Конспект уроку-тренінгу на тему: «Мацуо Басьо. Хайку(хоку). Зображення станів природи в ліриці поета. Роль художньої деталі. Підтекст"

Про матеріал

Урок -тренінг . Заключний урок у темі. Використана ідея інтеграції фонових знань учнів у систему формування особистості читача та для посилення пізнавального інтересу школярів.


Перегляд файлу

6 клас                  Зарубіжна література       Складенко Т. В.

ТЕМА:  Мацуо Басьо. Хайку(хоку). Зображення станів природи в ліриці поета. Роль художньої деталі.  Підтекст.

МЕТА:( формувати компетентності  особистості  учня):

 Предметні(літературні): продовжити знайомство з японською поезією хоку, формувати систему предметних компетентностей і компетенцій шляхом виконання навчально – пізнавальних і практико – орієнтованих завдань відповідно до змістових ліній:

 емоційно- ціннісної: поглиблювати розуміння учнями  своєрідної  культури Японії та творчості Мацуо Басьо; усвідомити необхідність  толерантного ставлення до інакшої культури; літературознавчої: розвивати навички аналізу художнього тексту – поезії хоку; компаративної: усвідомлювати  лексичне багатство і невичерпні стилістичні можливості української мови,

діяльнісної : розвивати спостережливість, логічне й образне мислення, пам'ять, вчитися самостійно створювати хоку;

ключові ( УМІННЯ ВЧИТИСЯ: Стосовно досліджуваних об'єктів( японська поезія  хоку) учень має опанувати  креативні навички продуктивної діяльності: добування знань безпосередньо з реальності, володіння прийомами дій у нестандартних ситуаціях, евристичними методами рішення проблем; навички самоорганізуватися до навчальної діяльності;КОМУНІКАТИВНІ: формувати знання необхідних  способів взаємодії з оточуючими й окремими людьми, навички роботи у групі, відігравання  різних соціальних ролей у колективі. Учень має вміти презентувати себе, поставити запитання, вести дискусію й ін.; ІНФОРМАЦІЙНІ:   За допомогою реальних об'єктів (телевізор, телефон, комп'ютер, принтер, модем, копір тощо) й інформаційних технологій (аудіо -, відеозапис, електронна пошта, ЗМІ, Інтернет) формувати  вміння самостійно шукати, аналізувати та відбирати необхідну інформацію, організовувати, перетворювати, зберігати та передавати її; формувати  картографічні вміння та просторові  компетенції;

ЗАГАЛЬНОКУЛЬТУРНІ: формувати досвід засвоєння учнем наукової картини світу, що розширюється до культурологічного й загальнолюдського розуміння світу( про особливості японської національної та загальнолюдської культури, духовно-моральні основи життя японського народу)

ТЕОРІЯ ЛІТЕРАТУРИ: хайку(хоку),  «сезонні слова», художні образи,   художня  деталь, підтекст.

ТИП УРОКУ: урок формування вмінь та навичок

 МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВЯЗКИ: малювання, географія, рідна мова,інформатика, психологія

ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ УРОКУ: урок – тренінг

ОБЛАДНАННЯ: підручники, глобус, матеріали для тренінгових вправ, фарби, кольорові олівці, ілюстрації до учнівських міні-проектів, антологія учнівських творчих робіт «Хоку»

 

 

Епіграфи

„ Відчувати прекрасне- означає наслідувати природу, бути другом чотирьох пір року”

Мацуо Басьо

 

Те, що ми називаємо поезією, живе в нашому серці.

Пісня солов'я, плюскіт жабки, рух струмка — усе має свою поезію і творить її.

Кіно-Цураюки, давній японський поет

 

Японія - вишуканий прекрасний сад –

втілення самої Краси.

К. Бальмонт

ХІД   УРОКУ

І. Організаційний момент

(діти сидять парами за партами)

*Тренінгова вправа «Привітай сусіда»

- Привітайте в японському стилі сусіда , підписавши бейжик.  ( дарують листівку  кріплять бейджики з своїми іменами у японському звучанні).

ІІ. Оголошення теми, мети уроку

Інтерактивний прийом «Мішень»(самооцінка)

 Учні на зображеній на  дошці мішені позначають міру свого розуміння  поняття «ПРОБЛЕМА ЖИТТЯ І СМЕРТІ»: чим ближче до центру мішені, тим більшою мірою ідея уроку зрозуміла учневі.

*Вправа «Очікування »

Усе наше життя підпорядковане певній меті, ми чогось очікуємо від життя. Яка ж  ваша мета,  які очікування від сьогоднішнього нашого  тренінгу.

На  аркушах  липкого паперу  напишіть, що ви чекаєте  від сьогоднішнього  тренінгу і прикріпіть  на нашому  символічному  пісочному  годиннику. А  наприкінці заняття  ми побачимо, чи  справдилися ваші  очікування, тобто чи  переміститься разом  з піском  в нижню частину годинника ваше очікування .

     *Запис учнями до зошитів  теми уроку

*Осмислення епіграфа
- Прекрасний сад, до якого ми рушаємо, розташований на Далекому Сході, у Країні  Вранішнього Сонця, як здавна називають Японію.
- Прочитайте, що про неї сказав російський поет К Бальмонт. Як ви розумієте ці слова? 
- Які картини у вашій уяві викликає слово « Японія»?( Усна робота із опорною таблицею СЕНКАН)

   А ще Басьо говорив: „ Відчувати прекрасне- означає наслідувати природу, бути другом чотирьох пір року”

- Які дружні вітання весни ви помітили сьогодні? Що принесли на урок?

( діти презентують свої спостереження за весняними змінами в природі)

 

*Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.

 «Якщо у твоєму серці квітуча слива»

Слово вчителя

Японці дуже люблять природу. Одним з найулюблюбленіших свят є «ханамі» - милування квітами вишні, сливи, персика. У Японії сакура цвіте 3 - 4 рази на рік. Давайте цією красою помилуємося і ми.

Під час квітування сакур
Горам краси не додасть
Навіть ранкова зоря

.

Натовп із сотні тисяч
Родин - таке милування
Квітами сакури у столиці.

 

Квітучі сливи,
Ніжні верби...І подібні до них
Молоді хлопці, жінки!

 

(Весна - загальна картина, а молодість людини - конкретна).

З'являйтесь, вірші й такі,
Які схожі були б не на мене,
А на перші квіти сакури.

 

(Басьо - сенсей, вчитель. Квіти сакури - учні.)

* Вправа «Створення гілочки сакури своїми руками »

 

ІІІ.  Актуалізація суб’єктивного досвіду й опорних знань.

 

 1.Перевірка домашнього завдання.

     -Вікторина  „ Японське мистецтво та поезія”:

     1.Країна Вранішнього Сонця ( Японія).

     2.Найбільша гора Японії ( Фудзіяма).

     3.Японська вишня (сакура).

     4.Невеличкий художній твір (мініатюра).

     5.Дрібні дворяни, які присвячували себе військовій службі ( самураї).

     6.Мистецтво мініатюрної скульптури ( нецке).

     7.Мистецтво складання букетів ( ікебана).

     8.Вирощування карликових дерев (бонсай).

     9. Виготовлення фігурок з паперу( орігамі).

     10.Головне в японському мистецтві ( деталь).

     11.Мистецтво писати чітким, рівним і красивим почерком( каліграфія).

     12.Жанри японської поезії ( ренгу, танка, хоку, агеку)

     13.Трирядковий вірш про природу (хоку).

     14.Що означає в перекладі слово „ басьо”( банан).

     15.Вигадане літературне ім’я письменника ( псевдонім).

- Картографічна робота

             Покажіть на карті або глобусі країну Японію.

- Робота з ЛЕПБУКОМ  «ЯПОНІЯ»

     Нові ідеї для лепбука

 - Огляд книжкової виставки «Міфи та сучасність Японії»

 

 

 

 

 

  • Релаксація:

*Перегрупіровка- руханка. Вправа “Скільки нас?...” 

  Діти ходять по колу, з опущеними руками, а почувши своє імя, беруть ся за руки. В кінці вірша всі тримаються за руки.

   Ми по колу ходимо

   Ми таночок водимо

   Ніка і Гришутка,

   Деля та Андрійко,

   Віки та Іванко,

   Ще Тимур, Назар,Денис…

   Порахуйте, скільки нас!

Учні вслід за вчителем рахують японською по черзі і стають в ряд

Обговорення : 

  • Яким є зараз ваш настрій?

*Поділ на 2 групи (Зима-Весна)

2. Робота з портретом поета Мацуо Басьо « Яким запам’ятався вам японський поет Мацуо Басьо»?

  • Хто зображений на портреті?

Що ви пам’ятаєте про нього з попереднього уроку?

 

Цей стрункий, невисокого зросту чоловік з тонкими рисами обличчя і голеною, як у буддійських ченців , головою мав слабке здоров’я. Але при цьому Мацуо Басьо був людиною спокійною і надзвичайно турботливою, щедрою і вірною по відношенню до близьких. Хоча все життя поет потерпав від злиднів, він майже не звертав на це уваги , залишаючись істинним філософом.

 

             Узимку 1682 року в сьогунській столиці Едо в черговий раз спалахнула велика пожежа, під час якої згоріла „ Хатина бананового листя” і мало не загинув сам Басьо. Залишившись без даху над головою, він вирушає в коротку подорож. Повернувшись до Едо , поет зі своїми вірними учнями будує нову хижу і садить новий банан. Але відтепер Басьо до кінця свого життя стає мандрівним поетом. У серпні 1684 року в супроводі свого учня сорокарічний Басьо вирушає в нову подорож.

          Протягом 1687 року він живе у своїй хатині й видає збірку своїх віршів та віршів учнів. Саме з цим періодом життя пов’язують завершення формування його творчої манери, яка характеризується лаконізмом мови віршів, використанням мінімуму засобів виразності та принципу „ сумної чарівливості і єдності з Природою”. Басьо говорив: „ Відчувати прекрасне- означає наслідувати природу, бути другом чотирьох пір року.”

           Під час останньої мандрівки до міста Осака Мацуо Басьо раптово захворів. Його принесли до будинку квіткаря, який виділив поету невелику кімнату. Дізнавшись про нещастя, до будинку прийшли юрби учнів, друзів і тих, хто захоплювався талантом поета. Важкохворого доглядали десять учнів, яким лікар дозволив бути присутніми біля поета. Зрозумівши, що учитель помирає, один з учнів попросив його скласти останнє хоку, але поет відповів: „ Кожний вірш , який я написав в житті- це останній вірш...”

             51- річний Мацуо Басьо помер у 1694 році у місті Осака на руках своїх вірних учнів. Останню сьому збірку віршів Басьо учні видали вже після смерті поета.

3. Робота з відеороликом .

       *Мультіфльм про поета( з інтернетресурсу) - «Дорога мандрів - творча майстерня поета»

     Слухаємо хоку, які характеризують мандрівне життя поета.

 

Поночуйте просто неба,
Тоді й збагнете вірші мої!
Осінній вітер

.

(Простір для думок).

Зморшки на ньому розглажу
І вирушу милуватися снігом.
Старе паперове плаття.

 

Листям ірисів
На ногах закріплю
Сандалі без поворозок.

 

(Спираючись на посох, простує він гірською дорогою в осінню негоду. На ньому пошарпаний халат - плаття з цупкого, покритого лаком паперу, плащ з очерету, а на ногах солом'яні сандалі. У невеликій торбині: 2-3 збірки віршів, флейта, записники. Голову покриває великий, мов парасолька, бриль з кипарисової стружки.)

Як давно я не прощався!
Тоді бриль - у руці, на плечах -
Легка святкова накидка.

 

Вже закінчився рік,
А я і досі під брилем
І в сандалях з соломи.

 

(Цей одяг його майже не захищав від холоду. Але поет знаходить у собі сили посміхнутися.)

Дорого моя!
Нема нікого назустріч
Лиш осінній смерк.

 

(Він мандрує наодинці з природою та своїми роздумами, інколи по кілька днів нікого не зустрічає.)

Сьогодні вдало заночував!
У відведеній мені кімнаті -
Сяйво грудневого місяця.

 

(А ночувати може будь-де: і в заїжджому дворі, і просто неба.

 4.  Бесіда  «Що таке хоку?»

                   - Які образи природи використовує у своїх віршах Мацуо Басьо?

                  -  Які настрої хоку?

 

V.   Формування вмінь та навичок 

 

            1.  Робота над художніми особливостями хайку(хоку)

Метою цієї роботи є з’ясування питання: які  художні особливості хайку(хоку), яка тематика віршів цього жанру,як і для чого використовуються  «сезонні» слова, близькість поезії хоку до живопису.

 

 

Поезія японців незвичайна. Ви дома самостійно прочитали ці маленькі віршики.

 - Скажіть, будь ласка, яке перше враження від них у вас було? Ви щось зрозуміли?

 - Чи схожі вони на європейську поезію?

  -Як характеризується такий жанр хоку, або хайку?

 * Словникова робота з підручником (с. 192)

    Хайку – традиційний жанр японської поезії; неримований вірш, що складається з трьох рядків:5-7-5 складів. Хайку виділився з більш давнього жанру – танка(5 рядків).Класичні хайку обов'язково будуються на співвіднесенні людини (автора), його внутрішнього світу, біографії з природою, при чому природа повинна бути визначена відносно пори року .

  Для цього використовуються «сезонні» слова.(с.193)

Весна:туман, серпанок, соловей, павутиння, квіти вишні та персика, жайворонок, метелик

Літо:злива, зозуля, садіння рисової розсади, розквітлі півонії, спека, прохолода, полудневий відпочинок.

Осінь:місяць, зірки, роса, збір урожаю, червоне кленове листя, хризантеми.

Зима: сніг, іній, лід, холод, теплий одяг, вогонь.

 

    Хайку заборонено писати на політичні, релігійні теми та на тему кохання.

    - Ви вже вдома читали хайку і вчили напамять..

   - Яким темам присвячені?

(людина і природа)

   - До якого виду мистецтва близькі ці поезії?(до живопису. Хайку – картинка)

   У Басьо хоку - це не лише вірш про природу, за природою приховані настрої автора, глибокі роздуми та переживання. Людина зливається з природою і це єднання робить людину щасливою.

*Осмислення епіграфа

    Кіно-Цураюки, давній японський поет так про цю закономірність  людського життя сказав: «Те, що ми називаємо поезією, живе в нашому серці. Пісня солов'я, плюскіт жабки, рух струмка — усе має свою поезію і творить її.»

  • Як це можна зобразити схематично?

*Вправа « Мозковий штурм» Робота в групах

  • Вивести формулу щастя людини від того, що вона знайшла сенс свого життя у  єднанні з природою ( за формулою Х+У=С=В)

ПРИРОДА + ЛЮДИНА = СЕНС ЖИТТЯ=ЩАСТЯ

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

А зараз ми проведемо фізкультхвилинку, але вона буде повязана з темою нашого уроку. Я називатиму українські та японські слова, а ви будете кланятися на японський кшталт (якщо слово японське), або присідати(якщо слово українське).

 

 

* Дзюдо- шаровари

Орігамі-калина

Кімоно -бричка

Сакура- гопак

Хризантема- мальва

Самурай- галушка

Цунамі- хата

          Бонсай- борщ

 

 

* Виразне читання хоку напамять.

- Які хоку вам найбільше сподобались? Прочитайте їх напамять.

 

    - Висловіть враження від японської поезії.( Усна робота із опорною таблицею СЕНКАН)

Висновок. Автор хоку нічого не розповідає прямо, він лише натякає, але ми відчуваємо, що він хотів сказати.

 

* Робота в групах

*Релаксація:

Перегрупіровка. Вправа “Вітер дує та здуває...”

Учні, які сприймають  звертання в свою адресу, міняються місцями

 – “Вітер дує та здуває всіх, хто має дві кіски”

-  “Вітер дує та здуває тих, хто має веснянки.”

-  “Вітер дує та здуває тих, хто першим прочитав «Жага до життя».”

 

Обговорення :

  • Чи дізналися ви щось нове про своїх товаришів?
  • Яким є зараз ваш настрій?

*Перегрупіровка (ЛАСТІВКА-ЖАЙВОРОНОК))

- Складіть  словник сезонної лірики для української поезії.

 

І група- Весна ( Пролісок, грак, шпаківня, бруньки берези,

                            березовий сік, повінь..).

 

ІІ група-Літо ( Соловей, жайворонок, спека, злива, зоряна ніч,

                          цикада, муха, комар...)

 

ІІІ група- Осінь ( Жнива, літаюче павутиння, золотаве листя,

                              пожовкла трава, листопад...)

 

ІV група-Зима ( Сніг, холодний вітер, снігопад, снігур,

                             завірюха, короткий день, довга ніч...)

 

*Творча робота.

 

У творчій спадщині Мацуо Басьо є такий вірш:

 

                  Весняний дощ!

                  Шкода мені людей,

                  Які не вміють вірша написати.

 

- Поясніть висловлену у ньому думку ( Відповіді  учнів).

- Приготуйтеся і презентуйте ваші міні-проекти по виготовленню сторінки для книжечки «Збірка Хоку учнів 6 класу»

 

.

VІ. Саморефлексія учнів

  1. Інтерактивна вправа «Займи позицію» та обґрунтуй її
  • Чи сподобалися, вразили, схвилювали, зацікавили тебе хоку?

       Так, ні.

  • Залишили байдужими або не визначився

      Ні, так.

  1. Виставлення оцінок за урок.

VІІ. Домашнє завдання:

Підготуватися до контрольної роботи. Скласти хоку за бажанням

 

VІІІ.  Підбиття підсумків уроку

        Інтерактивний прийом «Мішень»

 Учні на зображеній на  дошці мішені позначають точність «влучення в душу»  вражень від уроку та спілкування на   уроці: чим ближче до центру мішені, тим більшою мірою ідеї уроку зачепили душу учнів за живе.

*Вправа «Очікування »

Отже,  наприкінці заняття  ми побачимо, чи  справдилися ваші  очікування, тобто чи  переміститься разом  з піском  в нижню частину годинника ваше очікування.

 

 

 

 

 

docx
Додано
29 серпня 2018
Переглядів
6823
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку