Конспект уроку "Тарас Шевченко. Викуп поета з неволі..."

Про матеріал

Все йде, все минає…Та залишається пам'ять, добра слава про людей, що мандрують світами в пошуках істини та правди. В історії залишаються імена, які з гордістю вимовляє , пам'ятає і шанує все людство. До них належить й ім'я великого українського поета Тараса Григоровича Шевченка.

У наші дні особливо чітко усвідомлюємо велич творчості Шевченка для українського народу, для України, для світової культури.

Тарас Шевченко увійшов в історію української культури як великий демократ, видатний поет, прозаїк, драматург, художник, творець нової літератури та літературної мови, як виразник дум і пророк нашої нації.

Дана розробка допоможе словеснику при підготовці уроку вивчення творчості Тараса Шевченка.

Перегляд файлу

 

Урок української літератури у 9 класі

Тема. Тарас Шевченко. Викуп поета з неволі. Поетична творчість. Усвідомлення власної місії, відображення її у поезії « Думи мої…».

Мета: актуалізувати відомості учнів про життєвий та творчий шлях Т. Шевченка; поглибити знання учнів про викуп поета;удосконалити вміння аналізувати віршовані твори;формувати в учнів ціннісне ставлення до держави, почуття вірності Україні як невід'ємної ознаки національно-свідомого громадянина.

Цілі: учні знатимуть: цікаві факти життєпису Кобзаря; тему, ідею вірша «Думи мої, думи мої…».

          учні вмітимуть: виразно читати поезію, визначати роль художніх засобів; висловлювати власне ставлення до прочитаного.

          Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

 Методи, прийоми і форми роботи:

 Обладнання: портрет Т. Шевченка, ілюстрації, фото, репродукції творів Т. Шевченка, кросворд.

Випереджувальне завдання: підготувати презентації про життя і творчість Т.Шевченка періоду перших років волі.

                                     Хід уроку

І . Організація класу. Налаштування на урок.

Слово вчителя.  Уже дзвінок нам дав сигнал

                               Працювати час настав.

                               Отож часу не гаймо-

                               Роботу швидше починаймо.

Усміхніться один одному,потисніть руки, подумки побажайте успіхів.

Для того,щоб упоратися на уроці з усіма поставленими перед вами  завдання

ми будьте уважними і старанними.

 

Девізом нашого уроку нехай стануть слова:

                            Не просто слухати, а чути.

                            Не просто дивитися, а бачити.

                            Не просто відповідати, а міркувати.      

                            Дружно й плідно працювати.

Отож розпочнемо.

Слово вчителя

Діти, у нас сьогодні незвичайний урок, тому що ми будемо говорити про одну із найпомітніших постатей в українській літературі. Вона з плином часу дедалі частіше вабить уми поколінь. Ви уже, напевно, здогадалися, про кого ми будемо говорити на уроці?                       

                                         (Відповіді учнів).

II. Повідомлення теми та очікуваних результатів уроку.

І.Слово вчителя.

Так, саме про великого Кобзаря ми будемо сьогодні вести розмову. Тарас Шевченко – центральна постать в українській літературі, у всій українській духовності. Його творчість – виняткове, абсолютно неповторне явище в історії світової культури. Я сподіваюся, що сьогодні ви отримаєте цікавий біографічний матеріал, навчитеся виразно читати і аналізувати поезію Шевченка, висловлювати власне ставлення до прочитаного.  

ІІ. Виразне читання вчителем поезії про Т.Шевченка                                    

…Урок. Шевченко .Не  згаса вовіки

Освячене кріпацтвом визнання.

Цікавитесь, який мав заробіток?

Отримав десять років заслання.

 

Його вінець - над золоті корони,

Задосить було муки і покар.

Писати й малювати заборона-

Оце його був другий гонорар.

 

Не каявся. Писав у казематах.

Відрікся від щедрот і нагород.

І не зважав на цензорів пихатих-

Яка цензура викреслить народ?!

 

А допити, а вічні протоколи?!

Священна будь, невтомлена жаго!

Невже і ви не чуєте ніколи,

Як плаче слово голосом його?

 

Його життя написане сльозами,

Що запеклися кровю на душі.

Шевченко і сьогодні наш сучасник                                                  

Бо з його болю починаємося  ми.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Метод « Незакінчене речення»:

1.Тарас Шевченко для мене-це….

2.Від нової зустрічі з великим Кобзарем я очікую…

                (Відповіді учнів).

 

Слово вчителя

Життєпис великого Кобзаря ми з вами розглядали у попередніх класах, отож зараз маємо нагоду трішки пригадати. Пропоную вам розгадати кросворд.

2. Розгадайте кросворд

1. Назвіть прізвище пана, у якого з 1828 р. Шевченко виконував обов'язки козачка. (Енгельгардт.)

2. Тепер це село має назву Шевченкове. Звідси походив батько Тараса. Після смерті матері, Катерини Бойко, у 1823 р. батько одружується вдруге і переїжджає у свою хату. По смерті батька хлопчик наймитує; козачкує у пана Енгельгардта. Разом з паном у 1829 році залишає це село аж до 1843 р. (Керелівка.)

3. В якому селі народився Кобзар? (Моринці.)

4. В яке місто був призначений на службу  Енгельгардт? (Вільно.)

5. Через що пан не змушував Шевченка виконувати важку роботу? (Малювання.)

6. Назвіть національність митця, до якого пан віддав Шевченка на навчання. (Поляк.)

7. В якій країні розпочалося повстання, через яке Шевченко не міг продовжити навчання? (Польща.)

8. Яку назву сьогодні має місто, в яке переїхав Енгельгардт зі своїми кріпаками? (Санкт-Петербург.)

9. Під час навчання у Василя Ширяева юний Шевченко оформлював стіни і стелю Великого театру, виконував малярські роботи в Александринському та ще в якому театрах? (Михайлівський.)

10. Куди ходив змальовувати скульптури, нехтуючи відпочинком, Т. Шевченко? (Літній сад.)

11. Яке почуття викликало у Тараса фарбування парканів? (Спротив.)

12. Іван Сошенко, познайомившись з Шевченком у Літньому саду, вирішив допомогти хлопцеві стати ... (вільним).

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

Г

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

Е

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

Н

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

І

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

А

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

Л

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

Ь

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

Н

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

І

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

С

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

 

 

 

 

Т

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

 

 

 

Ь

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Слово вчителя

— У виділеному вертикальному рядку кросворда прочитайте слово. Як воно пов'язане з творчістю Т. Шевченка?     (Відповіді учнів)

Іван Франко у «Присвяті» так писав про Т.Шевченка:

 «Він був сином мужика і став володарем у царстві духа.

Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культури. Він був самоуком і вказав нові, світлі і вільні шляхи професорам і книжним ученим.

Десять літ він томився під вагою російської солдатської муштри, а для волі Росії зробив більше, ніж десять переможних армій.

Доля переслідувала його в житті скільки могла, та вона не зуміла перетворити золото його душі в іржу, ані його любові до людей в ненависть і погорду, а віри в Бога у зневіру і песимізм.

Доля не шкодувала йому страждань, але й не пожаліла втіх, що били із здорового джерела життя.

Найкращий і найцінніший скарб доля дала йому лише по смерті — невмирущу славу і всерозквітаючу радість, яку в мільйонів людських сердець все наново збуджуватимуть його твори.

Отакий був і є для нас, українців, Тарас Шевченко» ( І. Франко).

Слово вчителя 

А зараз ми спробуємо уявно перенестись у роки життя Тараса, зокрема у 1838 рік, коли в житті Шевченка настала подія, що внесла у його душу цілу гаму незнаних доти радощів. Що ж трапилось?

 3. Розповідь і презентація  життєвого і творчого шляху  Шевченка       періоду  перших років волі. 

Слово вчителя

А зараз прошу звернути вашу увагу на дошку. Перед вами портрет Шевченка. Що це за портрет?          

  4. Аналіз автопортрета 1840 року.

( Це автопортрет 1840 року. Минав другий рік після звільнення з кріпацтва. З автопортрета, виконаного олійними фарбами, до нас звернене привабливе юнацьке обличчя з високим чолом, чітко окресленим прямим носом, трохи загостреними вилицями й очима, що випромінюють нестримну жагу життя й натхнення.)

5. Розповідь учителя про початок поетичної творчості поета.

Шевченко почав писати поезії ще кріпаком. 18 квітня 1840 року зявляється перша збірка - «Кобзар». Це була подія величезного значення не лише в історії української літератури, а й для всього українського народу. Такої непідробної природності, щирого ліризму й художньої майстерності українська література ще не знала. Згодом І. Франко назве появу цієї невеличкої книжечки ( а вона складалася усього з восьми творів) другою після «Енеїди» Котляревського епохальною подією в розвитку української літератури. Відкривала «Кобзар» поезія «Думи мої, думи мої…», яку ми з вами зараз прочитаємо.

6. Виразне читання поезії «Думи мої, думи мої...»

7. Словникова робота.

Нуджу (нудити світом) — страждаю, сумую;

мліло — боліло;

не остило — не набридло;

ідіть попідтинню — жебракуйте.

8. Запитання до учнів:

-На скільки змістових частин поділено вірш?

9. Ідейно-художній аналіз поезії:

                                              І частина

-Чому авторові лихо з його творами? Який зміст вкладено у ці слова?

-Яке лихо породило на світ думи Т.Шевченка?

-Чому люди вважають, що поет хворий?

                                             ІІ частина

-Чому саме з квітами порівнює поет свої вірші?

-Як ви розумієте зміст рядків: «Чи заплаче серце одно на всім світі,/Як я з вами плакав?..Може і вгадав…?»  Що саме сподівається вгадати поет?

                                              ІІІ частина

-Що стало поштовхом до творчості Т.Шевченка?

                                              ІV частина

-Чому в поета «…Серце мліло, не хотіло / Співать на чужині?»

-Що символізують образи могили і орла? Чому саме орел?Що він стереже?

-Яку « змію  люту» збирається заховати поет? Чому саме коло серця?

-Чому поетова думка повинна літати і крякати « як той ворон», а серце щебетати і плакати соловейком?

-Про який «чужий пісок» ідеться у рядках: «Поки, поки… не засиплють/ Чужим піском очі…?»

                                                V частина

-Чому поет вважає,що його думи в Україні підуть « попідтинню сиратами»?

-Як  ви розумієте рядки: «Там найдете щире серце/ І слово ласкаве,/ Там найдете щиру правду,/ А ще, може, й славу…?

                                                  VІ частина

-Якими емоціями сповнені рядки: «Привітай же, моя ненько!/ Моя Україно!/ Моїх діток нерозумних, / Як свою дитину»?

-Чому поет називає свої думи «дітьми нерозумними»?

Матеріал для вчителя. («Думи мої, думи мої ...» — вірш, в якому Шевченко розмірковує про роль поета і поезії у житті суспільства, тому посилає свої «думи», «діток» в Україну, де вони матимуть шану і славу. Туга за Вкраїною, бажання бути почутим виявляється у формі написаного: нерівноскладові рядки, постійні епітети, метафори, звертання, риторичні запитання, зміна ритму).

 

10. Гра «Знайди слова»( робота із зошитом)

Йдучи за з'єднаними лініями, визначте, ким виступає Т. Шевченко у вірші «Думи мої, думи мої ...»

 

19

 

Складання сенкана.

Складіть сенкан до слова Шевченко

VІ. Рефлексивно-оцінювальний етап.

1. Анкета:

• Чи задоволений ти результатом своє роботи?

• Що нового ти дізнався  на уроці?

• Над чим змусив задуматись сьогоднішній урок?

2.Слово вчителя

Мені приємно відзначити вашу роботу високими балами. Це свідчить про те, що всі зацікавилися постаттю Т.Шевченка, який постає перед нами не захмарним образом, а звичайною людиною, не байдужою до світу людського. Нехай же дзвенить його слово у наших душах і серцях.

3.Виступ учениці під супровід бандури.

4.Оцінювання учнів.

VІІ. Домашнє завдання.

Опрацювати матеріал підручника (ст. 74-75, «читання з позначками»); Вивчити напамять фрагмент поезії «Думи мої, думи мої…»

За бажанням .   1. Написати твір – роздум «Я читаю Шевченка...».  2.Намалювати ілюстрації до поезії «Думи мої, думи мої…»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

Г

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

Е

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

Н

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

І

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

А

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

Л

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

Ь

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

Н

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

І

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

С

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

 

 

 

 

Т

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

 

 

 

Ь

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Анкета:

• Чи задоволений ти результатом своє роботи?

• Що ти дізнався нового на уроці?

• Що тебе найбільше здивувало?

• Які питання з'явилися в тебе у ході уроку?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
20 березня 2018
Переглядів
3139
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку