Конспект уроку "Складнопідрядне речення з підрядними чатинами."

Про матеріал
Мета Навчальна: поглибити знання дев’ятикласників про основні типи підрядних обставинних частин, їх місце в складнопідрядних реченнях відповідно до головної частини. Розвивальна: розвивати загальнопізнавальні вміння знаходити в тексті складнопідрядні речення з підрядними обставинними, аналізувати їх, правильно інтонувати ці синтаксичні конструкції. Виховна: виховувати любов до рідної мови та усної народної творчості. Очікувані результати:  учні знаходять у тексті складнопідрядні речення, визначають структуру;  розпізнають види речень та засоби зв’язку між ними;  виконують синтаксичний розбір;  конструюють складнопідрядні речення з різними підрядними частинами. Обладнання: підручник, дидактичний матеріал. Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Перегляд файлу

Тема. Складнопідрядне речення з підрядними чатинами.

Мета

Навчальна: поглибити знання дев’ятикласників про основні типи підрядних обставинних частин, їх місце в складнопідрядних реченнях відповідно до головної частини.

Розвивальна: розвивати загальнопізнавальні вміння знаходити в тексті складнопідрядні речення з підрядними обставинними, аналізувати їх, правильно інтонувати ці синтаксичні конструкції.

Виховна: виховувати любов до рідної мови та усної народної творчості.

Очікувані результати:

  • учні знаходять у тексті складнопідрядні речення, визначають структуру;
  •  розпізнають  види речень та засоби зв’язку між ними;
  •  виконують синтаксичний розбір;
  • конструюють складнопідрядні речення з різними підрядними частинами.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Мотивація навчання.

Добрий день, діти! Сьогодні п’ятниця, у вас останній урок, у нас з вами заключний урок з теми «Складнопідрядне речення та його види». Налаштовуємося на гарну роботу, На плідну роботу. Знання, які отримаєте сьогодні вам знадобляться для написання контрольної роботи, будьте уважні. Ми повторимо відомості про складне речення, СПР, виконуючи вправи, будемо визначати види цих речень.

 

Домашнє завдання:

повторити параграфи 14-23, вправа  198 (списати, розставити розд.знаки, визнати вид речення); вправа 196* (з простих речень утворити СПР)

Запис числа і теми. Самооцінювання на уроці. За кожну правильну відповідь, ставите позначку на полях в зошиті. В кінці уроку у вас буде зріз знань і я перегляну ваші позначки.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Лінгвістична розминка 

Дати якомога більше відповідей на запитання

1.Які речення називаються складнопідрядними? (складне речення, у якому одна частина головна,  а інща – підрядна, залежна від неї, від головної частини ставимо питання до підрядної).

2. Чим вони відрізняються від складносурядних? (у ССР частини рівноправні, поставити питання неможливо)

Що може пояснювати підрядне речення? (зміст головного)

Яке місце щодо головного може посідати підрядна частина? (підр.частина може стояти перед головною, усередині головної та після головної частини)

Чим з’єднується головне речення з підрядним? (сполучниками підрядності або сполучними словами)

На які види поділяються складнопідрядні речення? (означальні, з’ясувальні, обставинні)

 

  • Фронтальне опитування «Так чи ні. Виправ помилку».
  1. СПР має дві або більше граматичних основ.  -  так
  2. У СПР частини речення рівноправні. - ні
  3. СПР поділяються на означальні, з’ясувальні та причини. – ні (та обставинні)
  4. У СПР підрядна частина стоїть перед головною, після неї або в середині головної. - так
  5. Питання у СПР ставимо від підрядної частини. - ні
  6. Частини СПР з’єднуються сполучниками сурядності. - ні
  7. Частини СПР можуть поєднуватися або сполучниками, або сполучними словами. - так
  8. Якщо підрядна частина стоїть у середині головної, то не виділяється комами. - ні

Ключ: 1. Так.2. Ні.  3. Ні. 4. Так.  5. Ні. 6. Ні. 7. Так.  8. Ні.

 

IV. Сприймання і засвоєння нового матеріалу.

  • Робота з карткою «Види СПР», усно опрацювати

IMG_0003

Заповнення таблиці.  

Вид СПР 

Питання, на які відповідає підрядна частина

Засоби зв'язку (сполучники, сполучні слова)

СПР з підрядними означальними

який? яка? яке? які?

сполучні слова: що, чий, який, котрий, де, куди, звідки, коли

сполучники: що, щоб, наче, ніби

СПР з підрядними з'ясувальними

питання підмета або додатка

сполучні слова:  хто, що, який, котрий, де, куди, коли, чого

сполучники: що, як, щоб, ніби, мов

СПР з підрядними обставинними

місця

 

сполучні слова: де, куди, звідки

часу

 

сполучники: як, коли, відколи, поки, доки, відтоді як, після того як, з того часу як, як тільки, тільки що, скоро, ледве, щойно

сполучні слова: коли, допоки, доки, відколи

способу дії і ступеня

 

Сполучники : Що, щоб, як, мов, наче, ніби, ніж, чим тим.

Сполучні слова : як, скільки, наскільки. 

порівняльні

 

Сполучники: як, мов, наче, ніби

причини

 

Бо, тому що, через те що, тим що, у зв'язку з тим що, оскільки та ін. 

наслідку

 

Так що

мети

 

Щоб, аби, для того щоб та iн.

умови

 

Якщо (б), коли (б), як, якби, аби, раз

доступу

 

Хоч, хоча, дарма що, хай, нехай та iн.

Як не, куди, не, хто не та iн.

 

  • Робота біля дошки та в зошиті

Записати речення. У кожному вказати головне й підрядне речення. Визначити вид підрядного речення.

1.Бджола летить, де мед пахтить. ( Підрядне речення місця).

2.Тоді тебе принесло, як сонечко зійшло. (Підрядне речення часу).

3.Щоб лиха не знати, треба своїм плугом орати. (Підрядне речення причини).

 

2. Контруювання речень (біля дошки)

Завершити народні прислів’я, записати їх. У кожному реченні підкреслити граматичні основи, визначити головне і підрядне речення, визначити вид.

Куди орли літають,… . Треба розумом надточити, … . Куди серце лежить, … . Доки баба спече книщі, … . Поки розумний думає, то  … . Поки хвалько нахвалиться, … . Замкнув пан стайню, … . Повів коня кувати, … . Це буде тоді, … .

 Для довідок

…туди сороки не пускають. … де сила не візьме. … туди й око глядить. … в діда не буде душі. … дурень уже робить. …будько набудеться. … як коні вкрали. … як кузня згоріла. … як рак свисне.

Куди орли літають (підрядне), туди сороки не пускають ( головне). Треба розумом надточити (головне), де сила не візьме (підрядне). Куди серце лежить (підрядне),туди око глядить(головне). Доки баба спече книщі  (підрядне), в діда не буде душі (головне) . Поки розумний думає (підрядне), то  дурень уже робить (головне) . Поки хвалько нахвалиться (підрядне), будько набудеться (головне) . Замкнув пан стайню (головне), як коні вкрали (підрядне) . Повів коня кувати (головне), як кузня згоріла (підрядне) . Це буде тоді (головне), як рак свисне (підрядне) .

 

Лінгвістична естафета.  

А зараз ми трішки позмагаємося. У нас 3 ряди і 3 карточки. На карточках записано речення. Ви передаєте карточку один-одному, виконуючи відповідне завдання.

1-ий учень – підкреслює граматичні основи;

2-ий – знаходить сполучник (сполучне слово);

3-ій – малює схему речення;

4-ий – визначає вид речення;

5-ий – записує схему на дошці,читає речення. Повна характеристика.

Виграє та команда, яка перша і правильно виконає завдання.

Речення для проведення естафети

1. Кава – стародавній напій, який має багату історію.

3. Коли Петро І перебував у Голландії, він вперше спробував «напій життя».

4. Цар розпорядився пригощати кавою бояр навіть там, де знаходилася кунсткамера.

 

Рефлекія.

Що запам’ятали з урока?

Що далося легко?

Де виникли труднощі?

 

Закріплення знань

  • Картка із тестами
  • Вправа  189 (ст.113)

 

Підсумок

Оцінювання

 

 

 

docx
Додано
2 лютого 2021
Переглядів
1056
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку