Тема: розділові знаки у складних реченнях з різними видами зв’язку.
І. Розвиток мотивації до навчання
«Філософський» експеримент
«Для чого ми ходимо до школу?»
Посміхнися всім навколо:
Сонцю, квітам, травам, людям.
І тоді обов'язково день для тебе добрим буде!
На уроках ми здобуваємо знання, які, ніби каміння осідають у наші голови. Тільки тоді, коли ми будемо застосовувати наші знання на практиці, каміння перетвориться на коштовності.
(доберіть до кожного променя сонечка, ті якості, які б ви хотіли в собі розвивати, або досягти)
ІІ. Актуалізація опорних знань
Експрес-тест
1 .Складним називається речення, яке складається з:
а) двох і більше простих речень, об'єднаних в одне ціле за змістом, інтонацією, з допомогою сполучників або без них;
б) двох і більше простих речень, одне з яких обов'язково двоскладне, а інші - односкладні;
в) двох і більше простих речень, часто не пов'язаних за змістом інтонаційно.
2.Складні речення утворюються:
а) лише з двоскладних речень, рівноправних між собою;
б) лише з односкладних речень, залежних одне від одного;
в) із двоскладних чи односкладних простих речень, кожне з яких має свою граматичну основу.
3. Кілька частин, що входять у складне речення, можуть поєднуватися:
а) сурядним, підрядним сполучниковим і безсполучниковим зв'язком;
б) лише сурядним і підрядним сполучниковим зв'язком;
в) лише сурядним сполучниковим і безсполучниковим зв'язком.
4.Речення Над світом стояла така тиша, що чути було, як плакала надламана гілка:
а) складносурядне;
б) складнопідрядне;
в) безсполучникове;
г) складнопідрядне з кількома підрядними;
д) складне речення з різними видами зв'язку.
5. У реченні Я вірю добро і краса житимуть вічно … потрібно поставити такий розділовий знак:
а) кому;
б) крапку з комою;
в) двокрапку;
г) тире.
6. Який вид складного речення відображено на схемі?
[ ]: [ ], але [ ], ( бо ).
а) складнопідрядне з кількома підрядними;
б) складносурядне;
в) безсполучникове;
г) складне речення з різними видами зв'язку .
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1) Робота з підручником (опрацюйте параграф )
2) Слово вчителя:
Сьогодні розглянемо тему «Розділові знаки у складному реченні з різними видами сполучникового й безсполучникового зв’язку ». Ми дізнаємося, які розділові знаки потрібно ставити у складному реченні, навчимося знаходити складні речення у текстах, будемо обґрунтовувати розстановку розділових знаків.
Для чого нам потрібно це вивчати?
3) розгляньте теорію до теми:
У складних реченнях із різними видами зв'язку вживаються такі самі розділові знаки, що і в складносурядних, складнопідрядних та безсполучникових складних реченнях. Найчастіше в таких реченнях уживається кома.
У реченнях, які складаються з кількох простих речень, можуть стояти поряд два сполучники або сполучник і сполучне слово. Між ними ставиться кома, якщо речення, котре приєднується другим сполучником, можна опустити.
Між двома сурядними реченнями, поєднаними сполучниками і (й), та (і), якщо вони мають спільне підрядне, кома не ставиться.
У реченнях зі сполучниковим і безсполучниковим зв'язком вживається двокрапка і тире.
ІІІ. Практична частина
Складіть речення до поданих схем.
[ ], а [ ], ( що…. ).
[ ]: [ ], і [ ], [ ], а [ ], ( як …. ).
Якому реченню відповідає схема? (складіть речення до поданої схеми)
( Хто… ), [ той.. ], а [ ].
Завдання: на місці крапок, де потрібно, поставити апостроф. Вибрати 5-6 слів та введіть їх у речення (речення мають бути складними), слова, які ввели в речення, підкресліть.
Зобов…язаний, возз…єднання, м…язи, д…юна, ад…ютант, миш…як, кур…йоз, кур…єр, п…єдестал, суб…єкт, ком…юніке, грав…юра, інтерн…ю, в…ється, в…юнкий, зап…ястя, верф…ю, нав…ючений, п…явка, верб…я, бур…ян, Лук…ян, в…язальниця, дит…ясла, двох…ярусний, мавп…ячий, кон…юнктивіт, над…їдений, реп…ях, перед…ювілейний, цв…ях, пів…яблука, медв…яний , торф…яник, Св…ятослав, кав…ярня.
Записати речення та розставити розділові знаки. Підкреслити головні та другорядні члени речення. Визначити тип зв'язку у складному реченні.
Скрізь по обидва боки Раставиці на покаті стеляться чудові городи жовтіють тисячі соняшників що ніби поспинались та заглядають поверх бадилля кукурудзи на річку там набігли на річку високі коноплі і залили берег своїм гострим важким духом.
5) Вправа «Незакінчені речення» (усно відповісти на питання)
- Сьогодні на уроці я дізнався …
- Моя робота на уроці була …
- Що треба довчити …
Для тих, хто хоче знати більше!
(виконайте завдання за бажанням)
Вправа- ребус
Розшифруйте вислів Г. Сковороди.
Світ по бний до театру: б грати в ньому успішно і з