«Я досліджую світ»
Тема. Що можна побачити в космосі?
Мета: Актуалізувати знання, що потрібні для вивчення нового матеріалу. Допомогти учням засвоїти поняття «космос» та «Сонячна система», ознайомити з планетами Сонячної системи, підвести до розуміння унікальності нашої планети, адже тільки на ній є життя; формувати елементарні уявлення про зорі, сузір’я та інші небесні тіла, закріпити знання про назви геометричних фігур та вчити за допомогою частин створювати ціле. Розвивати вміння чітко формулювати і висловлювати свої думки; розвивати логічне мислення, пам'ять, творчу уяву, бажання спостерігати за зоряним небом, бачити в ньому незвичайне, привабливе, дивовижне. Виховувати бажання відкривати для себе нові знання про Всесвіт, любов до природи, навички культури спілкування.
Тип уроку: урок формування компетентностей.
Формувати групи компетентностей: соціально-трудову, інформаційну, загальнокультурну, уміння вчитися.
Методи: фронтальна бесіда, усне опитування, робота зі схемами, рисунками, метод прогнозування, робота з текстом підручника, самоперевірка за зразком тощо.
Прийоми: «Інтрига», «Асоціація», «Зашифровки», перегляд відео, «Заповни карту», «Бліц-опитування», «Незакінчені речення», рефлексія, самооцінка .
Форми навчання: індивідуальні, парні, групові, фронтальні.
Засоби: телевізор, ноутбук, навчальні та наочні посібники, календар очікувань із завданнями, картки для асоціативного куща до слова «космос», модель Сонячної системи, лотки з набором матеріалів до уроку: конверти з набором геометричних фігур для побудови ракети, аркуші паперу, карти Сонячної системи, клей, маркер (для кожної групи).
Хід уроку
І. Ранкове коло.
1. Декламування вірша
Доброго ранку, сонце привітне,
Доброго ранку, небо блакитне,
Доброго ранку – люди привітні,
Я всім бажаю , щоб посмішки квітли!
2. Привітання.
- Привітайтеся, додаючи до власного імені пестливу назву «Сонечко».
Наприклад : « Доброго ранку, сонечко Марійко!»
- Привітайтеся до сусіда справа, до сусіда зліва.
3. Новини дня. Завдання дня беремо в календарі очікування.
(Помічники дня заповнюють Щоденні новини та календар погоди)
Переходимо за парти.
ІІ. Орієнтація. Мотивація навчальної діяльності учнів.
- А чи знаєте ви де живе Сонечко? (на небі)
Діти подивіться на екран і послухайте музику. Подумайте, куди вона нас запрошує.
(Звучить космічна музика )
https://www.youtube.com/watch?v=m0JlgVg5cxw
- Діти, в яку далеку подорож запрошує нас ця музика? Чому ви так думаєте? (Музика звучить загадково і таємниче, як космос)
ІІІ. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
- Сьогодні ви більше дізнаєтесь про космос та планети Сонячної системи, засвоїте нові слова, розвиватимете мислення, пам'ять, вміння спілкуватися, прцювати в групі.
1. Актуалізація опорних знань учнів.
2. Мозковий штурм Створення асоціативного куща зі словом КОСМОС
(Вчитель записує всі асоціації дітей під час обговорення, створюючи асоціативний кущ).
(Орієнтовні варіанти слів: небо, зорі, Сонце, Місяць, ракета, політ, Земля тощо)
-Вчитель прикріплює слова з малюнками до слова космос.
Підсумуємо: «Космос-це світ за межами нашої планети, його називають Всесвіт».
Вчитель: Дітки ,як ви гадаєте з чого складається Всесвіт?(«Весь» і «Світ») Давайте з вами роздивимось малюнки.
Підсумуємо: «Всесвіт-це планети, зорі, галактики, комети, астероїди та інші небесні тіла».
IV. Підготовка до сприймання нового матеріалу.
1. Робота над загадкою
Диво-птиця, хвіст горить,
До зірок вона летить.
(Ракета)
3. Практична вправа «Зашифровки».
(Діти роблять аплікацію ракети з різних геометричних фігур та розшифровують назву ракети)
2 3 1 4 5 |
2 3 1 6 5 4 |
3 2 1 4 6 5 |
4 5 3 1 2 6 |
2 3 1 4 5 |
2 3 1 6 5 4 |
|
- Ми потрапили на космодром.
- Швидше сідайте в космічну ракету.
- Пристебніться! Починаємо політ.
V. Сприйняття й первинне усвідомлення навчального матеріалу, осмислення зв’язків і співвідношень в об’єктах вивчення.
(Сміливість, впевненість в собі, міцне здоров’я …)
ѴІ. Фізкультхвилинка «А ти лети у далекі світи» .
ѴІІ. Пояснення нового матеріалу.
1. Вступне слово вчителя: - Першим у нашому маршрутному листі стоїть Сонце. Тож доки ми будемо летіти до планет, розглянемо його в ілюмінаторі.
Сонце-це найближча до нас зірка. Навколо Сонця обертаються планети зі своїми супутниками. Разом вони утворюють Сонячну систему.
2. Переглянемо відео «Планети Сонячної системи»
3. Первинне усвідомлення та осмислення вивченого
- Після перегляду відео давайте з вами поспілкуємось та розглянемо малюнки на сторінці 56 в зошиті .
«Бліц-опитування»
• Як називається наша зоря?
• Скільки планет у Сонячній системі?
• Як вони називаються?
• Яка планета найближча до Сонця? Яка — найдальша? (Меркурій, Нептун.)
• Яка планета найбільша? Яка — найменша? (Юпітер, Меркурій.)
• Як називається супутник Землі? (Місяць.)
4. Узагальнення й систематизація знань.
- Після польоту космонавти, дослідники складають звіт про роботу. Давайте і ми складемо звіт про побачене. (Робота в групі)
Виконання практичного завдання «Доповни карту зоряного неба»
- А щоб легше було заповнювати карту познайомимось з віршем Наталі Карпенко "Парад планет".
Парад планет
Всі планети стали в ряд,
Починається парад!
Раз – Меркурій-мандрівник,
Два – Венера, ясний лик.
Три – Земля вітає нас,
А чотири – красень Марс.
П’ять – Юпітер, шість – Сатурн,
Сім – Уран, за ним – Нептун.
Вісім сонячних планет
Поспішають на бенкет.
Був Плутон завжди дев’ятим,
Не беруть його на свято!
Він найменшим уродився
І до карликів прибився.
Наталія Карпенко
ѴІІІ. Рефлексія
1. Вправа «Незакінчені речення»,
- Сьогодні я дізнався/ дізналася…
- На цьому уроці для мене сюрпризом стало...
2. Формувальне оцінювання
- А тепер ми з вами підійдемо до куточка оцінювання та скористаємось нашими позначками і оцінимо свою роботу на уроці.
3. Підсумок уроку. Вручення листівок та медалей «Підкорювачів космосу».
1