Урок "Закріплення та узагальнення вивченого про дієслово. Неозначена форма дієслова"

Про матеріал
Анотація: Урок за темою «Закріплення та узагальнення вивченого про дієслово. Неозначена форма дієслова» за освітньою технологією «Росток» з української мови для 3 класу розрахований на закріплення знань з теми «Дієслово», сприятиме формуванню свідомого використання дієслів у власному мовленні, збагаченню словникового запасу дітей, розвиватиме зв’язне мовлення, увагу, спостережливість,допоможе виховувати пізнавальний інтерес та любов до рідної мови. В конспекті уроку подано систему вправ і завдань , що передбачають індивідуальну, парну та групову роботу учнів. Використані інтерактивні методи навчання, дослідницька та творча робота.
Перегляд файлу

Анотація:  Урок за темою «Закріплення та узагальнення вивченого про дієслово. Неозначена форма дієслова» за освітньою технологією «Росток» з української мови для 3 класу розрахований на закріплення знань з теми «Дієслово», сприятиме формуванню свідомого використання дієслів у власному мовленні, збагаченню словникового запасу дітей, розвиватиме зв’язне мовлення, увагу, спостережливість,допоможе виховувати пізнавальний інтерес та любов до рідної мови. В конспекті уроку подано систему вправ і завдань , що передбачають індивідуальну, парну та групову роботу учнів. Використані інтерактивні методи навчання, дослідницька та творча робота.

                                                                                               

                                                                             Фурман Тетяна Іванівна

                                                                              вчитель початкових класів

                                                                              вчитель вищої категорії

                                                                              вчитель-методист                                                                                      

 

Конспект уроку  з української мови у 3 класі

                         ( за освітньою технологією «Росток»)

 

Тема. Закріплення та узагальнення вивченого про дієслово.

Неозначена форма дієслова.

Мета:

Формувати ключові компетентності:

вміння вчитися (організовувати своє робоче місце, орієнтуватися в 

часі та берегти його, планувати свої дії, доводити роботу до кінця);

соціальну компетентність (продуктивно співпрацювати з різними

партнерами в малих групах, проявляти ініціативу),

загальнокультурну (звʼязно і в логічній послідовності висловлювати  

власну думку, дотримуючись норм культури мовлення)

Формувати предметні компетентності:

систематизувати, повторити, закріпити та поглиблювати знання учнів про дієслово;

формувати в учнів уміння відрізняти дієслова від інших частин мови,

правильно визначати їх у реченні та розрізняти часи дієслів, розпізнавати неозначену форму дієслова серед інших часових форм;

вправляти учнів у вживанні дієслівних форм у зв'язному мовленні;

розвивати дослідницький інтерес, спостережливість, творчість, фантазію та  зв’язне мовлення учнів;

виховувати працелюбність та інтерес до рідної мови;

формувати позитивне ставлення до навчання.

Обладнання: опорні схеми і таблиці, картки для роботи в парах, групах, ілюстрації, ноутбук, мікрофон, м’ячик, символічна «чарівна паличка», кубик Блума, підручник  М. І. Кальчук, Н. І. Карась «Українська мова»,  3 клас 3 частина (за освітньою технологією «Росток»).                

Тип уроку: комбінований

Методи і прийоми:

           Мовний – бесіда,  розповідь. 

           Пошуковий – дослідження.

           Наочний – схеми-опори; малюнки, ілюстрації.

           Застосувально-творчий – гра, творча робота

           Інтерактивний: «Мікрофон», кубик Блума, робота в парах, 

           групах.

 

                                                Хід уроку

I. Організація класу

Налаштування на урок :

Станьте рівно, усміхніться

Й до роботи всі беріться.

Давайте творчо працювати, діти,

Я вашим успіхам буду радіти.

Вправа  «Очікування». Якими ви повинні бути на уроці, щоб досягти успіху? Чого ви очікуєте від уроку?

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Фронтальне опитування. Мозковий штурм.

- Що називається дієсловом? Наведіть приклади.

- На які питання відповідає дієслово? За чим змінюються дієслова? На що вказують дієслова минулого часу, теперішнього, майбутнього? Яким членом речення найчастіше буває дієслово? З якою частиною мови найчастіше вживаються дієслова? Як пишеться «не» з дієсловами?Для чого нашій мові потрібні дієслова? (Щоб мова була багатшою, образною, живою, красивою). Без дієслова висловитися неможливо.

III. Перевірка домашнього завдання. Повторення вивченого матеріалу.

1. Гра «Впіймай мяч». Вчитель називає слова, учні ловлять м’яч, коли чують дієслово.  (Ходить, робить, плаче, радіє, сонце, усміхається, мріє, земля, вірить, любить, кмітливий, уважний, народилося, він, море, корабль, розвивається, квітне). Пояснити, чому зайве слово.

2. Каліграфічна хвилинка

Дар ува ла дарувала

  • Яка частина мови? Визначити на яке питання відповідає, час, рід.
  • Утворити словосполучення.
  • Прочитайте. Поясніть, як ви розумієте цей вислів. Які ще вислови про мову ви знаєте? Запишіть речення. Визначити граматичну основу речення.

Земля нам мову дарувала

Барвисту, щиру, як весна.

(Земля дарувала). Назвіть частини мови.

3. Робота в групах. Гра «Доберіть дієслова.

Умови гри. Вчитель називає іменник, а учні в групі записують до нього якомога більше дієслів. (Мова - лунає, дзвенить, звучить. Книга – вчить, відкриває, розмовляє, дає, повідомляє. Учень – навчається, здобуває, оцінює, читає, цікавиться.) Презентація роботи груп.

4. Гра «Дуель».

Один учень називає іменник, а суперник утворює споріднене дієслово: хмара – хмариться, сон – сниться, читач – читає, навчання – навчається.

4. Робота в парах.

1. Прочитати слова. На які три групи їх можна поділити? Обгрунтуйте свою відповідь.

Дар, дарувала, дарований.

Мова, мовити, мовний.

Дзвін, дзвенить, дзвінка.

Говоріння, говорити, говіркий.

2. Випишіть дієслова, поставте до них питання. (Мовити (що робити?), дарувала (що робила?), дзвенить (що робить?), говорити (що робити?)

Назвіть дієслово мин. ч.- дарувала; теп. ч. – дзвенить.

4. Постановка навчальної задачі.  Проблемне питання.

- До якого часу належать дієслова – мовити, говорити? (Вони не вказують ні на час, ні на особу, ні на кількість виконавців)

IV. Побудова проєкту виходу із затруднення. Відкриття нових знань.

 Пояснення вчителя про неозначену форму дієслова.

  1. Робота з підручником. Правило .

Дієслова, які називають дію або стан, але не вказують ні на час, ні на кількість виконавців дії тощо – це неозначена форма дієслова. Дієслова в неозначеній  формі відповідають на питання (що робити? що зробити?). На кінці стоїть суфікс -ти-, після якого може стояти -ся- (мовити, говорити, вчити, вчитися, вчитись).

  1. Фізкультхвилинка (музична)
  2. Гра «Утвори неозначену форму дієслова.
  • Від іменників утворіть  неозначену форму дієслова.

Шана – шанувати.               Навчання – навчати.

Повага – поважати.             Малювання – малювати.

Ледар – ледарювати.           Спів – співати.

  1. Від дієслова утворіть неозначену форму дієслова.

Працює – працювати.         Поважає – поважати.

Чує – чути.                           Відповідає – відповідати.

Слухає – слухати.                Читає читати.

V. Включення в систему знань і повторення.

1. Вправа «Мікрофон».

-Що ви знаєте про неозначену форму дієслова?  Чи можна визначити час? На які питання відповідають дієслова в в неозначену форму дієслова?

-Придумати дієслова в неозначеній формі із суфіксами – ся- :

гратися, сміятися, вчитися, грітися, купатися, вмиватися…

-Дібрати слова з протилежним значенням: купувати - …, руйнувати - …, шепотіти - ….

 Колективна творча робота.  До поданих дієслів доберіть синоніми в неозначеній формі дієслова. А це завдання закликає нас до творчості.

 2. Гра «Чарівна паличка».  Передаючи паличку по колу, називаємо синоніми.

 Говорити – бесідувати, розмовляти, повідомляти, балакати, гомоніти, базікати.

Крокувати – іти, …; сміятися – реготати,..

 3. Робота з підручником. Вправа 226. Робота в парах.

До поданих дієслів доберіть і запишіть із довідки синоніми в неозначеній формі дієслова:  Дивитися, одягатися, шуміти, зачаровувати.

Довідка: Причепурюватися, заворожувати, пінитися, глядіти, захоплювати, гомоніти, спостерігати, придивлятися, убиратися, полонити, наряджатися.

VI. Узагальнення і систематизація знань.

Розвиток мовлення.

Робота з підручником. Вправа 233. (Усно)

Прочитай текст. Дібрати з поданих синонімів найбільш удалий. Обери заголовок. Визначити дієслова, вказати час. Висновок.

VII. Підсумок уроку.  Гра « Так чи ні »

Дієслова називають дію предмета.

Відповідають на питання хто? що?

Дієслова змінюються в реченні разом з іменником з яким зв’язані.

ДієслДієслова не бувають протилежні за значенням.

Прийом «Кубик Блума».

Діти кидають кубик, ставлять питання і відповідають.

Рефлексія.

-Чи справдилися ваші очікування від уроку? Що сподобалося? Що було важко? Чи знадобляться вам ці знання у подальшому житті?

-Мої очікування справдилися, бо ви гарно працювали на уроці, намагалися висловлювати свої думки точно і красиво, злагоджено працювали, допомагали один одному і довели, що багато знаєте про дієслово. Я вам вдячна за роботу.

VІІ. Домашнє завдання . Диференційовано.

  1. Вправа 230, с. 100 (з поданими словами скласти словосполучення)
  2. Вправа 230, с. 100 (Скласти і записати речення зі словами в переносному значенні), вивчити правило.
  3. У Щоденнику вражень написати висловлювання «У Міжнародний день рідної мови я хочу…»

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Фурман Тетяна
Додано
10 лютого 2020
Переглядів
1556
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку