КОНСПЕКТ УРОКУ. ТЕМА. Позначення звуків мовлення на письмі. Алфавіт.

Про матеріал
Мета: навчальна: поглибити знання учнів про особливості української графіки; простежити особливості співвідношення між буквами та звуками в українській мові; навчити користуватися алфавітом; розвивальна: розвивати пам’ять, увагу, мислення, орфографічні та мовленнєві навички; виховна: виховувати любов до рідної мови, до праці, допитливість та щирість. Обладнання: Олександр Авраменко Українська мова 5 клас, орфографічний та тлумачний словники Тип уроку: комбінований. Компетентності: спілкування державною мовою, уміння вчитися впродовж життя, математична.
Перегляд файлу

Розробка уроку української мови

5 клас НУШ

Тема: Позначення звуків мовлення на письмі. Алфавіт

Мета:

навчальна: поглибити знання учнів про особливості української графіки; простежити особливості співвідношення між буквами та звуками в українській мові; навчити користуватися алфавітом;

розвивальна: розвивати пам’ять, увагу, мислення, орфографічні та мовленнєві навички;

виховна: виховувати любов до рідної мови, до праці, допитливість та щирість.

Обладнання: Олександр Авраменко Українська мова 5 клас, орфографічний та тлумачний словники

Тип уроку: комбінований.

Компетентності: спілкування державною мовою, уміння вчитися впродовж життя, математична.

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Привітання

– Доброго ранку! – мовлю за звичаєм.

– Доброго ранку! – кожному зичу я.

2. Перевірка готовності учнів до уроку

– Чого ви очікуєте від уроку? (Учні відповідають).

ІІ. Перевірка домашнього завдання

1. Бліц-опитування

– Яка одиниця мови та мовлення є найменшою та неподільною? (Звук)

– Який розділ науки про мову вивчає звуки мовлення? (Фонетика)

– Як називається розділ науки про мову, який вивчає правильну вимову слів? (Орфоепія)

– На які дві групи в українській мові поділяють всі звуки? (Голосні, приголосні)

– Які звуки утворюються за допомогою голосу? (Голосні)

– Як називаються приголосні звуки, утворені голосом та шумом? (Дзвінкі)

– Як називаються звуки, що утворені за допомогою шуму? (Глухі)

2. Перевірка д/з, а саме: запис слів фонетичною транскрипцією

ІІІ. Актуалізація опорних знань

1. Опитування

– Скільки звуків в українській мові? (38)

– Скільки голосних звуків? (6). Назвіть їх.

  Уповсякденному житті, під час виконання різних робіт часто нам доводиться щось шукати: медичну картку, прізвище у списку, слово в словнику. Щоб полегшити пошуки, люди придумали алфавіт - розташування літер у певному порядку, усталеному порядку. Відповідно й записи почали робити в такому самому порядку, що значно спростило користування різними списками. Про це і йтиметься на уроці.

2. Розминка «Слово до слова»

  • Гра «Розсипанка»

Зі слів скласти та записати прислів’я.

               Бджола мала, а й та працює.

  • Рубрика «Запитання-відповідь»

– Яке слово у прислів’ї відповідає на запитання «хто?»? (Бджола)

– До якої частини мови належить це слово? (Іменник)

– Яке слово у прислів’ї відповідає на запитання «що робить?»? (Працює)

– До якої частини мови належить це слово? (Дієслово)

– Що використовують, щоб передати на письмі вимову слова? (Фонетичну транскрипцію)

  • Вправа «Від слова до діла»

Записати транскрипцію слів бджола, працює.

Підкреслити у прислів’ї головні члени речення.

3. Підготовка до сприймання нової теми

– Як звуки передаються на письмі? (Буквами)

– Чим буква відрізняється від звука? (Букву пишемо й бачимо, а звук вимовляємо й чуємо)

ІV. Оголошення теми і мети уроку

V. Сприйняття і засвоєння учнями нового матеріалу

Робота з підручником (с. 80) Вправа 1

Прочитайте діалог і виконайте завдання.

Голос із колонки: Увага! Шановні учасники конкурсу “Голос країни”! Комісія буде запрошувати вас на прослуховування в алфавітному порядку”.

Одна з учасниць радісно кинула подрузі:

 - О! Інночко, я іду після тебе! Твоє прізвище - Коваленко, а моє далі в алфавіті - Коваль.

До дівчат звернувся Микита й запитав:

- А я перед вами чи після? Моє прізвище - Ковтун.

А ти що, алфавіту не знаєш?

Хлопець зашарівся...

А. Чому хлопець зашарівся?

Б. Микита піде на прослуховування перед дівчатами чи після них?

Зашарітися - почервоніти, укритися рум’янцем.

- Згадайте якомога більше ситуацій, де вамзнадобилося б знання алфавіту?

- Чи траплялись із вами випадки, коли погане знання алфавіту гальмувало вашу роботу?

– Скільки літер в українському алфавіті? (33)

2. Колективна вправа «Я знаю алфавіт»

с. 80, прочитати вголос колективно алфавіт.

Перевірити знання учнями алфавіту.

– Як ви вважаєте, для чого потрібно вчити алфавіт і де його можна застосувати? (Для роботи зі словниками, списками та іншими матеріалів).

3. Вправа «Квіти для бджілки»

Записати назви квітів в алфавітному порядку.

Нагідка, волошка, айстра, барвінок, жасмін, мальва, чорнобривці, ромашка.

  1. Вправа 2(с. 80) Розташуйте слова за алфавітом

(Алфавіт – азбука, абетка; літера – буква).

Анекдот, антена, база, базар, базилік, базікати, носити, гасіння, ґанок, ґатунок, доміно, думка, лісовий, основа, родина, сипати, сіль, солити, чекання, чистий, ялівець.

6. Робота зі словниками. Вправа «Мій словничок»

Виписати із словника по два слова в алфавітному порядку від А до Д.

  1. Орфографічна робота
  2. Запишіть слова фонетичною транскрипцією, розділивши їх у три стовпчики: 1 - слова, в яких кількість звуків і букв однакова; 2 - слова, у яких букв більше, ніж звуків; 3 - слова, у яких букв менше, ніж звуків.

Персик, яма, каструля, ліцей, щітка, сіль, суддя, ясен, автобус, п’єса, дзьоб, воджу, касир, айстри, слюсар, слива.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

1. Вправа 3

Розташуйте й запишіть назви обласних центрів України за алфавітом.

Напрямки руху:

- західний:  Житомир,  Львів, Тернопіль, Ужгород;

- східний: Донецьк, Луганськ, Полтава, Суми, Харків;

- південний: Одеса;

- північний:

- південно-західний: Вінниця, Івано-Франківськ, Рівне, Хмельницький, Чернівці;

- південно-східний: Дніпро, Запоріжжя, Кропивницький, Миколаїв, Севастополь, Херсон;

- північно-західний: Луцьк, Чернігів, Хмельницький;

- північно- східний: Чернігів.

КИЇВ - СТОЛИЦЯ УКРАЇНИ.

2. Вправа «Народ скаже, як завяже»

Чи можна людину порівняти з бджолою за прислів’ям «Бджола мала, а й та працює»? Обґрунтуйте свою відповідь. (Діти відповідають).

VІІ. Підсумок уроку

  • Чи справдились ваші очікування? (Діти відповідають)
  • Оцінювання досягнень учнів.

VІІІ. Домашнє завдання

1. Вивчити правило с. 80.

2. Повторити алфавіт с. 80.

3. Записати назви тварин(звірів, птахів, комах, риб).

 

docx
Додано
24 листопада 2022
Переглядів
1103
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку