ТЕМАТИЧНА БЕСІДА «ЦІКАВИЙ СВІТ ПРОФЕСІЙ»
Мета: розширити і закріпити знання учнів про найпотрібніші професії, трудові дії та знаряддя праці; поглибити усвідомлення того, що добробут нашої країни і всіх громадян примножується працею; викликати почуття поваги до трудівників та прагнення сумлінно працювати; сприяти розвитку трудової активності та працьовитості школярів.
Обладнання: ілюстрації за темою «Професії»; народні прислів’я про працю; кросворд; мультимедійна дошка.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
1. Привітання
Зустрілися ми знову!
Про славні руки золоті
Я поведу розмову.
Ті руки звичні до землі,
Будують, вміють шити...
Ми часто бачим мозолі
На їх долонях, діти.
Всі вдячні золотим рукам,
Я теж їх поважаю.
Тож хочу розповісти вам
Усе про них, що знаю.
2. Перевірка готовності до уроку
3. Упорядкування робочих місць
II. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Повідомлення теми та мети уроку
Уч и т е л ь. Чи замислювалися ви коли-небудь над тим, скільки людей працюють: щоб ви були нагодованими, одягнутими, взутими; щоб удома у вас було світло вечорами і тепло у холодну погоду; щоб у вашій шкільній сумці були книжки і зошити; щоб ви могли сидіти біля радіоприймача чи телевізора і слухати музику?
Якщо ви захотіли б порахувати всіх цих людей то, мабуть, до вечора не порахували б!..
2. Вступна бесіда
— Пригадайте деякі професії та охарактеризуйте їх.
Лікар. Обстежує хворих із травмами, захворюваннями серця, судин, легень, шлунку та інших органів, а також діагностує, проводить лікування, надає екстрену допомогу, готує хворих до операції, а також спостерігає після неї. Організовує харчування і перев’язки пацієнтів.
3. Робота над віршами-чистомовками про професії
Столяр в майстерні стругає,
Стружку збирає в корзинку —
Потім про яблука дбає,
Робить їм ліжко узимку.
Доярка доїть молоко в корови —
Я п’ю щодня склянку і йду до школи.
Якщо захворіли раптом,
Але кожен добре знає,
Що найкращі ліки — жарти.
Усміхається привітно —
Ця весела господиня
Продає осінні квіти.
А в мріях бачить океан,
І хоче стати командором,
Здолати бурю й ураган.
Затанцюю я йому на біс
І дізнаюсь про новини
Від подружки Катерини.
І від того дійсно він щасливий.
Ми за це йому безмежно вдячні!
В неї так багато є ідей.
Прикрашає всіх сучасна мода,
І хороший настрій — нагорода!
ВСІ ПРОФЕСІЇ ДЛЯ НАС ВАЖЛИВІ,
РУКІ ЗОЛОТІ — ЦЕ СПРАВЖНЄ ДИВО!
Раз-два — дерева!
Три-чотири — вийшли звірі!
П’ять-шість — пада лист!
Сім-вісім — птахи в лісі,
Дев’ять-десять — он сунички
Підвели червоні личка!
ІІІ. ПРАКТИЧНА РОБОТА УЧНІВ
Робота в групах
Учні класу об’єднуються в групи. Кожна група отримує завдання на картках.
1-ша група. Продовжте прислів’я.
2-га група. Прочитайте текст оповідання, дайте відповіді на запитання.
Дівчинка вирішила після вечері помити посуд.
— Мамо, — сказала вона,— тепер завжди допомагатиму тобі. І ніколи, ніколи не стомлюся.
Мати була зворушена. Вона пригорнула до себе доньку.
— Гаразд! Якщо так, донечко, тоді завтра перед моїм поверненням додому зроби щось у хаті. Що саме — побачиш сама.
— Добре, мамо, я все зроблю, тобі нічого не залишиться!
На другий день мати пішла на роботу. А дівчинка гралася у себе у дворі. Потім побігла до подружок. І раптом згадала про свою обіцянку все поробити вдома.
— Ой, пропала моя голівонька! — вигукнула вона.
Дівчинка стояла у дворі та дивилася на всі боки. За що б їй узятися? Але чомусь жодної роботи не бачила.
Якби їй кинувся у вічі віник, вона б підмела у дворі. Попався б совок — прибрала б сміття, ганчірка — помила б підлогу.
Раптом дівчинка побачила на веранді ляльку, узяла її та почала гратися.
Настав вечір. Уся сім’я зібралася в хаті.
Після вечері мама запитала:
— Ну, що ти сьогодні, донечко, устигла зробити в хаті?
— Ой,— відповіла дівчинка,— я шукала роботу і не знайшла її. Коли ти йшла з дому, заховала всю роботу!
Мама засміялась.
— Як це так вийшло? Віник і совок — під ґанком, ганчірка на цвяшку. Тобі потрібно навчитися самій знаходити роботу.
Наступного дня дівчинка знайшла собі роботу: підмела у дворі, викинула сміття, помила підлогу. Отак вона навчилася допомагати мамі.
Запитання
— Що пообіцяла дівчинка мамі?
— Чому вона нічого не зробила?
— Що вона відповіла мамі на її запитання?
3-тя група. Прочитайте текст оповідання, виконайте завдання.
Яка професія найкраща?
— Хто потрібніший і найважливіший?— сперечалися діти.— Яка професія?
— Звісно, лікар,— сказав один хлопець.— Я весь минулий рік хворів та хворів, ангіна та ангіна, а лікар вирізав мені мигдалики. І от я тепер завжди здоровий.
— Ні,— сказав інший,— найпотрібніший — учитель. Він нас навчає і читати, і писати, і рахувати.
— А от і не вчитель! Найважливіші — пожежники! — гарячкував третій.— У нас якось ледь будинок не згорів. Мешканці бігають, метушаться, нічого не можуть зробити. А приїхали пожежники — враз вогонь погасили!
Хтось кричить: «Найважливіші — льотчики!», хтось розхвалює листонош. З усіх боків чути: «Продавець!», «Комбайнер!», «Водолаз!». Словом, сперечалися, аж захрипли, але так нічого не вирішили. Та це й не дивно, тому що немає на світі...
Завдання
Продовжте оповідання. Поміркуйте, що можна було б сказати про професії доярки, міліціонера, продавця, тракториста, водія?
4-та група. Прочитайте текст оповідання, дайте відповіді на запитання.
Марійка любила спостерігати за тим, як мама вишиває квіти. Червона нитка до зеленої, до жовтої... так гарно виходить...
— Мамо, дай мені голку, полотна і ниток. Я теж хочу вишивати,— якось попросила Марійка.
— Ти ще мала, пальчики поколеш.
— Не мала! Не поколю! — запевнила дівчинка.— Хіба я не знаю, що не пальчики, а полотно слід проколювати?
— Ну, добре,— мама відрізала ножицями шматок білої тканини, дала доні голку, нитки.
Раз кольнула Марійка, вдруге... І тут нитка заплуталася.
Марійка розплутала вузли і подумала: «Мама мудрою голкою вишивала, а мені дала погану. От піде вона до крамниці, візьму її голку і теж гарний рушничок вишию...».
Пішла мама до крамниці. Марійка мерщій за мудру голку, за полотно. Та не встигла й двічі кольнути, як гострий біль пронизав пальчик. На очах виступили сльози.
— Мудра, а така колюча!..— сердилася дівчинка на материну голку.
— Чого ти заплакана, Марійко? — повернувшись, запитала мати.
— Рушничок вишивала. Уважала, твоя голка мудра, що такі гарні квіти вишиває... а вона колеться.
— Будь-яка голка вправна, коли вона в мудрих пальцях. Бери-но полотно, та не поспішай, а дивися, як потрібно...
Надвечір Марійка з матір’ю вишила першу волошку.
— То хто мудрий? — усміхнулася мати.— Голка чи пальчики?
Запитання
— Що Марійка просила в мами?
— Що хотіла взяти Марійка, коли мама піде до крамниці?
— Чому вона подумала, що мамина голка краща?
— Чому дівчинка плакала?
ІV. ПРЕЗЕНТАЦІЯ ГРУП
Обговорення виконаних групами завдань.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
— Обравши собі професію, пам’ятайте про головну для вас сьогодні. Про неї дуже влучно сказав поет А. Костецький.
Спитай у тата чи у мами,
Які професії у них.
Професій в світі є чимало,
Сповна їх вистачить на всіх.
Та є одна поміж професій,
Якої вчаться всі в житті,
Яка для кожного найперша,
Якої вчитиметесь ви.
Учитель, лікар чи геолог,
Письменник, слюсар чи шахтар —
Всі називають головною
Одну професію — школяр!
Бо всім відомо, що без школи,
Без знань, що мусиш там набуть,
Не станеш у житті ніколи
Тим, ким в дитинстві мрієш буть.
А. Костецький