Конспект уроку «Складні випадки правопису м’якого знака»

Про матеріал
Тема уроку. Складні випадки правопису м’якого знака. Мета уроку: повторювати складні випадки правопису м’якого знака; формувати правописні вміння; удосконалювати вміння знаходити й виправляти орфографічні помилки у писемному мовленні;прищеплювати бажання вивчати свою історію та звичаї народу ; виховувати повагу до праці хліборобів.
Перегляд файлу

Урок №2.

Методична мета:  використання міжпредметних зв’язків на уроках  української мови 

Предмет:«Українська мова»

Професія: 8331 «Тракторист-машиніст с\г виробництва (кат. «А1», «А2»), електрозварник ручного зварювання, водій автотранспортних засобів (кат. «С»)».

Тема програми:  «Поглиблення  і систематизація  найважливіших відомостей  з орфографії»

Тема уроку. Складні випадки правопису м’якого знака.

Мета уроку: повторювати складні випадки правопису м’якого знака; формувати правописні вміння; удосконалювати вміння знаходити й виправляти орфографічні помилки у писемному мовленні;прищеплювати бажання вивчати свою історію та звичаї народу ; виховувати повагу до праці хліборобів.

Тип уроку:  комбінований .

Методи проведення:  бесіда, пояснення, розповідь, створення проблемних ситуацій,дослідницький метод, показ презентації, самостійна робота учнів, тест-контроль.

 Комплексно-методичне забезпечення:  конспект уроку, тестові  завдання, картки «Правила роботи на уроці», таблиця «Вживання м’якого  знака », підручник О.В.Заболотний, В.В.Заболотний  «Українська мова» ,запис класичної музики, мультимедійний проектор,екран, комп’ютер,відеоролик

«Правила вживання м’якого знака».

Міжпредметні зв’язки:

1.Українська література  

2. Музика  

3.Будова автомобіля  

5.Історія  України

6. Народознавство

          Хід уроку

 І. Організація класу.

    Перевірка наявності учнів та готовності їх до роботи на уроці.                  Ознайомлення з пам’яткою «Правила роботи на уроці».

Правила роботи на уроці:

1) ми поважаємо права власні й інших;

2) ми не сміємося з чужих помилок;

3) ми маємо право на помилку, бо вчимося;

4) ми цінуємо здобутки інших;

5) ми намагаємося виконати роботу якнайкраще.

Ароматерапія.

     Ви вже, мабуть, відчули, що повітря класної кімнати насичене ароматом  лимона. Японські психологи рекомендують насичувати повітря у робочих приміщеннях ароматами квітів і плодів. Установлено, що пахощі лимона  підвищують працездатність, зменшують сонливість, а також кількість помилок під час роботи. Бажаємо вам успіхів на уроці.

ІІ. Актуалізація опорних  знань .

Інтелектуальна розминка « Мовний  двобій».

  1.        Якими буквами передається на письмі м’якість приголосних звуків?.
  2.        Коли   я, ю,є   можуть пом’якшувати попередній приголосний ?

Підсумок.

ІІІ. Мотивація   навчальної діяльності .

ІV.Оголошення теми і мети уроку .

Перегляд презентації «Складні випадки правопису м’якого знака.»                              Завдання уроку:

1) розглянути складні випадки правопису м’якого знака ;

2) працювати над формуванням  правописних  вмінь;

3) удосконалювати вміння знаходити й виправляти орфографічні помилки у писемному мовленні.

V. Вивчення нового матеріалу .

1. Повторення ключових питань.

Розповідь  викладача  про складні випадки правопису м’якого знака   ( з використанням презентації)

 В українських словах м'який знак вживається:                                                                                                              Після букв д, т, з, с, ц, л, н, які позначають м'які приголосні:                                                                                 в кінці слова:  мазь, паморозь  , увесь, ґедзь, мовець,  обмаль, сутінь  тощо;                             в середині слів перед буквами, що позначають тверді приголосні:  молотьба, спільний,  Гринько, Федько, Вільно, Луцьк  тощо;                    у дієсловах наказового способу та на -ться: стань,  сядь,  робиться,   коситься тощо.                                                                                                                                 В дієсловах перед суфіксом -ся (-сь):  сядь — всядься.                                                        На позначення м'яких приголосних у середині складу перед о:  дзьоб,  дьоготь,   льон, сьомий, третьокласник, утрьох тощо.                                             У суфіксах -зьк-, -ськ-, -цьк-: запорізький, козацький, київський,  близькість,  людськість, вузько, хвацько, військо, хлопчисько, пасови сько  тощо.                                                                                                                                 У суфіксах -еньк-, -оньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк-: батенько,  рибонька, старесенький, білісінький, малюсінький тощо.                                          М'який знак зберігається:                                                                                                                       В утворених присвійних прикметниках: Танька — Таньчин, Зінька — Зіньчин, ненька — неньчин;                                                                                                                                              При відмінюванні: призьба — на призьбі, ненька — неньці, вишенька —  вишеньці, але: землянка — землянці, маска — масці.                                                    В словах іншомовного походження м'який знак пишеться після м'яких д, т, з, с, л, н перед ї, йо, а також перед я, ю, є, які читаються як [йа], [йу], [йе]: адьє,конферансьє,  монпансьє, пасьянс, ательє, барельєф, батальйон, мільярд, бутоньєрка, віньєтка, каньйон, В'єнтьян, Готьє, Нью-Йорк, Ньютон, Ньяса,Реньє тощо.                                                                                           М'який знак не пишеться у таких випадках:                      Після б, п, в, м, ф, р, ж, ч, ш, щ: дріб, приголуб, сипте, степ, кров, вісім, верф, ніж, їж, знаєш, бачиш, піч, річ, борщ,  воротар, гіркий, кобзар, перевір, тепер, Харків тощо. Виняток: Горький, трьох.Перед м'якими, пом'якшеними або шиплячими: свято, дзвякнути, сніг,  радість ,  велетенський, промінчик, кінчик,  менший, тонший,  Уманщина.  Винятки: після букви л (їдальня, читальня,  Польща,  сільський тощо) та слова тьмяний, різьбяр,  няньчити, бриньчати,  женьшень, Маньчжурія.

Між подвоєними та подовженими приголосними:  буття, відлюддя,  віддячити, волосся, галуззя, заміжжя, зілля, пасся. 

2.Опрацювання таблиці  « Вживання  м'якого знака»

VІ.  Закріплення  вивченого матеріалу

1. Проблемне завдання в парах «Розумне перо» (поставити, де потрібно, м’який знак).

     1 Хліб пахне працею. У  н…ому праця не тіл…ки хлібороба, а й шахтаря, металурга, конструктора, хіміка, машинобудівника.

2. А на столі  хліб пахне сонцем, щедріс…тю, полем.

3. Вдалині   гуркотів мотор   і линула  весела  піс..ня.

4. І тепле сонеч…ко  пестило  жито, і лагідний вітерец…  повівав, і   завзято працював у полі   молодий   комбайнер.

    Підсумок.

   2. Перегляд   відеозапису  «Тракторист»

     Гра «Впіймай   слова із м'яким знаком».

  3.Робота біля дошки. Диктант з коментуванням.

У кожному з речень   поясніть правопис слів з  м’яким знаком .

«Не кидайсь хлібом, він святий!» — в суворості ласкавій, бувало, каже дід старий малечі кучерявій. (М. Рильський)

Хлібороб — це найпочесніша з професій. Ці люди ближчі за всіх до землі, до прадавнього коріння української нації. Наша земля дуже щедра, і такою вона була споконвіку. Безкінечні золоті лани: їдеш і їдеш, і здається, що мина­ють століття, а не хвилина за хвилиною. Хліборобські руки плекають хліб. Адже недарма кажуть у народі: “Буде хліб, буде й пісня”.                                         4.Ідентифікація (в парах).                                                                                                                     Визначте, що зображено   на малюнках, утворіть із  поданими   словами речення, поясніть вживання  м'якого знака.

1

2

          Робота в групах  (під супровід класичної музики)

  1.               Робота   журналістів  «Інтерв’ю» .

Скласти діалог з майстром виробничого навчання   на професійну тему, використовуючи слова з м'яким знаком.

  1. Мозковий штурм

Записати пари слів , пояснити  вживання і невживання м'якого знака :

у скриньці – в хатинці

  1. Дослідження-моделювання

                    Запишіть слова в незатранскрибованому вигляді: [готйуц/:а], [снс/:а],  [снц/:а], [жеинц/:а], [прийн/ат/:], [бурйн], [в’ітйуц/:а], [розйеднн/:а].

Прокоментуйте орфограми . 

  1. Метод «Театральна педагогіка»    Пояснити  вживання м'якого знака

                                  Притча про хліб

    Якось один чоловік знайшов велику грудку золота. У своєму господарстві він, звичайно, не міг його застосувати і вирішив продати, але боявся продешевити. І пішов чоловік до мудреця з проханням допомогти визначити вартість золота. І сказав йому мудрець:

 -Ти що –  небудь  сьогодні їв?

 -Нічого не їв.

 -А вчора?

 -І вчора не їв.

 -А позавчора?

 -Позавчора їв.

- От коли поголодуєш  три доби, своє золото віддаси за шматок хліба.

         Уміймо цінувати не примарне, а справжнє наше багатство – хліб. Кожного разу, беручи в руки запашну скибку хліба, згадуймо його творців. Шануймо їхню працю!

Інколи такого шматочка хліба  не вистачало  для  врятування  людського життя.  Прослухайте   повідомлення  історика про  страшні часи голодомору .

9. Повідомлення історика «Голодомор на Черкащині».

Наявні архівні документи, свідчення очевидців неспростовно доводять: 1932-го, 1933-го років Україна стала жертвою не якогось міфічного „стихійного лиха”, а цілеспрямованої політики тоталітарного режиму.

Ці події не мають аналогів в історії людства.

У свій час травою забуття поросли могили мільйонів співвітчизників, невинно убієнних наших хліборобів – найкращої, найпрацьовитішої частини українського селянства.

У 1933-му році перестали битися серця понад чверті усіх українців. На жаль, навіть неможливо підрахувати кількість жертв геноциду українського народу.

Жертвами тієї страшної доби стали понад 300 тисяч черкащан, серед яких – наші родичі, сусіди, односельці.

У наші дні, коли правда про голодомор стала доступною, ми повинні розуміти, що об’єктивна оцінка тих страшних подій не може бути спрямована тільки в минуле, вона має бути спрямована в майбутнє.

Перед нами, нащадками тих, хто зміг пережити голодомор, постає завдання надзвичайної моральної та політичної ваги – гідно вшанувати пам’ять тих, кому пережити його не судилося.

Святим пам’ятником померлим від голоду є регіональний том Національної книги пам’яті жертв Голодомору 1932-1933 років в Україні, в якому відновлено трагічні сторінки історії. Схилімо голову перед світлою пам’яттю наших земляків, які загинули під час Голодомору 1932-1933 років.

Вічна їм пам'ять.

                                     Жертви Голодомору на Черкащині

(за офіційно встановленими даними)

Район/місто області

Кількість жертв Голодомору

м.Черкаси

кількість жертв встановлюється

 

 

м.Золотоноша

кількість жертв встановлюється

м.Канів

близько 1000 осіб

 

 

м.Ватутіне

202осіб

м.Сміла

798осіб

 

 

м.Умань

371осіб

Городищенський район

кількість жертв встановлюється

 

 

Драбівський район

5060осіб

Жашківський район

6015осіб

 

 

Звенигородський район

4711осіб

Золотоніський район

8322осіб

 

 

Кам’янський район

2475осіб

Канівський район

6342осіб

 

 

Катеринопільський район

5705осіб

К.-Шевченківський район

13521осіб

 

 

Лисянський район

12934осіб

Маньківський район

4929осіб

 

 

Монастирищенський район

6822осіб

Смілянський район

8284осіб

 

 

Тальнівський район

10068осіб

Уманський район

10340осіб

 

 

Христинівський район

24168осіб

Черкаський район

20273осіб

 

 

Чигиринський район

7483осіб

Чорнобаївський район

2433осіб

 

 

Шполянський район

5135осіб

Разом

офіційно встановлено – 154519 осіб, померлих від Голодомору 1932-1933 років.

На жаль, у  сучасній Україні  є люди , які   на  окупованих ворогом територіях   недоїдають . Пам’ятайте  про них , намагайтеся  допомагати, чим можете.

Всі етапи життя   нас супроводжує хліб . Народ наш шанував його  і жодна важлива подія не відбувалася без хліба .

Виряджаючи сина в дорогу, мати давала йому хліб .

У нову хату заходили із хлібом .

Дорогих гостей зустрічали  із хлібом-сіллю.

Коли народжувалася дитина , ішли до неї  із хлібом ,щоб вона була щасливою і багатою.

На хрестини теж ідуть із хлібом .

Сватали дівчину із хлібом – сіллю.

Перед весіллям  пекли коровай , який оздоблювали калиною,барвінком, червоними стрічками .

    Молодих обсипали пшеницею на щасливе і довге життя .

У поминальних обрядах  також присутній хліб .Його клали на віко домовини,  потім несли  до церкви .Людям роздавали печиво та пиріжки .

Виконаємо пошуково-вибіркову  роботу  із текстом відомого народознавця  Скуратівського.

10.Пошуково-вибіркова робота.

Вибірковий самодиктант (виписати  слова з  м'яким знаком  ).

    Хліб на столі – то найбільше багатство. І до нього треба зі святістю ставитися.   А й справді, думаю собі. Одне тільки – напекти паляниць, то скільки треба викласти того вміння й труда, а обробити ниву, висіяти та виходити зерно, уберегти його від негоди – усе це тяжка людська праця. «Ти вже не мале дитя і маєш знати добрі звичаї, берегти їх. Скажімо,  впала долі скибочка, а краще, якби вона не падала, - неодмінно підніми і, поцілувавши, поклади на стіл »,- говорив  батько.

     З хлібом, кажуть, і пісня миліша, і хата тепліша.     (В.Скуратівський.)

VІІ . Підсумок уроку.

  1. «Детектор брехні»

Виконайте тестові завдання.

1. Позначте рядок, у якому в усіх словах правильно вжито м’який знак.                          А Зменьшити, дрібненько, кобзарь, кількість;                                                                 Б цяцькатись, шпиндель, візьміть, кіньчик;                                                                                    В няньчити, дізнається, медальйон, принесіть;                                                                             Г на сопільці, уманський, український, сядеш.

2. Позначте рядок, у якому в усіх словах на місці пропущених букв слід писати м’який знак.

А Т..охкати, учител..с..кий, піс..ня, сяд..мо;                                                             Б гарнен..ко, спіл..ніст.., Уман..щина, мізин..чик;                                                              В щіл… ний, власницький, кін..с..кий, Гор..кий;                                                                Г людс..кість, т..мяний, різ..бяр, віз..міть.

 3. Позначте рядок, у якому в усіх словах на місці пропущених букв слід писати м’який знак.

А Трин..кати, близен..ко, велетен..ський, вишен..ці;                                                 Б змен..шити, ущіл..нювати, запишітеся, війс..ко;                                                                                В олівец.., бояз..кий, лікар.., учительці;                                                                              Г принос..те, ган..ба, швец.., вознос..ся.

4. Позначте рядок, у якому в усіх словах на місці пропущених букв слід писати м’який знак.

А Пол..с..кий, нян..чити, держал..це, бат..ківс..кий;                                                      Б рибал..ство, грают…ся, чотир..ом, Коростен..щина;                                                      В снігурон..ці, гуцул..с..кий, лял..ці, волин..с..кий;                                                                             Г киц..ка, рибал..ці, дівчинон..ці, гал..ченя.

2.Вправа «Мікрофон»                                                                                                                                        1. Якими буквами передається на письмі м’якість приголосних звуків?
2. Після яких букв уживається м’який знак? Наведіть приклади.
3. Чому м’який знак не може стояти на початку слова?
4. Після яких букв м’який знак не вживається? Наведіть приклади.
5. Відповідно до якого правила м’який знак не пишеться у словах кінчик, менший, банщик?
6. Як переконатися в тому, що в словах Маринчин, Маринці м’який знак писати не потрібно?
7. Які звуки позначаються буквосполученням йо?
8. За яких умов уживається буквосполучення ьо? Наведіть приклади.

3.Перегляд відеоролика «Правила вживання м’якого знака»

VІІІ . Домашнє завдання.

1. Опрацювати теоретичний матеріал.                                                                    

2. Виконати вправу 82, ст. 53.

 

 

 

 

doc
Додано
12 листопада 2020
Переглядів
1239
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку