Мета. Ознайомити учнів з творчістю сучасного українського художника Івана Горобчука; вчити дітей описувати художні полотна, давати повні відповіді на запитання, правильно будувати текст, речення, фантазувати, бачити прекрасне у навколишньому середовищі; розвивати і збагачувати словниковий запас учнів, зв'язне усне та писемне мовлення, образне мислення, спостережливість, , творчі здібності; виховувати любов до природи, прагнення до творчості, естетичні почуття.
«Входження в картину» одразу дає змогу відчути дух картини. В основі методу — американська програма «Стратегія візуального мислення», адаптована до українських реалій. Дітям пропонується розглянути картину як подію та відчути її як те, що відбувається тут і зараз. Немовби зробити крок за раму картини та одночасно — за рамки стереотипів, завчених від дорослих, — до особистого переживання. Саме через це учням не повідомляють до самого кінця уроку автора картини та її назву, щоб розбурхати уяву.
«Входження в картину» Івана Горобчука «Колядки»
На роботу з картиною в початковій школі приділяється, на жаль, мало уваги. Дітям нецікаво просто розглядати картину і описувати те, що на ній зображено. Вчителю треба докласти багато зусиль, щоб досягти поставленої мети. Як зробити так, щоб ця робота стала цікавою, веселою, продуктивною і для дітей, і для вчителя.
Пропоную кілька прийомів, що сприяють розвитку пізнавальної активності учнів, образного і творчого мислення на прикладі роботи над репродукцією Івана Горобчука «Колядки»
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку.
Вправа « Очікування»
- У вас на партах лежать сніжинки, будь-ласка запишіть, що ви очікуєте від нашого уроку.
- Як шумить вітер?
- Як завіває завірюха?
- Як скрипить сніг?
- Як розтають бурульки?
2.Чистомовка.
Ма-ма-ма- забіліла скрізь зима.
Рі-рі рі- прилетіли снігурі.
Ги-ги-ги- засвистіли сніги
Са-са-са- навкруги така краса!
3.Скоромовка.
Метіль, метіль, метелиця,
метляючи метелиться.
Мете, мете, метелиться
метеликів метелиця.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку.
1. Відгадування загадки.
Кружляє ніжно білий пух,
Міняє зайчик свій кожух,
Вдягає лиска рукавички,
Співають весело синички,
Ведмідь в барлогу вже дріма...
Яка пора, скажіть? (Зима).
Всі рівненько сідаймо, скоромовку повторяймо.
Ніс сміхунчик снігу міх,
Сміх розсипався на сніг.
В небі хмара пролітала,
Білий пух порозсипала,
Він на землю тихо ліг.
Називають його…(сніг)
- Яка пора року прийшла у наше місто?
-Чарівниця-зима завітала у наше місто.
-Які зміни у природі відбулися?
- Як змінилося наше місто з приходом зими?
- Які кольори використовують художники, зображуючи зиму?
- Це чисті, світлі, холодні кольори.
-Як же прийшла зима?
- Пригадайте, що ви відчули, коли випав перший сніг?
- Куди падали сніжинки?
Взимку, як у казці, усе може бути:
Диво можна помітити, чудо – відчути.
Зиму можна не тільки побачити,
Зиму можна навіть почути!
-Які ж зимові голоси у природи?
Сніг...(рипить)
Мороз…(тріщить)
Хурделиця…(виє, співає, стогне, плаче, голосить, ридає).
Про одних із них ми сьогодні і поговоримо на уроці.
ІІІ. Основна частина.
Розгляньте полотно, зверніть увагу, що зобразив художник на передньому плані, на задньому, як змальовані картини природи, який колорит полотна.
- Хто зображений на картині?
- Що зображене?
- А хто заховався? Кого ми не бачимо, але точно знаємо, що вони тут є? (Діти ніби заглядають у шпаринки, у хату, за дерева, під снігові замети і дають повну відповідь на запитання)
(Вчитель пропонує повернутися в минуле)
- Чи завжди такою була погода на Різдво?
- Що могло трапитись? Розкажіть. (Може піти дощ, сніг, хуртовина)
(Діти складають розповідь )
В кожного чарівника є свої допоміжні слова: на картині можна понюхати; можна почути; відчути на дотик; відчути на смак; можна побачити.
Запишіть свої міркування на аркуші паперу.
І група «Я бачу» - «Гострий зір»
ІІ група «Я нюхаю» - «Королівський нюх»
ІІІ група «Я слухаю» - «Супер слух»
ІV група «Я відчуваю на дотик» - «Шкіряні дослідники»
V група «Я відчуваю на смак» - «Смаколики»
Виступ груп.
(Дітям пропонуються пензлики і чорно-білий варіант картини.)
Завдання: Розмалювати один об’єкт картини, озвучивши свої дії. Важливо використовувати прикметники.
Наприклад: «Я розфарбовую небо. Воно вечірнє, зоряне, чисте, темне, тому використовую синій, фіолетовий, жовтий кольори»
(Вчитель пропонує уявити, що події, зображені на картині, раптом змінилися).
Наприклад:
(Діти мають розповісти, як зміняться дії об’єктів, зображених на картині).
(Вчитель показує предмет, учні визначають, чи міг би художник додати його до своєї картини. Обґрунтувати свою відповідь).
Наприклад: корова, метелик, сова, їжак, машина, дятел, пінгвін, мітла.
(Вчитель пропонує уявити, що всі предмети, зображені на картині, можуть розмовляти. За допомогою пристрою прослухаємо, про що розмовляють між собою ( сніг і вітер; небо і земля; звуки , які ми можемо почути через вікно в хаті. ).
Для учнів, у яких словниковий запас обмежений, можна пропонувати опорні слова.
Гра « На що схожий настрій?»
Ніч перед Різдвом
У зимову пору сонце рано заходить, тому і темніє швидко, та це зовсім не привід сумувати. На вулиці біло і світло від снігу, який пухкою ковдрою позастеляв усе довкола. А сам він, під місячним сяйвом, виблискує діамантами та самоцвітами. Дерева, у снігових шапках, виглядають казковими велетнями. Увесь світ стоїть мов заворожений.
Найчарівніша із зимових ночей – ніч перед Різдвом. Здається, що в цей час не тільки люди, а й природа принишкла в очікуванні дива – появі яскравої зорі, що сповіщає про народження спасителя людства, Ісуса Христа. Навіть люди не віруючі відчувають в різдв’яну ніч якесь дивне, радісне внутрішнє піднесення.
Після цього вчитель дає комусь із дітей чарівну паличку, і діти по черзі розповідають про те, що було далі.
Перетворені діти розповідають від особи свого об'єкта:
- «Я колядник...»
- «Я собака...»
- «Я місяць...»
- «Я зірки...»
- «Я сніг...»
- «Я небо...»
- «Я вітер...»
Хто автор картини, чоловік чи жінка? Чому ви так думаєте?
Вінничанин Іван Горобчук художник, що зжився зі своїм народом зсередини. Головне в його творчості – щира любов до своїх земляків, сутності і основ їхнього життя. Присвячені селу твори митця пробуджують ностальгію дитинства чи юнацтва, коли реальність забарвлена відчуттям світла і спокою, це спогад з тої відстані, яка робить світ ідеальним. У малярстві він вперше заявив себе у жанрі краєвиду, потім міського пейзажу з узагальненням форм і декоративним баченням колориту, захопив його і натюрморт, а от знайшов себе, коли дозволив образам, збереженим у генетичній пам’яті, виринути на поверхню. Твори Горобчука цікаві поєднанням сюжетної конкретики і філософського узагальнення.
Наприкінці 90-х років Горобчук проявив себе в народному малярстві, розпочавши роботу над циклом творів, присвячених міфопоетичному світу українського села. І за останніх 10 років досяг успіхів в цьому жанрі. Відчуваючи своє національне коріння, митець звертається до його витоків, змальовує фольклорні сцени, тісно пов’язані з рідною землею та народом. Художник відтворює захоплюючий світ минулого, традиції і обряди українського народу, досконало зображує одвічні символи добробуту селянського життя.
« Масниця»
«Великдень»
«Купала»
«Жнива»
ІV.Підведення підсумків уроку. Рефлексія.
-А чи збулися ваші очікування? В кого збулися очікування то підійдіть до дошки і прикріпіть свої сніжинки біля нашого зимового дерева..
По кількості сніжинок я бачу, що ваші очікування збулися. І мої теж збулися. Ви були активними, гарно працювали, фантазували, доводили свою думку. За що я вам дуже вдячна.
М О Л О Д Ц І ! ! !