План – конспект уроку трудового навчання 4 клас
Дата: 22. 03.18
Тема:Основні способи роботи та послідовність виготовлення виробів технікою плетіння. Практична робота: Виготовлення ляльки – мотанки з ниток.
Мета: формувати вміння виготовляти ляльку-мотанку з ниток; ознайомити учнів з історією виникнення ляльки-мотанки, символікою цієї народної іграшки; розвивати творчі здібності. формувати вміння і навички роботи з різними матеріалами (нитками); виховувати зацікавленість у вивчені традицій, ремесел і промислів нашого народу,шанобливе ставлення до культурної спадщини України, розвивати творчу уяву, художній смак, самостійність.
Обладнання: ножиці, нитки, картон, комп’ютерна презентація «Ляльки мотанка»,ілюстрації,зразки ляльок-мотанок.
Очікуванні результати: Розрізняє народні ляльки; добирає матеріали та інструменти, які використовуються для виготовлення та оздоблення ляльки; виготовляє ляльку (одяг, прикраси); оздоблює ляльку; організовує робоче місце; дотримується правил безпечної праці, санітарно – гігієнічних вимог.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
I. Організаційний момент
- Я думаю, що сьогодні на уроці ви дізнаєтеся багато цікавого й корисного. Людина за своєю природою дизайнер. Усе, що її оточує і чого торкаються її руки, вона намагається зробити красивим. Сподіваюся, до таємниці творчості доторкнемося і ми з вами.
II. Актуалізація і корекція опорних знань, умінь і навичок
1. Відгадування загадки
Замість справжньої дитини
є у кожної дівчини,
її пестять, одягають,
спати ввечері вкладають.
І годують її смачно –
дуже мамі вона вдячна.
(Лялька)
2. Інтерактивна вправа «Мікрофон»
- Дівчатка, якими ляльками ви зазвичай граєтеся?
- Чи залишилася у вашій сім’ї мамина лялька? Чим вона відрізняється від вашої?
- Що, на вашу думку, означає слово «лялька»?
- Чи розповідали ваша бабуся або прабабуся, якими ляльками бавилися вони?
- З яких матеріалів виготовлялись іграшки в давні часи?
III. Мотивація навчальної діяльності
- Сьогодні ми навчимося виготовляти ляльку-мотанку. Дізнаємося про історичне минуле цієї цікавої іграшки.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь учителя
Давним-давно люди вірили в незвичні явища, які відбувалися навколо них, і вважали, що на все є воля Божа. І, намагаючись захистити себе від грому, блискавки, посухи, заливних дощів, буревію, злого ока, наші пращури придумували різноманітні обереги. Вони вірили, що обереги допоможуть їм, на них вони молилися і в них просили порятунку. Саме так з’явилися перші невеличкі фігурки, які зображували різних божеств.
Найбільш шанованими жіночими божествами були Лада і Леля - мати й дочка. Лада - богиня, яка породжує все живе, а Леля - богиня весни, відродження, вона захищає все, що породила мати.
Слово «Леля» схоже за звучанням із сучасним «ляля». Саме від імені цієї богині походить назва сучасної іграшки. А оскільки «леліяти» означає «оберігати», то лялька в родині сприймалася як оберіг.
2. Перегляд ілюстрацій із зображенням ляльок-мотанок різних видів
- Ляльки-мотанки виготовляють із клаптиків тканини та ниток, звідси й назва - «мотанка». Цю ляльку ніколи не шиють голкою. Вона є оберегом, у який закладено основи сім’ї. Саморобні ляльки робили безликими, тільки малювали замість обличчя хрест або ромб. За старовинним повір’ям, лялька з очима могла нашкодити дитині, зурочити її. Хрест символізує рух Сонця по небосхилу. Чотири сектори - чотири пори року, чотири стихії (земля, повітря, вода, вогонь), чотири сторони світу.
З давніх-давен мотанки вважали своєрідними оберегами. У кожній українській родині мати знала, як зробити для дітей ляльку-мотанку. Мотанки успадковували доньки від матері й зберігали їх до народження першої дитини.
Лялька-торохкунець. Коли дитина вже могла тримати в руці невеличкий предмет, то найперше їй давали саме цю ляльку, наповнюючи її горохом з яєчною шкаралупою.
Лялька-трав’янка. Щоб дитина спокійно спала вночі, ляльку наповнювали духмяними травами.
Лялька-княгиня (наречена). Лялька нібито привертала багатого нареченого.
Ляльки-нерозлучники. Виготовляли дівчину та хлопця на весілля. Вони символізували щастя й довге подружнє життя молодої пари.
Лялька-козачок. їх виготовляли для хлопчиків. Це символ мужності, відваги, охоронця.
Колись таких ляльок робили повсюдно: наші прапрабабусі інакших іграшок і не знали. Бавилися власноруч створеними із сіна чи соломи, із клаптиків тканини,і з осоки, з ниток, з кукурудзяних качанів та листочків.
Спосіб створення цих ляльок – скручування, скочування, змотування, зв’язування, завивання.Звідси й назва ляльки- «мотанка». Мотанка виготовлялась з доступного дешевого матеріалу і без будь-яких інструментів.
Голова ляльки називалася «куклою». Для неї шматочок тканини складався вузенько (як пасок або крайка), а тоді згортався «рулетиком» і обмотувався тканиною.
3. Повторення правил безпечної поведінки з ножицями
V. Демонстрування та аналіз зразка
Пояснення послідовності виконання роботи за технологічною карткою, поданою в альбомі.
VI. Практична робота
Учні виконують роботу за інструктивною карткою альбому самостійно. Учитель за потреби надає допомогу.
VII. Підсумок уроку
- Що на уроці вам сподобалося найбільше?
- Яку ляльку називають мотанкою?
- Назвіть види ляльок-мотанок, які запам’ятали.
1. Оцінювання робіт учнів
2. Прибирання робочого місця