Тема. Українські землі в XVIII столітті. Ліквідація Російською імперією української державності.
Правобережжя та західноукраїнські землі. Національно-визвольна боротьба.
Мета. Дати відомості про особливості розвитку України в другій половині XVIII століття. Вчити встановлювати причинново-наслідкові зв’язки Формувати навички самостійної роботи, дивергентне мислення учнів шляхом аналізу та зіставлення, виробляти вміння систематизувати та узагальнювати отримані знання, розвивати уяву та вміння, орієнтуватися в історичних умовах, підвищувати інтерес до вивчення теми. Виховувати інтерес до історичного минулого своєї Батьківщини, повагу до свого народу.
Обладнання.
Таблиці, карти, портрети М.Залізняка, І.Гонти, О.Довбуша; документи.
Література: О. Реєнт, О. Малій,” Історія України” 9 кл.,
Л. Мочкіна “Нестандартні уроки з історії”; Довідник з історії України;
К. Бабанов “Лабораторно – практичні роботи з історії України.”
Метод залучення емоційно-вольової сфери школяра.
Технології: інтерактивна, лабораторно – практична.
Форма уроку: ток-шоу .
Форми роботи: попередні завдання, робота з таблицями, виступи із заданої позиції, обговорення, робота з картою
Коментар.
Для роботи над цією темою трьом сильним учням даються попередні завдання: «Причини посилення національно-визвольної боротьби», « Гайдамаччина», «Коліївщина» та «Опришківський рух» .Вони отримують ролі: Максим Залізняк, Іван Гонта та Олекса Довбуш. Урок проходить у формі ток – шоу, тобто учитель і учні задають запитання « історичним героям».В процесі вивчення теми, повинні зрозуміти, що причини повстань українського народу українці і поляки трактували по – різному, тому слід запропонувати учням інтерактивну гру. Учні із заданої позиції: «поляки» і «українці» повинні відстоювати свій погляд на дану проблему. Слід також звернути увагу на чіткість засвоєння термінів: «гайдамаки», «Коліївщина», «опришки», основних персоналій та дат. Під час роботи над питанням «Поділи Польщі» необхідно по карті прослідкувати територіальні зміни, а також визначити наслідки поділів Польщі для Речі Посполитої та українських земель.
Хід уроку.
І. Організаційна частина
Вчитель оголошує ток-шоу.
Учитель:
Розпочинаємо історичне ток – шоу. Сьогодні до нас завітали Максим Залізняк та Іван Гонта. У залі присутні представники від українців
(І варіант) та представники від поляків ( ІІ варіант), які нам допоможуть об’єктивно оцінити події національно – визвольної боротьби українського народу на Правобережжі у ХVІІІ ст.
Обираються прес – секретарі для ведення обліку виступів з наступним оцінюванням.
ІІ. Робота над темою уроку.
На дошці тема уроку, план і завдання для всього класу або кожному окремо на парті. (дидактичний матеріал №1)
Правобережжя та західноукраїнські землі. Національно-визвольна боротьба.
Запитання 1. Причини посилення національно-визвольної боротьби.
Завдання 1. Заповніть таблицю на основі інтерв’ю історичного героя та коментарів залу.
Таблиця 1. “ Причини національно – визвольної боротьби на Правобережній Україні у ХVІІІ ст. ”
Погляд українців |
Погляд поляків |
|
|
Завдання 2. Гайдамаки – це…
Учитель.
Іван Гонта:
- Я, один із керівників Коліївщини. Народився на Чигиринщині. З 13-ти років перебував на Запорозькій Січі. Навесні 1768р. зібрав гайдамацький загін, який розпочав боротьбу проти польської шляхти. У липні 1768р. був захоплений в полон і відправлений царськими властями в Сибір.
Максим Залізняк: Я, один із керівників Коліївщини. Народився на Уманщині. Служив сотником надвірного війська графа Потоцького в Умані. Перейшов на бік гайдамаків. Рада повсталих проголосила мене полковником і князем Смілянським. Був захоплений в полон і страчений польськими властями.
Учитель.
- У нас є декілька запитань до шановних гостей.
Як ви вважаєте, у чому полягали причини посилення національно-визвольної боротьби в Україні у другій половині XVIII ст.?
Іван Гонта:
Учитель:
- Хто такі гайдамаки?
М. Залізняк:
Учитель:
- Що думає зал з приводу визначених причин. Слово надається за бажанням.
Учні виступають із заданої позиції:
а) 1 варіанту (українці), які погоджуються з думкою гостей;
б) 2 варіанту (поляки), які не погоджуються і висувають свої причини національно-визвольної боротьби, які виправдовують поляків.
Клас за розповіддю героя виконує завдання 3; 4.
Завдання 3.
Гайдамаки - це...
Завдання 4.
Таблиця 2. “ Гайдамаччина.”
Ватажки гайдамаків |
Методи боротьби |
|
|
Робота із залом.
Учні висловлюються за бажанням.
Ознайомлення класу із наступними завданнями.
Запитання 2. Коліївщина.
Завдання 5. ( для класу) На основі прослуханого матеріалу виведіть визначення.
Коліївщина – це…
Завдання 6.
Згорніть отримані знання в таблицю 3.
Таблиця 3.
Причини
|
Хід (використовуючи карту і атлас) |
Наслідки |
Запитання до М. Залізняка та І. Гонти:
Учитель.
М. Залізняк:
- У травні 1768р. на Правобережжі спалахнуло грандіозне повстання – Коліївщина (від слова «колоти»)
Очолив повстання запорожець Максим Залізняк. Багато шляхтичів сподівалися знайти захист в добре укріпленій Умані. Проте надвірні козаки, які охороняли місто, на чолі з І. Гонтою перейшли на бік повсталих. Налякана польська шляхта звернулася за допомогою до Росії. У червні 1768р. спільними зусиллями Польщі і Росії повстання було придушене, над ватажками вчинено суд.
Учитель:
- Якими були причини Коліївщини?
Іван Гонта:
Коментарі залу: українців і поляків.
Запитання 3. Опришківський рух.
Завдання 7.( для класу).На основі розповідей дайте визначення.
О.Довбуш –
Опришки –
Учитель:
- Сьогодні до нас завітав ще один гість
Зустрічайте, Олекса Довбуш. Відрекомендуйтесь.
Олекса Довбуш:
Учитель:
Олекса Довбуш:
Запитання до залу:
Прес-секретарі подають списки учнів, які відповідали вчителю.
Прощання з героями.
Оцінювання.
- На поч. ХVІІІ ст. Польща втратила свою колишню могутність. Політична анархія привела до втручання у внутрішні справи Польщі іноземних держав. Ініціатором поділу Польщі став прусський імператор Фрідріх ІІ. У 1772 р. Росія, Австрія і Пруссія здійснили перший поділ Польщі. У 1783 р. було проведено другий поділ Польщі. Це викликало повстання, яке очолив Тадеуш Костюшко. У 1795р. відбувся третій поділ Польщі.
Робота з картою.
Визначте, які землі отримали держави-учасниці поділів Польщі у 1772р., 1793р., 1795р.
Заповніть таблицю 4.
Таблиця 4. “Поділи Польщі.”
Поділ |
Рік |
Держави, які взяли участь у поділі |
Які землі кому відійшли |
|
|
|
|
Завдання 9
а) для Польщі;
б) для України.
Заповніть таблицю 5.
Наслідки трьох поділів Польщі
Таблиця 5.
Для Польщі |
Для України
|
ІІІ. Підсумок уроку. Оцінювання.
ІV. Домашнє завдання.