Конспект уроку:"Синтаксичний розбір складного безсполучникового речення мінімальної будови"

Про матеріал

Повторити вивчене про безсполучникове складне речення, особливості синтаксичного розбору простих і складних речень; попрактикуватися у синтаксичному розборі безсполучникових складних речень; формувати навички самостійної роботи, вміння використовувати набуті знання на практиці

Перегляд файлу

                                                       9 клас

Тема: Синтаксичний розбір складного безсполучникового речення мінімальної будови

Мета: повторити вивчене про безсполучникове складне речення, особливості синтаксичного розбору простих і складних речень; попрактикуватися  у синтаксичному розборі безсполучникових складних речень; формувати навички самостійної роботи, вміння використовувати набуті знання на практиці; розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення: сприяти вихованню поваги до рідної мови, результатів власної праці.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: зошити, дошка, підручник, дидактичний матеріал, картки.

                                                       Хід уроку

І. Організація класу.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Вправа 1 – робота біля дошки.

Записати речення, накреслити їх схеми, зробити елементарний синтаксичний розбір речень. Пояснити вживання розділових знаків

Довіку не буде із мене раба, душа поневажить полони (В.Стус). Я вийду сама проти бурі і стану – поміряєм силу! (Леся Українка). Все-таки ми не за вітром пустили слова: у помислах ваших і наші прокинулись гени (Б.Олійник).

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

  1. Робота з підручником (с.136 – синтаксичний розбір безсполучникового складного речення).
  2. Вправа 267 – практично (робота біля дошки). 

Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки. Поясніть, у яких реченнях можливі варіанти вживання розділових знаків. Виконайте письмово синтаксичний розбір двох речень (на вибір)

Відра подзвонюють над степовою криницею сонце спиняється в прошумілих кленах (М.Сингаївський). Я з квітами прийшов тебе зустріти і дуже довго ждав зівяли квіти (Д.Павличко). Зайде сонце Катерина по садочку ходить (Т.Шевченко). Язик мій ворог він раніше розуму говорить (Нар.творчість). Ген від моря до гаю налилися жита знову пісню співає сосна золота (А.Малишко). Вийшов з хати на селі світиться (М.Коцюбинський). Про вирій знав я із дитячих літ птахи летять у теплий дальній світ (О.Ющенко).

  1. Вправа 2 – практично.

Спишіть, перетворюючи складні сполучникові речення на безсполучникові. Доберіть синоніми до слова робота. Зробіть синтаксичний розбір утворених речень.

Якщо уникатимеш роботи, не матимеш хліба у роті. Щоб рибу їсти, треба у воду лізти. Як не візьмешся за сокиру, хати не зробиш. Як не знаєш броду, то не лізь у воду. Де господар ходить, там нивка родить. Хто вітру служить, тому димом платять.

                                                                                                       (Нар.творчість)

  1. Вправа 3 – практично.

Запишіть речення, визначіть смислові відношення між частинами, зробіть синтаксичний розбір речень.

Застеліть скатертиною стіл під гарячий округ короваю, я пахучого хліба накраю! (Є.Гончаренко) – причини. В печі зникає біле чудо, гарячі пахощі пливуть (С.Мордач) - наслідок. Примарилось: річки круті береги (Л.Воловець) – пояснення.  Дрімають верби на хисткім осонні, довкруж сивіє тирса й ковила (Г.Шанько)- рівноправність.

  1. Вправа 269 – самостійна робота.

Продовжте речення двічі так, щоб вийшло безсполучникове складне речення, у якому вживається: а)двокрапка; б)тире. Поясніть смислові відмінності між реченнями. Зробіть синтаксичний розбір речень.

Зразок. Я подивився догори: усе небо закрили хмари. Я подивився догори – усе закрили хмари.

  1. Дуже хотілося пити…
  2. Погода мінлива…
  3. Машини не було видно…
    1. Робота за варіантами

Зробити синтаксичний розбір речень (за варіантами)

І в.

В неділеньку рано розігралося море; не єдиному сину на чужині горе (Нар.творч.).

ІІ в.

Чіпка чує: недалеко із-за жита хтось співає (Панас Мирний).

  1. Підсумки.
  2. Оцінювання.
  3. Домашнє завдання: вправа 270 – робота за варіантами.

 

docx
Додано
14 серпня 2018
Переглядів
4896
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку