Конспект уроку розвитку зв’язного мовлення (4 клас)
Тема: Павутинки бабиного літа. Складаємо порівняльний опис.
Мета уроку:
-
Навчальна: формувати вміння складати порівняльний опис природного явища (павутинки бабиного літа), використовуючи різноманітні засоби мовної виразності; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати спостережливість, уяву, творче мислення.
-
Розвиваюча: розвивати зв’язне мовлення, вміння логічно викладати думки, добирати точні слова для опису; формувати вміння порівнювати предмети та явища.
-
Виховна: виховувати любов до природи, бережливе ставлення до навколишнього світу, естетичний смак.
Обладнання: підручник, зошит, дошка, маркери, малюнки або фотографії павутинок, презентація (за бажанням).
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку:
I. Організаційний момент.
-
Привітання, перевірка готовності до уроку.
-
Створення позитивного настрою.
II. Актуалізація опорних знань.
-
Бесіда про осінь.
-
Що таке порівняння? Наведіть приклади.
-
Які засоби мовної виразності ви знаєте?
III. Мотивація навчальної діяльності.
-
Розповідь про цікаве явище природи – бабине літо.
-
Показ малюнків або фотографій павутинок.
-
Запитання до учнів:
-
Чи спостерігали ви коли-небудь павутинки бабиного літа?
-
Які асоціації у вас виникають, коли ви бачите павутинку?
-
Чому цей період осені називають "бабиним літом"?
IV. Вивчення нового матеріалу.
-
Спільне спостереження:
-
Опис павутинки: ніжна, прозора, блискуча, мереживна, схожа на... (доповнюють учні).
-
Де можна побачити павутинки? (На деревах, кущах, траві, у повітрі.)
-
Який настрій викликають павутинки? (Радість, спокій, ніжність, мріяливість.)
-
Порівняння павутинки з іншими предметами:
-
Павутинка, як... (мереживо, фата, вуаль, серветка, павутина).
-
Павутинка, мов... (димок, туман, хмара, дощ).
-
Складання порівняльного опису:
-
Вчитель пропонує зразок опису: «Павутинка, мов ніжне мереживо, спадає з гілок дерев. Вона легка, як пух, і блищить на сонці, немов тисячі маленьких діамантів. Павутинка нагадує казкову фату, якою вкрили ліс.»
-
Учні складають власні описи, використовуючи різноманітні порівняння.
V. Закріплення знань.
-
Творче завдання:
-
Написання міні-твору на тему «Павутинки бабиного літа».
-
Читання уривків з художніх творів, де описується бабине літо.
VI. Підсумок уроку.
-
Бесіда про те, що ми дізналися на уроці.
-
Оцінювання роботи учнів.
Домашнє завдання:
-
Написати невеликий вірш про павутинки.
-
Скласти розповідь про те, як павук плете павутину.
Зразок порівняльного опису павутинки:
Павутинка, мов ніжне мереживо, спадає з гілок дерев. Вона легка, як пух, і блищить на сонці, немов тисячі маленьких діамантів. Павутинка нагадує казкову фату, якою вкрили ліс. Вона танцює на вітрі, як фея, і лоскоче обличчя, ніби пухнаста хустка. Павутинка – це символ осені, спокою і краси.
Методичні прийоми: бесіда, спостереження, порівняння, аналіз, творче завдання.
Форми роботи: фронтальна, індивідуальна.
Диференціація навчання: для сильних учнів можна запропонувати скласти опис павутинки, використовуючи художні засоби (епітети, порівняння, метафори).
Міжпредметні зв’язки: українська мова – читання, природознавство.
Поради:
-
Використовуйте наочні матеріали (малюнки, фотографії), щоб учні могли краще уявити павутинку.
-
Заохочуйте учнів до використання образної мови.
-
Створіть атмосферу творчості та фантазії.
Очікувані результати:
Учні повинні:
-
Складати порівняльний опис природного явища.
-
Використовувати різноманітні засоби мовної виразності.
-
Збагатити свій словниковий запас.
-
Розвинути спостережливість, уяву, творче мислення.