Конспект уроку розвитку мовлення для учнів 5 класу на тему: "Письмовий твір - опис тварини в художньому стилі"

Про матеріал
Урок призначений для вчителів - словесників, що викладають українську мову в закладах загальної середньої освіти.
Перегляд файлу

                                          5 клас, українська мова

Тема: Письмовий твір-опис тварини в художньому стилі.

Мета: повторити особливості опису тварини, формувати вміння складати такий опис у художньому стилі; працювати над збагаченням словникового запасу учнів, виробленням уміння самостійно добирати виражальні засоби мови відповідно до типу й стилю мовлення ; розвивати спостережливість,  образне й логічне мислення,  пам'ять, усне й писемне мовлення ; виховувати любов до природи, зокрема світу тварин і птахів, доброту, милосердя.

Тип уроку: урок розвитку мовлення.
 

Хід уроку:

І.Актуалізація мотиваційних резервів учнів з теми.

Бесіда:

  • Чи є у вас удома тварини ?
  • Ви любите за ними спостерігати?
  • Що означає описати тварину?
  • Чи зможете докладно описати тварину або птаха,  які вам дуже подобаються?
  • Назвіть особливості такого типу мовлення, як  опис.

 

ІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою і завданнями уроку.

 

ІІІ. Засвоєння навчального матеріалу . Виконання системи завдань.

 

Дослідження – порівняння.  Прочитайте мовчки два тексти.  Спрогнозуйте наступне запитання вчителя.

1-й текст.

          Оперення голуба щільне,  але при цьому пір’я слабо закріплене у шкірі.  Забарвлення мінливе.  Як правило,  голова, шия і груди попелясто-сизі  із зеленуватим або жовтуватим відтінками.  Райдужка червона, оранжева або золотисто-жовта. При цьому її внутрішнє кільце блідіше.  Навколо очей є ділянка неопереної шкіри сірого кольору. Дзьоб чорний із яскраво вираженою  восковицею в основі.  Довжина тіла становить 29-36 сантиметрів ( З енц.).

 

2-й текст.

        А голуб був чудесний! Не якийсь собі там сивак копійчаний,  а такої чистої сірої масті,  що, здавалося, хтось умисно, коли голуб був увесь чорний,  узяв та рівненько й дрібненько поцюкав його білим. Тільки кінці пір’їн на хвості та на крилах лишилися чорні, як у чорнило на палець умочені.  Голівка ж яка: малесенька, витончена,  не кругла,  а довгастенька! А дзьобик : це ж не дзьобик, а пташине зернятко, ніжне,  рожеве… Шийка горда, не довга  й не коротка,  спинка ввігнута,  хвіст трубою,  і пір’їн  у ньому десь не менш тридцяти шести.  А крила ж такі легкі та сильні,  як пушинку,  тіло носять.   (За В.Винниченком).

 

  • Обґрунтуйте,  до яких стилів належить кожен із текстів.
  • Мета наукового опису – назвати характерні ознаки певної породи птаха.  Яке ж завдання ставить перед собою автор художнього опису?
  • Знайдіть підтвердження того, що птах красивий, породистий.
  • У якій послідовності автор описує голуба?
  • Що саме виділяє у зовнішньому вигляді птаха автор? Прочитайте слова, словосполучення, що стосуються опису голови, крил, оперення голуба.
  • Чи є в тексті елемент розповіді?

 

           Робота у групах. Дослідження-редагування.   Прочитайте учнівський твір.  Проаналізуйте його за такими критеріями : чи є цей твір описом з елементами розповіді ; що вдалося авторові твору найкраще ; які недоліки ви помітили ( про що сказано недостатньо ; чи є неточності ; чи є порушення стильової єдності ; помилки в мовленнєвому оформлення і т.д.). Виправте текст і запишіть.

 

         У день народження я отримала чимало подарунків, та одному зраділа найбільше.  Коли тато приніс велику картонну коробку, я подумала спочатку,  що це торт,  але тато поставив її на підлогу.

         Коли розкрила коробку, то аж у долоні  від  радості сплеснула.  Там сиділо маленьке кошенятко з червоним бантиком на шиї.  Біле –біле, пухнасте. Я взяла малюка на руки, роздивилася.  Ніжки мініатюрні, на них маленькі нігтики.  Носик чорний, як ґудзик.  Я взяла кошенятко, а воно сказало : «Няв!». Так  я познайомилася з Мурчиком.

 

 

          Робота з таблицею – пам’яткою.  В учнівських творах трапляються неточності,  пов’язані, наприклад, із назвами частин тіла.  Запам’ятайте слова,  що стосуються зовнішнього вигляду тварин і птахів.  Не допускайте у творі заміни понять.

Людина

Тварина

Птах

Лице

Морда

Голова

Ноги, руки

Лапи, передні й задні кінцівки

Лапи, крила

Колір

Масть

Оперення

Нігті

Кігті

Кігті

Ніс

Ніс

Дзьоб

Волосся

Шерсть

Пір’я

 

         «Мозаїка».  Добір лексичного матеріалу до майбутнього твору.  Згрупуйте слова, які стосуються : а)загального вигляду тварини (птаха) ; б)голови, морди; в)масті, оперення; г)хвоста ; д)вух; є) шерсті, оперення.

 Шаблеподібний, масивний,  мініатюрний, витягнутий,  куций,  круглий, висячий, настовбурчений,  приплюснутий, довгий, шовковистий, смугастий,  тьмяний, гладенький, видовжений, пухнастий,  білосніжний, гострий,  плямистий, строкатий.

  • Доповніть перелік власними прикладами.
  • Доберіть порівняння до слів : очі, як …. ; вуха, ніби…; хвіст, немов…; крила, як …; чорний, як…; сіренький, немов ….

         Моделювання ситуації. Добір лексичного матеріалу до майбутнього твору. 

         Коли людина зазвичай спостерігає за твариною? ( Коли тварина спить,  їсть, грається,  літає(біжить) тощо.) Якими можуть бути рухи тварини? ( Плавні, граційні, повільні, різкі; тварина вайлувата, неповоротка,  спритна і т. д. )

        Чи можна ту саму тварину описати у творі по-різному? (Так, якщо порівнювати її маленькою і великою; у момент спокою і гніву; спокою і руху.)

*  Учениця у творі описувала кошеня у той момент, коли отримала його в подарунок.  Придумайте цікаві ситуації, коли можна описати тварину.

     

 

          Ознайомлення з пам’яткою.  Прочитайте пам’ятку.  Що нового дізналися? Яка з порад, на вашу думку, найважливіша?

* Пам’ятай, що твоє завдання – описати тварину.  Не перейди на розповідь про поведінку, вдачу тварини чи птаха, твоє ставлення до них.

* Не долучайся до найдрібніших деталей в описі.  Вибери найважливіші ознаки, якими тварина відрізняється від інших.

* Описуй тварину в тому порядку,  як ми її сприймаємо загалом : спочатку – загальний вигляд,  колір, а потім деталі. Деталі описуй у тій послідовності, яка залежить від важливості їх.

* Уникай повторів, використовуй синоніми.  Не забувай про образні слова. 

* Придумай заголовок,  який привертав би увагу до твору.

        Самостійна робота над твором –описом на чернетках.

        Індивідуальні консультації учителя.

        Написання остаточного варіанта творчої роботи в зошитах.

ІV Рефлексія.

V Домашнє завдання. Виконати вправу на редагування тексту з  підручника.  

 

docx
Додав(-ла)
Соболь Наталія
Додано
20 січня 2020
Переглядів
4454
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку