Конспект уроку "Складні речення з різними видами сполучникового і безсполучникового зв’язку. Тренувальні вправи"

Про матеріал
Мета: поглибити в учнів поняття про складне речення з різними видами зв’язку, основні ознаки і структуру їх; розвивати вміння визначати вид складних синтаксичних конструкцій, складати схеми; формувати творчі вміння моделювати, відновлювати й конструювати складні синтаксичні конструкції відповідно до комунікативного завдання; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти формуванню в учнів свідомого ставлення до свого здоров'я
Перегляд файлу

Кузьменко В.М.

Українська мова, 9 клас

 

Наскрізна змістова лінія "Здоров'я і безпека"

 

Тема. Складні речення з різними видами сполучникового і безсполучникового зв’язку. Тренувальні вправи

Мета: поглибити в учнів поняття про складне речення з різними видами зв’язку, основні ознаки і структуру їх; розвивати вміння визначати вид складних синтаксичних конструкцій, складати схеми; формувати творчі вміння моделювати, відновлювати й конструювати складні синтаксичні конструкції відповідно до комунікативного завдання; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти формуванню в учнів свідомого ставлення до свого здоров'я

 

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми та мети уроку

Епіграф:Здоров’я – розкіш для людини, найбільша цінність у житті: як є здоров’я день при днині, можливість є йти до мети.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Дослідження-аналіз з усним обґрунтуванням

Дослідити синтаксичну організацію поетичних рядків. Визначити смислові відношення між частинами складного речення

Хто здоровий, той сміється, і все йому в житті вдається: він долає всі вершини – це ж чудово для людини.

ІV.Виконання системи проблемно-пошукових завдань

  1. Вибіркова робота

Виписати складні речення з різними видами зв’язку,  накреслити схеми, пояснити розділові знаки

Для чого потрібне здоров’я

Хвора та слабка людина не може працювати на повну силу, бо вона думає тільки про те, що в неї болить, а от здоровій – усе чудово: життя б’є ключем! Здорова людина здатна добре вчитись, чудово працювати, тому що вона має силу, здоровий апетит і хороший настрій. Коли ж діти будуть здоровими, то виростуть з них здорові й сильні дорослі люди, тоді сформується міцна та здорова нація, і буде могутньою держава Україна.

  •   Які ще аргументи можна навести, щоб переконати в необхідності вести здоровий спосіб життя?
  1. Пунктуаційний практикум (із самоперевіркою)

Записати речення, розставити розділові знаки. Охарактеризувати речення. Доповнити останнє речення за змістом

В американських фільмах про багатіїв показують що ті нічого не роблять а тільки розважаються.

Але заздрити їм не варто спеціалісти Всесвітньої організації охорони здоров’я стверджують що той  хто любить трудитися, довше живе здоровим.

Після обстеження жителів 191 країни виявлено найдовше залишаються здоровими японці яких у всьому світі знають як невгамовних працелюбів американці ж у цьому списку посідають лише 24 місце.

Саме час підійти до мами й сказати …

  1. Графічний диктант

Скласти схеми поданих речень, зазначивши смислові відношення між частинами

Хочеш менше хворіти – починай уроки  ретельніше вчити!

Це не чергова вигадка чи хитрощі вчителів та батьків, а наукове відкриття вчених із Лондонського університету, які дослідили, що неосвічені люди більше потерпають від стресів і на них частіше нападають усілякі хвороби.

Так що запам’ятай: навчання в інституті – не лише престиж і майбутня професія, а ще й запорука здоров’я.

Тож починай уже завтра, ні, краще сьогодні ретельніше вчити уроки: це зміцнить твоє здоров’я.

  1. Творче конструювання (завдання різного ступеня складності – на вибір учнів)
  •   Вони відповідальніше ставляться до всього, ніж ті, хто відмовляється від вівсянки  чи млинців.
  •   Якщо хочеш менше хворіти й отримувати в школі кращі оцінки, не чекай, доки мама спитає, чи ти снідав.
  •   Бо діти, які регулярно снідають, не тільки менше хворіють і краще вчаться у школі.
  •   А сам проси на сніданок кашу, бутерброд із чаєм.

Складніше завдання:

Складіть із поданих частин речення, щоб його структура відповідала схемі

(якщо ), [ ,(доки), (чи),  ], (бо, (які), ), [  ], (хто).

Для перевірки:

Якщо хочеш менше хворіти й отримувати в школі кращі оцінки, не чекай, доки мама спитає, чи ти  вже снідав, а сам проси на сніданок кашу, бутерброд із чаєм, бо діти, які регулярно снідають, не тільки менше хворіють і краще вчаться у школі, вони відповідальніше ставляться до всього, ніж ті, хто відмовляється від вівсянки  чи млинців.

Легше завдання:

Утворіть із поданих речень текст, складіть схему речення, у якому найбільше частин, дайте йому характеристику

  1. Моделювання-відновлення

Змоделювати й записати афоризми, поєднавши частини їх з правого й лівого стовпчиків. Охарактеризувати структуру висловів, сформульованих у формі складних синтаксичних конструкцій. Накреслити лінійні схеми.  Зробити синтаксичний розбір одного з речень

Здоров’я маємо – не дбаємо,

а коли втратимо, тоді плачемо

Молодість – буйність

то будеш здоров.

Гроші загубив – нічого не загубив,

а якщо здоров’я загубив, тобагато загубив

Держи ноги в теплі, голову в холоді, живіт в голоді –.=

що якби не вмів стогнати, то вмер би.

Так болить,

а старість – не радість.

Їж – не переїдайся, пий – не перепивайся, а говори – не переговорюйся,

не будеш хворіть, будеш довго жить

  1. Навчальний диктант (із самоперевіркою)

Загартовуйте імунітет

Виявляється, імунітет теж треба загартовувати, але не телесеріалами та комп’ютерними іграми: від них голова не просто болить, а тріщить, очі ж стають червоними, як у вампіра. Загартовуватитреба іграми на свіжому повітрі. Вчені запевняють, що діти, які щодня кілька годин перебувають на свіжому повітрі, мають міцний імунітет, тобто менше хворіють. А все тому, що на повітрі в організм потрапляє багато бактерій разом із пилком рослин, тож із самого дитинства імунна система загартовується й готова до зустрічі з бактеріями, може протистояти їм.Лише треба не забувати після прогулянки гарно вимити руки з милом.

V. Домашнє завдання

1) Робота над помилками, допущеними в диктанті

2) Зробити синтаксичний розбір першого речення

VІ. Підсумок уроку

Бесіда:

  • Яка інформація вас найбільше зацікавила?
  • Які поради ви взяли собі на озброєння?
  • Які питання ви хотіли б розглянути на наступному уроці?

 

docx
Додано
25 вересня 2020
Переглядів
1004
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку