Урок "Джек Лондон «Жага до життя». Проблеми життя і смерті, дружби й зрадництва у творі. Характеристика героїв твору

Про матеріал

Пропоную конспект уроку з зарубіжної літератури для 6 класу за темою "Джек Лондон «Жага до життя». Проблеми життя і смерті, дружби й зрадництва у творі. Характеристика героїв твору"

Перегляд файлу

1

 

Тема. Джек Лондон «Жага до життя». Проблеми життя і смерті, дружби й зрадництва у творі. Характеристика героїв твору

Мета: допомогти учням зрозуміти зміст твору, сильний характер головного героя;

 розвивати навички аналізу художнього тексту та уміння висловлювати  власну точку зору;

виховувати любов до життя, уміння боротись за своє життя, навчити  виживати в екстремальних ситуаціях.

Обладнання: портрет письменника, тексти оповідань,  презентація Microsoft Power Point.

Тип уроку: засвоєння нових знань та формування на їхній основі вмінь і навичок.

Очікувані результати: учні приходять до розуміння, що вирішальним у боротьбі за життя є не матеріальні цінності,а духовні якості людини, її жага до життя.

Епіграф:                                                                       Хто добре жив і кинув все,

лиш той здобуде гарту, -

і виграти потрапить той,

хто ставить все на карту.

Д. Лондон

 

ПЕРЕБІГ  УРОКУ

Слайд 1.

 І. Організаційний момент.

Нумо, діти, підведіться!

Всі приємно посміхніться.

Продзвенів уже дзвінок,

Починається урок!

II Актуалізація опорних знань учнів. Перевірка домашнього завдання

Перевіримо домашнє завдання.

Слайд 2.

1.Мозкова атака

  1. Де і коли народився Джек Лондон? Яке його справжнє прізвище? (Народився 12 січня 1876 року в м. Сан-Франциско, США, справжнє прізвище Джон Гріффіт Чейні)
  2. Що ви знаєте про  дитячі та юнацькі роки життя письменника? (Змалку шукав роботу, він працював на консервній фабриці, продавав газети, займався ловлею устриць, був матросом на судні)
  3. Розкажіть, як  Джеку Лондону довелося здобувати собі освіту?(Вступив до Каліфорнійського університету, але через брак коштів залишив його)
  4. Коли Джек Лондон вирішив стати письменником? У якому віці він написав своє перше оповідання? (Коли знаходився на Алясці, у                        17 років написав оповідання «Тайфун біля берегів Японії)
  5. Що стало поштовхом до створення “північних” оповідань? (Твори Джека Лондона відкрили американцям Північ. Він не тільки дав точні, яскраві і поетичні картини краю Білої Тиші, але й показав людей, які його населяли: індіанців – корінних жителів, з їх своєрідними законами. Та білих, що прийшли у пошуках щастя. Не прикрашену правду про труднощі, які довелося пережити золотошукачам, про силу і слабкість людської натури розповів Джек Лондон у своїх творах під назвою «Північні оповідання»)

Слайд 3.

  1. Які «північні» оповідання Д. Лондона ви знаєте? Чому вони мають таку назву?(«Син вовка», «Бог його батьків», «Дочка снігів», «Поклик предків», «Біле ікло», в них зображено те, що бачив і відчув сам письменник)

Слайд 4.

  1. Робота з портретом.

Розгляньте портрет Джека Лондона. Спробуйте уявити, якою він був людиною. ( Вольове, мужнє, красиве, відкрите обличчя)

Словесний портрет Джека Лондона (з книги дружини письменника Чармін Лондон). «Перше, що впало в око й запам’яталося на довгі роки, -  це широко розплющені великі сірі очі, прямий погляд, скромна, спокійна манера триматись і головне – великі красиві губи з особливими, глибокими, загнутими догори кутиками. І на всьому цьому якийсь відбиток чистоти й порядності».

 

IІІ. Оголошення теми та мети уроку

Запис дати та теми у зошити

Тема нашого уроку «Джек Лондон «Жага до життя». Проблеми життя і смерті, дружби й зрадництва у творі. Характеристика героїв твору.

Слайд 5.

  •  Як ви розумієте слова «Хто добре жив і кинув все, лиш той здобуде гарту, - і виграти потрапить той, хто ставить все на карту.»

IV Мотивація навчальної діяльності.

  1. Слово вчителя.

Читаючи оповідання Дж. Лондона “Жага  до життя”, ми спостерігали за тим, як по-різному можуть діяти герої у тяжких життєвих випробуваннях: один проявляє слабкість і гине, а інший, зібравши усі сили, бореться до останнього і здобуває перемогу.

  1. Робота з підручником.
  • Давайте пригадаємо, як починається твір?

«Вони ступали , кульгаючи до річки…. Обидва були стомлені й виснажені, з обличчя не сходив вираз тупого терпіння, що його карбують тривалі знегоди...

Вони йшли, нахиливши низько плечі, а ще нижче голову, втупившись очима в землю».

Двоє  чоловіків миля за милею долали безкраю північну пустелю, ворожу і безжалісну до людей…. Природа – дуже сильний суперник людини, перемогти її не просто!

Проблемне запитання?

  • Що ж допомогло безіменному герою вистояти у непростих життєвих обставинах?

Я запрошую обговорити це питання на теоретичному занятті у Школі виживання,  де я у ролі досвідченого тренера, а ви у ролі здібних і кмітливих вихованців цієї школи аналізуватимемо оповідання Джека Лондона «Жага  до життя». Сьогодні нас чекає подорож до Північної Америки. Разом із героями оповідання ми пройдемо дикими просторами Аляски. Тож почнемо… (перегляд відеоролику). Слайд 6.

  1. Розповідь

В оповіданні дуже правдиво описана природа Аляски. У 1896 році на річці Юкон було знайдено золото. Уже через 2 роки на пустельних землях виросло місто Доусон-сіті із тисячами жителів.  А всього на Аляску прибуло 25 тисяч золотошукачів. Клондайк – ріка у Північній Америці. Бере свій початок у горах Маккенді. У басейні ріки Клондайк наприкінці ХІХ ст.. були відкриті родовища золота. Почалася «золота лихоманка», і тисячі золотошукачів подалися за щастям. Багато із них загинули від морозу, цинги, через брак досвіду виживання в північних краях.

V Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

  1. Робота з текстом твору

Слайд 7.

  • Визначте тему та ідею оповідання Д. Лондона

Тема-боротьба людини за життя в Білій Пустелі

Ідея-людина кидає виклик смерті і перемагає її.

Слайд 8.

  • Визначте сюжетно-композиційні елементи твору:

(Експозиція – описи природи  Півночі.

Зав’язка – Біл залишає  пораненого  товариша.

Розвиток дій – герой бореться за життя.

Кульмінація – сутичка з вовком.

Розв’язка – порятунок героя.)
2.  Бесіда

Слайд 9.

  • Хто є героями оповідання і з якою метою вони приїхали на Аляску? (Перед нами в тексті постають два напарники-золотошукачі. )
  • Схарактеризуйте стосунки між Невідомим і Білом. Чому Біл вирішив кинути свого товариша? Як ви ставитесь до цього вчинку? (Вони не були друзями, вчинок аморальний, він не повинен був так робити за що і поплатився).
  • Як поставився безіменний герой до того, що він залишився наодинці? Спробуйте передати почуття героя. (Він потрапив в біду,його губи тремтіли, чоловік благально кликав Біла, він боявся і страждав від болю)

Слайд 10.

  • Як Білл поплатився за зраду? (Загинув)
  • Поміркуйте, чи заслуговував Біл на порятунок?(Напевне, що заслуговував, але він сам обрав свій шлях, залишивши людину напризволяще)

3.Робота з цитатою.

Прочитайте уривок з твору.

“Він одвернувся. Що ж, нехай Біл покинув його, але він не візьме золота, не смоктатиме Білових кісток. А Біл зробив би так, якби опинився на його місці, думав він, плентаючись далі…”

Як цей епізод характеризує героя твору. (Навіть у складних умовах подорожній залишається людиною)

Слайд 11.

  1. Порівняльна характеристика героїв

Порівняйте героїв оповідання. Чим, на вашу думку, Невідомий відрізняється від Біла? Визначте риси характеру персонажів твору                    ( учні працюють біля дошки).

Невідомий                                                         Біл

Якою, на вашу думку, повинна бути справжня дружба?

Слайд 12.

Згадайте епізоди, у яких описано боротьбу  Невідомого за своє життя. Дослідіть його поведінку.  Які зміни відбулися в характері героя? (Перегляд уривку з фільму) Слайд 13.

Слайд 14.

Через які фізичні і моральні випробування  довелося пройти герою під час своєї небезпечної мандрівки?(Холод, голод, небезпека від хижих звірів;

зрада товариша, відчуття самотності, страх)

Слайд 15.

  1. Робота з цитатою.

Прочитайте уривок з твору.

Опівдні він відчув, що нести клунок йому несила. Він знову розділив золото, одну половинку висипав просто на землю. Трохи згодом викинув і решту, залишивши при собі укривало, бляшане відерце й рушницю.

  • Поясніть вибір героя. Чому він позбувся золота, адже заради нього ризикував власним життям?

 (Торбинка із золотом – це надзвичайно цінна річ, вона здобута тяжкою та тривалою працею. В ній була, можливо, його мрія розбагатіти, змінити своє життя. Безперечно, золото – це великі можливості для людини. Відмовитись від золота могла лише сильна людина)

  1. Робота з підручником
  • Опишіть поєдинок між людиною і вовком.

С.125 Він лежав нерухомо на спині і дослухався до хрипкого дихання хворого вовка, який підступав до нього ближче й ближче. Воно ставало дедалі чутніше, час тягнувся нескінченно довго, а він не ворушився. Ось вовк засопів йому біля самого вуха. Шорсткий сухий язик тернув його по щоці, немов шліфувальний папір. Він миттю випростав руки — принаймні хотів їх випростати. Пальці зімкнулись, мов пазури, але нічого не схопили. Для швидких упевнених рухів потрібна сила, а йому саме сили й бракувало.

Вовкове терпіння було незмірне, одначе таке саме незмірне було терпіння й

людини. Півдня він пролежав нерухомо, борючись із запамороченням, чигаючи на звіра, який хотів ним поживитися і яким він жадав поживитися сам. Вряди-годи через нього перекочувались хвилі млості, він бачив довгі сни, але увесь час, і снивши і не снивши, він чекав, що почує хрипке дихання і його лизне шорсткий язик.

Дихання він не почув, але спроквола збудився зі сну, відчувши, як шорсткий язик торкнув його руку. Він чекав. Ікла злегка стиснулись, потім здавили руку дужче, вовк зібрав усю свою снагу, намагаючись устромити зуби в поживу, якої так довго чекав. Але й людина чекала довго: рука здавила вовчу щелепу. I поки вовк кволо пручався, а рука кволо тримала його за щелепу, друга рука поволі простягнулась і схопила звіра. Хвилин через п'ять чоловік усією своєю вагою навалився на вовка. Але рукам бракувало сили задушити його. Тоді він притиснувся обличчям до вовчої горлянки, намагаючись її прокусити. Рот забився шерстю. Минуло півгодини, і чоловік відчув, як у горло потік теплий струмочок. Кров зовсім йому не смакувала. Він ковтав її, немов розтоплений свинець, насилу долаючи огиду. Потім він перекинувся на спину й заснув.

  • Завдяки чому Людині вдалося вистояти у  двобої з твариною?

(Завдяки бажанню жити). Рослинний і тваринний світ Аляски різноманітний, зараз ми перепочинемо і познайомимось із ще одними мешканцями водного світу.

Слайд 16.

  1. Хвилинка для відпочинку «Дельфінотерапія».
  • Діти, хто ці тварини? (Дельфіни). Вони також мешкають в Північній Америці.

Слайд 17.

  1. Літературна гра «Кому належать ці речі?» (Невідомому)

Слайд 18

  1. Бесіда
  • Як ви вважаєте, завдяки чому безіменному герою вдалося подолати усі труднощі і вижити в жорстоких  умовах, адже у нього не залишалось ні фізичних, ні моральних сил? (Він вірив у перемогу)

Доведіть, що ситуацію, у якій опинився герой, можна назвати екстремальною.

  1. Словникова робота

Екстремальний- (франц.) – дуже значний, надзвичайний за своїм виявом, силою, величиною. 

Слайд 19

  • Спробуйте пояснити поведінку героя твору на кораблі. Чим вона була обумовлена?

(Його не полишав страх, що не вистачить харчів. Чоловік скрізь ховав сухарі. Це пояснюєть­ся психологічним страхом людини перед труднощами.)

  • Як оточуючі поставились до його вчинків? (Матроси лише посміхалися)
  • Спрогнозуйте майбутнє персонажа твору. Як ви гадаєте, чи повернеться він знову на пошуки золота? (Золото не буде стояти у нього на першому місці)
  • Чи зміняться його життєві принципи?(Звичайно, буде цінувати кожну хвилину свого життя)
  • Як буде ставитись герой до власного життя? (Цінуватиме його)
  1.  Дослідження

Слайд 20

  • Спробуйте пояснити, з якою метою автор вводить у твір епізод, у якому зображено, як один із героїв “підвернув ногу”? Як цей момент впливає на подальший розвиток подій?Дослідіть авторську думку.

 Ми з вами працювали в Школі виживання, а тому ось  правила виживання в екстремальних умовах, які нам допоміг скласти наш Невідомий. Вони допоможуть вам у подальшому житті.

Слайд 21.

Слайд 22.

  • У своєму творі “Біла Тиша” автор, описуючи природу Півночі, зазначав: “Природа має чимало способів довести людині її нікчемність…”Як ви вважаєте, чи змогла Природа у цьому оповіданні довести “нікчемність” людини?

 (Так, людина не може змагатись із природою, краще придивлятися до неї, пізнавати її закони, виявляючи розумне ставлення до неї)

  • Поясніть вислів жага до життя.

Жага – надзвичайно сильне бажання, пристрасне прагнення, почуття)

  • Як ви розумієте заголовок твору Джека Лондона?

В оригіналі оповідання Джека Лондона називається“Любов до життя”(“Love of Life”). Російською мовою заголовок перекладається як “Любовь к жизни”. Український варіант перекладу – “Жага до життя”.

  • Як ви вважаєте, який із варіантів перекладу  найбільш відповідає ідейному змісту оповідання?( Жага до життя)

VI. Оцінка роботи на уроці окремих учнів.

Слайд 23.

  1. Метод «Незакінчене речення»:

Я знаю...                                                                                                                                           Я можу..                                                                                                                                             Мені сподобалося…                                                                                                                       Мені було цікаво…    

  1. Оцінювання учнів
  2. Гра «Лови помилку»
  1. Біл оглянувся на крик товариша. (Не оглянувся)
  2. Товариш відстав, бо шукав торбинку із золотом (Підвернув ногу)
  3. Він розділив сірники на 4 пучечки. (На 3)
  4. Він переконував себе, що Біл кинув його напризволяще. (Не кинув)
  5. У калюжі він помітив жабу. (Рибку)
  6. Чоловік не хотів стати поживою для хворого ведмедя. (Вовка)
  7. Він знайшов Білову торбу і взяв золото. (Не взяв золота)
  8. Він почав несамовито терти очі й побачив, що то не кінь, а здоровий лось. (Бурий ведмідь)
  9. Рукам вистачило сили, щоб задушити вовка. (Бракувало)
  10.  З палуби піратського судна помітили на березі якусь дивну істоту. (Китобійного судна)
  11.  Його не полишав страх, що на кораблі не вистачить води. (Харчів)
  12.  Події в оповіданні «Жага до життя» відбуваються на Північному полюсі. (На Алясці)
  1. Проектування   «Ситуації успіху»                                                                                                                       
  • У вас на партах маленькі червоні серця.

Запишіть кілька рис характеру, які б ви запозичили у нашого героя і вони б вам знадобилися у житті.

  • Прикладіть їх до свого серця.

 Нехай ці слова проникнуть у ваше людське серце і у вас зявиться ще більше бажання жити, любити життя, а в цьому житті бути добрими, терплячими, милосердними, цінувати дружбу, цінувати життя.

 Життя – це боротьба. Людина завжди має долати якість труднощі, щоб дійти до поставленої мети..

 Труднощі загартовують характери, зближують людей. Як писав                                Д. Лондон  «Хто добре жив і кинув все, лиш той здобуде гарту, -і виграти потрапить той, хто ставить все на карту.»

Закінчити урок я хочу цитатою з оповідання : 
«Життя-дивна річ … Чому в нас така жага до життя? Адже життя - це гра , з якої людина ніколи не виходила переможцем. Жити – це означає тяжко страждати , поки не підкрадеться до нас старість, - і тоді ми опускаємо руки на холодний попіл остиглих вогнищ. Жити важко, але ми любимо життя й ненавидимо смерть…. » 

VII Домашнє завдання

Слайд 24.

Обовязкове:

  1. Підготувати виразне читання оповідання.
  2. Виписати з твору 1-2 описи природи.

На вибір:

  1. Написати  продовження твору. Як склалася доля золотошукача?

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гимон Марія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
29 серпня 2018
Переглядів
19912
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку