Конспект уроку Тема. Українські землі в XVIII столітті. Ліквідація Російською імперією української державності. Правобережжя та західноукраїнські землі. Національно-визвольна бо

Про матеріал
Тема. Українські землі в XVIII столітті. Ліквідація Російською імперією української державності. Правобережжя та західноукраїнські землі. Національно-визвольна боротьба. 9 клас
Перегляд файлу

Тема.  Українські землі в XVIII столітті. Ліквідація Російською імперією української державності.

 

 Правобережжя та західноукраїнські землі. Національно-визвольна боротьба.

 

Мета. Дати відомості про особливості розвитку України в другій половині XVIII століття. Вчити встановлювати причинново-наслідкові зв’язки Формувати навички самостійної роботи, дивергентне мислення учнів шляхом аналізу та зіставлення, виробляти вміння систематизувати та узагальнювати отримані знання, розвивати уяву та вміння, орієнтуватися в історичних умовах, підвищувати інтерес до вивчення теми. Виховувати інтерес до історичного минулого своєї Батьківщини, повагу до свого народу.

 

Обладнання.

Таблиці, карти, портрети М.Залізняка, І.Гонти, О.Довбуша; документи.

 

Література: О. Реєнт, О. Малій,” Історія України” 9 кл.,

 Л. Мочкіна  “Нестандартні уроки з історії”; Довідник з  історії України;

 К. Бабанов “Лабораторно – практичні роботи з історії України.”

 

Метод залучення емоційно-вольової сфери школяра.

Технології: інтерактивна, лабораторно – практична.

 

Форма уроку: ток-шоу .

 

Форми роботи: попередні завдання, робота з таблицями, виступи із заданої позиції, обговорення, робота з картою

 

Коментар.

Для роботи над цією темою трьом сильним учням даються попередні завдання: «Причини посилення національно-визвольної боротьби», « Гайдамаччина», «Коліївщина» та «Опришківський рух» .Вони отримують ролі: Максим Залізняк, Іван Гонта та Олекса Довбуш. Урок проходить у формі ток – шоу, тобто учитель і учні задають запитання « історичним героям».В процесі вивчення теми, повинні зрозуміти, що причини повстань українського народу українці і поляки трактували по – різному, тому слід запропонувати учням інтерактивну гру. Учні із заданої позиції: «поляки» і «українці» повинні відстоювати свій погляд на дану проблему. Слід також звернути увагу на чіткість засвоєння термінів: «гайдамаки», «Коліївщина»,  «опришки», основних персоналій та дат. Під час роботи над питанням  «Поділи Польщі» необхідно по карті прослідкувати територіальні зміни, а також визначити наслідки поділів Польщі для Речі Посполитої та українських земель.

 

Хід уроку.

 І. Організаційна частина

Вчитель оголошує ток-шоу.

 Учитель:

Розпочинаємо історичне ток – шоу. Сьогодні до нас завітали Максим Залізняк та Іван Гонта. У залі присутні представники від українців

(І варіант) та представники від поляків ( ІІ варіант), які нам допоможуть     об’єктивно оцінити події національно – визвольної боротьби українського народу на Правобережжі у ХVІІІ ст.

Обираються прес – секретарі для ведення обліку виступів з наступним оцінюванням.

 

ІІ. Робота над темою уроку.

На дошці тема уроку, план і завдання для всього класу або кожному окремо на парті. (дидактичний матеріал №1)

Правобережжя та західноукраїнські землі. Національно-визвольна боротьба.

 

Запитання 1. Причини посилення національно-визвольної боротьби.

 

Завдання 1. Заповніть таблицю на основі інтерв’ю історичного героя та коментарів залу.

Таблиця 1. “ Причини національно – визвольної боротьби на Правобережній Україні у ХVІІІ ст. ”

Погляд українців

Погляд поляків

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання 2. Гайдамаки – це…

 

Учитель.

  • Відрекомендуйтеся , будь-ласка, шановні гості.

 

 

Іван Гонта:

-  Я, один із керівників Коліївщини. Народився на Чигиринщині. З 13-ти років перебував на Запорозькій Січі. Навесні 1768р. зібрав гайдамацький загін, який розпочав боротьбу проти польської шляхти. У липні 1768р. був захоплений в полон і відправлений царськими властями в Сибір.

Максим Залізняк: Я, один із керівників Коліївщини. Народився на Уманщині. Служив сотником надвірного війська графа Потоцького в Умані. Перейшов на бік гайдамаків. Рада повсталих проголосила мене полковником і князем Смілянським. Був захоплений в полон і страчений польськими властями.

 

Учитель.

- У нас є декілька запитань до шановних гостей.

Як ви вважаєте, у чому полягали причини посилення національно-визвольної боротьби в Україні у другій половині XVIII ст.?

 

Іван Гонта:

  • Протягом др. пол. ХVІІІ ст.  Становище українців Правобережжя  значно погіршилось. Магнати і шляхта розширювали свої володіння за рахунок селянських земель, збільшували повинності селян. Дуже важким було становище міщан. У цей час правобережні міста уже втратили Магдебурзьке право. Посилилось гоніння православних. Становище  українського населення погіршувалося і через феодальну анархію: країна потерпала від свавілля магнатів, які вважали себе незалежними і вищими від короля.

 

Учитель:

- Хто такі гайдамаки?

 

М. Залізняк:

  • Гайдамаками ( від тюркського “гнати”, “турбувати”) називали українських месників на Правобережній Україні у ХVІІІ ст. Перші згадки про гайдамаків належать до 1712р. Гайдамацькі загони складалися із селян. міщан, козаків, збіднілої шляхти. Загони були невеликими і вели боротьбу партизанськими методами. Поява гайдамаків наводила жах на панів. Захоплених в полон месників жорстоко мордували. Наймогутнішим був гайдамацький рух 1750р. Його очолили М. Суховій, П. Таран, О.Письменний, Лях, М. Тесля. Повстання було придушено. Протягом 50-60 років ХVІІІ ст. гайдамацький рух охопив всю Україну, що перебувала під владою Польщі.

 

Учитель:

- Що думає зал з приводу визначених причин. Слово надається за бажанням.

Учні виступають із заданої позиції:

а) 1 варіанту (українці), які погоджуються з думкою гостей;

б) 2 варіанту (поляки), які не погоджуються і висувають свої причини національно-визвольної боротьби, які виправдовують поляків.

 

Клас за розповіддю героя виконує завдання 3; 4.

Завдання 3.

Гайдамаки - це...

 

Завдання 4.

Таблиця 2. “ Гайдамаччина.”

Ватажки гайдамаків

Методи боротьби

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота із залом.

  • Як ви оцінюєте діяльність гайдамаків?

Учні висловлюються за бажанням.

Ознайомлення класу із наступними завданнями.

 

Запитання 2. Коліївщина.

 

Завдання 5. ( для класу) На основі прослуханого матеріалу виведіть визначення.

 

Коліївщина – це…

 

Завдання 6.

Згорніть отримані знання в таблицю 3.

Таблиця 3.

               

Причини

 

 

 

 

 

Хід (використовуючи карту і атлас)

Наслідки

Запитання до М. Залізняка та І. Гонти:

Учитель.

  • Що таке Коліївщина?

 

 

 

М. Залізняк:

- У травні 1768р. на Правобережжі спалахнуло грандіозне повстання – Коліївщина (від слова «колоти»)

Очолив повстання запорожець Максим Залізняк. Багато шляхтичів сподівалися знайти захист в добре укріпленій Умані. Проте надвірні козаки, які охороняли місто, на чолі з І. Гонтою перейшли на бік повсталих. Налякана польська шляхта звернулася за  допомогою до Росії. У червні 1768р. спільними зусиллями Польщі і Росії повстання було придушене, над ватажками вчинено суд.

Учитель:

- Якими були причини Коліївщини?

Іван Гонта:

  • У 1768р. польський король Станіслав Понятовський під тиском царського уряду підписав трактат про зрівняння в політичних правах православних з католиками. У відповідь на це польська шляхта утворила Барську конфедерацію для розправи над православними. Це спровокувало українське населення Правобережжя на збройний виступ проти поляків.

 Коментарі залу: українців і поляків.

Запитання 3.  Опришківський рух.

 

Завдання 7.( для класу).На основі розповідей дайте визначення.

О.Довбуш –

Опришки –

Учитель:

- Сьогодні до нас завітав ще один гість

Зустрічайте, Олекса Довбуш. Відрекомендуйтесь.

 

Олекса Довбуш:

  • Я, керівник руху карпатських опришків у 1730-40рр. Народився у Печиніжині. Мої загони діяли у Прикарпатті, Закарпатті, на Буковині. Захоплене у багатіїв майно я роздавав бідним. Усі спроби шляхти знищити мій загін не мали успіху. Загинув від рук  С. Дзвінчука.

Учитель:

  • Шановний Довбуше, поясніть нам : хто такі опришки?

 

Олекса Довбуш:

  • Опришками називали борців проти феодального й національного гніту в Галичині, на Закарпатті та Буковині. Пригноблені стани населення формували збройні загони і розправлялися із шляхтою, орендарями, католицькими священиками. Опришки використовували партизанські методи боротьби.

 

Запитання до залу:

  • Що спільного у діяльності опришків і гайдамак.

 

 

 

Прес-секретарі подають списки учнів, які відповідали вчителю.

 Прощання з героями.

Оцінювання.

 

Запитання 4. Поділи Речі Посполитої та українські землі. Зміни у політичному становищі Правобережжя і західноукраїнської землі.

Учитель :

- На поч. ХVІІІ ст. Польща втратила свою колишню могутність. Політична анархія привела до втручання у внутрішні справи Польщі іноземних держав. Ініціатором поділу Польщі став прусський імператор Фрідріх ІІ. У 1772 р. Росія, Австрія і Пруссія здійснили перший поділ Польщі. У 1783 р. було проведено другий поділ Польщі. Це викликало повстання, яке очолив Тадеуш Костюшко. У 1795р. відбувся третій поділ Польщі.

Завдання 8

 Робота з картою.

Визначте, які землі отримали держави-учасниці поділів Польщі у 1772р., 1793р., 1795р.

Заповніть таблицю 4.

 

Таблиця 4. “Поділи Польщі.”

Поділ

Рік

Держави, які взяли участь у поділі

Які землі кому відійшли

 

 

 

 

Завдання 9

  1. Визначте наслідки трьох поділів:

а) для Польщі;

б)  для України.

Заповніть таблицю 5.

Наслідки трьох поділів Польщі

Таблиця 5. 

Для Польщі

Для України

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Підсумок уроку. Оцінювання.

 

ІV.  Домашнє завдання.

 

 

 

doc
Додано
28 листопада 2020
Переглядів
632
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку