Конспект уроку.Тема: Мігель де Сервантес Сааведра «Дон Кіхот»(І Частина).Історія створення роману, його зв'язок із лицарськими романами, пародійний характер"

Про матеріал
Мета: навчальна: ознайомити учнів із життям і творчістю Мігель де Сервантес Сааведра; розглянути роман «Дон Кіхот» як явище світової культури; особливості творчої манери письменника; продемонструвати взаємозв’язок твору з іншими видами мистецтва; допомогти глибше усвідомити зміст роману; формувати зв’язане мовлення та критичне мислення; уміння висловлювати та аргументувати власні погляди на літературний твір; потребу сповідувати високі естетичні і гуманні цінності
Перегляд файлу

Тема: Мігель де Сервантес Сааведра «Дон Кіхот»(І Частина).Історія створення роману, його зв'язок із лицарськими романами, пародійний характер

Мета: навчальна: ознайомити учнів із життям і творчістю Мігель де Сервантес Сааведра; розглянути роман «Дон Кіхот» як явище світової культури; особливості творчої манери письменника; продемонструвати взаємозв’язок твору з іншими видами мистецтва; допомогти глибше усвідомити зміст роману;

 формувати зв’язане мовлення та критичне мислення; уміння висловлювати та аргументувати власні погляди на літературний твір; потребу сповідувати високі  естетичні і гуманні цінності

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Основні терміни і поняття: біографія, лицарський роман, пародія, роман, художні образи

Обладнання: підручник, літературознавчий словник, портрет Мігель де Сервантес Сааведра, видання «Дон Кіхота», ілюстрації до роману; медіа засоби

Для багатьох утіхою став Дон Кіхот:

Завжди і скрізь - чи на весні чи взимі

Оберігає він од суму і турбот.

Мігель де Сервантес Сааведра

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

  • У чому виявилися головні риси доби Відродження?
  • Що раніше означало слово гуманіст?
  • Кого ми називаємо гуманістами тепер?

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

  1. Слово вчителя. Мігель Сервантес де Сааведра (1547-1616) з життям і творчістю  якого ми сьогодні на уроці познайомимося, був найвидатнішим іспанським письменником і основоположником усієї нової іспанської літератури, сприяв розвиткові світового реалістичного мистецтва. Навіть якщо ви ніколи не тримали в руках роман Мігеля де Сервантеса «Хитромудрий ідальго Дон Кіхот Ламанчеський», ви, безперечно, знаєте, про що ця книга: божевільний лицар, що живе в полоні ілюзій, його зброєносець-товстун і бій із чудовиськами – вітряками, але є й таке, про що ви не знаєте.
  2.              2.Зверніть увагу на епіграф до нашого уроку. Прокоментуйте слова Мігеля де Сервантес Сааведри
  3.              Велика загадка роману й велика загадка життя: у чому сила тих шляхетних і непрактичних, сповнених духу і, по суті, беззахисних, тих хоробрих сміливців, що вирушають на боротьбу зі світом з ентузіазмом і вірою в остаточну перемогу правди та добра. Розширимо свій світ уяви з Дон Кіхотом!

ІV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

  1. Літературна візитівка: виступи учнів про основні етапи життя та творчості Мігель Сервантес де Сааведра (або розповідь учителя)

День народження: 29.09.1547 року

Місце народження: Алкала-де-Енарес пров. Мадрид, Іспанія

Дата смерті: 23.04.1616 року

Мігель де Сервантес вважається творцем нового гумористичного роману, що погубив лицарську романтику.

Іспанський письменник. Датою народження вважається 29 вересня (день святого Мігеля). Народився в сім'ї хірурга, бідного ідальго. Мігель де Сервантес був хрещений 9 жовтня 1547 в Алькала-де-Енарес. У 1570 брав участь у війні проти турків. У морській битві при Лепанто (7 жовтня 1571) Сервантес позбувся лівої руки. При поверненні на батьківщину, був захоплений піратами і проданий в рабство алжирському паші. В неволі Сервантес пробув 5 років. Чотири рази намагався втекти, але всі спроби були невдалими. У 1580 Сервантес був викуплений місіонерами і повернувся в Мадрид, де зайнявся літературною творчістю. Література давала мізерний дохід, що змусило Сервантеса переїхати в Севілью і стати агентом із закупівлі провіанту для флоту. Пізніше Сервантес надходить на службу в якості збирача недоїмок. За 6 років, відданих цивільній службі, (1587-1603) Сервантес тричі опинявся у в'язниці. У 1602 році, під час чергового ув'язнення в севильскую в'язницю, Мігель де Сервантес почав роботу над романом "Хитромудрий ідальго Дон Кіхот Ламанчський". Успіх роману, що вийшов в світ в 1605, привів до того, що якийсь А. Фернандес де Авельянед опублікував "завершення" історії про Дон Кіхота. Це змусило Сервантеса написати другу частину роману "Дон Кіхот Ламанчський", опубликовынную в 1615 році. Перед смертю Сервантес постригся в ченці, вступивши в Орден терціаріїв. Помер Мігель де Сервантес 23 квітня 1616 в Мадриді. Похований за рахунок братства Ордена терціаріїв. Місце поховання не відоме.

 

  1. Літературна візитівка: виступи учнів про основні етапи творчості Мігель Сервантес де Сааведра .

1-й учень. Перший роман Сервантеса «Галатея» був опублікований у 1585 році. Роман залишився незавершеним, у світ вийшла лише його перша частина, проте й у такому вигляді твір мав великий успіх. Описані в першій частині роману події відбуваються протягом шести днів і  зосереджені довкола поєдинку двох молодих пастухів, Ерасто й Елісьйо, закоханих у прекрасну пастушку Галатею. Оповідь перерізається вставними новелами, кращою з яких є «Повість про пригоди Нісіди, Тімборіо, Бланки і Сілерйо».У центрі роману типове для пасторального жанру протиставлення чистих почуттів і незіпсованих звичаїв людей, які ведуть ідилічне життя на лоні природи, розбещеності та моральному здичавінню міських жителів і уславлення кохання як могутнього облагороджуючого почуття.

2-1 учень. Серед драматургічних творів Сервантеса найважливіше значення мають трагедія «Нумансія» та дев’ять інтермедій. Своєю «Нумансією» Сервантес закладав основи національної героїчної та історичної драми Іспанії. «Нумансія» належить до жанру епічної трагедії і відрізняється великою патетичною могутністю. Головним героєм п’єси виступає весь народ, усі захисники Нумансії, згуртовані духом великого патріотизму і громадянської солідарності. Тому сама загибель нумансійців сприймається як запорука майбутньої перемоги народу. Характерно, що іспанські читачі й глядачі завжди поверталися до цієї трагедії Сервантеса у трагічні для Іспанії дні. «Нумансію» ставили у 1806 році, під час вторгнення армії Наполеона Бонапарта на Піренейський півострів.

3-1 учень. Велике значення в процесі розвитку іспанської реалістичної літератури мали «Повчальні новели», видані Сервантесом у 1613 році. Сам автор, підкреслюючи новаторство своїх новел, писав: «Усі повісті збірки - моя повна власність; складаючи їх, я нікого не наслідував і нікого не обкрадав. Їх зачато у моїй душі, народжено моїм пером, а нині їм належить рости й рости на руках у друкарського верстата». І справді, збірка майже відразу була перекладена основними мовами Західної Європи і завоювала велику славу.

4-й учень. До поетичної творчості Сервантес звертався впродовж усього життя, але багато його віршів не збереглися. Серед тих поетичних творів письменника, які дійшли до нас, найзначнішими є «Послання до Матео Васкеса» і поема «Подорож на Парнас».

  1. Розповідь вчителя. Над своїм славнозвісним романом Сервантес працював понад десять років. Перша частина «Дон Кіхота» була опублікована в 1605 році, друга - у 1615 році. З того часу минуло майже чотириста років, але великий роман залишається вірним другом і супутником людства. Його високо цінили Чарлз Діккенс і Жорж Санд,  Віктор Гюго,  Томас Манн, Іван Франко і Микола Лукаш.

Починаючи роботу над романом, Сервантес ставив перед собою вельми скромне завдання - висміювання головного захоплення серед іспанців фантастичними лицарськими романами, намагався, як він сам висловлювався, «повалити владу лицарських романів і звести нанівець широке розповсюдження, якого набули вони у вищому світі та у простолюду», «зруйнувати хистку споруду лицарських романів, бо хоча в багатьох вони викликають огиду, але скільки ще підносить їх!»

4. Літературознавча лабораторія: робота з літературознавчими термінами

Пародія - сатиричний або гумористичний твір, який наслідує, імітує творчу манеру певного митця або напряму з метою його висміяти.

Лицарський роман - епічний жанр куртуазної літератури, поетизував лицарство( в образах короля Артура, Ланселота, Трістана, Амадіса та ін), його подвиги в ім’я слави, любові й естетичної досконалості.

В Іспанії лицарський роман користувався неабиякою популярністю як серед простолюду, так і при королівському дворі: Філіп ІІ полюбляв на придворних торжествах з’являтися в костюмі мандрівного рицаря. Ці твори виникли в середньовіччі й розповідали про особисте життя рицаря в ім’я Прекрасної Дами та власної слави. Герой рицарського роману мандрівний рицар вступав у бій з могутніми велетнями, долав вогнедишащіх драконів, перемагав підступних чаклунів і завойовував королівства. Саме від цих романів усе неймовірне і надзвичайне стали називати романтичним

5. Міні-лекція вчителя:

Герой роману прагне відродити лицарство в епоху, коли лицарські ідеали давно минули. Не розуміючи цього, він, природно перетворюється на комічну постать. Бажаючи змінити життя на краще, захистити принижених і зневажених методом феодального кулачного права, Дон Кіхот мимоволі стає причиною безладу, горя і злигоднів для довколишніх, хоча саме їм він і прагнув допомогти.

Зовнішньо «Дон Кіхот» побудований у формі пародії на лицарський роман. Герой роману, дон Алонсо Кіхана, бідний іспанський дворянин, усе майно якого складалося з «родинного списа, древнього щита, худої шкапи і хорта», проводить весь свій вільний час, «а дозвілля тривало у нього чи не цілий рік», у читанні лицарських романів. Унаслідок цього, пише Сервантес, «від того, що він мало спав і багато читав, мозок у нього почав висихати, так що зрештою він і зовсім втратив глузд. Уява його була поглинута всім тим, про що він читав у книжках: чарівництвом, незгодами, битвами, викликами на поєдинок, пораненнями, освідченнями в коханні, любовними пригодами, душевними муками і різними неймовірними дурницями; і настільки міцно засіла у нього в голові думка, неначе все нагромадження нісенітниць істинна правда, що для нього в цілому світі не було вже нічого більш імовірного... » І ось, начитавшись подібних романів, він вирішує й сам зробитися мандрівним лицарем і вирушити на пошуки пригод. Далі описуються смішні й нерозважливі пригоди Дон Кіхота, які він здійснює спочатку сам, а потім у товаристві зброєносця Санчо Панси - місцевого селянина, якого він повів за собою, пообіцявши завоювати для нього який-небудь острів і зробити його губернатором. Дон Кіхот зчиняє поєдинок із вітряками, побачивши в них казкових велетнів, звільняє каторжників, нападає на отару баранів, то на похоронну процесію. Найбільш смішні, безглузді й дивні вчинки герой здійснює у першій частині роману, майже повністю витриманій у пародійному дусі. Слід зазначити, що Сервантес блискуче впорався із завданням: після виходу в світ першої частини «Дон Кіхота» лицарські романи в Іспанії почали швидко втрачати свою популярність і майже не видавались. Проте навіть першу частину «Дон Кіхота» вважати просто пародією на лицарські романи не можна, як не можна вважати самого Дон Кіхота постаттю тільки комічного плану. Будучи пародією на лицарський роман, «Дон Кіхот» є водночас сатирою на сучасну Сервантесові феодально - католицьку Іспанію, а сам Дон Кіхот поєднує у собі властивості комічного і трагічного героя.

Герой роману прагне відродити лицарство в епоху, коли лицарські ідеали давно минули. Не розуміючи цього, він, природно перетворюється на комічну постать. Бажаючи змінити життя на краще, захистити принижених і зневажених методом феодального кулачного права, Дон Кіхот мимоволі стає причиною безладу, горя і злигоднів для довколишніх, хоча саме їм він і прагнув допомогти.

Три виїзди Дон Кіхота - перший виїзд без зброєносця, другий, де ситуація пояснюється завдяки народному реалістичному «акомпанементу» Санчо, і третій, де обидва герої вступають у великий світ політики, релігії та мистецтва, - це наче три етапи поступово поглиблюваного ідейного задуму.

Письменник вклав у роман досвід усього свого стражденного життя, свою виняткову ерудованість, у якій гармонійно поєднувались кращі традиції великої античної літератури і національного іспанського фольклору, досягнення гуманістичної думки Європейського Відродження й арабської філософії. Дослідники підрахували, що у романі Сервантеса діють 669 персонажів, представників усіх суспільних прошарків і майже всіх професій тодішньої Іспанії.

Мотиви вчинків Дон-Кіхота людяні та шляхетні. Він переконаний захисник свободи та справедливості, покровитель закоханих, шанувальник науки та поезії. Цей лицар – справжній гуманіст. Його прогресивні ідеали породжені великим антифеодальним рухом доби Відродження. Вони народилися в боротьбі проти станової нерівності, проти феодальних форм життя, що віджили.

6.Виразне читання І умовної частини роману М. Сервантеса «Дон Кіхот». Обмін враженнями.

7.Словникова робота. Знайдіть у словнику значення незрозумілих вам слів

V. Узагальнення вивченого

  • Поясніть визначення «лицарський роман»
  • Розкажіть, хто такий Дон Кіхот. Яким ви його уявляєте?
  • Яким було улюблене заняття головного героя?
  • Що спонукало Дон Кіхота стати мандрованим рицарем?
  • Перекажіть, як він збирався у похід.
  • Назвіть основні мотиви твору
  • Скільки персонажів діють у романі «Дон Кіхот»?

          VІ. Домашнє завдання

Уміти розказувати про головного героя, переказувати, коментувати, висловлювати свої думки і враження.

          VІІ. Підбиття підсумків уроку.

Вправа «Мікрофон»: Продовжте речення « Мене вразив такий факт із життя Сервантеса…»

docx
До підручника
Зарубіжна література 8 клас (Паращич В.В., Фефілова Г.Є.)
Додано
17 березня
Переглядів
118
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку