Уроку-тренінг на тему: «Проблема життя і смерті, дружби і зрадництва ( за оповіданнями Дж. Лондона «Жага до життя» та О. Довженка

Про матеріал

Урок-тренінг. Компаративістика. Міжпредметні зв'язки. Ідея використання фонових знань учнів .Мотивація дітей до читання через використання доступної інформації в ЗМІ.

Перегляд файлу

6 клас                 Зарубіжна  література  _______________

 

ТЕМА:  Проблема життя і смерті,дружби і зрадництва

( за оповіданнями  Дж. Лондона «Жага до життя» та О. Довженка «Воля до життя») Значення назви оповідання.

МЕТА( формувати компетентності):

 предметні : формувати систему предметних компетентностей і компетенцій шляхом виконання навчально – пізнавальних і практико – орієнтованих завдань відповіднодо змістових ліній:

 емоційно- ціннісної: поглиблювавти знання учнів про творчість Дж. Лондона та О.Довженка;

літературознавчої: розвивати навички аналізу ходожнього тексту;

діяльнісної : розвивати спостережливість, логічне й образне мислення, пам'ять, вчитися висловлювати свою думку;

ключові ( УМІННЯ ВЧИТИСЯ: розвивати навички самоорганізуватися до навчальної діяльності;   КОМУНІКАТИВНІ: навички працювати в групах, висловлювати свою думку ІНФОРМАЦІЙНІ: розвивати  вміння характеризувати героїв

ЗАГАЛЬНОКУЛЬТУРНІ: зв’язно висловлюватися в контексті змісту; 

ТИП УРОКУ: урок формування вмінь та навичок з елементами компаративного аналізу

 МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВЯЗКИ:  зарубіжна  та укра­їнська літератури, образотворче мистецтво, основи безпеки життедіяльності

ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ  УРОКУ: урок – тренінг

ОБЛАДНАННЯ: підручники, матеріали для тренінгових вправ, фарби

 

ХІД   УРОКУ

І. Організаційний момент

(діти сидять у колі)

*Тренінгова вправа «Привітай сусіда»

- Привітайте сусіда справа, підписавши листівку.  Продовжіть фразу: «Мені подобається в тобі твоя(твій)……( дарують листівку  з таким написом).

ІІ. Оголошення теми, мети уроку

Інтерактивний прийом «Мішень»(самооцінка)

 Учні на зображеній на  дошці мішені позначають міру свого розуміння  поняття «ПРОБЛЕМА ЖИТТЯ І СМЕРТІ»: чим ближче до центру мішені, тим більшою мірою ідея уроку зрозуміла учневі.

8. «Радій життю». Перегляд кадрів з репортажами про молодих людей-інвалідів, які  люблять життя.

Тренінгова вправа «Кольорові рамки» О О О

      Коли ми дивимося на світ, то використовуємо своєрідні різнокольорові «радісні рамки», які є нічим іншим. Як нашими думками.  Спробуйте побачити, які «радісні рамки» використали герої переглянутих  відеороликів ( тобто знайшли щось позитивне ) в  таких тяжких життєвих випробуваннях.

 

*Вступне слово вчителя

Сьогодні учні сприймають літературу як урок, мало пов’язаний із повсякденним життям. Але література дає нам багато життєвих прикладів поведінки людей у різних ситуаціях. Отже, подивимося на літературу ще з цієї точки зору, залучивши свої знання і з уроків ОБЖ.

 Ми пройдемо стежками людсь­ких доль, спробуємо розібратися, що таке справжнє людське щастя, які шляхи ведуть до нього на прикладі творів Дж. Лондона «Жага до життя»" та О. Довженка "Воля до життя". Спробуємо також проникнути у психо­логію та мотиви людських вчинків, розглядаючи їх крізь призму художнього тексту. Тому девізом нашого уроку є «Перемагають лише сильні».

  *  Вправа “ЕКСТРЕМАЛЬНА СИТУАЦІЯ“

Мета:. з’ясувати уявлення  учасників  про важливі  якості та вміння  особистості,  необхідні для ефективного  порятунку життя у складній ситуації.

Оснащення: аркуш паперу А4.

 

Хід вправи

Кожному учасникові пропонується   самостійно  скласти  і записати 5 важливих  якостей  та вмінь  людини, які, на його думку , необхідні для ефективного  порятунку життя у складній ситуації.

 

Інтерактивна методика “Галерея”

Учасники обмінюються по колу своїми записами. Кожний наступний учасник записує свої  якості та вміння людини, які він вважає необхідними для ефективного порятунку життя у екстремальній  ситуації. Таким чином проаналізувати роботу одного учасника можуть усі учасники групи.

Презентація кожною групою узагальненого списка

Обговорення 

  • Наскільки список, складений кожним учасником, відрізняється від загального.
  • Завдяки чому ви отримали більший список якостей та вмінь необхідних для ефективного  для ефективного порятунку життя у екстремальній  ситуації.

*Вправа «Очікування »

Усе наше життя підпорядковане певній меті. Яка ж  ваша мета  або, як говорять,  очікування від сьогоднішнього нашого  тренінгу.

На  аркушах  липкого паперу  напишіть, що ви чекаєте  від сьогоднішнього  тренінгу і прикріпіть  на нашому  символічному  пісочному  годиннику. А  наприкінці заняття  ми побачимо, чи  справдилися ваші  очікування, тобто чи  переміститься разом  з піском  в нижню частину годинника ваше очікування .

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Слово вчителя

Нерідко в житті трапляються такі складні ситуації, з яких, здається, немає виходу. Одні люди в таких випадках втрачають оптимізм і присутність духу. Інші ж не зупиняються перед труднощами, шукають вихід і знаходять його.

Характерце сукупність рис людини, які проявляються у відносинах з людьми, у ставленні її до речей, до справи, яку виконує, у ставленні до самого себе. Даючи характеристику людині ми можемо говорити про позитивні чи негативні риси; про домінуючі, основні, які проявляються часто або постійно (такі риси називються стрижневими), чи про ситуативні риси характеру. Оцінюючи характер людини, ми, в першу чергу, повинні звертати увагу на її вчинки. В характері людини проявляється її індивідуальність, неповторність, унікальність.

   Український письменник Олександр Довженко в своїх творах показав, що роки Великої Вітчизняної війни стали тяжким випробуванням для  країни, усіх її громадян. З перших днів війни Олександр Петрович перебував на фронті і у прифронтовій смузі. Він пише оповідання, статті, нариси про наших солдатів у боротьбі з фашистськими загарбниками. Герої О.Довженка – звичайні живі люди, які покликані вирішувати долю людства.

   Оповідання «Воля до життя» написане у 1942 році. Побудоване воно на реальному випадку з практики хірурга М. Дудки – чоловіка сестри Довженка.

Зумів вижити в складній життєвій ситуації і герой оповідання Джека Лондона «Жага до життя» . Писав він про Північ, сувору, величну, в умовах якої виявляється справжня людська сутність.

На фоні мелодії «Вюга»

Оповідання «Жага до життя» написав Джек Лондон (1906) року . Це оповідання про Північ, про ненаситну жадобу людей до золота, про золоту лихоманку, яка охопила багатьох американців наприкінці XIX ст., після того як у 1896 р. на річці Юкон, що на Алясці, було знайдено золото. Уже через 2 роки на пустельних землях виросло місто Даусон-сіті з 10 тисячами жителів. А всього на Аляску прибуло 25 тисяч золотошукачів.

Автор оповідання «Жага до життя» теж побував у Клондайку — так називався район пошуків золота. У 1897 році він і його родич купили собі хутряні куртки, взяли все необхідне для суворої зими і подалися за щастям. Зима на Алясці завжди морозяна, температура сягає -65°С. Тільки смілива людина витримає такі умови життя.

Джек Лондон був сміливцем .

2. Робота з портретом Джека Лондона.

-- Яким зображений на портреті письменник?
Що вас вражає, приваблює в цьому портреті?
( Вольове, мужнє, красиве, відкрите обличчя)
Ось він на портреті такий, яким побачила його вперше Чармін Лондон, майбутня дру­жина.

london__5

 

 

 

 «Перше, що впало в око й запам'яталося на довгі роки, — це широко розплющені великі сірі очі, прямий погляд, скромна, спокійна манера триматись і головне — великі красиві губи з особливими, глибоки­ми, загнутими догори кутиками. І на всьому цьому якийсь відбиток чистоти й порядності»                                          (з кн. дружини письменника Чармін Лондон).

 

 

 

  1. DovzhenkoРобота з портретом О.П.Довженка   

 Подивіться на портрет О.П.Довженка. Розумні, ясні очі, високе чоло. Стрункий, з вольовим голосом командира, із світлою усмішкою. Простий, артистично елегантний. Таким запам’ятається О.Довженко всім, хто його знав.

- Яким зображений на портреті письменник?
Що вас вражає, приваблює в цьому портреті?
 

 

 

 

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності.           

Представлення проблемних запитань

Прослухавши повідомлення, ви зрозуміли, що перед нами два письменника, з різних країн, з різними поглядами на життя, але в їхніх творах прослідковується спільна тема – людина в екстремальних ситуаціях. Про їхнє ставлення до життя, до головних героїв, авторське бачення ми дізнаємося, розглянувши оповідання Довженка «Воля до життя» та Дж. Лондона «Жага до життя»

 

Перед вами два проблемні запитання, які необхідно вирішити наприкінці уроку:

Чому оповідання мають такі назви?

                                       Що врятувало героїв від неминучої смерті?

 

Релаксація:

Перегрупіровка. Вправа “Вітер дує та здуває...”

Учні, які сприймають  звертання в свою адресу, міняються місцями

 – “Вітер дує та здуває всіх, хто має дві кіски”

-  “Вітер дує та здуває тих, хто має веснянки.”

-  “Вітер дує та здуває тих, хто першим прочитав «Жага до життя».”

 

Обговорення :

  • Чи дізналися ви щось нове про своїх товаришів?
  • Яким є зараз ваш настрій?

 

V.   Формування вмінь та навичок 

 

            1.  Робота над змістом оповідань

Метою цієї роботи є з’ясування питання:  що врятувало українця Івана Карналюка та безіменного американського героя від неминучої смерті?

 

 З’ясуємо  сюжет оповідання «Воля до життя» О. Довженка

    Оповідання «Воля до життя» переносить нас у суворі роки війни. Головний герой оповідання Іван Карналюк був звичайним рядовим бійцем на цій жорстокій війні. В одному із боїв  його було тяжко поранено. Іван потрапляє у госпіталь. Після поранення у нього почалася газова гангрена. Ні ампутація руки, ні інші спроби лікарів урятувати хлопця не допомогли.  Хірург відмовляє йому у перев’язці та Іван не відступає. У Карналюкові борються життя зі смертю. Він збирає всі свої сили йде до перев’язочної і застогнав:  « жить хочу!»  Карналюк переміг, бо була  в нього величезна воля до життя, бо «є воля – є людина!»

  -  Як  в такій ситуації опинився Іван Карналюк?

   «Ах, як не хотілося йому падати, як не хотілось кидати автомата!

   Та автомат вже випав з рук, і вже нічим було його підняти з брудної землі. Праву руку, правда, тільки з легка зачепило мінним осколком. А ліва висіла, скривавлена вщент, і кров била фонтаном з жахливо скаліченого плеча.

   Що робити? Спинити кров? Чим? Не спиняється. Тече!

   Тоді розвідник І. Карналюк кинувся бігти. Мозок його запрацював з шаленим запалом.

      «Побіжу, - думає, - поки не зійшов кров’ю. Аби не впасти, аби тільки не впасти, ні! Доб’ють прокляті! О прокляті, прокляті, будьте ви прокляті! Доб’ють…   Не доб’ють, не доб’ють!»

 

Який сюжет оповідання «Жага  до життя» Дж. Лондона ((Зрада товариша, ушкоджена нога, відсутність їжі, патронів, небезпечний і довгий шлях).

 

    Читач розпочинає знайомство з героями оповідання в момент зради одного з них. Білл залишає товариша, який підвер­нув ногу, і з цього моменту герої долають шлях через північну пус­телю самостійно.

  Ми дуже мало знаємо, як ішов Білл. Це можна ли­ше уявляти. Але ми знаємо одне напевно: Білл ішов дорогою смерті.

 

2. Дослідження текстів з елементами компаративного аналізу

 

Пропоную прослухати пісню   В. Висоцького «Здесь вам не равнина…»)  ( 1 куплет)

 

  • Прослідкуйте:  як пісня переплітається з темою уроку?

 

  1. Вправа « Мозковий штурм»
  • Вивести формули  «перемоги героя» та «поразки Білла».

 

Перемога героя = людська сутність + жага  до життя + сила духу

Поразка Білла = хижацька сутність + любов до золота + слабкість духу.

 

  1. Пояснення суті заголовку оповідання Дж. Лондона

    Ми розпочинали урок з розгляду суворої та безжалісної північної пустелі. Ці обставини ми назвали екстремальною ситуацією(важкі, дуже складні, з ризиком для життя і здоров’я  людини обставини). Герой переміг її ціною надлюдських зусиль.

     Існує два варіанти перекладу назви твору: «Любов до життя» і «Жага до життя». Щоб краще зрозуміти, який переклад точніше, влучніше розкриває ідею твору, звернемося до словника синонімів української мови.

  • Робота зі словником синонімів:

Жага - гаряче бажання, пристрасть, запальність. ( словник Б. Грінченка)

Любов - захоплення, пристрасть, слабкість.

Перекладач недаремно використав саме слово «жага». Оскільки воно найкраще передає головну мету героя – у нього було гаряче бажання вижити, яке й допомогло йому побороти голод, холод, хворобу, навіть смерть.

  •   Заголовок оповідання «Воля до життя» О. Довженка співзвучний заголовку оповідання Дж. Лондона «Жага до життя». Але синоніми воля і жага мають відтінки значень. Поясніть цю тонку межу лексичних значень заголовків оповідань.
  1. Поділ на 2 групи ( Україна – Америка)

Тренінгова вправа «Екстрим»

  • Записати екстремальні ситуації,  в які потрапляють герої оповідань

Дж. Лондона «Жага до життя».                                             «Воля до життя» О. Довженка

  • Місцевість….                                           - Місцевість…..
  • Нога…..                                                      – рука….
  • Медична допомога….                              - Медична допомога………….
  • Їжа…..                                                      – їжа………………
  • Хижі звірі…..                                           –лікар…………..
  • Клімат…..                                               – гангрена………

 

 

  1. Робота з текстом оповідання.

Формулювання «Правил вижи­вання людини в екстремальних умовах».

 

  • Боротьба зі страхом самотності.

  . Як повів себе після поранення Іван Карналюк?

( «Втрачаю свідомість! – сказав він тривожно і голосно, мов бажаючи розбудити себе, спинити бистроплинну річку. – Стій, стій! Не здамся!

   Карналюк підповз до дерева і щільно притулився раною до стовбура. Затиснувши таким чином артерію, він так зціпив зуби, і так широко розплющів очі, і так не зажадав заплющити їх, що санітари, підбираючи ранком загиблих бійців, подумали, ніби перед ними труп з розкритими, застиглими очима.

     Живу… - прошепотів Карналюк.

  В обличчі його не було вже не кровинки.)

 

Запитання

— Чому після того, як Білл залишив героя, той відчув страх? (Він розумів, що самостійно подолати північну пустелю неможливо).

Що значить для героя рушниця? Чому він її не залишив, адже вона тільки заважала: була досить важкою, без набоїв? (зачитайте)

  • «Рушниця випала з рук у воду. Зачувши плескіт, він отямив­ся, переборов страх, опанував себе, намацав на дні рушницю й витяг її з води».

 (Рушни­ця — це надія на порятунок).

 Доведіть, що надія рятує героїв  від відчаю та допомагає пере­могти.

( «Він ішов слідами товариша від болітця до болітця..Він знав, що незабаром дістанеться до берега озерця... Він ітиме за водою до річки Діз.

Там під перевернутим каное... їхня схованка..,  Він знайде там набої для своєї рушниці...

 Він мусив так думати. Інакше для чого тоді силкуватися — лягай і вмирай одразу!»).

 

Висновок. Правило № 1. Не втрачати надію!

 

* Боротьба з холодом.

Розкажіть, як герой беріг сірники. Яке значення має вогонь для мандрівника? (Це можливість зігрітися, висушити мокре взуття,  ви­пити гарячої води; багаття — це порятунок від хижих звірів)

Висновок. Правило № 2. Зберігати вогонь!

 

 

*  Боротьба з голодом.

Як герой бореться з голодом? Зачитайте. «Нога набрякла... але цей біль був дрібницею проти болю в шлунку. Голод гриз йому нутрощі. Він так допікав, так забивав йому памороки, що чоловік уже не знав, у який бік треба йти, щоб діста­тися до Країни Патичків».

 (Шукає і їсть болотяні ягоди,  намагається впіймати куріпку,  ловить пічкурів у калюжі,  їсть цибулинки рогозу. «Потім він надибав кислу­вату на смак рослину і поїв її всю».  Пізніше висмоктує та гризе кіст­ки молодого оленя).

- Як у пошуках їжі проявляються риси сильної людини?  (Не ко­риться обставинам, не відступає, не опускає руки, добивається свого).

— Чому він примушує себе їсти навіть тоді, коли не відчуває гостро­го почуття голоду? («Чоловік усвідомлював: щоб вижити, треба їсти»). 

Висновок. Правило №3. Щоб вижити, треба їсти!

 

* Боротьба з хижими звірами.

 Розкажіть про зустріч героя з ведмедем.

 Що допомогло знесиленій, напівживій людині перемогти гріз­ного звіра? Зачитайте. ( «Він хутко випростався, щоб прибрати якомога грізнішого вигляду, міцніше затис у руці ножа і подивився просто у вічі ведмедеві. ...  Якби чоловік побіг, ведмідь погнався б за ним, але чоловік не втік.  Осмілілий зі страху, він так загарчав, дико, люто... Ведмідь одступив убік, погрозливо рикаючи: він і сам злякався цієї загадкової істоти, що стояла прямо і не боялася його»).

- Чому вовки обминали його?  («ця дивна істота на двох ногах ще стане дряпатись і кусатись»).

- Чому хижі звірі сприймали героя як «дивну», «загадкову істо­ту», яка буде «дряпатись і кусатись»?  (Вони бачили перед собою слабку людину, але відчували в ній велику силу).

 Яка природа цієї сили?  (Це сила людського духу).
Висновок. Правило № 4.  Не показувати страх перед хижими зві­рами!

 Не тікати! Людина сильніша за звіра!

 

* Боротьба із самим собою.

- Чи можна вважати відмову героя від золота виявом його сили? { Торбинка із золотом — це надзвичайно цінна річ для героя, вона здо­бута тяжкою та тривалою працею. У ній була, можливо, і його мрія розбагатіти, змінити своє життя. Безперечно, золото — це великі можливості для людини.  Відмовитися від золота могла лише морально сильна людина).

 

 Чому герой викинув золото, залишивши «решту речей», а не навпаки?

 

- Що для нього значили рушниця, ніж, відерце, залишки ковдр? ( Ці речі для героя мають більшу цінність, аніж золото. Вони можуть допомогти йому зберегти життя).

- за оповіданням О. Довженка «Воля до життя»:

(Перед хірургом лежав Карналюк. Відколи його поранило, минуло три дні. І дедалі йому все гіршало. Жар в його знекровленому тілі перевалив давно вже за сорок один градус. Страшна газова гангрена вразила його. Рука лежала біля нього роздута до величезних розмірів, темна, в багрово – синіх плямах та пухирях і нестерпно смердюча. Три дні не зводив з неї очей Карналюк. Він дивився на неї, як на смертельного ворога, і мовчав.

    Хірург чудово лікував газову гангрену новим своїм методом, але руку Карналюка врятувати було вже неможливо.

  • Пізно, - сказав він безсило своєму помічникові. – Доведеться відтяти руку.
  • Відтинайте ! Ріжте швидше!  - рішуче й хутко сказав раптом Карналюк.

Ріжте швидше! – наказав він ще раз і навіть хитнув головою, мов зважившись одкинути геть непотрібну руку.

«Та не допомогла Карналюкові ампутація руки.

       Гангрена росла. Коли його перевезли до шпиталю, він був уже без пульсу, в безнадійному стані. Життя покидало його.

   Але він не здавався. Свідомість не залишала його ні на хвилину, і ні одна душа в палаті не почула від нього жодного зойку. Він мовчав, і вся його воля пішла на цей напружений мовчазний опір смерті.

  • Як ся маєш? – запитав його хірург під час обходу палат і взяв за руку. Пульсу майже не було.
  • Нічого…Добре… Скажіть, докторе, жити буду? - прошепотів Карналюк,

вдивляючись  докторові, здавалось, в самісіньку душу.

  • Жити? Обов’язково, аякже !- вдався хірург, як завжди, до своєї рятівної неправди, і

помічаючи, що Карналюк уже вмирає, що жити йому залишилось лічені хвилини, одійшов до іншого пораненого, не призначивши ні перев’язки вже, ні яких – будь процедур.

    «Ранок був хмарний, сірий. Хірург опустив голову і замислився.

Раптом сильний грюкіт у двері змусив його здригнутись. Хірург глянув Карналюк! Він стояв у дверях у самій білизні, в мокрих од крові та гною бинтах і весь у холодному поту.

  • Перев’язку! – застогнав Карналюк і , простягнувши вперед праву руку, рушив до операційного столу.
  •  Жить хочу! Давайте мені перев’язку і все, що треба!

 Страшний був Карналюк і прекрасний.

  • Ви думаєте я вже помер? Перев’язку! Дайте! Жить хочу! Чого ж ви стоїте?! А – ай..

  І Карналюк упав на руки лікарів.

  Коли Корналюка вносили з операційної на койку, йому аплодувала вся палата. Поранені з гордістю дивилися на свого товариша і радісно дякували йому. Їм також передавалась його воля до життя…

  • Ви виграли генеральну битву майже без всяких засобів  до перемоги, - сказав зворушено хірург. – Дякую вам. Ви навчили мене жити. Я схиляюсь перед благородством вашої волі.

- Чому лікар сказав Іванові Карналюку: «Ви навчили мене жити?»

 

Висновок. Правило № 5. Найбільша цінність людини — життя!

 Відмовся від усього, що заважає боротися за життя!

.

VІ. Саморефлексія учнів

    Вправа «Мікрофон»

Запитання: 1) Чому оповідання мають такі назви?

2) Що врятувало героїв від неминучої смерті?

 (Стійкість, мужність, витривалість, силу волі,) 

3) Як можна виробити в собі силу волі? Хто може бути для вас взірцем у цьому?

4)Які навчальні предмети допомагають людині знаходити вихід із складних життєвих ситуацій?

VІІ. Домашнє завдання: складіть перелік екстремальних ситуацій, які можливі у школі. Прочитати оповідання О. Довженка.

VІІІ.  Підбиття підсумків уроку

        Інтерактивний прийом «Мішень»

 Учні на зображеній на  дошці мішені позначають точність «влучення в душу» ідей уроку: чим ближче до центру мішені, тим більшою мірою ідеї уроку зачепили душу учнів за живе.

 

 

 

docx
Додано
29 серпня 2018
Переглядів
1856
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку