Гра «Так-ні»Пряма мова на письмі береться в лапки і починається з великої літери. Якщо перед прямою мовою стоять слова автора, то після них ставиться тире . Лапки ставляться перед крапкою, але після знаку питання чи знаку оклику. Прямою мовою називається неточно передане висловлювання певної особи. Пряма мова супроводжується словами автора, з яких стає відомо, кому належить пряма мова, за яких обставин і як вона була висловлена.
Пошуковова робота Прочитайте речення, правильно їх інтонуючи. У кожному з речень вкажіть пряму мову і слова автора. Кричу я: «Зливо, йди в степи! Тобі ми дуже раді!» Ходить вітер і пита з болем: «Де поділо ти жита, поле?» Кажу листочкам я журливим: «Годі, годі вже сумних розмов!» «Це вже грудень!» – кажуть люди і вдягають кожухи.
Аналіз речень за схемами{FBCC74 C6-EDCA-46 C3-BC5 B-8 FB9 F5737 A00}“П ,” – а.“Ти – моє щастя”, - шепотіла мати.“П !” – а.“Завдання буде виконано!”- запевнив Павло.“П?” – а.“ Ти бачила виставу?” – запитала Марина подругу. А : “П.”Мама попросила доньку: “Полий,будь ласка, квіти.”А: “П!”Старший вигукнув: “Це справжнє диво!”А: “П?”Я запитала сестру :“Ти вивчила вірш?”
Відредагуйте. Поставте розділові знаки в реченнях з прямою мовою. Чоловік розв’язав мішок і випустив Вовчика-Братика. Ну, чоловіче, тепер я тебе з’їм каже Вовк. Я тебе з такої біди врятував, а ти мене з’їсти хочеш кричить чоловік. А Вовк йому Це так у світі ведеться: старе добро забувається . (За І. Франком.)
Перевірте Чоловік розв’язав мішок і випустив Вовчика-Братика. “Ну, чоловіче, тепер я тебе з’їм”, – каже Вовк. “Я тебе з такої біди врятував, а ти мене з’їсти хочеш!” – кричить чоловік. А Вовк йому: “Це так у світі ведеться: старе добро забувається”. (За І. Франком.) Запишіть схеми речень.
Вправа «Конструктор»Перебудувати подані речення на речення з прямою мовою та словами автора.1. Стародавні орачі говорили, що земля дає все і забирає все.2. Селяни навчали ж своїх дітей не випускати землі з рук, триматися міцно за неї, бо вона єдина не зрадить ніколи.3. Лис подумав, що сьогодні гарна пора для полювання.
Доберіть до кожного речення відповідну схему.1. "Немає в світі нічого сильнішого за людину", - тихо говорить він Івану Івановичу, гріючись біля вогню (О. Довженко). А : «П».«П», -а.«П»,- а: «П». А : «П ?2. І тільки закінчилося це, як дівчата заспівали про зелену діброву, питаючи в неї: "Хто в тій діброві гуляє?"(В. Шевчук). А : «П».«П», -а.«П»,- а: «П». А : «П ?»Групова робота
Доберіть до кожного речення відповідну схему.3. Я так завзято благаю слово: "Не мовчи! Бо краще вмерти, все сказавши, аніж мовчати, живучи" (Г. Чубач). А : «П».«П», -а.«П»,- а: «П». А : «П ?»4. «Ласкавими словами й гадюк чарують», - каже одна українська приказка, а друга додає: «Слово – не стріла, а глибоко ранить». А : «П».«П», -а.«П»,- а: «П». А : «П ?»