Конспект уроку.Тема. СКЛАДНІСТЬ І СУПЕРЕЧЛИВІСТЬ ХАРАКТЕРУ ЧІПКИ — ГОЛОВНОГО ГЕРОЯ РОМАНУ, ЙОГО ЕВОЛЮЦІЯ ВІД ПРАВДОШУКАЧА ДО РОЗБІЙНИКА. ТИПОВЕ Й ЕКСТРЕМАЛЬНЕ В ДОЛІ ГЕРОЯ

Про матеріал
Конспект уроку . СКЛАДНІСТЬ І СУПЕРЕЧЛИВІСТЬ ХАРАКТЕРУ ЧІПКИ — ГОЛОВНОГО ГЕРОЯ РОМАНУ, ЙОГО ЕВОЛЮЦІЯ ВІД ПРАВДОШУКАЧА ДО РОЗБІЙНИКА. ТИПОВЕ Й ЕКСТРЕМАЛЬНЕ В ДОЛІ ГЕРОЯ
Перегляд файлу

І.А.Фариба

Опорний заклад загальної середньої освіти «Монастирищенська спеціалізована школа І – ІІІ ступенів №5» Монастирищенської районної ради Черкаської області

 

Тема. СКЛАДНІСТЬ І СУПЕРЕЧЛИВІСТЬ ХАРАКТЕРУ ЧІПКИ — ГОЛОВНОГО ГЕРОЯ РОМАНУ, ЙОГО ЕВОЛЮЦІЯ ВІД ПРАВДОШУКАЧА ДО РОЗБІЙНИКА. ТИПОВЕ Й ЕКСТРЕМАЛЬНЕ В ДОЛІ ГЕРОЯ

Мета: розкрити характер головного героя роману Чіпки, простежити еволюцію його поведінки; з’ясувати причини, що привели Чіпку до морального падіння;

сприяти виробленню навичок визначення головної думки твору;

виховувати високі морально-етичні риси простої людини.

Обладнання: портрет братів Рудченків, ілюстрації до твору.

Тип уроку: комбінований.

 

 

Доля - це дерево, це ієрархія всіх вчинків, 

Які можливо вибрать і зробить. 

Ти вибираєш й створюєш зупинки, 

Одне не можна, це повернення здійснить. 

М.Щасливий.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Забезпечення емоційної готовності

Доброго дня, десятикласники! Рада всіх вас вітати на уроці. Усміхніться –  і до вас прийде радісний настрій. Поверніться до сусіда по парті і висловіть побажання, від якого на душі в нього стане сонячно. Біант Прієнський говорив:

« Якщо побачиш лице без посмішки, посміхнися сам».

Отож, посміхаючись, даруй людям частинку своєї енергії,  посміхайся частіше, і люди  будуть  енергійними...»

ІІ. Організація  навчальної  діяльності.  Актуалізація опорних з  знань

Бліц - диктант (за романом «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»)

1. Стрижнева сюжетна лінія роману — доля Чіпки від народження до... (Ув'язнення)

2. У другій частині автори повертають нас у часи руйнування... (Запорозької Січі) Катериною II і поступового закріпачення України.

3. Які прізвища мав Чіпчин батько? (Хрущ, Притика, Вареник, Хрущов)

4. Ким були батьки Чіпки Варениченка? (Мати — селянка, батько — панський попихач, утікач, москаль)

5. Хто став прототипом Чіпки? («Злющий зарізяка» Гнидка)

6. Хто така «польова царівна»? (Галя.)

7. Коли Мотря дізналася про наругу Чіпки над іконою? (Перед Різдвом)

8. «З половини двадцятих по шістдесяті роки був у нас золотий вік...» (Панства)

9. Обрання Чіпки членом управи не сподобалося панам, чиновникам, зокрема... (Шавкуну)

10. У скільки років Чіпка пішов у найми? (12 р.)

11. Тип пересічного селянина того часу — це образ... (Грицька)

12. Дід Максима ? (Мирон Ґудзь)

13. У якому званні Максим вийшов у відставку? (Унтер-офіцер.)

14. Хто заявив на Чіпку? (Мотря.)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Вступне слово вчителя

   Складно розмірковувати над таким поняттям, як “доля”.  Одні кажуть, що від долі залежить все. Ну, майже все. Хтось щасливий та заможний — значить, доля ставиться до нього прихильно. А з кимось стався нещасний випадок — що ж, така доля. Згідно з такими поглядами, лиха доля часто переслідує цілі народи. Зокрема, тяжко жилося українському селянству під владою іноземців. А інші люди говорять, що свою долю людина будує сама та сама визначає її. Усе визначено діями самої людини, на все є зрозумілі причини. Людина є ковалем своє долі. Саме від її вчинків, ставлення до життя буде залежати її щастя.

 Так, у творі  Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» вдало та реалістично змальовано вплив суспільства на долю людини, перетворення звичайного селянського хлопця-правдошукача на жорстокого та холоднокровного вбивцю. І однією із найбільш важливих проблем, які порушує автор твору, є проблема добра і зла, проблема вибору життєвого шляху. Справді, хто не жалів Чіпку, не співчував його загубленій силі? Але, виходячи з позицій народної моралі, якої дотримувався, до речі, і письменник, якою керуємося і ми, добро завжди прекрасне, а зло - потворне, огидне, бридке, хто б його не вчинив.

Отож, сьогодні на уроці ми спробуємо здійснити психоаналіз особи Нечипора Вареника, бо саме цей персонаж дає змогу нам, сучасним читачам, психологічно увиразнити причини трагедії особистості, саме в його душі так відчайдушно борються добро і зло, з’ясувати причини, що привели Чіпку до морального падіння.

IV.Засвоєння учнями нових знань, формування вмінь та навичок

Евристична бесіда

  • Чого ж більше у житті: добра чи зла?
  • Яких людей більше у світі – добрих чи злих?
  • Що таке добро? Що таке зло?
  • Якщо зло всесильне і вічне, чи варто з ним боротися?
  • Якщо зникне зло, то чи зникне добро?
  • Чи завжди будуть існувати добро і зло, як прототип один одному?

Створіть асоціативний кущ «Добро і Зло»

                                                                          

 

 

Добро                                Зло                   

 

       

 

 

 

 

Словникова робота

Філософський словник подає таке трактування слова «добро»:

Добро – категорія етики, що означає сукупність позитивно оцінюваних класом, суспільством або окремими людьми умов життя, а також моральних дій, принципів і норм поведінки.

Зло – це категорія, яка означає негативні явища в суспільному і особистому житті людини, що становлять предмет морального засудження.

Вчитель. Отже, тема  добра  і  зла  хвилювала  багатьох  людей  у  всі  часи.  Але  дуже  часто  люди перестають  бачити  межу   між  хорошим  і  поганим.  Добро  і  зло   поняття  вічні  й  нероздільні. І, поки  будуть живі  дух  і  свідомість людини, вони будуть боротися між собою. Добро буде відкриватися людині, освітлюючи їй шлях до істини. Сьогодні ми обговоримо і намагаємося надати  відповіді на такі питання проблеми добра і зла у романі П.Мирного  «Хіба ревуть воли, як ясла повні?». Письменник  поставив персонажів свого роману в однакові життєві умови, але одні чинять гріх, не спокутують свою вину, а другі борються до останку. Що ж є тією силою, яка  поставила цих людей по обидва боки вибору?

 Панас Мирний допомагає нам самим знайти вiдповiдь, створюючи яскраві й переконливі образи роману. Головний з них - Чіпка, за душу якого ціле життя боролися добро i зло.

Творча майстерня

Створити загальнолюдський моральний кодекс на основі прислів’їв, приказок. 

  • Скажи,  хто твій друг, і я скажу, хто ти.
  • З ким поведешся, в того й наберешся.
  • Добре ім’я – найкраще багатство

- Чи сповідував у своєму житті ці святі моральні принципи го­ловний герой роману Чіпка Варениченко?

Вчитель. Як бачимо, головний герой роману — психологічно складна вразлива натура. Добре і зле в ньому живе водночас. Тому гли­бокий аналіз цього образу викликає в нас так багато різних мір­кувань, спонукає замислитись над суттю людського буття. Назріває питання: «Чіпка – борець чи розбійник?»

 Диспут на тему «Чіпка – борець за справедливість чи розбійник?»

Умови проведення

1. Учні  діляються на дві групи, два табори, які дотримуються діаметрально протилежних точок зору.

2. У кожному таборі мають бути різні "спеціалісти".

      3. Вони ставлять один одному питання, вислуховують відповіді, погоджуються     або не погоджуються, приходять до спільної думки.

   Запитання групи «Теоретики»:

- Пригадаймо, чиїм сином був Чіпка?

- Які особливості характеру проявляв Чіпка в дитинстві та юності? Чи щось насторожило вас?

- Чи траплялося вам у середовищі підлітків спостерігати неви­правдану жорстокість?

- Розкажіть про Чіпку-хлібороба, охарактеризуйте його почуття і настрій в той період.

-Чому так тяжко сприйняв герой те, що в нього забирають землю?

-Що є свідченням слабкої волі Чіпки?

  Запитання групи «Практики»:

- Хто підказував йому вихід із становища?

- Які вчинки Варениченка викликають осуд?

- У яких випадках він чинить переступи, порушує найголовніші правила народної моралі й етики?

- А в яких проявляє кращі риси свого єства – розсудливість, мудрість, доброту?

- Дайте оцінку вчинкам Ничипора після вигнання його із земства? Що рухало вчинками Чіпки: розум чи почуття?

- Чи можна його назвати бунтарем проти соціального ладу, протестантом?

 

 

«Займи позицію»

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель. Чіпка — тип селянина-трудівника. У його образі автор відбив найістотніші риси трудящого селянства за капіталізму: працьови­тість, любов до землі, ненависть до поміщиків, куркулів й інших експлуататорів, пристрасне бажання волі й кращого життя. Проте Чіпка в змалюванні П. Мирного не тільки позитивний герой. У ньому, на думку автора, є і негативні риси. Чіпка не­достатньо зв'язаний із трудовим народом. Він не став на шлях організованої боротьби проти експлуататорів, а потоваришував з п'яницями, розбійниками, морально зіпсованими людьми. Спів­чуваючи, підтримуючи його в боротьбі проти поміщиків, чи­новників, народ засуджує ті вчинки Чіпки, які зв'язані з розбоєм, з грабежем. Гине сила, яка в інших соціальних умовах могла б дати велику користь народові. Ось чому автори назвали Чіпку «пропащою силою».

V. Систематизація та узагальнення вивченого

   Робота в групах

Діалог з героєм 
І група.  Якби вам судилося зустрітися з головним героєм роману Чіпкою, яке запитання поставили б ви йому ? Чому?
ІІ група. Яким я побачив Чіпку Варениченка - головного героя роману

Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Чому?

Клоуз – тест

1.  Кому належать слова: «Що я тепер? Людський попихач. Наймит. Пропало… Все пропало…»?

 2. Остаточний духовний злам Чіпки стався після того, як його...

 3. Який перший злочин учинив Чіпка з товари­шами?

4. За що заслали Чіпку на каторгу?

5. Чи був Чіпка кріпаком?

6. Чому Бородай прогнав Чіпку з наймів?

7.  « Таких парубків часто й густо можна зустріти по наших хуторах та селах. Одно тільки в нього неабияке – дуже палкий погляд, бистрий, як блискавка. Ним світилася якась незвичайна сміливість і духовна міць, разом з якоюсь хижою тугою…». У цьому уривку описано…

8. Хто з героїв роману про кого думав: « Не знав ти долі від самого малку – може, аж до смерті… Ганяла вона тебе з одного краю світа на другий;  од панського двору до Дону, од Дону – до прийому… Де ти тепер? Що тепер з тобою?»

9. Хто з героїв роману «…повидовбував очі з образа, щоб Бог не бачив, як він хліб їстиме»?

10. Хто з героїв «… виявляв готовність «пустити півня» панові, якщо він забере в дворові діда Уласа?

11. Хто це: «А й дитина вийшла на славу? Повновиде, чорняве, головате, розумне. Тільки якесь невеселе, вовкувате, тихе».

12. Хто з героїв роману «…ні високого, ні низенького зросту, - тільки плечі широкі та груди високі … Оце й уся врода. Одне тільки в ньому неабияке – дуже палкий погляд, бистрий як блискавка. Ним світилась якась незвичайна сміливість і дух міцнів разом із якоюсь хижою тугою…»

Вчитель. Чому, як ви думаєте, я обрала саме такий епіграф до уроку?

Доля, це дерево, це ієрархія всіх вчинків, 

Які можливо вибрать і зробить. 

Ти вибираєш й створюєш зупинки, 

Одне не можна, це повернення здійснить. 

VI. Підсумок уроку

Незакінчені речення : 
- На уроці у розкритті образу головного героя 
- мені допомогло... 
- на мою думку, виховна цінність роману…

- я зрозумів… 

- можна зробити висновок…

«Ґронування»:

Чіпка Варениченко

  • один із найтиповіших образів дожовтневої літератури;
  • у стриманій, суворій портретній характеристиці – незвичайний характер;
  • енергійний, рішучий, здатний і на жорстокі вчинки;
  • зростав безбатченком, зазнав кривди, приниження, несправедливості;
  • зростав замкнутим, похмурим, відлюдькуватим;
  • рано усвідомив соціальну несправедливість;
  • сумнівався в існуванні Бога;
  • у 12 років – наймит у Бородая, не визнавав заборон, був палким, сміливим;
  • праця на своїй землі;
  • кохання до Галі;
  • сільська влада забрала землю, що стало трагедією хлібороба;
  • потонув у горілці з ненавистю до хабарницького світу;
  • прогнав матір з хати;
  • товариші-злодії – щирі друзі;
  • напад на панського сторожа;
  • пече кривда, наруга над собою і над народом;
  • після розправи над кріпаками – план помсти;
  • мириться з матір’ю, йде на заробітки;
  • сумлінно працює на господарстві;
  • стає на слизький шлях злодійства;
  • з Галею на деякий час зазнає щастя;
  • соромиться свого безпуття;
  • авторитет серед піщан;
  • обраний у земські гласні, у члени управи;
  •  радив селянам відстоювати свої права;
  • за розпорядженням губернатора виганяють із земства;
  • на шляху сліпого розбою;
  • отаман розбійницької ватаги;
  • селянин непересічних здібностей, фізично розвинутий, міцний, любив землю, вразливий до кривди, зі справжнім організаторським талантом, стає стихійним месником, втратив свою мету, став розбійником;
  • носій провідної ідеї твору – як кріпосницький, так і буржуазно-поміщицький лад нівечать кращі сили народу.

Отже, любі діти, людина народжується для щастя. Та не судилося щастя Чіпці, головному героєві роману Панаса Мирного "Хіба ревуть воли, як ясла повні?". Доля була жорстокою до Чіпки від самого народження, хоч з нього "дитина... вийшла — на славу! Повновиде, чорняве, головате, розумне..."

У народі кажуть: ніколи не приймай рішення у гніві. Чіпка ж не замислювався, перш ніж зробити якийсь крок. Його серце ніколи не радилося з розумом, ставало сліпим у злобі й часто вело на слизьку дорогу. Тому всі його добрі наміри й помисли були перекреслені жахливими вчинками, кривавими злочинами.

Народ, найсправедливіший суддя, каже: «Добро довго пам'ятається, а лихо ще довше». Про це варто знати кожному.

VII. Домашнє завдання

- Підготувати характеристику жіночих образів роману.

- Скласти сенкан «Чіпка»

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Семеновських Оксана Ярославівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
19 березня 2020
Переглядів
6702
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку