Конспект уроку " Словотвір "

Про матеріал
Тема. Змінювання і творення слів. Твірне слово – база для утворення іншого слова. Ознайомлення зі словотвірним словником. Мета: ознайомити учнів із завданнями розділу «Словотвір. Орфографія», дати поняття про похідні і непохідні слова, твірну й похідну основи, спосіб словотвору; розвивати загальнопізнавальні вміння школярів працювати зі словотвірним словником; збагачувати словниковий запас учнів, розвивати творче мислення, уяву; мовленнєві навички; виховувати інтерес до української мови, духовної спадщини українського народу. Тип уроку: засвоєння нових знань. Обладнання: картки, підручник, словотвірний словник.
Перегляд файлу

Урок 1

Тема. Змінювання і творення слів. Твірне слово – база для утворення іншого слова. Ознайомлення зі словотвірним словником.

Мета: ознайомити учнів із завданнями розділу «Словотвір. Орфографія», дати поняття про похідні і непохідні слова, твірну й похідну основи, спосіб словотвору; розвивати загальнопізнавальні вміння школярів працювати зі словотвірним словником; збагачувати словниковий запас учнів, розвивати творче мислення, уяву; мовленнєві навички; виховувати інтерес до української мови, духовної спадщини українського народу.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: картки, підручник, словотвірний словник.

 

ХІД УРОКУ

 

І. Перевірка домашнього завдання.

Індивідуальна робота з картками ( див. «Дидактичне забезпечення. Картки»)

ІІ. Настановчо-мотиваційний етап.

Психологічна настанова щодо вивчення розділу «Словотвір. Орфографія». Ознайомлення учнів зі структурою розділу.

Сьогодні ми з вами розпочинаємо вивчення нового розділу української мови, який має назву СЛОВОТВІР.

Під час вивчення цього розділу ми познайомимось із основними способами словотворення, зі змінами приголосних при творенні іменників і прикметників, з творенням складних і складноскорочених слів.

 

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку.

Запишіть тему уроку «Змінювання і творення слів. Твірне слово – база для утворення іншого слова. Ознайомлення зі словотвірним словником».

Сьогодні ми маємо вирішити такі завдання:

- ознайомитись із основними способами словотвору;

- з'ясувати поняття «твірне слово»;

- сформувати загальнопізнавальні вміння змінювати й утворювати нові слова;

- звернути увагу на особливості словотвірного словника.

 

IV. Актуалізація опорних знань.

«Коло ідей». Спробуйте пояснити лексичне значення слова «словотвір».

  • Як ви вважаєте, що вивчає цей розділ мовознавства?
  • Які способи словотвору ви знаєте?

                                    таблиця 1

V. Сприйняття й усвідомлення учнями нового матеріалу.

1. Дослідження-пошук.

При творенні нових слів розрізняють твірну основу (твірне слово) й похідне слово. Розгляньте таблицю (на дошці)  й дайте визначення:

- Яка основа називається твірною?

- Яке слово називається похідним?

 

Твірна основа

Словотворчий суфікс

Похідне слово

заліз (о)

залізн  (ий)

залізниц (я)

залізничн (ий)

-н (ий)

-иц’ (а)

-н (ий)

-ик

залізний

залізниця

залізничний

залізничник

 

Твірною називається основа, від якої утворено інше слово. Утворене слово називається похідним. Основа, що складається тільки з кореня (не має ні суфіксів, ні префіксів), є непохідною: сніг, ліс, сон. Основа, утворена від іншої основи за допомогою суфіксів та префіксів, називається похідною: лісний, водяний, ставок.

 

                                 Таблиця 2

 

Дослідіть, від якої значущої частини  (кореня чи основи) утворено слова (записані на дошці): законний, білішати, землемір.

Законний      закон , білішати       біліший, землемір      земля, міряти.

  похідне     твірне       похідне       твірне      похідне      твірні слова  

 Отже, нові слова творяться від основ, а не від коренів. Основа, від якої утворюється нове слово, називається твірною.

 

 Таблиця 3

 

2. Робота з теоретичним матеріалом.

Метод «Навчаючи –вчуся»

Розгляньте таблицю «Способи словотворення» на стор.72 підручника та відтворіть отриману інформацію.

 

Коментар учителя

 Словниковий склад мови збагачується за рахунок утворення нових слів від похідних основ спільнокореневих слів  за допомогою афіксів, а також шляхом переходу з однієї частини мови в іншу.

Афікси – це значущі частини слова – префікс і суфікс.

 

3. Бесіда за змістом опрацьованого теоретичного матеріалу.

  • Які ще значущі частини слова ви знаєте? (корінь, основа)
  • Що таке закінчення? (це змінювана частина слова).

VI. Закріплення здобутих знань.

  1. Дослідження-відновлення.

Продовжити вислови усної народної творчості. Визначити твірні основи у всіх повнозначних словах.

1. Восени і горобець … (багатий).

2. Жовтень землю вкриє де листком, … (де сніжком).

 3. Жовтень ходить по краю, і … (виганяє птицю з гаю).

4. Листопад — вересню онук, … (жовтню син, а зимі рідний брат).

 

  1. «Мозковий штурм».

Яка значуща частина слова містить у собі його лексичне значення? Відповідь обґрунтуйте.

 

  1. Робота з підручником.

Виконання вправи 130 с.70.

 

4. Творче завдання.

1. Як утворено назви днів тижня: неділя, понеділок, вівторок, середа, четвер, п’ятниця? Знайlи складові частини цих слів. Спробуй утворити власні варіанти назв днів тижня.

2. Диференційовані творчі завдання (див. «Дидактичне забезпечення. Творчі завдання»)

 

  1. Робота зі словотвірним словником.

Коментар  учителя

Словотвірний словник наводить словотвірні гнізда сучасної української мови, у яких слова впорядковані й об'єднані спільними коренями. У статтях словника показано ступінчастий характер словотворення й відбито послідовність формування словотвірних пар слів. Словотвірний словник дає змогу учням краще уявити будову гнізд, словотвірну структуру слів і зрозуміти механізм словотворення в мові.

 

 Практична робота.

За допомогою словника визначте,  якими способами утворені ці слова.

Взаємодопомога, вручити, гідний, гнівно, сьомий, іспанець, компаньйон, мілководний.

 

VII. Підбиття підсумків.

Рефлексія

Що нового ви дізналися на уроці?

Що  з вивченого вас найбільше зацікавило?

Які питання  викликали у вас труднощі під час роботи на уроці?

Оцінювання діяльності учнів.

 

VIIІ. Домашнє завдання.

Опрацювати §13

Виконати вправу 131 с.72. Випишіть зі словотвірного словника словотвірне гніздо, яке вас найбільше зацікавило.

Додаткове завдання. Скласти твір-мініатюру на тему «Чарівні дари осені», використовуючи слова, утворені різними способами. Розібрати їх за будовою і визначити спосіб творення.

 

 

docx
Додано
23 листопада 2019
Переглядів
7495
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку