Конспект уроку розвитку мовлення в 3 класі. Тема. Опис картини українського художника Івана Горобчука «Колядки» за методом «Входження в картину»

Про матеріал
«Входження в картину» одразу дає змогу відчути дух картини. В основі методу — американська програма «Стратегія візуального мислення», адаптована до українських реалій. Дітям пропонується розглянути картину як подію та відчути її як те, що відбувається тут і зараз. Немовби зробити крок за раму картини та одночасно — за рамки стереотипів, завчених від дорослих, — до особистого переживання. Саме через це учням не повідомляють до самого кінця уроку автора картини та її назву, щоб розбурхати уяву. «Входження в картину» Івана Горобчука «Колядки» На роботу з картиною в початковій школі приділяється, на жаль, мало уваги. Дітям нецікаво просто розглядати картину і описувати те, що на ній зображено. Вчителю треба докласти багато зусиль, щоб досягти поставленої мети. Як зробити так, щоб ця робота стала цікавою, веселою, продуктивною і для дітей, і для вчителя. Пропоную кілька прийомів, що сприяють розвитку пізнавальної активності учнів, образного і творчого мислення на прикладі роботи над репродукцією Івана Горобчука «Колядки»
Перегляд файлу

Конспект уроку розвитку мовлення в 3 класі.

Тема. Опис картини українського художника Івана Горобчука «Колядки» за методом «Входження в картину»

Мета. Ознайомити учнів з творчістю сучасного українського художника Івана Горобчука; вчити дітей описувати художні полотна,  давати повні відповіді на запитання, правильно будувати текст, речення, фантазувати, бачити прекрасне у навколишньому середовищі; розвивати і збагачувати словниковий запас учнів,  зв'язне усне та писемне   мовлення, образне мислення, спостережливість, , творчі здібності; виховувати любов до природи, прагнення до творчості, естетичні почуття.

 

    «Входження в картину» одразу дає змогу відчути дух картини. В основі методу — американська програма «Стратегія візуального мислення», адаптована до українських реалій. Дітям пропонується розглянути картину як подію та відчути її як те, що відбувається тут і зараз. Немовби зробити крок за раму картини та одночасно — за рамки стереотипів, завчених від дорослих, — до особистого переживання. Саме через це учням не повідомляють до самого кінця уроку автора картини та її назву, щоб розбурхати уяву.

«Входження в картину» Івана Горобчука «Колядки»

     На роботу з картиною в початковій школі приділяється, на жаль, мало уваги. Дітям нецікаво просто розглядати картину і описувати те, що на ній зображено. Вчителю треба докласти багато зусиль, щоб досягти поставленої мети. Як зробити так, щоб ця робота стала цікавою, веселою, продуктивною і для дітей, і для вчителя.

     Пропоную кілька прийомів, що сприяють розвитку пізнавальної активності учнів, образного і творчого мислення на прикладі роботи над репродукцією Івана Горобчука «Колядки»

 

 

Хід уроку

 

І. Організація учнів до уроку.

Пролунав дзвінок.

Починаємо урок

Будемо працювати старанно,

Щоб почути у кінці:

Що у нашім третім класі,

Діти просто . . .  МОЛОДЦІ!!!

 

-         Який настрій у вас? Покажіть виразом обличчя.

-         Усміхніться самі до себе, усміхніться до мене, поділіться гарним настроєм з товаришем.

-         За виразом обличчя я бачу, що у вас все гаразд і загальний настрій можна зобразити так: ( задоволення)

  Картинки по запросу "Смайлик сніжинка"

 

-         Я дуже хотіла б аби такий настрій був у нас всіх до кінця уроку.

 

 Вправа « Очікування»

 

- У вас на партах лежать сніжинки, будь-ласка запишіть, що ви очікуєте від нашого уроку.

 

 

 

 

Картинки по запросу "Смайлик сніжинка"

ІІ. Мовна розминка.

  1. Фонетична зарядка.

                                                     - Як шумить вітер?

                                                     - Як завіває завірюха?

                                                     - Як скрипить сніг?

                                                     - Як розтають бурульки?

 

 

2.Чистомовка.

 

                                        Ма-ма-ма- забіліла скрізь зима.

                                        Рі-рі рі- прилетіли снігурі.

                                        Ги-ги-ги- засвистіли сніги

                                        Са-са-са- навкруги така краса!

 

3.Скоромовка.

   

          

                                        Метіль, метіль, метелиця,

                                        метляючи метелиться.

                                        Мете, мете, метелиться

                                        метеликів метелиця.

 

                      

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення те­ми уроку.

 

1. Відгадування загадки.

  •     Сьогодні до нас на урок завітала дивна гостя.
  •     А хто вона, ви здогадаєтеся, коли відгадаєте ці загадки.

 

Кружляє ніжно білий пух,

Міняє зайчик свій кожух,

Вдягає лиска рукавички,

Співають весело синички,

Ведмідь в барлогу вже дріма...

Яка пора, скажіть? (Зима).

 

  • Так, сьогодні до нас на урок завітала зима. Зима – чудова пора року. Про неї пишуть поети, складають музику композитори, малюють картини художники. Сьогодні і ви спробуєте розповісти про красу зими. Ви дізнаєтеся про неї багато незвичайного, цікавого, чарівного. Сьогодні урок розвитку зв’язного мовлення. Ми будемо вчитися складати  розповідь за картиною.

 

  1. Розучування скоромовки:

            Всі рівненько сідаймо, скоромовку повторяймо.

                       Ніс сміхунчик снігу міх,

                       Сміх розсипався на сніг.

 

  1. Бесіда з метою узагальнення спостережень учнів.

В небі хмара пролітала,

Білий пух порозсипала,

Він на землю тихо ліг.

Називають його…(сніг)

 

   - Яка пора року прийшла у наше місто?

   -Чарівниця-зима завітала у наше місто.

   -Які зміни у природі відбулися?

   - Як змінилося наше місто з приходом зими?

   - Які кольори використовують художники, зображуючи зиму?

   - Це чисті, світлі, холодні кольори.

   -Як же прийшла зима?

   - Пригадайте, що ви відчули, коли випав перший сніг?

    - Куди падали сніжинки?

 

Взимку, як у казці, усе може бути:

Диво можна помітити, чудо – відчути.

Зиму можна не тільки побачити,

Зиму можна навіть почути!

 

       -Які ж зимові голоси  у природи?

     Сніг...(рипить)

    Мороз…(тріщить)

    Хурделиця…(виє, співає, стогне, плаче, голосить, ридає).

  • Зима до нас завітала не сама, а привела за собою багато празників.

Про одних із них ми сьогодні і поговоримо на уроці.

 

ІІІ. Основна частина.

 

  • Мовчазний розгляд картини.

Похожее изображение

Розгляньте полотно, зверніть увагу, що зобразив художник на передньому плані, на задньому, як змальовані картини природи, який колорит полотна.

  • Аналіз художнього полотна
  • Чи здогадались ви, як називається ця картина? Чому ви вирішили, що «Колядники»?
  • Яку пору року зображено?
  • Яку пору доби?
  • Розгляньте уважно картину і скажіть, який настрій у вас викликає картина?
  • Про що нам хоче розповісти художник?
  • Яке село зображено на полотні ( сучасне чи село, в якому жили наші пращури)?
  • Як одягнені люди?
  • За якими ознаками ми бачимо, що це колядники?
  • Зверніть увагу на небо. Що можна сказати про нього? (Вечірнє, зоряне, зимове,чарівне).
  • А чому воно чарівне? ( Там може з’явитись Солоха і Чортик)
  • Які кольори допомогли створити настрій картини? (Білий, блакитний, синій, темно-синій, фіолетовий ).
  •  А що б змінилось, якби художник підібрав світлі фарби? Якби пронизав ліс сонячним промінням, ялинки намалював світло-зеленими ?

 

  • Гра «Хто? Що?»

- Хто зображений на картині?

- Що зображене?

- А хто заховався? Кого ми не бачимо, але точно знаємо, що вони тут є?  (Діти ніби заглядають у шпаринки, у хату, за дерева, під снігові замети і дають повну відповідь на запитання)

 

  • Гра «Віднови події»

(Вчитель пропонує повернутися в минуле)

- Чи завжди такою була погода на Різдво?

- Що могло трапитись? Розкажіть. (Може піти дощ, сніг, хуртовина)

(Діти складають розповідь )

 

 

  • Творче завдання. Робота в групах
  • Отже переходимо до наступного етапу - це «Вибір чарівника» і назви команди, які допоможуть вам увійти в картину і відчути кожен об’єкт певним органом чуття. Зараз відповідальні в групах вийдуть до дошки і оберуть собі чарівника , придумають  назву команди.
  • Згадаймо, які об’єкти є на картині?

В кожного чарівника є свої допоміжні слова: на картині можна понюхати; можна почути; відчути на дотик; відчути на смак; можна побачити.

Запишіть свої міркування на аркуші паперу.

І група «Я бачу» - «Гострий зір»

ІІ група «Я нюхаю» - «Королівський нюх»

ІІІ група «Я слухаю» - «Супер слух»

ІV група «Я відчуваю на дотик» - «Шкіряні дослідники»

V група «Я відчуваю на смак» - «Смаколики»

Виступ груп.

 

  • Гра «Пензлики».

(Дітям пропонуються пензлики і чорно-білий варіант картини.)

Завдання: Розмалювати один об’єкт картини, озвучивши свої дії. Важливо використовувати прикметники.

Наприклад: «Я розфарбовую небо. Воно вечірнє, зоряне, чисте, темне, тому використовую синій, фіолетовий, жовтий кольори»

 

 

 

  • Гра «Зміна подій»

(Вчитель пропонує уявити, що події, зображені на картині, раптом змінилися).

Наприклад:

  • пішов дощ;
  • хуртовина;
  • пропали з неба місяць і зірки.

(Діти мають розповісти, як зміняться дії об’єктів, зображених на картині).

 

  • Гра «Буває – Не буває»

(Вчитель показує предмет, учні визначають, чи міг би художник додати його до своєї картини. Обґрунтувати свою відповідь).

Наприклад: корова, метелик, сова, їжак, машина, дятел, пінгвін, мітла.

 

  • Методичний прийом «Прослуховуючий пристрій»

(Вчитель пропонує уявити, що всі предмети, зображені на картині, можуть розмовляти. За допомогою  пристрою прослухаємо, про що розмовляють між собою ( сніг і вітер; небо і земля; звуки , які ми можемо почути через вікно в хаті. ).

Для учнів, у яких словниковий запас обмежений, можна пропонувати опорні слова.

  • Як би ви повели себе , якби опинилися зараз поруч із колядниками?

Гра « На що схожий настрій?»

 

  • Діти по колу розповідають про те, на що схожий настрій колядників.
  • Учасники гри по колу, використовуючи порівняння , промовляють, на яку пору року, природне явище, погоду схожий їхній настрій.

    Учитель.- Мій настрій схожий на білу пухнасту хмаринку на спокійному вечірньому небі.
    А твій? 
    Вчитель узагальнює- який настрій: зимовий, святковий, різдвяний, тощо.

 

  • Складання радісної  історії  за зразком .

Ніч перед Різдвом

   У зимову пору сонце рано заходить, тому і темніє швидко, та це зовсім не привід сумувати. На вулиці біло і світло від снігу, який пухкою ковдрою позастеляв усе довкола. А сам він, під місячним сяйвом, виблискує діамантами та самоцвітами. Дерева, у снігових шапках, виглядають казковими велетнями. Увесь світ стоїть мов заворожений.

    Найчарівніша із зимових ночей – ніч перед Різдвом. Здається, що в цей час не тільки люди, а й природа принишкла в очікуванні дива – появі яскравої зорі, що сповіщає про народження спасителя людства, Ісуса Христа. Навіть люди не віруючі відчувають в різдв’яну ніч якесь дивне, радісне внутрішнє піднесення.


Після цього вчитель дає комусь із дітей чарівну паличку, і діти по черзі розповідають про те, що було далі.

 

  • Гра «Перетворення»

Перетворені діти розповідають від особи свого об'єкта:

- «Я колядник...»

- «Я собака...»

- «Я місяць...»

- «Я зірки...»

- «Я сніг...»

- «Я небо...»

- «Я вітер...»

  • Гра «Відгадай»

Хто автор картини, чоловік чи жінка? Чому ви так думаєте?

  • Горобчук Іван Іванович

Горобчук Іван Іванович     Вінничанин Іван Горобчук  художник, що зжився зі своїм народом зсередини. Головне в його творчості – щира любов до своїх земляків, сутності і основ їхнього життя. Присвячені селу твори митця пробуджують ностальгію дитинства чи юнацтва, коли реальність забарвлена відчуттям світла і спокою, це спогад з тої відстані, яка робить світ ідеальним. У малярстві він вперше заявив себе у жанрі краєвиду, потім міського пейзажу з узагальненням форм і декоративним баченням колориту, захопив його і натюрморт, а от знайшов себе, коли дозволив образам, збереженим у генетичній пам’яті, виринути на поверхню. Твори Горобчука цікаві поєднанням сюжетної конкретики і філософського узагальнення.  

    Наприкінці 90-х років Горобчук проявив себе в народному малярстві, розпочавши роботу над циклом творів, присвячених міфопоетичному світу українського села. І за останніх 10 років досяг успіхів в цьому жанрі. Відчуваючи своє національне коріння, митець звертається до його витоків, змальовує фольклорні сцени, тісно пов’язані з рідною землею та народом. Художник відтворює захоплюючий світ минулого, традиції і обряди українського народу, досконало зображує одвічні символи добробуту селянського життя.

 

https://www.vocnt.org.ua/images/masters/malarstvo/gorobchuk/ex25.jpg

               « Масниця»

https://www.vocnt.org.ua/images/masters/malarstvo/gorobchuk/ex26.jpg

              «Великдень»

        Картинки по запросу "іван горобчук"

              

Картинки по запросу "іван горобчук"

       «Купала»

Картинки по запросу "іван горобчук"

  «Жнива»

ІV.Підведення підсумків уроку. Рефлексія.

 

  1. Самооцінювання

 

  1. Вправа «Очікування»

 

-А чи збулися ваші очікування? В кого збулися очікування то підійдіть до дошки і прикріпіть свої сніжинки біля нашого зимового дерева..

По кількості сніжинок я бачу, що ваші очікування збулися. І мої теж збулися. Ви були активними, гарно працювали, фантазували, доводили свою думку. За що я вам дуже вдячна. 

 

М  О  Л  О  Д  Ц  І  !  !  !

 

 

Картинки по запросу "смайлики сніжинки"

docx
Пов’язані теми
Українська мова, 3 клас, Розробки уроків
НУШ
Інкл
Додано
9 лютого 2020
Переглядів
4012
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку