Конспект уроку "Тарас Шевченко. Геніальний поет, мислитель, пророк національного відродження в Україні."

Про матеріал
Конспект відкритого уроку з української літератури з використанням інтерактивних технологій, роботи в парах і групах
Перегляд файлу

 

 

ВІДДІЛ ОСВІТИ СКОЛІВСЬКОЇ РДА

КАМ’ЯНСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІ СТУПЕНІВ

 

 

 

Конспект відкритого уроку з української літератури

у 9 класі

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала вчителька

  української мови та

літератури

Молчанова О. Б.

 

 

 

 

 

Кам’янка 2017

Конспект відкритого уроку з української літератури

Вчитель: Молчанова Оксана Богданівна

Клас: 9

Тема: Тарас Шевченко. Геніальний поет, мислитель, пророк національного відродження в Україні. Його винятково велике значення. Біографія та основні віхи творчості.

Мета: поглибити знання дев’ятикласників про біографію Шевченка, з’ясувати основні віхи його творчості, пояснити значення постаті поета як генія, мислителя та пророка національного відродження в Україні, розвивати культуру зв’язного мовлення учнів, вміння логічно мислити, грамотно і  змістовно висловлювати свої думки, аргументовано відстоювати свої переконання, виховувати почуття поваги до життєвого подвигу  Т. Шевченка в умовах підневільного становища нації в першій половині ХІХ ст., зацікавлення у вивченні  історичного минулого рідного краю.

Очікувані результати: учні називають основні віхи творчості, працюють над проблемними питаннями, грамотно та змістовно висловлюють свої думки, аргументовано пояснюють свої переконання.

Тип уроку: засвоєння знань і формування умінь.

Обладнання: портрет Т. Шевченка, дитячі ілюстрації, виставка книг митця, , фотоілюстації, дидактичний матеріал (картки, тестові завдання, кросворди, ребуси).

Хід уроку

І. Організаційний момент (0.5 хв)

1. Перевірка готовності учнів до уроку

2. Римівка

У кожного свій шлях є до Шевченка,

Як і до мови -  стежечка своя,

Про качечку й садочок читали ще маленькі,

А підросли – цитуєм з «Кобзаря».

Минають роки, нові ювілеї

Святкуємо у дружнім колі,

І пам’ять наша, наче цвіт лілеї

Про Кобзаря не відцвіте ніколи.

            Оксана Молчанова

ІІ. Оголошення  теми, мети та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності (0.5 хв)

 Справді, з постаттю Тараса Григоровича Шевченка ми знайомимося ще з самого дитинства. І щоразу переконуємося, що, напевне, секрет такої популярності поета саме у силі й глибині його художнього слова. Бо воно зрозуміле найменшим та близьке для дорослих, а ще особливо актуальне у всі часи.

   На сьогоднішньому уроці ми помандруємо життєвими стежинами великого сина українського народу, геніального митця та мислителя, пророка національного відродження в Україні.

ІІІ. Актуалізація опорних знань (1 хв)

Зайвим буде підкреслювати злободенну необхідність вивчення життєвого та творчого шляху великого українського письменника Тараса Шевченка. Як свідчать події минулого – променисті слова Кобзаря були завжди на устах тих, хто йшов у перших лавах у відстоюванні незалежності України. Тому не можемо вважати себе справжніми українцями, якщо не будемо знати творчості Шевченка. У попередніх класах ми вже вивчили більше десяти шевченкових поезій. Тому для кращого розуміння того, яке місце займала постать Шевченка в історії та літературі,  прокладемо з вами своєрідний місток знань. Для цього виконаємо тестові завдання.

  1. Робота над тестовими завданнями (3хв)

 

  1. У якій поезії Шевченка навіть за умови відсутності художніх засобів зображено мальовничу картину українського села:

А) «Думка»

Б) «Садок вишневий коло хати»

В) «Тополя»

Г) «Лілея»

 

  1. У поезії «За сонцем хмаронька пливе» зображено:

А) полудень

Б) світанок

В) захід сонця

Г) схід сонця

 

 

 

     3. Назвіть художні засоби, вжиті в поезії: «мов мати дитину», «неначе ворог»:

А) епітет

Б) метафора

В) гіпербола

Г) порівняння

 

   4. У якій поезії Шевченко зобразив козака, який покинув «батька, неньку старенькую, молоду дівчину»:

А) «Кавказ»

Б) «Катерина»

В) «Тече вода в синє море»

Г) «Причинна»

 

5. В якій поезії запорожці збираються в похід на Царгород?

А) «Іван Підкова»

Б) «Катерина»

В) «Тече вода в синє море»

Г) «Причинна»

 

6. У якому з творів Т. Шевченка показано контраст пейзажу та душевного стану ліричного героя:

А) «За сонцем хмаронька пливе»

Б) «Катерина»

В) «Тече вода в синє море»

Г) «Мені тринадцятий минало»

 

7. У якому з творів Кобзаря зображена метаморфоза дівчини в дерево:

А) «За сонцем хмаронька пливе»

Б) «Тополя»

В) «Тече вода в синє море»

Г) «Мені тринадцятий минало»

8. В якій поезії Шевченко називає свої твори дітьми:

А) «Думи мої, думи мої»

Б) «Думка»

В) «Тече вода в синє море»

Г) «Мені тринадцятий минало»

 

 

 

9. В якій поезії Шевченко змальовує мандрівку трьох братів на чужину:

А) «Думи мої, думи мої»

Б) «Думка»

В) «Тече вода в синє море»

Г) «Ой три шляхи широкії»

 

10. В якому творі поет ставить майбутнє України вище за пам’ять про себе:

А) «Думи мої, думи мої»

Б) «Думка»

В) «Заповіт»

Г) «Мені однаково, чи буду»

 

11. Поєднайте ілюстрації до творів з їх назвами:

1) «Мені тринадцятий минало»

2) «Мені однаково, чи буду»

3) «Тополя»

4) «Тече вода в синє море»

 


А)

http://svitppt.com.ua/images/43/42971/770/img4.jpg

Б)

Результат пошуку зображень за запитом "тополя шевченка"

В)

Результат пошуку зображень за запитом "тече вода в синє море шевченко"

Г)

Результат пошуку зображень за запитом "мені тринадцятий минало"


 

 

12. Назвіть художні засоби, вжиті в поезії: «козацькеє біле тіло», «серце козацькеє»:

А) епітет

Б) метафора

В) гіпербола

Г) порівняння

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

2

3

4

 

 

 

 

 

Ключ: 1Б; 2В; 3Г; 4В; 5А; 6Г; 7Б; 8А; 9Г; 10Г; 11 1Г; 2А; 3Б; 4В; 12А

ІV. Основний етап уроку

  1. Огляд учнівських презентацій (випереджуюче домашнє завдання) (по 3хв)
  1. «Дитинство. Важка наука. У пана Енгельгардта. Наука у Ширяєва. Викуп із кріпацтва».
  2. «В Академії мистецтв. Перші твори. Перша подорож в Україну»
  3. «У Петербурзі і знову на Україну. У казематі»
  4. «На засланні. Після заслання. Останні роки життя»
  1. Обговорення презентацій та конспект основних дат і подій. (3 хв)
  2. Робота над проблемним запитанням (4 хв): Чому Тараса Шевченка називаємо Кобзарем?
  3. Слово вчителя

Лесю Українку за її внесок у розвиток української літератури називали дочкою Прометея, Івана Франка за титанічну працю – Каменярем.

  1. Робота в парах (1 хв)

Проаналізуємо, чому Тараса Шевченка називаємо Кобзарем. Для цього відповімо на запитання і за їх відповідями заповнимо діаграму Венна:

  1. Бесіда: (3хв)
  • Ким були кобзарі? (Народні співці, які творили, зберігали та передавали героїчні пісні, думи)
  • Чи була доля Шевченка споріднена з долею його народу? Чи вболівав він за його майбутнє? (З дитинства майбутній поет мав загострене почуття справедливості, не терпів насилля. Як і його знедолений народ, Шевченко прагнув вільно творити)
  • Які ознаки народного співця мала поезія Шевченка? (Був носієм правди про події, узагальнював народну думку).
  • (Які образи переважають у Шевченка? (Художні образи Шевченкової поезії - прості люди, історичні постаті, що борються за свободу, українські жінки та дівчата з їх непростою долею)
  • C:\Users\ОлекSандр\Desktop\шева\Image 11.pngЧи споріднена поезія Шевченка з фольклорними творами? (Так, подібність художніх засобів - повтори, сталі епітети, нескладні метафори, гіперболізація в зображенні народних героїв, простота сюжету)

 

 

 

 

V. Застосування знань, умінь навичок (9 хв)

Обговорення у групах (по 4 учні) (2хв)

«Гайдамаки» та «Запорожці»

Прослухайте відео – презентацію (7 хв),  проаналізуйте тексти поезій про Шевченка та заповніть асоціативні грона. Поясніть свій вибір.

 

VІ. Підсумок уроку (10хв)

  1. Кросворди (5 хв)

І.

  1. Український художник, з яким Т. Шевченко познайомився в 1836 році у «Літньому саду».
  2. Назва таємного антикріпосницького братства, у якому Шевченко брав активну участь.
  3. Місто, у яке було перевезено прах Шевченка.
  4. Хто у своїх спогадах писав: «Шевченко не відділяв себе від солдатського середовища і жив із солдатами по-братськи, просто»?
  5. Місто, куди було заслано Тараса Григоровича після розгрому Кирило-Мефодіївського братства.

 

 

  1. Село, у якому народився поет.
  2. Назва першої збірки поезій Шевченка.
  3. Прізвище художника, який, дбаючи про Шевченкове визволення з кріпацтва, намалював портрет Жуковського.

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІ.

  1. Шевченко навчався в майстра ... .
  2. З яким паном Шевченко побував у м. Вільно?
  3. Назва міста, у яке Тарас поїхав, будучи козачком.
  4. У Літній сад Т. Шевченко ходив малювати ... .
  5. Назва міста, у якому Тарас навчався в Академії мистецтв.
  6. 10 років Шевченко був на ... .
  7. У якій неволі перебував Т. Шевченко ?
  8. "Кобзар" пробудив в українців патріотичне ... .

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Метод прес. Поясніть думку: «Шевченко у моєму серці» (3.5 хв)

VІІ. Коментоване оцінювання (1 хв) (бали виведені за таблицею за кожен вид роботи).

VІІІ. Домашнє завдання (0.5хв): прочитати матеріал підручника;        прочитати поезії «На вічну пам’ять Котляревському», «До  Основ’яненка».

 

~ 1 ~

docx
Додано
31 січня 2019
Переглядів
10749
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку