ВІДДІЛ ОСВІТИ СКОЛІВСЬКОЇ РДА
КАМ’ЯНСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІ СТУПЕНІВ
Конспект відкритого уроку з української літератури
у 9 класі
Підготувала вчителька
української мови та
літератури
Молчанова О. Б.
Кам’янка 2017
Конспект відкритого уроку з української літератури
Вчитель: Молчанова Оксана Богданівна
Клас: 9
Тема: Тарас Шевченко. Геніальний поет, мислитель, пророк національного відродження в Україні. Його винятково велике значення. Біографія та основні віхи творчості.
Мета: поглибити знання дев’ятикласників про біографію Шевченка, з’ясувати основні віхи його творчості, пояснити значення постаті поета як генія, мислителя та пророка національного відродження в Україні, розвивати культуру зв’язного мовлення учнів, вміння логічно мислити, грамотно і змістовно висловлювати свої думки, аргументовано відстоювати свої переконання, виховувати почуття поваги до життєвого подвигу Т. Шевченка в умовах підневільного становища нації в першій половині ХІХ ст., зацікавлення у вивченні історичного минулого рідного краю.
Очікувані результати: учні називають основні віхи творчості, працюють над проблемними питаннями, грамотно та змістовно висловлюють свої думки, аргументовано пояснюють свої переконання.
Тип уроку: засвоєння знань і формування умінь.
Обладнання: портрет Т. Шевченка, дитячі ілюстрації, виставка книг митця, , фотоілюстації, дидактичний матеріал (картки, тестові завдання, кросворди, ребуси).
Хід уроку
І. Організаційний момент (0.5 хв)
1. Перевірка готовності учнів до уроку
2. Римівка
У кожного свій шлях є до Шевченка,
Як і до мови - стежечка своя,
Про качечку й садочок читали ще маленькі,
А підросли – цитуєм з «Кобзаря».
Минають роки, нові ювілеї
Святкуємо у дружнім колі,
І пам’ять наша, наче цвіт лілеї
Про Кобзаря не відцвіте ніколи.
Оксана Молчанова
ІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності (0.5 хв)
Справді, з постаттю Тараса Григоровича Шевченка ми знайомимося ще з самого дитинства. І щоразу переконуємося, що, напевне, секрет такої популярності поета саме у силі й глибині його художнього слова. Бо воно зрозуміле найменшим та близьке для дорослих, а ще особливо актуальне у всі часи.
На сьогоднішньому уроці ми помандруємо життєвими стежинами великого сина українського народу, геніального митця та мислителя, пророка національного відродження в Україні.
ІІІ. Актуалізація опорних знань (1 хв)
Зайвим буде підкреслювати злободенну необхідність вивчення життєвого та творчого шляху великого українського письменника Тараса Шевченка. Як свідчать події минулого – променисті слова Кобзаря були завжди на устах тих, хто йшов у перших лавах у відстоюванні незалежності України. Тому не можемо вважати себе справжніми українцями, якщо не будемо знати творчості Шевченка. У попередніх класах ми вже вивчили більше десяти шевченкових поезій. Тому для кращого розуміння того, яке місце займала постать Шевченка в історії та літературі, прокладемо з вами своєрідний місток знань. Для цього виконаємо тестові завдання.
А) «Думка»
Б) «Садок вишневий коло хати»
В) «Тополя»
Г) «Лілея»
А) полудень
Б) світанок
В) захід сонця
Г) схід сонця
3. Назвіть художні засоби, вжиті в поезії: «мов мати дитину», «неначе ворог»:
А) епітет
Б) метафора
В) гіпербола
Г) порівняння
4. У якій поезії Шевченко зобразив козака, який покинув «батька, неньку старенькую, молоду дівчину»:
А) «Кавказ»
Б) «Катерина»
В) «Тече вода в синє море»
Г) «Причинна»
5. В якій поезії запорожці збираються в похід на Царгород?
А) «Іван Підкова»
Б) «Катерина»
В) «Тече вода в синє море»
Г) «Причинна»
6. У якому з творів Т. Шевченка показано контраст пейзажу та душевного стану ліричного героя:
А) «За сонцем хмаронька пливе»
Б) «Катерина»
В) «Тече вода в синє море»
Г) «Мені тринадцятий минало»
7. У якому з творів Кобзаря зображена метаморфоза дівчини в дерево:
А) «За сонцем хмаронька пливе»
Б) «Тополя»
В) «Тече вода в синє море»
Г) «Мені тринадцятий минало»
8. В якій поезії Шевченко називає свої твори дітьми:
А) «Думи мої, думи мої»
Б) «Думка»
В) «Тече вода в синє море»
Г) «Мені тринадцятий минало»
9. В якій поезії Шевченко змальовує мандрівку трьох братів на чужину:
А) «Думи мої, думи мої»
Б) «Думка»
В) «Тече вода в синє море»
Г) «Ой три шляхи широкії»
10. В якому творі поет ставить майбутнє України вище за пам’ять про себе:
А) «Думи мої, думи мої»
Б) «Думка»
В) «Заповіт»
Г) «Мені однаково, чи буду»
11. Поєднайте ілюстрації до творів з їх назвами:
1) «Мені тринадцятий минало»
2) «Мені однаково, чи буду»
3) «Тополя»
4) «Тече вода в синє море»
А)
Б)
В)
Г)
12. Назвіть художні засоби, вжиті в поезії: «козацькеє біле тіло», «серце козацькеє»:
А) епітет
Б) метафора
В) гіпербола
Г) порівняння
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
|
|
|
|
|
Ключ: 1Б; 2В; 3Г; 4В; 5А; 6Г; 7Б; 8А; 9Г; 10Г; 11 1Г; 2А; 3Б; 4В; 12А
ІV. Основний етап уроку
Лесю Українку за її внесок у розвиток української літератури називали дочкою Прометея, Івана Франка за титанічну працю – Каменярем.
Проаналізуємо, чому Тараса Шевченка називаємо Кобзарем. Для цього відповімо на запитання і за їх відповідями заповнимо діаграму Венна:
V. Застосування знань, умінь навичок (9 хв)
Обговорення у групах (по 4 учні) (2хв)
«Гайдамаки» та «Запорожці»
Прослухайте відео – презентацію (7 хв), проаналізуйте тексти поезій про Шевченка та заповніть асоціативні грона. Поясніть свій вибір.
VІ. Підсумок уроку (10хв)
І.
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
||||||||||||
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
ІІ.
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
VІІ. Коментоване оцінювання (1 хв) (бали виведені за таблицею за кожен вид роботи).
VІІІ. Домашнє завдання (0.5хв): прочитати матеріал підручника; прочитати поезії «На вічну пам’ять Котляревському», «До Основ’яненка».
~ 1 ~