Конспект уроку трудового навчання у 4 класі на тему "Основні способи роботи та послідовність виготовлення виробів технікою плетіння. Практична робота: Виготовлення ляльки – мотанки

Про матеріал
Конспект уроку трудового навчання у 4 класі на тему "Основні способи роботи та послідовність виготовлення виробів технікою плетіння. Практична робота: Виготовлення ляльки – мотанки з ниток." знайомить з призначенням народної ляльки в житті українців, її художніми особливостями, спонукає розвивати бажання знати традиції українського народу.
Перегляд файлу

                   План – конспект уроку трудового навчання 4 клас

Дата: 22. 03.18

Тема:Основні способи роботи та послідовність виготовлення виробів технікою плетіння. Практична робота: Виготовлення ляльки – мотанки з ниток.

Мета: формувати вміння виготовляти ляльку-мотанку з ниток; ознайомити учнів з історією виникнення ляльки-мотанки, символікою цієї народної іграшки; розвивати творчі здібності. формувати  вміння і навички роботи з різними матеріалами (нитками); виховувати зацікавленість у вивчені традицій, ремесел і промислів нашого народу,шанобливе ставлення до культурної спадщини України, розвивати творчу уяву, художній смак, самостійність.

Обладнання: ножиці, нитки, картон, комп’ютерна презентація «Ляльки мотанка»,ілюстрації,зразки  ляльок-мотанок.

Очікуванні результати: Розрізняє народні ляльки; добирає матеріали та інструменти, які використовуються для виготовлення та оздоблення ляльки; виготовляє ляльку (одяг, прикраси); оздоблює ляльку; організовує робоче місце; дотримується правил безпечної праці, санітарно – гігієнічних вимог.

Тип уроку: комбінований.

                                                  Хід уроку

I. Організаційний момент

- Я думаю, що сьогодні на уроці ви дізнаєтеся багато цікавого й корисного. Людина за своєю природою дизайнер. Усе, що її оточує і чого торкаються її руки, вона намагається зробити красивим. Сподіваюся, до таємниці творчості доторкнемося і ми з вами.

II. Актуалізація і корекція опорних знань, умінь і навичок

1. Відгадування загадки

Замість справжньої дитини      

є у кожної дівчини, 

її пестять, одягають,       

спати ввечері вкладають.

І годують її смачно –

дуже мамі вона вдячна.

(Лялька)

2. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

- Дівчатка, якими ляльками ви зазвичай граєтеся?

- Чи залишилася у вашій сім’ї мамина лялька? Чим вона відрізняється від вашої?

- Що, на вашу думку, означає слово «лялька»?

- Чи розповідали ваша бабуся або прабабуся, якими ляльками бавилися вони?

- З яких матеріалів виготовлялись іграшки в давні часи?

III. Мотивація навчальної діяльності

- Сьогодні ми навчимося виготовляти ляльку-мотанку. Дізнаємося про історичне минуле цієї цікавої іграшки.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Розповідь учителя

Давним-давно люди вірили в незвичні явища, які відбувалися навколо них, і вважали, що на все є воля Божа. І, намагаючись захистити себе від грому, блискавки, посухи, заливних дощів, буревію, злого ока, наші пращури придумували різноманітні обереги. Вони вірили, що обереги допоможуть їм, на них вони молилися і в них просили порятунку. Саме так з’явилися перші невеличкі фігурки, які зображували різних божеств.

Найбільш шанованими жіночими божествами були Лада і Леля - мати й дочка. Лада - богиня, яка породжує все живе, а Леля - богиня весни, відродження, вона захищає все, що породила мати.

Слово «Леля» схоже за звучанням із сучасним «ляля». Саме від імені цієї богині походить назва сучасної іграшки. А оскільки «леліяти» означає «оберігати», то лялька в родині сприймалася як оберіг.

2. Перегляд ілюстрацій із зображенням ляльок-мотанок різних видів

http://shkola.ostriv.in.ua/images/publications/4/16464/content/Untitled-1.jpg

- Ляльки-мотанки виготовляють із клаптиків тканини та ниток, звідси й назва - «мотанка». Цю ляльку ніколи не шиють голкою. Вона є оберегом, у який закладено основи сім’ї. Саморобні ляльки робили безликими, тільки малювали замість обличчя хрест або ромб. За старовинним повір’ям, лялька з очима могла нашкодити дитині, зурочити її. Хрест символізує рух Сонця по небосхилу. Чотири сектори - чотири пори року, чотири стихії (земля, повітря, вода, вогонь), чотири сторони світу.

З давніх-давен мотанки вважали своєрідними оберегами. У кожній українській родині мати знала, як зробити для дітей ляльку-мотанку. Мотанки успадковували доньки від матері й зберігали їх до народження першої дитини.

Лялька-торохкунець. Коли дитина вже могла тримати в руці невеличкий предмет, то найперше їй давали саме цю ляльку, наповнюючи її горохом з яєчною шкаралупою.

Лялька-трав’янка. Щоб дитина спокійно спала вночі, ляльку наповнювали духмяними травами.

Лялька-княгиня (наречена). Лялька нібито привертала багатого нареченого.

Ляльки-нерозлучники. Виготовляли дівчину та хлопця на весілля. Вони символізували щастя й довге подружнє життя молодої пари.

Лялька-козачок. їх виготовляли для хлопчиків. Це символ мужності, відваги, охоронця.

Колись таких ляльок робили повсюдно: наші прапрабабусі інакших іграшок і не знали. Бавилися власноруч створеними із сіна чи соломи, із клаптиків тканини,і з осоки, з ниток, з кукурудзяних качанів та листочків.

Спосіб створення цих ляльок – скручування, скочування, змотування, зв’язування, завивання.Звідси й назва ляльки- «мотанка». Мотанка виготовлялась з доступного дешевого матеріалу і без будь-яких інструментів.

Голова ляльки називалася «куклою». Для неї шматочок тканини складався вузенько (як пасок або крайка), а тоді згортався «рулетиком» і обмотувався тканиною.

3. Повторення правил безпечної поведінки з ножицями

V. Демонстрування та аналіз зразка

Пояснення послідовності виконання роботи за технологічною карткою, поданою в альбомі.

VI. Практична робота

Учні виконують роботу за інструктивною карткою альбому самостійно. Учитель за потреби надає допомогу.

VII. Підсумок уроку

- Що на уроці вам сподобалося найбільше?

- Яку ляльку називають мотанкою?

- Назвіть види ляльок-мотанок, які запам’ятали.

1. Оцінювання робіт учнів

2. Прибирання робочого місця

Кукла оберег на здоровье своими руками

https://lh3.googleusercontent.com/iqy9vxNoEKzW2qNGypHN74QP_g8WLpvsFMOcsCBeeaD3F6KXkvmcy7b2A9C-Jc5qWtjV80BVxG-eqCHSWdld8c2gZq1KQ74Z8mHuti50JL6-UH-8bLg=w1280

docx
До підручника
Трудове навчання 4 клас (Павич Н. М., Бучківська Г. В.)
Додано
4 травня 2020
Переглядів
1852
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку