Тема. Основні способи словотворення.
Мета: поглиблювати знання учнів про словозміну й словотворення, удосконалювати вміння визначати способи словотвору, утворювати нові слова, користуватися словотвірним словником; розвивати творче мислення, пам’ять, комунікабельність, уміння й бажання співпрацювати; виховувати любов до рідної мови.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: картки, підручник, мультимедійна презентація, словотвірний словник.
ХІД УРОКУ
І. Перевірка домашнього завдання.
Виступ учнів з прикладами словотвірних гнізд та читання творів «Чарівні дари осені».
ІІ. Настановчо-мотиваційний етап.
Забезпечення емоційної готовності.
Слів у мові мільйон,
вибирайте найкращі,
Кожне з них, лиш торкни,
як струна, виграва,
Зрозумілі, вагомі
й усі вони наші
Мелодійні, дзвінкі,
українські слова.
Олесь Лупій
Виразне читання епіграфа уроку, пояснення його змісту.
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку.
Сьогодні на уроці ми розглянемо основні способи словотвору (учні записують тему), поглибимо знання про словозміну, вдосконалимо вміння користуватися словотвірним словником та робити словотвірний аналіз.
IV. Актуалізація опорних знань.
«Незакінчені речення»:
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Пояснення учителя
Необхідно розрізняти словозміну і словотворення.
Таблиця 1
Словозміна — це утворення різних форм того самого слова: школа, школи, школі, школою, у школі. Форми слів різняться між собою лише граматичним значенням.
Словотворення — це утворення від наявних у мові нових слів. Наприклад: школа — шкільний (пов'язаний із навчальним процесом у школі або належний школі); школа — школяр (учень школи); школяр — школярський (властивий школярам).
Творення нових слів від тих, які в мові вже існують, є найважливішим засобом збагачення словникового складу мови.
2. Гра «Хто швидше».
Згрупуйте слова у дві колонки: у першу – спільнокореневі, а у другу – різні форми одного й того самого слова.
Ріка, ріками, ліс, рік, лісовий, лісник, на ріці, рікою, підлісок, лісок, року, перелісок, ріку, ріки, праліс, узлісся.
3. Колективне опрацювання матеріалу узагальнювальної таблиці з відповідним коментарем учителя.
В українській мові виділяються морфологічні і неморфологічні способи творення слів.
Морфологічний спосіб творення слів — основний. До нього належать такі типи творення: суфіксальний, префіксально-суфіксальний, безафіксний і складання основ та слів.
1. Префіксальний спосіб — це утворення нового слова додаванням до твірної основи префікса.
2. Суфіксальний спосіб — це утворення нового слова додаванням до твірної основи суфікса.
3. Суфіксально-префіксальний спосіб — утворення нового слова додаванням до твірної основи префікса і суфікса.
4. Безафіксний спосіб — утворення нового слова від твірної основи без додавання префіксів і суфіксів.
5. Основоскладання — такий спосіб утворення слів, при якому дві і більше основ об’єднуються в одне слово.
6. Якщо складаються усічені основи, то утворюються складноскорочені слова (абревіатури) різних типів: мінздрав, ДАІ.
Таблиця 2
До неморфологічних способів належать:
1. Морфолого-синтаксичний (перехід однієї частини мови в іншу): відпочиваючий школяр — відпочиваючий лежав.
2. Лексико-синтаксичний (злиття сполучень слів в одне слово): перекотиполе, мимохідь, добраніч.
3. Утворення нового слова через набуття ним нового значення: корінь (у рослини) і корінь (у математиці, мовознавстві).
4. Бесіда за змістом поясненого матеріалу.
VІ. Закріплення здобутих знань.
Випишіть з висловів усної народної творчості слова, утворені різними способами, у відповідні колонки таблиці. Розберіть ці слова за будовою.
Як вересніє, то й дощик сіє.
У жовтні виореш мілко, навесні посієш рідко, то вродиться дідько.
Вересень пахне яблучками, а жовтень капусткою.
Листопадовий день, що заячий хвіст.
У листопаді сонечка, як у старої бабці чепуріння.
Сніг на Покрову – щастя молодим.
префіксальний |
префіксально-суфіксальний |
суфіксальний |
складання основ |
перехід слів з однієї частини мови в іншу |
Виореш Посієш
|
Вродиться |
Дощик Яблучками Капусткою Заячий Сонечка Бабці Чепуріння |
Листопад |
Навесні Молодим |
Виконання вправи 142 стор.75
Продовжіть початок розповіді самостійно придуманим фіналом.
Кілька днів тому ми другом ішли лісовою стежкою. Враз у кущах щось затріщало…
У тексті розповіді підкресліть спільнокореневі слова фіолетовим кольором, форми одного й того самого слова – зеленим
Розгадайте подані загадки, використовуючи префікси та суфікси, утворіть від слів відгадок по два-три нових слова. Визначте спосіб їх утворення.
(Мороз. Дорога. Туман. Дерево)
VІІ. Підбиття підсумків.
«Мікрофон».
Знання, одержані на уроці, мені знадобляться…
Оцінювання діяльності учнів.
VІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати §13.
Виконати вправу147 стор. 76
Додаткове завдання: утворити від поданих слів нові слова безафіксним способом.
Зелений, виходити, далекий, лютий, юний, синій, бігати, співати.