливість, образне й логічне мислення, пам'ять, усне й писемне мовлення ; виховувати любов до природи, зокрема світу тварин і птахів, доброту, милосердя.
Тип уроку: урок розвитку мовлення.
Хід уроку:
І.Актуалізація мотиваційних резервів учнів з теми.
Бесіда:
ІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою і завданнями уроку.
ІІІ. Засвоєння навчального матеріалу . Виконання системи завдань.
Дослідження – порівняння. Прочитайте мовчки два тексти. Спрогнозуйте наступне запитання вчителя.
1-й текст.
Оперення голуба щільне, але при цьому пір’я слабо закріплене у шкірі. Забарвлення мінливе. Як правило, голова, шия і груди попелясто-сизі із зеленуватим або жовтуватим відтінками. Райдужка червона, оранжева або золотисто-жовта. При цьому її внутрішнє кільце блідіше. Навколо очей є ділянка неопереної шкіри сірого кольору. Дзьоб чорний із яскраво вираженою восковицею в основі. Довжина тіла становить 29-36 сантиметрів ( З енц.).
2-й текст.
А голуб був чудесний! Не якийсь собі там сивак копійчаний, а такої чистої сірої масті, що, здавалося, хтось умисно, коли голуб був увесь чорний, узяв та рівненько й дрібненько поцюкав його білим. Тільки кінці пір’їн на хвості та на крилах лишилися чорні, як у чорнило на палець умочені. Голівка ж яка: малесенька, витончена, не кругла, а довгастенька! А дзьобик : це ж не дзьобик, а пташине зернятко, ніжне, рожеве… Шийка горда, не довга й не коротка, спинка ввігнута, хвіст трубою, і пір’їн у ньому десь не менш тридцяти шести. А крила ж такі легкі та сильні, як пушинку, тіло носять. (За В.Винниченком).
Робота у групах. Дослідження-редагування. Прочитайте учнівський твір. Проаналізуйте його за такими критеріями : чи є цей твір описом з елементами розповіді ; що вдалося авторові твору найкраще ; які недоліки ви помітили ( про що сказано недостатньо ; чи є неточності ; чи є порушення стильової єдності ; помилки в мовленнєвому оформлення і т.д.). Виправте текст і запишіть.
У день народження я отримала чимало подарунків, та одному зраділа найбільше. Коли тато приніс велику картонну коробку, я подумала спочатку, що це торт, але тато поставив її на підлогу.
Коли розкрила коробку, то аж у долоні від радості сплеснула. Там сиділо маленьке кошенятко з червоним бантиком на шиї. Біле –біле, пухнасте. Я взяла малюка на руки, роздивилася. Ніжки мініатюрні, на них маленькі нігтики. Носик чорний, як ґудзик. Я взяла кошенятко, а воно сказало : «Няв!». Так я познайомилася з Мурчиком.
Робота з таблицею – пам’яткою. В учнівських творах трапляються неточності, пов’язані, наприклад, із назвами частин тіла. Запам’ятайте слова, що стосуються зовнішнього вигляду тварин і птахів. Не допускайте у творі заміни понять.
Людина |
Тварина |
Птах |
Лице |
Морда |
Голова |
Ноги, руки |
Лапи, передні й задні кінцівки |
Лапи, крила |
Колір |
Масть |
Оперення |
Нігті |
Кігті |
Кігті |
Ніс |
Ніс |
Дзьоб |
Волосся |
Шерсть |
Пір’я |
«Мозаїка». Добір лексичного матеріалу до майбутнього твору. Згрупуйте слова, які стосуються : а)загального вигляду тварини (птаха) ; б)голови, морди; в)масті, оперення; г)хвоста ; д)вух; є) шерсті, оперення.
Шаблеподібний, масивний, мініатюрний, витягнутий, куций, круглий, висячий, настовбурчений, приплюснутий, довгий, шовковистий, смугастий, тьмяний, гладенький, видовжений, пухнастий, білосніжний, гострий, плямистий, строкатий.
Моделювання ситуації. Добір лексичного матеріалу до майбутнього твору.
Коли людина зазвичай спостерігає за твариною? ( Коли тварина спить, їсть, грається, літає(біжить) тощо.) Якими можуть бути рухи тварини? ( Плавні, граційні, повільні, різкі; тварина вайлувата, неповоротка, спритна і т. д. )
Чи можна ту саму тварину описати у творі по-різному? (Так, якщо порівнювати її маленькою і великою; у момент спокою і гніву; спокою і руху.)
* Учениця у творі описувала кошеня у той момент, коли отримала його в подарунок. Придумайте цікаві ситуації, коли можна описати тварину.
Ознайомлення з пам’яткою. Прочитайте пам’ятку. Що нового дізналися? Яка з порад, на вашу думку, найважливіша?
* Пам’ятай, що твоє завдання – описати тварину. Не перейди на розповідь про поведінку, вдачу тварини чи птаха, твоє ставлення до них.
* Не долучайся до найдрібніших деталей в описі. Вибери найважливіші ознаки, якими тварина відрізняється від інших.
* Описуй тварину в тому порядку, як ми її сприймаємо загалом : спочатку – загальний вигляд, колір, а потім деталі. Деталі описуй у тій послідовності, яка залежить від важливості їх.
* Уникай повторів, використовуй синоніми. Не забувай про образні слова.
* Придумай заголовок, який привертав би увагу до твору.
Самостійна робота над твором –описом на чернетках.
Індивідуальні консультації учителя.
Написання остаточного варіанта творчої роботи в зошитах.
ІV Рефлексія.
V Домашнє завдання. Виконати вправу на редагування тексту з підручника.