Конспект уроку " Складносурядне речення, його будова й засоби зв'язку між частинами.

Про матеріал
В розробці уроку розкрито поняття про складносурядне речення. На початку уроку проходить психологічний тренінг. Для перевірки знань запропонована гра "Так чи ні". Щоб зрозуміти про що буде розмова на уроці здобувачі освіти повинні розкодувати слово. Для закріплення навчального матерілу розміщені цікаві вправи.
Перегляд файлу

Тема: Складносурядне речення, його будова й засоби зв’язку між частинами.

Мета (компетентності): 

предметні: дати поняття  про складносурядне речення, з’ясувати його будову та засоби зв’язку між частинами;

ключові: формувати вміння розпізнавати складносурядні речення , визначати в них граматичні основи, розряди сполучників сурядності, якими з’єднуються частини складносурядного речення; формувати пунктуаційну грамотність; розвивати логічне мислення та креативність;

загальнокультурні: виховувати любов до рідної природи.

Обладнання: таблиця, мультимедійний матеріал.

Тип уроку: засвоєння нових знань. 

 

Перебіг уроку:

І. Організаційний момент.

Психологічний тренінг

 

                                        Я- особистість відкрита   

 

ІІ. Актуалізація опорних знань: 

   Гра «Так чи ні».

  1. Речення – це слово або група слів, зв’язаних за змістом.
  2. За метою висловлювання речення поділяються на дві групи: сполучникові, прості.
  3. Речення за будовою поділяються на прості та складні.
  4. Просте речення має в своєму складі одну граматичну основу, виражену сполученням підмета й присудка або лише одним головним членом.
  5. До граматичних основ відносимо: додаток, обставина, означення.
  6. Складним називають речення, утворене з двох або більше простих речень, об’єднаних в одне ціле змістом, інтонацією, за допомогою сполучників і без них.
  7. Складні речення поділяються на сполучникові та безсполучникові.
  8. За допомогою прийменників можуть поєднуватися частини складного речення.
  9. Чи можуть частини безсполучникові речення поєднуватися сполучниками?
  10.  За способами зв’язку складні речення поділяються на складносурядні та складнопідрядні.
  11.  Відшуміло літо – складне речення.
  12.  Чи то я заспівав, чи то мною земля заспівала? – складне речення.

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

     Гра «Дешифрувальник».  

 

22

15

16

1

6

18

19

22

24

21

33

6

18

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

21

7

28

7

18

18

33

 

 

 

 

 

 

 

 

IV. Опрацювання навчального матеріалу.

Записати речення, підкреслити граматичні основи.

   Усе іде, але не все минає над берегами вічної ріки. (Л. Костенко)

Складносурядне речення – це складне речення, яке має рівноправні частини, поєднані сполучником сурядності.

- Назвіть сполучники сурядності.

 У складносурядному реченні не можна визначити ні головної, ні підрядної частини, а отже, не можна поставити питання від однієї частини до іншої. Засобами зв’язку між частинами складносурядного речення є сурядні сполучники.

- Робота з таблицею.

 

Презентація "Сполучники сурядності й підрядності"

 

V. Закріплення навчального матеріалу.

 

Переписати речення, вставляючи  на місці крапок пропущені букви. Визначити, якими сполучниками поєднуються між собою частини речень. Підкреслити граматичні основи речень.

     С..ніє угорі ласкаве небо. а в ньому знов курличуть журавлі (М. Волощук). Чи ти вночі зітхаєш надворі, а чи  то  вер..снева ніч зітхає… Чи ти вночі вм..ваєшся слізьми,  чи ніч взялась виплакувати очі (Є.Гуцало). Шпаки -  це імітатори в..селі. То іволга у пісні їх дзв..нить , то хлопчик, друзів кл..чучи, св..стить, то соловейко ро..с..пає трелі, то кол..со немазане скр..пить

(М. Рильський). Чи ти мій сон, чи то моя уява? (Л.Костенко).

 

Об’єднайте прості речення у складні, використовуючи сполучники сурядності, і запишіть відновленні речення.

    1. А ранки цвітуть перламутром. Падають вранішні зорі в туман дальнього бору (М. Хвильовий). 2. Мені війнула в очі сивина. Я нічого не везу додому (Д. Павличко). 3. Я принесу тобі свою надію. Подарую смуток і біду

(В. Симоненко). 4. Верхів’я дерев тісно спліталися. Сонячні промені не досягли землі. Внизу стояли прохолодні зеленкуваті сутінки (А. Малишко).

 

5. Тільки  невсипуще море бурхає десь здалеку. Зорі тремтять  у нічній прохолоді (М. Коцюбинський).

 

Перепишіть прислів’я. Замість крапок уставте пропущені сполучники сурядності.

 1.Життя не має ціни, …воля дорожча за життя. 2. … розумне казать, … зовсім мовчать. 3. Один засіває поле, … інший збирає плоди. 4. Коріння навчання гірке, … плід його солодкий. 5. Язик має й коняка, … вона не балака. 6. … печи пиріжки, … не прийдуть дружки. 7. Ви мовчіть, …ми будемо підтакувати.

 

VI. Підсумок уроку.

- На уроці я дізнався про…

- Тепер я можу…

   

VII. Домашнє завдання.

Параграф 14, вправа 7.

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
19 жовтня 2023
Переглядів
542
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку